Τέμπη: Ποιοι κανόνες ασφαλείας δεν τηρήθηκαν – Καταπέλτης οι πραγματογνώμονες

Τέμπη: Ποιοι κανόνες ασφαλείας δεν τηρήθηκαν – Καταπέλτης οι πραγματογνώμονες

Στις παραλείψεις στις ραδιοεπικοινωνίες, στα συστήματα ασφαλείας, στις επικοινωνίες μεταξύ συρμών και σταθμών και στην προβληματική κουλτούρα εν γένει του σιδηροδρόμου, αναφέρθηκαν οι πραγματογνώμονες και τεχνικοί σύμβουλοι που όρισαν οι οικογένειες των θυμάτων για την πλήρη διερεύνηση των αιτίων του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη.

Στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε η πενταμελής ανεξάρτητη επιτροπή διερεύνησης, που αποτελείται από τον Φαίδωνα Καραϊωσηφίδη, Αεροναυπηγό -Μηχανικό, διερευνητή και Αεροναυπηγών ατυχημάτων, τον Γιώργο Βλασσόπουλο, Υποπτέραρχο, τον Κώστα Λακαφώση, Πραγματογνώμονα, Μηχανολόγο Αεροναυπηγό Μηχανικό, τον Βασίλη Παπαδόπουλο, Μηχανολόγο Μηχανικό, πραγματογνώμονα ατυχημάτων και τον Γιώργο Περιβολιώτη, Ηλεκτρολόγο Μηχανικό, πραγματογνώμονα και σύμβουλο ασφαλείας, αναφέρθηκε στις ελλείψεις στις επικοινωνίες, ότι δηλαδή έπρεπε να είναι τυποποιημένες κάτι το οποίο δεν έγινε, στις έρευνες που γίνονται για τα αίτια της σύγκρουσης στα Τέμπη, αλλά και της έκρηξης και της πυρκαγιάς που ακολούθησαν.

Οι ανεξάρτητοι πραγματογνώμονες μίλησαν επίσης, για την πυρασφάλεια, αλλά και για το ότι διαπιστώνουν ελλείψεις στην συντήρηση συστημάτων και στο θέμα των ραδιοεπικοινωνιων, αφού υπήρχαν κάποια σημεία που δεν έπιανε ο ασύρματος, κάτι το οποίο ήταν εν γνώση τους.

Μυστήριο η αιτία για το «μανιτάρι φωτιάς»

Αποτελεί μυστήριο η αιτία του «μανιταριού» που δημιουργήθηκε το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου και της φωτιάς που έκαιγε για περίπου 20 – 25 λεπτά και παραδόξως δεν έκαψε, στο βαθμό θα ανέμεναν, τις τρεις μηχανές των δύο αμαξοστοιχιών, δύο από την εμπορευματική και μία από την επιβατική.

Υπάρχουν προβλήματα στις ραδιοεπικοινωνίες – στο μοναδικό μέτρο ασφαλείας στον σιδηρόδρομο τη στιγμή που δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση – και η επικοινωνία γίνεται μόνο με ασυρμάτους, συσκευές που δεν έχουν μεγάλη εμβέλεια από τη στιγμή που παρεμβάλλονται βουνά.

Το σύστημα ραδιοκάλυψης GSM-R, που θα έλυνε το πρόβλημα, υπήρχε στο τρένο το επιβατικό, αλλά για κάποιο λόγο δεν λειτούργησε. Αυτό διερευνάται από την δικαιοσύνη.

Διαπιστώθηκαν ελλείψεις στην πυρασφάλεια, ελλείψεις και νομοθεσίας και στην πιστοποίηση και εκπαίδευση των σταθμαρχών.

Δεν τηρούνται οι τυποποιημένοι κανόνες ασφαλείας. Έχουν γίνει αυτοψίες τόσο στον τόπο όσο και στα συντρίμμια αλλά και στο σταθμαρχείο της Λάρισας. Λειτουργούν επικουρικά και για ολοκληρωθεί η έρευνά τους θα περάσει αρκετός καιρός.

Τέλος, η επιτροπή προχώρησε και σε συστάσεις προς τον ΟΣΕ, τη Hellenic Train προτείνοντας παράλληλα νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Οι συστάσεις προς Hellenic Train

  • Συστήνεται η άμεση εκπαίδευση και ο εφοδιασμός όλων των μηχανοδηγών με φορητές συσκευές GSM-R, οι οποίες θα παίζουν τον ρόλο του δευτερεύοντος/βοηθητικού συστήματος επικοινωνίας σε περίπτωση δυσλειτουργίας των συστημάτων VHF και GSM-R της κάθε μηχανής.
  • Συστήνεται η άμεση ενεργοποίηση των εγκατεστημένων τερματικών GSM-R στις μηχανές και η εγκατάσταση τερματικών GSM-R σε όσες μηχανές δεν το διαθέτουν ακόμα.
  • Συστήνεται η επανεξέταση και επικαιροποίηση των διαδικασιών ραδιοεπικοινωνίας ανάμεσα στους μηχανοδηγούς και στους προϊσταμένους των συρμών (Hellenic Train) και στους σταθμάρχες (ΟΣΕ).
  • Συστήνεται η προμήθεια και εγκατάσταση του module επέκτασης Cockpit Voice Recorder+Video στο ήδη εγκατεστημένο καταγραφικό σύστημα της εταιρείας Hasler, έτσι ώστε να καταγράφεται επιπλέον ο ήχος και η εικόνα από την καμπίνα οδήγησης.

Οι συστάσεις προς ΟΣΕ

  • Συστήνεται η άμεση εγκατάσταση και πλήρης λειτουργία σύγχρονου συστήματος τηλεδιοίκησης και ETCS.
  • Συστήνεται η ριζική αναθεώρηση των διαδικασιών αξιολόγησης-πιστοποίησης για όλες τις ειδικότητες μετά το πέρας της θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης OJT (On Job Training), δεδομένου ότι τα ποσοστά επιτυχίας που παρουσιάζονται παραπέμπουν σε προβληματικές διαδικασίες.
  • Συστήνεται ο θεσμός της περιοδικής αξιολόγησης ώστε να διασφαλίζεται ότι παράγοντες όπως η προχωρημένη ηλικία ή η εισαγωγή νέων ψηφιακών τεχνολογιών δεν θα επηρεάζουν την επίδοση του εργαζομένου.
  • Συστήνεται η επιμονή της εκπαίδευσης, της αξιολόγησης και της επίβλεψης στην αυστηρή τήρηση κρίσιμων διαδικασιών χωρίς περιθώρια παρεκκλίσεων.
  • Συστήνεται η άμεση ανάπτυξη δικτύου επαναληπτών και αναμεταδοτών του αναλογικού συστήματος ραδιοτηλεφωνίας (VHF) κατά μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, έτσι ώστε να καλύπτεται πλήρως η (ούτως ή άλλως αυστηρά καθορισμένη) διαδρομή οποιουδήποτε συρμού, οπουδήποτε στην Ελλάδα, κατ’ αντιστοιχία με τα ειδικά ραδιοδίκτυα της ΕΛ.ΑΣ., του Π.Σ. ή του «Ολυμπία Ράδιο» της ναυτιλίας.

Οι συστάσεις προς Κανονιστικές – Νομοθετικές Αρχές

  • Συστήνεται η δημιουργία κανονισμών πυρασφάλειας και πυροπροστασίας και οι τακτικοί έλεγχοι σε συνεργασία με το Π.Σ.
  • Συστήνεται η επανεξέταση των προδιαγραφών πυροπροστασίας και υλικών κατασκευής εσωτερικών επενδύσεων και η/μ εξοπλισμού των συρμών.
  • Συστήνεται η δημιουργία ειδικής υπηρεσίας με δικαιοδοσία άμεσων ελέγχων σε ζητήματα ασφαλείας.
  • Συστήνεται η θεσμοθέτηση της υποχρέωσης εκπόνησης μελέτης Ανάλυσης Ρίσκου εκ μέρους των εμπλεκόμενων φορέων, για κάθε παράμετρο και κάθε μεταβολή των συνθηκών κίνησης των σιδηροδρομικών συρμών.

πηγή: topontiki.gr

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

ΔΕΙΤΕ ΤΟ VIDEO

Δείτε ακόμα