Πυρετώδεις προετοιμασίες για την επιστροφή στα σχολεία - Αγωνία σε εκπαιδευτικούς και γονείς

Πυρετώδεις προετοιμασίες για την επιστροφή στα σχολεία - Αγωνία σε εκπαιδευτικούς και γονείς

Με μόνα δεδομένα, μέχρι στιγμής, ότι το πρώτο κουδούνι της νέας χρονιάς θα χτυπήσει στις 7 Σεπτεμβρίου και ότι η χρήση μάσκας θα είναι εκτεταμένη σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, συνεχίζονται οι διεργασίες στο υπουργείο Παιδείας εν όψει της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς.

 Ο αυξημένος αριθμός κρουσμάτων στην Ελλάδα έχει κινητοποιήσει τις αρχές της χώρας και δεν θα μπορούσε να λείπει από τον γενικότερο σχεδιασμό αντιμετώπισης της πανδημίας το υπουργείο Παιδείας.

Ήδη, την περασμένη εβδομάδα, πραγματοποιήθηκαν δύο συσκέψεις της ηγεσίας του υπουργείου με τα μέλη της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19 και τη Δευτέρα αναμένονται οι ανακοινώσεις με τις λεπτομέρειες για το πώς θα λειτουργήσουν όλες τις εκπαιδευτικές δομές που εποπτεύει το υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Η υπουργός, Νίκη Κεραμέως, από την αρχή της πανδημίας έως και σήμερα, δεν παύει να επαναλαμβάνει ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται έχουν «οδηγό» τις εισηγήσεις των ειδικών. Γι' αυτό και έγινε δεκτή η πρόταση της Επιτροπής προς το υπουργείο Παιδείας. Η υπουργός, ανακοίνωσε ότι αποδέχθηκε την εισήγηση, η οποία προβλέπει μεταξύ άλλων ότι εκπαιδευτικοί και μαθητές (από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο) θα φορούν μάσκα, ότι θα γίνονται διαφορετικά διαλείμματα ανά τάξη, ότι θα γίνεται καθαρισμός των σχολείων κατά τη λειτουργία τους και μετά το πέρας των μαθημάτων και ότι θα υπάρχουν, με ευθύνη των δήμων, αντισηπτικά σε όλα τα σχολεία.

Η υπουργός χαρακτήρισε τις προηγούμενες ημέρες τη χρήση μάσκας ως «το πιο σημαντικό εργαλείο» που υπάρχει αυτή τη στιγμή για να θωρακιστούν ενήλικες και παιδιά από τη νόσο COVID-19 και για αυτόν τον λόγο θα δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στις ηλικίες του νηπιαγωγείου και των τριών πρώτων τάξεων του δημοτικού στην εκπαίδευση για την ενδεδειγμένη χρήση της μάσκας.

Ερωτηματικό παραμένει, πάντως, τι θα γίνει με την Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, η οποία αναπτύχθηκε μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα την περασμένη 'Ανοιξη, και το εάν --και πώς-- θα έχει επικουρικό ρόλο με την δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία.

Κορονοϊός: Οι οδηγίες του ΠΟΥ για την μάσκα στα παιδιά

Προσλήψεις μόνιμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών

Η νέα σχολική χρονιά θα βρει στις έδρες των σχολείων 3.445 νέους μόνιμους εκπαιδευτικούς στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Η απόφαση για τον διορισμό τους έχει ήδη δημοσιευθεί στο ΦΕΚ και οι εκπαιδευτικοί αναμένεται να έχουν αναλάβει καθήκοντα έως τις 26 Αυγούστου. Όσον αφορά στους νέους μόνιμους εκπαιδευτικούς της Γενικής Εκπαίδευσης, η διαδικασία προσλήψεων βρίσκεται στη φάση των ενστάσεων, κάτι που σημαίνει ότι το πρώτο κουδούνι δεν θα βρει νεοδιορισθέντες στις έδρες, παρά μόνο αναπληρωτές.

Ο αριθμός των αναπληρωτών που αναμένεται να προσληφθεί σε πρώτη φάση -κατ' εκτίμηση μέσα στις επόμενες ημέρες θα γίνουν οι ανακοινώσεις- αναμένεται να είναι περίπου ίδιος με πέρυσι, γύρω στις 20.000. Στην ουσία, πρόκειται για αύξηση του αριθμού του εκπαιδευτικού δυναμικού στα σχολεία, εάν υπολογιστεί ότι μαζί με τους αναπληρωτές, θα βρεθούν στις τάξεις και οι νέοι μόνιμοι εκπαιδευτικοί της Ειδικής Αγωγής.

Δια ζώσης διαλέξεις στα πανεπιστήμια με έως 50 φοιτητές

Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει μέχρι στιγμής γνωστά για τη λειτουργία των πανεπιστημίων, η εξεταστική του Σεπτεμβρίου θα γίνει όπως και τον Ιούνιο, δηλαδή με το κάθε πανεπιστήμιο να επιλέγει τον τρόπο εξέτασης των μαθημάτων, δια ζώσης ή εξ αποστάσεως. Από το νέο εξάμηνο, ωστόσο, οι φοιτητές θα επιστρέψουν στα αμφιθέατρα των πανεπιστημίων. Όπως ανακοίνωσε η κ. Κεραμέως, οι διαλέξεις και τα μαθήματα έως και 50 ατόμων θα γίνονται δια ζώσης, ενώ οι υπόλοιπες εξ αποστάσεως.

Κορονοϊός: Πάνω από 1.100 κρούσματα σε 5 μέρες - Έκτακτα μέτρα και καμπανάκι από τους ειδικούς

Μάσκες και στα πανεπιστήμια

Με μάσκα θα πρέπει να κυκλοφορούν τόσο στους κλειστούς χώρους όσο και στους ανοικτούς οι φοιτητές των ελληνικών ΑΕΙ, για την αποφυγή διάδοσης του κορoνοϊού, κατά την περίοδο της επαναληπτικής εξεταστικής περιόδου Σεπτεμβρίου του ακαδημαϊκού έτους 2019-2020.

Η νέα ΚΥΑ αναφέρει ως υποχρεωτική τη χρήση μη ιατρικής μάσκας τόσο για τους φοιτητές, όσο και για το διδακτικό και λοιπό προσωπικό καθ΄ όλη τη διάρκεια της εξέτασης και για όλες τις μορφές των διά ζώσης εξετάσεων (γραπτές και προφορικές). Επίσης η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική και στους ανοικτούς και κλειστούς κοινόχρηστους χώρους των Α.Ε.Ι. καθώς και στους κοινόχρηστους χώρους των εστιών. Τέλος υπάρχει επισήμανση και αναφορά στις οδηγίες για το ζήτημα του αερισμού των αιθουσών και των αμφιθεάτρων διεξαγωγής των εξετάσεων.

Συγκεκριμένα η απόφαση, με την υπογραφή του υφυπουργού Παιδείας Β. Διγαλάκη, προβλέπει τα εξής:

Η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική τόσο για τους φοιτητές, όσο και το διδακτικό και λοιπό προσωπικό καθ ́ όλη τη διάρκεια της εξέτασης και για όλες τις μορφές των διά ζώσης εξετάσεων (γραπτές και προφορικές). Η χρήση μη ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική και στους ανοικτούς και κλειστούς κοινόχρηστους χώρους των Α.Ε.Ι. λόγω του υψηλού συγχρωτισμού των φοιτητών, καθώς και στους κοινόχρηστους χώρους των εστιών.

Κατά τη διενέργεια των διά ζώσης γραπτών και προφορικών εξετάσεων συστήνεται η χρήση αιθουσών,αμφιθεάτρων ή γραφείων με φυσικό αερισμό. Σε περίπτωση που δεν υφίσταται επαρκής διαθεσιμότητα χώρων με φυσικό αερισμό, συστήνεται η χρήση αιθουσών,αμφιθεάτρων και γραφείων που έχουν εξαερισμό ή/και κλιματιστικές μονάδες .

Συστήνεται τα Α.Ε.Ι. να λαμβάνουν ειδική μέριμνα για τους φοιτητές που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου (ευπαθείς ομάδες) προκειμένου να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός τους με άλλους φοιτητές κατά τη διάρκεια των δια ζώσης εξετάσεων. Αντίστοιχα, η Συνέλευση κάθε Τμήματος συστήνεται να λαμβάνει ειδική μέριμνα για το διδακτικό προσωπικό των Α.Ε.Ι. που ανήκουν σε ομάδες αυξημένου κινδύνου (ευπαθείς ομάδες).

Η ορθή εφαρμογή και τήρηση των προτεινόμενων μέτρων και κανόνων ασφαλείας κατά τη διενέργεια των εξετάσεων, παρακολουθείται από τον Πρόεδρο του Τμήματος, καθώς και το διδακτικό προσωπικό του Α.Ε.Ι. στο οποίο έχει ανατεθεί ανά περίπτωση το διδακτικό έργο του κάθε μαθήματος σύμφωνα με το εκάστοτε πρόγραμμα σπουδών.

Τι είπε ο πρωθυπουργός για το άνοιγμα των σχολείων

«Η ελληνική κυβέρνηση θα αναλάβει να διαθέσει δωρεάν μάσκες σε όλα τα παιδιά και σε όλους τους εκπαιδευτικούς, έτσι ώστε με αυτόν τον τρόπο να ανταποκριθεί στην ελάχιστη υποχρέωσή της να μπορεί να παρέχει στα παιδιά τη μάσκα της οποίας ζητά την υποχρεωτική χρήση στα σχολεία», είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μετά τη σύσκεψη για τον κορονοϊό, με τη συμμετοχή μελών της Κυβέρνησης.

Περισσότερες ανακοινώσεις για τον τρόπο διανομής των μασκών θα γίνουν στη συνέχεια από τους συναρμόδιους υπουργούς, τόνισε ο πρωθυπουργός και πρόσθεσε: «Θα εμπλακούν σε αυτήν τη διαδικασία και οι Δήμοι και προφανώς θα γίνει με τη συνολική εποπτεία υπουργού». Ο κ. Μητσοτάκης σημείωσε επίσης πως: «Όλες οι χώρες του κόσμου ανοίγουν και πάλι τα σχολεία τους.Αυτή είναι και η ομόφωνη εισήγηση της Επιστημονικής Επιτροπής και με αυτή συντάσσεται και η ελληνική κυβέρνηση. Τα σχολεία, προφανώς, θα ανοίξουν λαμβάνοντας υπόψη όλες τις πρόνοιες που μας εισηγούνται οι ειδικοί έτσι ώστε να μειώσουμε στο ελάχιστο τη διασπορά του ιού.Μία από αυτές τις προβλέψεις είναι και η υποχρεωτική χρήση μάσκας στις τάξεις για όλα τα παιδιά, ξεκινώντας από το νηπιαγωγείο και καταλήγοντας στην τελευταία τάξη του Λυκείου».

 Προβληματισμός στους εκπαιδευτικούς

Tην ανησυχία της για το μη χωρισμό των τμημάτων και την εκ περιτροπής διδασκαλία τόσο για την υγεία των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών, οι οποίοι μάλιστα έχουν υψηλό μέσο όρο ηλικίας, διατύπωσε το ΔΣ της ΟΛΜΕ στην τηλεδιάσκεψη με την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας. Η υπουργός απάντησε ότι αυτή είναι η τάση στην Ε.Ε.

Από την πλευρά της η ΟΛΜΕ, ανέφερε στην υπουργό Παιδείας παραδείγματα όπως της Γερμανίας, της Ιταλίας και της Φιλανδίας οι οποίες διαχωρίζουν τα τμήματα προκειμένου να κρατούνται οι ενδεδειγμένες αποστάσεις ασφαλείας. Παράλληλα, το κορυφαίο συνδικαλιστικό όργανο των καθηγητών τόνισε προς τη Ν. Κεραμέως ότι “με 25 και πλέον μαθητές ανά αίθουσα θα είναι αδύνατον να τηρηθούν αποστάσεις ειδικά σε μικρές αίθουσες 25 έως 30 τετραγωνικών μέτρων”.

Αναλυτικά, η ανακοίνωση της ΟΛΜΕ:

«Την Πέμπτη 20 Αυγούστου συναντήθηκε, μέσω τηλεδιάσκεψης, το ΔΣ της ΟΛΜΕ με την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ. Στη συζήτηση παρέστησαν η υπουργός, η υφυπουργός καθώς και η γενική γραμματέας.

Η υπουργός μας ενημέρωσε για τα μέτρα που προτίθεται να λάβει η κυβέρνηση για το άνοιγμα των σχολείων, διευκρινίζοντας ότι οι τελικές αποφάσεις θα ανακοινωθούν την Δευτέρα.

Η κυβέρνηση προτίθεται να ανοίξει τα σχολεία στις 7 Σεπτεμβρίου σε πλήρη λειτουργία, δηλαδή χωρίς τον διαχωρισμό των τμημάτων και την εκ περιτροπής διδασκαλία που εφαρμόστηκε την προηγούμενη σχολική χρονιά, με υποχρεωτική χρήση μάσκας από μαθητές και εκπαιδευτικούς και με διαφορετικά διαλείμματα. Ο καθαρισμός των σχολείων θα γίνεται δύο φορές την ημέρα. Αντισηπτικά και λοιπά αναλώσιμα θα πρέπει να προμηθεύουν οι δήμοι. Θα εκδοθούν επικαιροποιημένες οδηγίες του ΕΟΔΥ προς μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Μαθητές που νοσούν ή έχουν στο οικογενειακό τους περιβάλλον άτομα που νοσούν ή ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες θα παραμένουν στο σπίτι με δικαιολογημένη απουσία, εφόσον υπάρχει σχετική ιατρική γνωμάτευση. Σε περίπτωση κρούσματος θα κλείνει μόνο το τμήμα του μαθητή και θα ακολουθούν διεργασίες ιχνηλάτησης. Για το συγκεκριμένο τμήμα θα παρέχεται εξ αποστάσεως εκπαίδευση.

Στην εύλογη απορία πως είναι δυνατόν τον Μάϊο που υπήρχαν πολύ λιγότερα κρούσματα και είχε επιβληθεί ως ανώτατο όριο ο αριθμός των 15 μαθητών ανά τμήμα σε σχέση με σήμερα, να ανοίγουν τα σχολεία σε πλήρη λειτουργία, η υπουργός απάντησε ότι αυτό πρότειναν οι ειδικοί, πως με αυτή τη διαδικασία επανερχόμαστε στην κανονικότητα και ότι στην περιφέρεια υπάρχουν και μικρότερα τμήματα !!! Επισημάναμε ότι με 25 και πλέον μαθητές ανά αίθουσα θα είναι αδύνατον να τηρηθούν αποστάσεις ειδικά σε μικρές αίθουσες 25 έως 30 τετραγωνικών μέτρων.

Επιμείναμε να εκφράζουμε την ανησυχία μας για τον μη χωρισμό των τμημάτων και την εκ περιτροπής διδασκαλία τόσο για την υγεία των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών, οι οποίοι μάλιστα έχουν υψηλό μέσο όρο ηλικίας. Η υπουργός απάντησε ότι αυτή είναι η τάση στην Ε.Ε. Αναφέραμε παραδείγματα όπως της Γερμανίας, της Ιταλίας και της Φιλανδίας οι οποίες διαχωρίζουν τα τμήματα προκειμένου να κρατούνται οι ενδεδειγμένες αποστάσεις ασφαλείας. Μάλιστα, στην Ιταλία προσελήφθησαν 50.000 επιπλέον εκπαιδευτικοί και αποφασίστηκε να μοιράζονται δωρεάν ημερησίως 11 εκατομμύρια μάσκες ενώ εξασφαλίστηκαν χιλιάδες νέες σχολικές αίθουσες. Στη Φιλανδία, μεταξύ άλλων μέτρων, αποφασίστηκε οι εκπαιδευτικοί να διδάσκουν μόνο σε ένα σχολείο τη φετινή χρονιά για λόγους ασφαλείας. Μέτρα όπως αυτά είναι πολύ πιο αποτελεσματικά και θα έπρεπε να εφαρμοστούν και στην χώρα μας.

Επισημάναμε ότι σε περίπτωση κρούσματος δεν αρκεί να κλείσει μόνο το τμήμα του νοσούντος μαθητή, καθώς οι μαθητές έρχονται σε επαφή και με άλλα τμήματα, ενώ οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στο τμήμα αυτό διδάσκουν και στα υπόλοιπα και το σημαντικότερο είναι ότι υποχρεούνται να συμπληρώνουν το ωράριό τους σε 4 και 5 σχολικές μονάδες συνθήκες τις οποίες το υπουργείο δε φαίνεται να λαμβάνει σοβαρά υπόψη.

Στην ερώτηση τι θα γίνει σε περίπτωση κρούσματος σε εκπαιδευτικό, απάντησε ότι το εξετάζουν και θα δοθούν σχετικές οδηγίες. Για το αν θα ισχύουν οι ίδιες ειδικές άδειες που ίσχυσαν το προηγούμενο χρονικό διάστημα μας παρέπεμψε στην απόφαση του υπουργείου εσωτερικών που αφορά όλους τους δημοσίους υπαλλήλους. Στο σημείο αυτό επισημάναμε ότι δεν είναι δυνατόν να εντασσόμαστε στις γενικές διατάξεις των δημοσίων υπαλλήλων καθώς παρατηρείται μεγάλη συσσώρευση πληθυσμού (μαθητές, εκπαιδευτικοί, διοικητικό προσωπικό).

Στην ερώτηση εάν θα προσληφθεί επιπλέον προσωπικό καθαριότητας ή και αν έχουν δεσμευτεί κονδύλια για να χρηματοδοτηθούν τα μέτρα ασφαλείας η υπουργός δήλωσε ότι η καθαριότητα είναι ευθύνη των δήμων.

Στην ερώτηση, για το αν σύμφωνα με την τελευταία ΠΝΠ η τηλεκπαίδευση καθίσταται υποχρεωτική, η υπουργός δεν απάντησε και ανέφερε μόνο ότι θα ακολουθήσει σχετική Υ.Α.

Στην ερώτηση πώς θα καλυφθεί η ύλη που χάθηκε την προηγούμενη σχολική χρονιά και ποια θα είναι η φετινή ύλη, που σημειωτέον θα έπρεπε να έχει ήδη ανακοινωθεί, απάντησε ότι είναι αρμοδιότητα του ΙΕΠ και θα υπάρξουν σχετικές ανακοινώσεις.

Όσον αφορά τους διορισμούς στην γενική εκπαίδευση και τις προσλήψεις των αναπληρωτών ζητήσαμε να μας ενημερώσουν για το χρονοδιάγραμμα και τον αριθμό των προσλήψεων. Απάντησαν ότι για τους διορισμούς πρέπει να βγουν οι οριστικοί πίνακες και ότι ο αριθμός των προσλήψεων των αναπληρωτών της Α φάσης θα είναι αυξημένος και θα ανακοινωθούν άμεσα.

Για το σοβαρότατο πρόβλημα των λαθών που έχει προκύψει με τους προσωρινούς πίνακες του ΑΣΕΠ επαναλάβαμε ότι είναι τεράστια αδικία να γίνουν από λάθος πίνακες οι προσλήψεις και ότι πρέπει τα σοβαρά λάθη να διορθωθούν άμεσα, καθώς πάρα πολλοί συνάδελφοι βρίσκονται είτε εκτός των πινάκων είτε χιλιάδες θέσεις κάτω από αυτή που τους αναλογεί, λόγω των λαθών στην προσμέτρηση προϋπηρεσίας ή άλλων κριτηρίων καθώς και των προβληματικών διαδικασιών στην πληρωμή του παραβόλου. Η υπουργός δήλωσε ότι λάθη συμβαίνουν πάντα και ότι θα έπρεπε να είμαστε ικανοποιημένοι και για τους διορισμούς που έγιναν στην ειδική αγωγή και για τους προσωρινούς πίνακες που αφορούν τους διορισμούς της γενικής παιδείας.

Τέλος, η ΟΛΜΕ στηλίτευσε για πολλοστή φορά την απαράδεκτη και παράτυπη εγκύκλιο της Γ. Γ. κας Αναστασίας Γκίκα, η οποία επέβαλε μεσούντος του Αύγουστου, με κλειστά τα σχολεία και σε νόμιμη άδεια τους εκπαιδευτικούς να συνεδριάσουν τα υπηρεσιακά συμβούλια προκειμένου να υπολογισθούν κενά – πλεονάσματα και με βάση αυτά να πραγματοποιηθούν όλες οι υπηρεσιακές μεταβολές. Το ΔΣ της ΟΛΜΕ αισθάνεται την ανάγκη να ευχαριστήσει όλα τα μέλη των υπηρεσιακών συμβουλίων που με τη στάση τους απέτρεψαν να πραγματοποιηθούν οι παραπάνω συνεδριάσεις.

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ απαίτησε:

Να ληφθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών.

Να δοθεί δωρεάν ο αναγκαίος αριθμός μασκών σε καθημερινή βάση σε μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Έκτακτη οικονομική επιχορήγηση στις σχολικές επιτροπές.

Διενέργεια δωρεάν τεστ για το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας. • Να διορθωθούν άμεσα όλα τα λάθη στους προσωρινούς πίνακες προκειμένου να γίνουν οι διορισμοί των αναπληρωτών εκπαιδευτικών.

Ισομερή κατανομή θέσεων μεταξύ Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης τόσο στις προσλήψεις αναπληρωτών όσο και στους διορισμούς στην γενική εκπαίδευση».

Ο ΣΥΡΙΖΑ για το άνοιγμα των σχολείων

Έκτακτο κονδύλι από τον προϋπολογισμό για την υγειονομική θωράκιση των σχολείων και την πρόσληψη επιπλέον προσωπικού, αυξημένα τεστ για εκπαιδευτικούς και ευάλωτες κατηγορίες μαθητών, δωρεάν μάσκες και αντισηπτικά στα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, σχολαστική καθαριότητα των αιθουσών και των WC με πρόσληψη του αναγκαίου προσωπικού, τάξεις 10-12 μαθητών, όπου απαιτείται, με προσθήκη ή αναδιαμόρφωση αιθουσών, επιτάχυνση των 10.500 μόνιμων διορισμών εκπαιδευτικών, ζητά ο ΣΥΡΙΖΑ για το άνοιγμα των σχολείων και επίσης προτείνει :

Πρόσληψη επιπλέον αναπληρωτών φέτος,εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω των δημόσιων δικτύων -χωρίς αποκλεισμούς- εκεί όπου οι επιδημιολογικές συνθήκες την επιβάλλουν, συντονιστικό όργανο Παιδείας-Υγείας ανά Δήμο, σε επικοινωνία με ΕΟΔΥ-Πολιτική Προστασία, για την αξιόπιστη παρακολούθηση των εξελίξεων σε τοπικό επίπεδο και την στοχευμένη παρέμβαση αν χρειαστεί,έμφαση στην έγκυρη ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των μαθητών για θέματα Δημόσιας Υγείας, για την ιστορία των επιδημιών, για την αξία του εμβολιασμού και των μέτρων ατομικής προστασίας.

Το άνοιγμα των σχολείων στον κόσμο

Οι αρχές και οι εκπαιδευτικοί σε όλο τον κόσμο καταβάλλουν προσπάθειες για να καταστεί δυνατή με ασφάλεια η επιστροφή των μαθητών στα σχολεία.

Εκφράζονται αμφιβολίες σχετικά με το κατά πόσον τα παιδιά μεταδίδουν ή όχι τον κορωνοϊό SARS-CoV-2 που προκαλεί την ασθένεια COVID-19, ωστόσο αρκετές μεγάλες έρευνες έχουν δείξει ότι η μεγάλη πλειονότητα των παιδιών που μολύνονται από τον κορωνοϊό εμφανίζουν πιο ήπια συμπτώματα σε σχέση με τους ενήλικες, ενώ οι πρώτες έρευνες που είχαν πραγματοποιηθεί δεν είχαν εντοπίσει ισχυρά στοιχεία ότι τα παιδιά συμβάλλουν σημαντικά στην εξάπλωση του θανατηφόρου ιού.

Κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο θέλουν να αποφύγουν την επιβολή ενός γενικού lockdown που θα προκαλούσε σοβαρό νέο πλήγμα στην οικονομία. Από την άλλη, ειδικοί καθιστούν σαφές πως η επιστροφή των παιδιών στα σχολεία είναι ο καλύτερος τρόπος να μαθαίνουν αλλά και να κοινωνικοποιούνται.

Στην Ελλάδα, τα σχολεία θα ανοίξουν στις 7 Σεπτεμβρίου.

Τι γίνεται στον υπόλοιπο κόσμο;

Στο Βέλγιο, τα σχολεία θα ανοίξουν την 1η Σεπτεμβρίου με υποχρεωτική χρήση της μάσκας για τους μαθητές ηλικίας 12 ετών και άνω.

Στη Γερμανία, δεκάδες χιλιάδες παιδιά επέστρεψαν στα σχολεία από τη Δευτέρα 10 Αυγούστου σε τέσσερα ομόσπονδα κρατίδια. Στο Βερολίνο, όπου τα σχολεία άνοιξαν στις 10/8, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί ήταν υποχρεωμένοι να φορούν μάσκα στους χώρους, με εξαίρεση τις αίθουσες διδασκαλίας και στο προαύλιο.

O πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Κλάους Ράινχαρντ τάχθηκε  κατά του κλεισίματος ολόκληρων σχολείων σε περίπτωση μολύνσεων από τον κορονοϊό. 

«Εάν προκύψει κρούσμα κορωνοϊού σε κάποιο σχολείο, αυτό το σχολείο δεν πρέπει να κλείσει για 14 ημέρες. Αρκεί να μείνουν στο σπίτι μεμονωμένες τάξεις ή τμήματα (ειδικών μαθημάτων)», δήλωσε σε συνέντευξή του (12/8) στη «Rheinische Post».

Στην Ιταλία, η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι τα σχολεία θα ξανανοίξουν στις 14 Σεπτεμβρίου. Σύμφωνα με τον ιταλικό Τύπο, οι λεπτομέρειες θα εξαρτηθούν από την πορεία των νέων κρουσμάτων.

Πολλοί αναλυτές θεωρούν ότι, αν ο ιός συνεχίσει να διαδίδεται σε υψηλούς ρυθμούς, είναι πολύ πιθανό ότι, εκτός από το πλύσιμο των χεριών και την τήρηση απόστασης ασφαλείας, θα πρέπει να υιοθετηθούν και επιπλέον μέτρα πρόληψης στις σχολικές αίθουσες.

Την ίδια ώρα, οι διευθυντές των ιταλικών σχολείων, που ήδη ανησυχούν για τις συνθήκες της επιστροφής των μαθητών, ζητούν να μην έχουν ποινική ευθύνη σε περίπτωση μολύνσεων από την COVID-19 στα ιδρύματά τους.

«Επείγει να περιλάβει η κυβέρνηση μέσα σε κάποιο από τα επόμενα διατάγματα ένα άρθρο που να αναθεωρεί τη δυνατότητα άσκησης διώξεων σε βάρος των διευθυντών σε περίπτωση που υπάρξει κρούσμα της COVID σε κάποιο ίδρυμα», εξηγεί ο πρόεδρος της Εθνικής Ένωσης Διευθυντών Σχολείων Αντονέλο Τζανέλι, τον οποίο επικαλείται η εφημερίδα Il Corriere della Sera.

«Αν οι διευθυντές των σχολείων έχουν θέσει σε εφαρμογή το υγειονομικό πρωτόκολλο, δεν πρέπει να τους κατηγορήσουμε για οτιδήποτε», υπογραμμίζει.

Ο υπουργός Υγείας Ρομπέρτο Σπεράντσα είπε ότι η Ιταλία θα κάνει τις απαραίτητες «θυσίες» για να εξασφαλίσει την επιστροφή στα σχολεία στα μέσα Σεπτεμβρίου, εκφράζοντας ανησυχία για την αύξηση των κρουσμάτων μεταξύ «των νέων».

«Μέσα σε λιγότερο από έναν μήνα, οφείλουμε να ανοίξουμε και πάλι τα σχολεία και τα πανεπιστήμια με κάθε ασφάλεια. Και δεν μπορούμε να κάνουμε λάθος. (...) Αυτό θα εξαρτηθεί από τη συμπεριφορά μας και οφείλουν να το συνειδητοποιήσουν όλοι, αρχίζοντας από τους νέους», δήλωσε ο Σπεράντσα σε συνέντευξή του που δημοσιεύθηκε την περασμένη Δευτέρα από την εφημερίδα La Repubblica.

Την περασμένη Πέμπτη η Ιταλίδα υπουργός Παιδείας Λουτσία Ατσολίνα δήλωσε ότι θα διανέμονται 11 εκατομμύρια προστατευτικές μάσκες την ημέρα σε μαθητές, διδάσκοντες και διοικητικούς» και ότι «αναζητήθηκαν μεγαλύτερες αίθουσες, ώστε τα παιδιά κατά τη διάρκεια των μαθημάτων να μπορούν και να κατεβάζουν τη μάσκα τους».

Στη Βρετανία, ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον ανέφερε σε άρθρο του στην κυριακάτικη έκδοση της εφημερίδας “ The Daily Mail” (9/8) ότι η επαναλειτουργία των σχολείων τον Σεπτέμβριο, μετά την πανδημία COVID-19 που ανάγκασε την κυβέρνηση να τερματίσει το ακαδημαϊκό έτος τον Μάρτιο, αποτελεί τώρα εθνική προτεραιότητα.

«Η εκπαίδευση των παιδιών μας, είναι αποφασιστικής σημασίας για την ευημερία τους, την υγεία τους και το μέλλον τους. Γι' αυτό ακριβώς τον λόγο είναι μία εθνική προτεραιότητα, η επιστροφή όλων των μαθητών πίσω στο σχολείο, τον Σεπτέμβριο», έγραψε ο Τζόνσον.

Ο Βρετανός πρωθυπουργός υπογράμμισε επίσης ότι (το ενδεχόμενο) να κρατηθούν τα παιδιά χωρίς φυσική παρουσία στην εκπαίδευση, για χρόνο μεγαλύτερο από αυτόν που χρειάζεται είναι «κοινωνικά μη ανεκτό, οικονομικά μη βιώσιμο και ηθικά ατεκμηρίωτο».

Στο μεταξύ, με σχολική τσάντα, αλλά χωρίς μάσκα, οι μαθητές στη Σκωτία άρχισαν από τις 11 Αυγούστου να επιστρέφουν στα θρανία για πρώτη φορά εδώ και πέντε μήνες, όντας οι πρώτοι που άρχισαν τη νέα σχολική χρονιά στη Βρετανία εν μέσω αναζωπύρωσης της COVID-19 στη χώρα.

Στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη χώρα με τους περισσότερους νεκρούς στην Ευρώπη από τον νέο κορωνοϊό, κάθε περιφέρεια διαχειρίζεται διαφορετικά την επιστροφή στα σχολεία.

Αν και στην Αγγλία ξαναέγιναν εν μέρει κάποια μαθήματα τον Ιούνιο, οι αρχές της Σκωτίας είχαν επιλέξει να περιμένουν τη νέα σχολική χρονιά, η οποία προβλεπόταν να αρχίσει στις 11 Αυγούστου.

Στην Κύπρο, τα σχολεία αναμένεται να ανοίξουν στις 7 Σεπτεμβρίου.

Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς θα γίνει με φυσική παρουσία μαθητών και μαθητριών, καθολική χρήση μάσκας, καθώς και νομική κατοχύρωση των ζητημάτων που αφορούν την διδασκαλία μέσω διαδικτύου, όπως δήλωσε την Παρασκευή ο υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου.

Στις ΗΠΑ, ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ ασκεί όλο το καλοκαίρι μεγάλες πιέσεις για να ξαναρχίσουν τα μαθήματα στις ΗΠΑ το νέο ακαδημαϊκό έτος με φυσική παρουσία, μολονότι υπάρχει έξαρση κρουσμάτων νέου κορονοϊού σε κάποιες από τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές της χώρας και αυτό έχει οδηγήσει περιοχές να ξαναρχίσουν το φθινόπωρο διαδικτυακά μαθήματα ή τουλάχιστον κάποια από τα μαθήματα να γίνονται μέσω ίντερνετ.

Οι εκπαιδευτικοί στην Φλόριντα και την Άιοβα έχουν προσφύγει στη δικαιοσύνη αμφισβητώντας τα σχέδια για το άνοιγμα των σχολείων σε αυτές τις πολιτείες, ενώ εκπαιδευτικοί σε όλη τη χώρα έχουν πραγματοποιήσει διαδηλώσεις και απειλήσει με απεργίες αν τους αναγκάσουν να επιστρέψουν στις τάξεις το φθινόπωρο. Ορισμένα σχολεία που άρχισαν μαθήματα στην Τζόρτζια και τη Νεμπράσκα αναγκάστηκαν να ακυρώσουν τη διδασκαλία με φυσική παρουσία την περασμένη εβδομάδα λόγω εξάρσεων της COVID-19.

Η ομοσπονδιακή κυβέρνηση θα διαθέσει 125 εκατομμύρια επαναχρησιμοποιούμενες μάσκες στις σχολικές περιφέρειες και σε παναμερικανικό επίπεδο για την επαναλειτουργία των σχολείων.

Στην Τουρκία, τα σχολεία θα αρχίσουν να ανοίγουν από τις 21 Σεπτεμβρίου, σε μια σταδιακή επαναφορά στη διά ζώσης διδασκαλία.

Ο υπουργός Παιδείας Ζιγιά Σελτζούκ είπε ότι η εξ αποστάσεως διδασκαλία θα ξεκινήσει στις 31 Αυγούστου, δηλαδή την ημέρα που ήταν καθορισμένο να ανοίξουν τα σχολεία.

Η Άγκυρα έκλεισε τα σχολεία στα μέσα Μαρτίου, όταν εντοπίστηκαν τα πρώτα κρούσματα του νέου κορονοϊού στην Τουρκία.

Στο Μαυροβούνιο, οι αρχές αποφάσισαν να μεταθέσουν κατά έναν μήνα, την 1η Οκτωβρίου, την έναρξη του νέου σχολικού έτους, λόγω της «αβέβαιης επιδημιολογικής κατάστασης» που συνδέεται με την πανδημία που προκάλεσε ο κορωνοϊός.

Η χώρα είχε κλείσει τα σχολεία στις 16 Μαρτίου. Τα μαθήματα πραγματοποιούνταν διαδικτυακά έως το τέλος του σχολικού έτους, τον Ιούνιο.

Στη Ρουμανία, το σχολικό έτος θα ξεκινήσει όπως κάθε χρόνο στα μέσα Σεπτεμβρίου, στις 14 Σεπτεμβρίου φέτος, με τις απαραίτητες διευθετήσεις, παρά τη σημαντική αύξηση του αριθμού των μολύνσεων από τον νέο κορονοϊό.

Η κυβέρνηση ανακοίνωσε τη διανομή 500.000 τάμπλετ ή φορητών υπολογιστών στα νοικοκυριά που δεν διαθέτουν ηλεκτρονικό υπολογιστή, ένα σχέδιο που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Παγκόσμια Τράπεζα.

Η Ρουμανία έκλεισε τα σχολεία τον Μάρτιο προκειμένου να αναχαιτίσει την πανδημία και ξεκίνησε να χαλαρώνει τα μέτρα περιορισμού από τα μέσα Μαΐου. Ωστόσο από τότε καταγράφει συνεχή αύξηση κρουσμάτων μόλυνσης.

Στην Αρμενία, τα σχολεία αναμένεται να ξανανοίξουν στις 15 Σεπτεμβρίου.

Στην Αίγυπτο, τα σχολεία και τα πανεπιστήμια θα ξεκινήσουν με μεγάλη καθυστέρηση, στις 17 Οκτωβρίου, λόγω της παγκόσμιας πανδημίας του κορωνοϊού.

Το πλήρες σχέδιο για την επερχόμενη σχολική χρονιά στην Αίγυπτο θα παρουσιαστεί τον Σεπτέμβριο, με την κυβέρνηση να επανεξετάζει την κατάσταση μέχρι τις 20 Αυγούστου.

Τα αιγυπτιακά σχολεία και πανεπιστήμια ανέστειλαν τα μαθήματα με φυσική παρουσία των μαθητών και των φοιτητών ήδη από τον Μάρτιο λόγω της πανδημίας.

Στην Κένυα, η κυβέρνηση αποφάσισε τα σχολεία να παραμείνουν κλειστά έως τον Ιανουάριο του 2021.

Τα σχολεία είχαν κλείσει τον Μάρτιο εξαιτίας της πανδημίας.

Οι εξετάσεις αναβλήθηκαν και οι περίπου 15 εκατομμύρια μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα επαναλάβουν την τάξη στην οποία βρίσκονταν φέτος.

Στην Κένυα, το σχολικό έτος διαρκεί από τον Ιανουάριο έως τον Οκτώβριο.

Στο Ισραήλ, ο πρωθυπουργός Μπενιαμίν Νετανιάχου δήλωσε, «κάνουμε το παν ώστε η σχολική χρονιά να αρχίσει την 1η Σεπτεμβρίου. Αυτή είναι η ημερομηνία-στόχος», έπειτα από συνεδρίαση με τους υπουργούς Παιδείας, Υγείας και Οικονομικών και τον επικεφαλής του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας με αντικείμενο ιδίως την έναρξη της σχολικής χρονιάς (13/8).

Στο Σαλβαδόρ, τα σχολεία, τα γυμνάσια και τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα θα παραμείνουν κλειστά ως την 31η Δεκεμβρίου και οι μαθητές και οι φοιτητές θα παρακολουθούν μαθήματα μέσω Διαδικτύου, για να αποτραπεί ο κίνδυνος μολύνσεων από τον κορωνοϊό.

Τα μαθήματα διά ζώσης ανεστάλησαν τον Μάρτιο σε σχολεία, γυμνάσια, κολέγια και πανεπιστήμια στο Σαλβαδόρ.