Πώς και γιατί έγινε το μπάχαλο στην εθνική οδό Αθηνών- Λαμίας- Οι ευθύνες

Πώς και γιατί έγινε το μπάχαλο στην εθνική οδό Αθηνών- Λαμίας- Οι ευθύνες

Αλληλοκατηγορίες και «μπαλάκι» ευθυνών προκαλεί το πολύωρο κλείσιμο της Εθνικής Οδού στο ύψος της Μαλακάσας το απόγευμα της Δευτέρας, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα να εγκλωβιστούν χιλιάδες οδηγοί μέσα στον χιονιά.  

Η κυβέρνηση δεν έκρυψε την ενόχλησή της «καρατομώντας» τον αρμόδιο διοικητή της Τροχαίας, ενώ το υπουργείο Υποδομών καλεί για εξηγήσεις την εταιρεία «Νέα Οδός» που διαχειρίζεται τον αυτοκινητόδρομο και προαναγγέλλει νομοθετική ρύθμιση για επιβολή κυρώσεων σε περιπτώσεις που διαπιστώνεται ολιγωρία των αρμοδίων. 

Από την πλευρά της η εταιρεία επιχειρεί να ρίξει τις ευθύνες στους οδηγούς που κυκλοφορούσαν χωρίς αλυσίδες, αλλά και στην Τροχαία που διέκοπτε την κυκλοφορία. 

Η αλήθεια είναι στην μέση... Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το αρχικό πρόβλημα δημιουργήθηκε γιατί όντως οδηγοί κινούνταν στην εθνική οδό χωρίς αλυσίδες και όταν οι καιρικές συνθήκες αγρίεψαν, άρχισαν να σταματούν στην άκρη του δρόμου και να προσπαθούν, όσοι διέθεταν, να βάλουν τις αλυσίδες. Αυτό δημιούργησε το πρώτο πρόβλημα.

Αργότερα, η Τροχαία άρχισε να σταματάει την κίνηση, ενισχύοντας το πρόβλημα, ενώ δεν είχε φροντίσει να αφήσει ανοιχτές της ΛΕΑ ώστε να μπορούν να μετακινούνται τα εκχιονιστικά. Ορισμένα από αυτά μάλιστα ακινητοποιήθηκαν στην άκρη του δρόμου γιατί επίσης δεν διέθεταν αλυσίδες. Το πρόβλημα γιγαντώθηκε, γιατί όπως σημαιώνουν οι πληροφορίες, στο σημείο στην Μαλακάσα, παρά τις διαβεβαιώσεις των αρμοδίων, δεν υπήρχαν εκχιονιστικά, την ώρα που χρειάζονταν.

Επίσης παρά την απαγόρευση, στην εθνική οδό κινούνταν φορτηγά και μεγάλα οχήματα, ορισμένα εκ των οποίων δίπλωσαν και χρειάστηκε μεγάλη κινητοποίηση ώστε να ανοιξει ο δρόμος.

Η ταλαιπωρία χτύπησε "κόκκινο":

Πάντως η ταλαιπωρία των πολιτών χτύπησε «κόκκινο», καθώς η ουρά στην εθνική έφτασε τα 10 χιλιόμετρα, ενώ η κυκλοφορία είχε διακοπεί από το μεσημέρι και επανήλθε μετά τις 21:30. 

Φωτογραφίες και βίντεο από το σημείο δείχνουν νταλίκες και βαριά οχήματα να έχουν ακινητοποιηθεί στην άκρη του δρόμου χωρίς αλυσίδες, ενώ οδηγοί ΙΧ είτε δεν είχαν καν μαζί τους είτε σταματούσαν στη μέση του δρόμου για να τις βάλουν. 

Η εταιρεία υποστηρίζει ότι διέθετε 20 εκχιονιστικά στο σημείο, κάτι το οποίο πηγές της αστυνομίας αμφισβητούν. 

«Έφαγαν» διοικητή της Τροχαίας για το μπάχαλο στην Εθνική οδό

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του πρωθυπουργικού γραφείου, «κατόπιν εντολής του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, οι Υπουργοί Υποδομών και Μεταφορών Κ. Καραμανλής και Προστασίας του Πολίτη Μ. Χρυσοχοίδης, κίνησαν τις διαδικασίες διερεύνησης των αιτιών της ταλαιπωρίας των πολιτών μετά το χθεσινό κλείσιμο της Εθνικής Οδού. 

Οι υπεύθυνοι της Νέας Οδού κλήθηκαν στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με το ερώτημα της παράβασης των συμβατικών τους υποχρεώσεων, στις οποίες προβλέπεται ρητά ότι ανάμεσα στις υποχρεώσεις της εταιρείας είναι να λαμβάνονται όλα τα μέτρα για την "ακώλυτη λειτουργία του έργου". Το Υπουργείο θα κινήσει όλες τις διαδικασίες που προβλέπει ο νόμος.

Επίσης με απόφαση της ηγεσίας του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, αντικαθίσταται ο Διοικητής του Β Τμήματος Αυτοκινητοδρόμων Αττικής για λάθη και παραλείψεις της Τροχαίας. Ο καθένας οφείλει να ανταποκρίνεται στα καθήκοντα που έχει αναλάβει.  Η διάχυση ευθυνών, καταλήγει τελικά στο να μην λογοδοτεί κανένας. Κι αυτό η κυβέρνηση δεν θα το ανεχθεί. Όλοι κρινόμαστε. Υποχρέωση του κράτους είναι να διασφαλίζει την ομαλή κυκλοφορία, όρος της οποίας είναι και η υποχρέωση των οδηγών να τηρούν απαρέγκλιτα τις οδηγίες που λαμβάνουν».

Για εξηγήσεις καλεί τη «Νέα Οδό» ο Καραμανλής

Από την πλευρά του, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, κάλεσε στο Υπουργείο την εταιρεία Νέα Οδό ΑΕ, για να δώσει εξηγήσεις σχετικά με τη χθεσινή διακοπή της κυκλοφορίας στον αυτοκινητόδρομο Αθηνών Λαμίας, στο ρεύμα προς Λαμία, στα διόδια Αφιδνών και στο ρεύμα προς Αθήνα, στα διόδια Θηβών.

Παράλληλα, με απόφαση του Υπουργού, συγκροτήθηκε, ήδη, Επιτροπή η οποία, υπό την επίβλεψη του Γενικού Γραμματέα Υποδομών κ. Γιώργου Καραγιάννη, θα διερευνήσει και θα εξακριβώσει τα ακριβή αίτια της διακοπής και το κατά πόσον ο Παραχωρησιούχος (Νέα Οδός) τήρησε τις συμβατικές του υποχρεώσεις για τη διαχείριση εκτάκτων καταστάσεων. Τα συμπεράσματα και οι προτάσεις της Επιτροπής θα δοθούν εντός μίας εβδομάδας στον Υπουργό, ο οποίος θα λάβει τις σχετικές αποφάσεις.

Επιπλέον, το Υπουργείο αναλαμβάνει άμεσα νομοθετική πρωτοβουλία προς την κατεύθυνση της επιβολής κυρώσεων, σε κάθε αρμόδιο φορέα, με σκοπό την πρόληψη και αποτροπή αντίστοιχων περιστατικών στο μέλλον.

Σε οδηγούς και Τροχαία πετάει το «μπαλάκι» η Νέα Οδός

Εξηγήσεις για τη χθεσινή κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Εθνική Οδό δίνει η εταιρεία «Νέα Οδός» σε ανακοίνωσή της, δίνοντας τη δική της εκδοχή για το λόγο που αυτή προκλήθηκε. 

Η εταιρεία αναφέρει ότι στο σημείο επιχειρούσαν 20 εκχιονιστικά μηχανήματα, ωστόσο προσθέτει ότι πολλοί οδηγοί δεν ακολουθούσαν τις υποδείξεις των αρμοδίων, ενώ κυκλοφορούσαν χωρίς αντιολισθητικές αλυσίδες ή σταματούσαν στη μέση του δρόμου για να τις βάλουν. 

Αναφέρει ακόμη ότι η Τροχαία σταματούσε ανά περιόδους την κυκλοφορία είτε στα διόδια είτε σε άλλα σημεία για τον απεγκλωβισμό ΙΧ και το άνοιγμα του δρόμου για τα εκχιονιστικά. 

Σε αυτή αναφέρεται:

«Αρχικά θα θέλαμε να εκφράσουμε τη λύπη μας για την ταλαιπωρία που υπέστησαν οι οδηγοί και να επισημάνουμε ότι πάντα εργαζόμαστε με όλες τις δυνάμεις μας για να διασφαλίσουμε την ομαλή και ασφαλή μετακίνηση των πολιτών.

Σύμφωνα με  Έκτακτο Δελτίο Επιδείνωσης Καιρού της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, με ισχύ από  το βράδυ του Σαββάτου 28/12 μέχρι τη Δευτέρα 30/12, προβλέπονταν επιδείνωση του καιρού με αισθητή πτώση της θερμοκρασίας και χιονοπτώσεις ακόμη και σε περιοχές με χαμηλότερο υψόμετρο.

Η Νέα Οδός, έλαβε άμεσα  όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη διαχείριση των φαινομένων και ενεργοποίησε το σχετικό Σχέδιο Αποχιονισμού. Ειδικά στο τμήμα του Α.Θ.Ε. από Μεταμόρφωση έως και Σκάρφεια  ενεργούσαν 80 εκχιονιστικά, υπήρχαν διαθέσιμοι 4 τόνοι αλατιού και περισσότερα από 100 άτομα ήταν σε υπηρεσία.  Αξίζει να σημειωθεί ότι ειδικότερα στην επίμαχη περιοχή Καπανδριτίου – Μαλακάσας επιχειρούσαν διαρκώς 20 εκχιονιστικά. Παράλληλα, ενημερώθηκαν οι αρμόδιες αρχές για τη Σύγκληση Συντονιστικών Οργάνων στο Κέντρα Διαχείρισης Κυκλοφορίας και υλοποιήθηκαν ενέργειες ενημέρωσης των οδηγών. (σχετικό Δελτίο Τύπου απεστάλη  στα ΜΜΕ και αναρτήθηκε στην εταιρική ιστοσελίδα την Παρασκευή 27/12,  Σάββατο 28/12 ξεκίνησε διανομή Φυλλαδίων με συμβουλές Οδικής Ασφάλειας σε περιπτώσεις Έκτακτων καιρικών Φαινομένων από όλους τους σταθμούς διοδίων ενώ παρέχονταν  διαρκής ενημέρωση από την αρμόδια Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελάτων για τις συνθήκες στον αυτοκινητόδρομο σε κάθε οδηγό)

Τη Δευτέρα 30 Δεκεμβρίου στις 9:00, η Τροχαία λόγω έντονης χιονόπτωσης σε Θήβα, Υλίκη και Μαρτίνο ανακοίνωσε απαγόρευση κυκλοφορίας σε βαρέα οχήματα και λεωφορεία και υποχρεωτική χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων στα  ΙΧ. Αξίζει σε αυτό να σημείο να αναφερθεί ότι σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στην υπόλοιπη Ευρώπη συμπεριλαμβανομένων και των γειτονικών Βαλκανικών χωρών, στην Ελλάδα δεν είναι υποχρεωτική από το Νόμο η χρήση χειμερινών ελαστικών κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου. Ως εκ τούτου, τίθεται υποχρεωτική όπως επέβαλε και η Τροχαία, η χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων κατά τη διάρκεια έντονων καιρικών φαινομένων με χιονοπτώσεις. 

Παρά την ανακοίνωση της απαγόρευσης όμως, βαρέα οχήματα και λεωφορεία που βρίσκονταν σε κίνηση εντός του δικτύου, είτε συνέχισαν την πορεία τους κανονικά, είτε ακινητοποιήθηκαν παρουσία τροχαίας, κυρίως στη ΛΕΑ των μετωπικών σταθμών διοδίων.  Επιπλέον, πολλά ΙΧ, ειδικά κατά μήκος του τμήματος Καπανδρίτι Μαλακάσα,  ακινητοποιήθηκαν σε όλες τις λωρίδες κυκλοφορίας, είτε διότι δεν έφεραν καν αντιολισθητικές αλυσίδες, είτε διότι προσπαθούσαν εκ των υστέρων να προχωρήσουν στην τοποθέτηση τους εκείνη τη στιγμή, καθώς τα καιρικά φαινόμενα ειδικά στην περιοχή της Μαλακάσας συνέχισαν να είναι εντονότατα. Λόγω δε εορταστικής περιόδου η ροή της κυκλοφορίας αυξάνονταν σημαντικά.

Στη συνέχεια, με αποφάσεις των κατά τόπους τμημάτων Τροχαίας,  πραγματοποιούνταν τεχνητές ανασχέσεις (διακοπή κυκλοφορίας), μικρής διάρκειας σε σταθμούς διοδίων και στα δυο ρεύματα κυκλοφορίας με στόχο την εξυπηρέτηση  και προστασία των ακινητοποιημένων ΙΧ που έπρεπε να απεγκλωβιστούν κυρίως για την προστασία των ίδιων οδηγών, καθώς και για τη διευκόλυνση του έργου των εκχιονιστικών που λόγω των διάσπαρτων ακινητοποιήσεων δυσκολεύονταν να προχωρήσουν στις εργασίες τους.

Στις 17:00, η Τροχαία προχώρησε σε πλήρη διακοπή κυκλοφορίας των οχημάτων στο ρεύμα προς Λαμία στο σταθμό διοδίων Αφιδνών και στο ρεύμα προς Αθήνα στους σταθμούς διοδίων Θήβας και Τραγάνας, ενώ 20 λεπτά αργότερα προχώρησε σε πλήρη διακοπή κυκλοφορίας και στα δυο ρεύματα κυκλοφορίας για τα ΙΧ. Τα καιρικά φαινόμενα ειδικά στην περιοχή της Μαλακάσας παρέμεναν εντονότατα και οι ακινητοποιήσεις σχεδόν απαγόρευαν το αποχιονιστικό έργο. Με ακινητοποιημένα οχήματα σε όλες τις λωρίδες και ειδικά στη ΛΕΑ τα εκχιονιστικά αδυνατούσαν να προσεγγίσουν τα σημεία.

Οι εκτροπές που αποφασίστηκαν μετά την απαγόρευση κυκλοφορίας ήταν οι  εξής:

Στο ύψος του Σταθμού Διοδίων Αφιδνών, στο ρεύμα προς Λαμία:  Στους οδηγούς υποδεικνύονταν αναστροφή στο ρεύμα προς Αθήνα. 

Στο ύψος του Σταθμού Διοδίων Θήβας, ρεύμα προς Αθήνα: Στους οδηγούς υποδεικνύονταν αναστροφή στο ρεύμα προς Λαμία.

Στον Ανισόπεδο Κόμβο «Βαθύ» ρεύμα προς Αθήνα: Στους οδηγούς υποδεικνύονταν αναστροφή στο ρεύμα προς Χαλκίδα.

Ωστόσο, σημαντικός αριθμός οδηγών αρνούνταν να προχωρήσει σε αναστροφή και ανέμενε εντολή τροχαίας για λήξη των εκτροπών. Σταδιακά σχηματίστηκαν ουρές στους σταθμούς διοδίων.

Παράλληλα, στο τμήμα Καπανδρίτι- Μαλακάσα και παρά την απαγόρευση κυκλοφορίας ο αριθμός ΙΧ συνέχισε να αυξάνεται σημαντικά, ειδικά στο ρεύμα προς Αθήνα και τα ακινητοποιημένα οχήματα πλήθαιναν. Η ουρά που σχηματίστηκε άγγιξε τα 10 χιλιόμετρα ενώ τα καιρικά φαινόμενα παρέμεναν σε υψηλή ένταση.

Τα περίπολα οδικής ασφάλειας & τα οχήματα των οδικών βοηθειών της εταιρίας σε πλήρη συνεργασία με την Τροχαία και την Πυροσβεστική , εργάζονταν με στόχο τον απεγκλωβισμό αυτών των ακινητοποιημένων οχημάτων και τη δημιουργία διαδρόμων περάσματος των εκχιονιστικών.

Στις 19:56 στο ρεύμα προς Λαμία η κυκλοφορία των ακινητοποιημένων οχημάτων στο τμήμα Καπανδρίτι - Μαλακάσα ξεκίνησε να ομαλοποιείται. Στο ρεύμα προς Αθήνα επίσης, τα ακινητοποιημένα οχήματα ξεκίνησαν να κινούνται όμως στο 39.8 χλμ. και παρά την απαγόρευση που ήταν σε ισχύ από τις 9:00 το πρωί, βρίσκονταν εγκλωβισμένα 4 επικαθήμενα φορτηγά σε ΛΕΑ και δεξιά λωρίδα. Η  κυκλοφορία ήταν δυνατή μόνο από την αριστερή λωρίδα και καθυστερούσε επιπλέον η αποσυμφόρηση.

Στις 20:00 στο ρεύμα προς Λαμία και στις 20:53 στο ρεύμα προς Αθήνα, η Τροχαία προχώρησε σε άρση των εκτροπών και επέτρεψε ξανά την πλήρη κυκλοφορία στα ΙΧ και στα βαρέα οχήματα & λεωφορεία.  Η κίνηση των οχημάτων που ανέμεναν στους σταθμούς διοδίων ξεκίνησε με πολύ χαμηλές ταχύτητες. Στις 21:40 η κυκλοφορία είχε αποκατασταθεί πλήρως.

Σε όλους τους σταθμούς διοδίων δεν εισπράττονταν διόδια κατά διαστήματα έως τις 17:00 και ανάλογα με τις διακοπές κυκλοφορίας που υποδείκνυε η τροχαία, ενώ από τις 17:00 και μετά θέσαμε σε ισχύ πλήρη αναστολή είσπραξης.

Κλείνοντας, θα θέλαμε να τονίσουμε και πάλι την λύπη μας για την ταλαιπωρία των οδηγών και να συμπληρώσουμε ότι  σε περιπτώσεις έκτακτων καιρικών φαινομένων με έντονες χιονοπτώσεις, η χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων, η αποφυγή στάθμευσης στη ΛΕΑ, ο περιορισμός των μετακινήσεων στις απολύτως απαραίτητες  και η πλήρης συμμόρφωση με τις υποδείξεις της Τροχαίας συμβάλλουν τα μέγιστα στην οδική ασφάλεια και στην εξέλιξη του αποχιονιστικού έργου». 

Αδωνις Γεωργιάδης: Προφανώς και αποτύχαμε

«Προφανώς αποτύχαμε χθες» σχολίασε το πρωί ο Άδωνις Γεωργιάδης μιλώντας στο ραδιόφωνο του Σκάι. Μιλώντας με τον Άρη Πορτοσάλτε για το φιάσκο και την ταλαιπωρία των οδηγών με τις ατελείωτες ουρές στην Εθνική Οδό Αθηνών-Λαμίας, ο υπουργός Ανάπτυξης δεν δίστασε να ομολογήσει την ολιγωρία του κρατικού μηχανισμού.

Όπως είπε χαρακτηριστικά: “Δεν επιτρέπεται με λίγο χιόνι να κλείνει εθνική οδός»…. «Ήταν μία αποτυχία του κράτους, ζητώ συγγνώμη από τους πολίτες που ταλαιπωρήθηκαν πολλές ώρες και είναι απαράδεκτο. Εγώ δεν θέλω να ωραιοποιήσω», συνέχισε ο Αδωνις Γεωργιάδης.

thetoc

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

ΔΕΙΤΕ ΤΑ VIDEO

Δείτε ακόμα