Βαλτιμόρη: Και εμπορικές επιπτώσεις από την κατάρρευση της γέφυρας - Ποιοι τομείς επηρεάζονται

Βαλτιμόρη: Και εμπορικές επιπτώσεις από την κατάρρευση της γέφυρας - Ποιοι τομείς επηρεάζονται

Νέα αναταραχή προκαλείται στο διεθνές εμπόριο, αυτή τη φορά από την κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key, που διέκοψε τη διέλευση εμπορικών πλοίων από το λιμάνι της Βαλτιμόρης, στο Μέριλαντ. Πρόκειται έναν από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς κόμβους στις ΗΠΑ, καθώς αποτελεί τη θαλάσσια οδό για την εισαγωγή και εξαγωγή περισσότερων από 1 εκατ. εμπορευματοκιβωτίων ετησίως και 47 εκατ. τόνων φορτίου.

Καθώς μιλάμε για την ανατολική ακτή των ΗΠΑ, οι εναλλακτικές είναι πολλές, ωστόσο η αναδρομολόγηση προϊόντων και πλοίων συνεπάγεται ένα επιπλέον κόστος και κάποιες καθυστερήσεις μέχρι τουλάχιστον να αποκατασταθούν οι αλυσίδες εφοδιασμού με την επιλογή κάποιας άλλης θαλάσσιας οδού. Και όπως συνήθως συμβαίνει αυτό το κόστος ενδεχομένως να μετακυληθεί στην αγορά. Σημειώνεται επίσης πως όλα τα πλοία που βρίσκονταν στο λιμάνι της Βαλτιμόρης κατά την κατάρρευση της γέφυρας έχουν παγιδευτεί. Θα πρέπει να παραμείνουν εκεί έως ότου ανοίξει ο θαλάσσιος δρόμος.

Η ανακατασκευή της εκτιμάται πως θα στοιχήσει έως και 600 εκατομμύρια δολάρια και παρότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση διαμηνύει πως οι εργασίες θα τρέξουν με τη μορφή του «κατεπείγοντος», η ανοικοδόμηση μιας γέφυρας μήκους 2,6 χλμ δεν είναι μια απλή υπόθεση… ακόμη και για τις ΗΠΑ.

«Θα υπάρξει πρόβλημα στη λειτουργία του λιμανιού της Βαλτιμόρης για κάποιο χρονικό διάστημα», υπογράμμισε ο Ρίτσαρντ Μιντ της Lloyd's List. Οι εκτροπές πραγματοποιούνται ήδη με «τεράστιες ασφαλιστικές επιπτώσεις», σημείωσε, μιλώντας στο Sky News, καθώς οι εταιρείες εξετάζουν τις εναλλακτικές οδούς και οδηγούν τα πλοία τους σε άλλα λιμάνια. «Θα υπάρξουν συνέπειες όσον αφορά στο εμπόριο της ανατολικής ακτής. Το πρόβλημα δεν πρόκειται να επιλυθεί άμεσα και χρειάζεται αναδιάταξη. Τέτοιες εκτροπές αυξάνουν το κόστος», τόνισε.

«Το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι ένας από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς κόμβους της χώρας. Διαχειρίστηκε ένα ρεκόρ φορτίου πέρυσι», δήλωσε ο Πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, ανακοινώνοντας πως η ομοσπονδιακή κυβέρνηση σκοπεύει να αναλάβει εξ ολοκλήρου το κόστος της κατασκευής της νέας γέφυρας.

«Η Βαλτιμόρη είναι το κορυφαίο λιμάνι στην Αμερική τόσο για εισαγωγές όσο και για εξαγωγές αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών - περίπου 850.000 οχήματα περνούν από αυτό το λιμάνι κάθε χρόνο και θα το θέσουμε ξανά σε λειτουργία το συντομότερο δυνατό. 15.000 θέσεις εργασίας εξαρτώνται από εκείνο το λιμάνι», είπε, σημειώνοντας πως η γέφυρα είναι επίσης κρίσιμη για τις μετακινήσεις, καθώς περισσότερα από 30.000 οχήματα τη διέσχιζαν καθημερινά.

Ποιοι τομείς του διεθνούς εμπορίου επηρεάζονται;

Η Βαλτιμόρη είναι το ενδέκατο μεγαλύτερο λιμάνι στις ΗΠΑ όσον αφορά τη διακίνηση των εμπορευματοκιβωτίων. Ωστόσο είναι το σημαντικότερο λιμάνι για τις εξαγωγές αυτοκινήτων. Σύμφωνα με την αρμόδια λιμενική αρχή του Μέριλαντ, το 2023 διακινήθηκαν περισσότερα από 750.000 οχήματα και ένας τεράστιος όγκος ανταλλακτικών.

Μόνο τον Ιανουάριο, τον τελευταίο μήνα για τον οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία, μέσω της Βαλτιμόρης διακινήθηκαν πάνω από 56.000 τόνοι ανταλλακτικών και αυτοκινήτων, εταιρειών από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ, όπως η General Motors, η Ford, η Jaguar Land Rover, η Nissan, η Fiat και η Audi. Η Βαλτιμόρη είναι και το πιο πολυσύχναστο λιμάνι των ΗΠΑ για αποστολές αγροτικών και κατασκευαστικών μηχανημάτων, αλλά και ελαφρών φορτηγών.

Είναι επίσης το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι για τις εξαγωγές άνθρακα. Η μεταφορά του συγκεκριμένου αγαθού σε άλλο λιμάνι δεν είναι μια απλή υπόθεση, καθώς απαιτούνται εξειδικευμένες εγκαταστάσεις και επαρκή χωρητικότητα. Το μεγαλύτερο μέρος του άνθρακα από τη Βαλτιμόρη κατευθύνεται προς την Ινδία για παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας, δήλωσε στο Bloomberg ο Έρνι Θράσερ, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας εμπορίας άνθρακα Xcoal Energy & Resources. «Το μεγάλο ερώτημα είναι ο αντίκτυπος στην Ινδία περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον παγκόσμιο αντίκτυπο», ανέφερε, τονίζοντας πως οι έως και 2,5 εκατομμύρια τόνοι άνθρακα που προορίζονται για την Ινδία είναι πιθανόν να επηρεαστούν.

Αρχικά, όπως αναφέρει το BBC, υπήρξαν ανησυχίες ότι θα μπορούσαν να επηρεαστούν και οι εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), το οποίο έχει εξελιχθεί σε ζωτικής σημασίας μετά την ρήξη της ΕΕ με τη Ρωσία και τη διακοπή της ροής του ρωσικού φυσικού αερίου. Ωστόσο ο τερματικός σταθμός Cove Point LNG στον κόλπο Chesapeake, ο οποίος συνήθως εξάγει περίπου 500.000 τόνους LNG το μήνα σε αγορές, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, είπε ότι οι δραστηριότητές του δεν πρόκειται να πληγούν από την κατάρρευση της γέφυρας.

Επίσης μέσω του λιμανιού της Βαλτιμόρης διακινήθηκαν και περισσότεροι από 62.000 τόνοι δασικών προϊόντων, όπως ξυλεία, χαρτί, καρποί για ζωοτροφές κ.α. Η διακίνηση χάλυβα και άλλων μετάλλων, την ίδια περίοδο, ανήλθε σε 199 τόνους.

Οι όγκοι φορτίου κατέγραφαν αύξηση και το τρίτο τρίμηνο του 2023 ξεπέρασαν το ρεκόρ ξένων φορτίων αξίας 74,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων του 2022. Σύμφωνα με τις αρμόδιες αρχές συνολικά το περασμένο έτος, το μέγεθος του ξένου φορτίου ήταν 80 δισεκατομμύρια δολάρια. Τα περισσότερα αγαθά που διακινούνται μέσω της Βαλτιμόρης ήταν εξαγωγές και αυτό σημαίνει πως θα πληγούν οι περιοχές στις οποίες κατευθύνονται τα προϊόντα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία του 2021, πάνω από 19.000.000 τόνοι ήταν εισαγωγές, 13.000.000 ήταν εισαγωγές και οι υπόλοιποι 4.500.000 τόνοι αφορούσαν τη διακίνηση εγχώριων ειδών.

Ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ Πιτ Μπούτιτζετζ τόνισε πως «δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η κατάρρευση της γέφυρας θα έχει σημαντικό και παρατεταμένο αντίκτυπο στις αλυσίδες εφοδιασμού». Πρόσθεσε δε πως «είναι πολύ νωρίς για να προσφέρουμε εκτιμήσεις για το τι θα χρειαστεί για να εκκαθαριστεί το κανάλι και να ανοίξει ξανά το λιμάνι».

Πηγή: ieidiseis.gr

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

ΔΕΙΤΕ ΤΟ VIDEO

Δείτε ακόμα