Ηπερίοδος των γιορτών είναι ιδανική ευκαιρία για να προγραμματίσεις την επόμενη θεατρική σου έξοδο. Ο ελεύθερός σου χρόνος μοιάζει τότε περισσότερος και τα βράδια καλούν για εξορμήσεις στην πόλη και εμπειρίες που θα μοιραστείς με τους δικούς σου ανθρώπους. Προσωπικά θεωρώ μία καλή θεατρική παράσταση ιδανική έξοδο για τις γιορτές. Χάνεσαι στη μαγεία μίας ιστορίας και στη συνέχεια εξέρχεσαι από αυτήν και τη συζητάς με την αγαπημένη σου παρέα. Αυτές είναι 15 παραστάσεις για να κάνεις έξοδο σε θέατρο αυτές τις γιορτές.
Παραστάσεις που ανήκουν στο κλασικό θεατρικό ρεπερτόριο, φρέσκα ελληνικά έργα, γλυκόπικρες κωμωδίες ή και ατόφιες κωμωδίες, μουσική και προβληματισμοί της σύγχρονης εποχής θα βρεις στις 15 θεατρικές παραστάσεις που ακολουθούν για να διαλέξεις τη δική σου έξοδο στο θέατρο αυτές τις γιορτές.
Βασιλιάς Ληρ
Ο Γιάννης Χουβαρδάς επιστρέφει στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου σκηνοθετώντας την τραγωδία του Shakespeare, Βασιλιάς Ληρ.
Το έργο ακολουθεί το ταξίδι του Ληρ προς το σκοτάδι, την εσωτερική ερημιά και την τρέλα, μετά την απόφασή του να αποσυρθεί από την ενεργό δράση και να μοιράσει την επικράτειά του στις τρεις κόρες του. Η τραγωδία που θα ξετυλιχτεί δεν θα αφήσει αλώβητο κανέναν από τους ήρωες.
Γραμμένο το 1608, το πιο σκοτεινό έργο της σαιξπηρικής δραματουργίας πραγματεύεται μεταξύ άλλων το ζήτημα της εξουσίας και της φθοράς που επιφέρει η απώλειά της και την πολυπλοκότητα των οικογενειακών σχέσεων. Με πολύτιμο αρωγό μια πολυεπίπεδη σκηνογραφία που επεκτείνεται ως τα έγκατα του κτηρίου Τσίλλερ και εγκολπώνει την τέχνη του κινηματογράφου με εκτεταμένη χρήση live video, ο σκηνοθέτης μάς παρασύρει σε μια καταβύθιση στον εγκέφαλο του Ληρ, ενός άντρα που παρέδωσε επιπόλαια την πρωτοκαθεδρία του, ενός παιδιού που ψάχνει μάταια να επανενωθεί με τη μητέρα, του σκληροτράχηλου πατριάρχη – θεματοφύλακα ενός άκαμπτου κώδικα που δεν διαφέρει από εκείνον μιας εγκληματικής οργάνωσης.
Εκκινώντας από τη μετάφραση του Διονύση Καψάλη, στην οποία βασίστηκε, και έχοντας ως συμμάχους επί σκηνής μια τριμελή μουσική μπάντα και έναν πολυπληθή θίασο καταξιωμένων και νεότερων ηθοποιών, ο Γιάννης Χουβαρδάς προτείνει τη δική του ανάγνωση του Βασιλιά Ληρ, σε μια παράσταση όπου οι θεατές, όπως ακριβώς και οι ήρωες της τραγωδίας, θα λάβουν μέρος σε ένα ζοφερό νοητικό παιχνίδι, και όπου τα όρια μεταξύ θεατρικής εμπειρίας και κινηματογραφικής ψευδαίσθησης είναι τόσο θολά όσο και η γραμμή που χωρίζει την παραφροσύνη από τη λογική στις φράσεις που ξεστομίζει ο Τρελός ακόλουθος του έκπτωτου βασιλιά. Τον φερώνυμο ρόλο ενσαρκώνει ο Λεωνίδας Κακούρης.
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Μιχάλης Αφολαγιάν, Γιώργος Γιαννακάκος, Παντελής Δεντάκης, Ανθή Ευστρατιάδου, Μίνως Θεοχάρης, Λεωνίδας Κακούρης, Αλεξία Καλτσίκη, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Ερρίκος Λίτσης, Κώστας Λουλές, Γιάννης Νταλιάνης, Αργύρης Ξάφης, Γιώργος Παπαγεωργίου, Κρις Ραντάνοφ, Αλέκος Συσσοβίτης, Γιώργος Τριανταφυλλίδης, Αμαλία Τσεκούρα, Χάρης Τσιτσάκης, Νίνα Φραντζεσκάκη.
Τόπος: Εθνικό Θέατρο – Κεντρική Σκηνή/Κτήριο Τσίλλερ
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Από 16/12: 16 & 26/12 στις 17:00 και 17/12 στις 20:30. Από 3/1: Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 20:30 και Κυριακή στις 17:00, 31/1 στις 19:00. Από 1/2: Τετάρτη & Κυριακή στις 19:00 και Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 20:30.
Underground
Η εμβληματική ταινία Underground του Εμίρ Κουστουρίτσα, βραβευμένη με Χρυσό Φοίνικα (1995) και βασισμένη στο πρωτότυπο θεατρικό έργο Άνοιξη τον Ιανουάριο και στo μυθιστόρημα Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μια χώρα, του Ντουσάν Κοβάσεβιτς, ανεβαίνει στη σκηνή του Θεάτρου Ακροπόλ, σε διασκευή και σκηνοθεσία Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, με πρωταγωνιστές τους Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, Γιάννη Τσορτέκη και Αλεξάνδρα Αϊδίνη.
Το Underground αφηγείται την επική ιστορία δύο φίλων, του Μπλάκι και του Μάρκο, με φόντο την πολιτική αναταραχή και τον πόλεμο στην πρώην Γιουγκοσλαβία. Υπό την νέα διασκευή και τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Σέρβου σκηνοθέτη Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, αναδεικνύεται η ουσία του αριστουργήματος του Κοβάσεβιτς, εμπλουτίζοντάς το παράλληλα με νέες προοπτικές.
Με μια δυναμική θεατρική προσέγγιση, το Underground μεταφέρει το κοινό σε έναν κόσμο σουρεαλισμού, σκοτεινού χιούμορ και ειλικρινούς συγκίνησης. Δίπλα στον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο, τον Γιάννη Τσορτέκη και την Αλεξάνδρα Αϊδίνη συμπράττουν επί σκηνής ένας πολυμελής θίασος και μία ζωντανή ορχήστρα, υπό τους ήχους των γνώριμων, δυναμικών, βαλκανικών μουσικών στοιχείων σε σύνθεση του Goran Bregovic, καθώς και των πρωτότυπων μουσικών συνθέσεων του Άγγελου Τριανταφύλλου.
Ένα καλλιτεχνικό σχήμα που ενισχύει έτσι την βαθιά υποβλητική και συνάμα ξεσηκωτική ατμόσφαιρα του έργου, σε έναν μοναδικό εναγκαλισμό με το πνεύμα του παραλογισμού, της τραγωδίας και τελικά της ανθρώπινης ανθεκτικότητας, για να καταφέρει αυτή να αναδυθεί και πάλι στο εκτυφλωτικό φως της ελπίδας.
Ο Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, γνώριμος στο ελληνικό κοινό από τις προηγούμενες δουλειές του, θα συνεργαστεί με μια εξαιρετική καλλιτεχνική ομάδα, συμπεριλαμβανομένου του σπουδαίου σκηνογράφου Μανόλη Παντελιδάκη που θα αναλάβει τα εντυπωσιακά σκηνικά της παράστασης, της Ηλένιας Δουλαδίρη που θα υπογράψει τα κοστούμια και της διάσημης χορογράφου Αμάλια Μπένετ. Όλοι μαζί θα συμπράξουν για τη δημιουργία μιας υπερπαραγωγής που αποτίνει φόρο τιμής στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια.
Παίζουν οι ηθοποιοί: Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, Γιάννης Τσορτέκης, Αλεξάνδρα Αϊδίνη, Γιώργος Μπινιάρης, Κωνσταντίνος Πλεμμένος, Αλέξανδρος Βιδαλάκης, Εμμανουήλ Κοντός, Νίκος Παπαδομιχελάκης, Νίκος Τσιμάρας, Χριστίνα Κυπραίου κ.α.
Τόπος: Θέατρο Ακροπόλ
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Kάθε Τετάρτη στις 19:00, Πέμπτη στις 20:00, Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 17:45 & 21:00 και Κυριακή στις19:00.
Επιπλέον παραστάσεις εορταστικού προγράμματος: Δευτέρα 25/12, Τρίτη 26/12, Δευτέρα 1/1/2024 και Τρίτη 2/1/2024 στις 17.45 και 21.00.
Συνέβη στο Monterey
Συνέβη στο Monterey. Το νέο έργο του Άκη Δήμου-μια κωμωδία ή μήπως όχι;-παρουσιάζεται στο θέατρο Μικρό Χορν, σε σκηνοθεσία Τάκη Τζαμαργιά, κάθε Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη και Κυριακή.
Στη σκηνή, η Λυδία Φωτοπούλου και η Καίτη Κωνσταντίνου.
Μια ηθοποιός χωρίς ρόλο και μια ανέραστη μανικιουρίστα, δυο παράφορες γυναίκες συναντιούνται στις τουαλέτες ενός πανάκριβου κοσμικού εστιατορίου. Αλήθεια τι τους επιφυλάσσει αυτή η τυχαία συνάντηση και ανασύρουν αγγέλους για αυτοπροστασία;
Απελπισμένες, αδικαίωτες, αστείες, θα πουν την ιστορία τους, θα ψηλαφίσουν παλιά τραύματα και καινούργιες επιθυμίες, θα ξεκλειδώσουν ξεχασμένες αναμνήσεις και θα ονειρευτούν αναγνωρίζοντας η μια στα γέλια και στα δάκρυα της άλλης, κάτι απ’ τον κρυφό τους εαυτό. Άραγε οι άγγελοι είναι μόνο για τους φοβισμένους;
Κι ύστερα;
Ύστερα τις περιμένει ο δρόμος. Με καινούργιο βήμα αυτή τη φορά!
Τόπος: Θέατρο Μικρό Χορν
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Δευτέρα και Τετάρτη στις 20.00 και Τρίτη και Κυριακή στις 21.00.
Η εκατομμυριούχος
Η αισθηματική κωμωδία του Τζορτζ Μπέρναρντ Σω, Η Εκατομμυριούχος, με κεντρικό άξονα το αιώνιο τρίπτυχο Έρωτας – Χρήμα – Ευτυχία, παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα στο θέατρο Παλλάς.
Τον ομώνυμο ρόλο της εκκεντρικής εκατομμυριούχου, αναλαμβάνει η Ελεωνόρα Ζουγανέλη, ενώ τον πρωταγωνιστικό ρόλο του ιδεαλιστή γιατρού ενσαρκώνει ο Νίκος Κουρής.
Μαζί τους επί σκηνής, μια ομάδα εκλεκτών ηθοποιών με τους Βασίλη Κούκουρα, Ιβάν Σβιτάιλο, Μαριλού Κατσαφάδου, Βασίλη Τσιγκριστάρη, Ροζαμάλια Κυρίου, Στράτο Λύκο, 10 ακόμα ηθοποιούς και χορευτές (Γαβριέλα Αντωνοπούλου, Άγγελος Αποστολίδης, Αναστασία Βαλσαμάκη, Μαριτίνα Κατσιμπράκη, Ηρώ Κόντη, Πέτρος Νικολίδης, Aidi Ormeni, Μάρω Σταυρινού, Μάριος Χατζηαντώνης, Νικόλας Χατζηβασιλειάδης) και ζωντανή ορχήστρα.
Το πολυσυλλεκτικό ανέβασμα του Γιάννη Κακλέα, σε ολοκαίνουργια διασκευή του Βασίλη Τσιγκριστάρη και του ιδίου, δίνει μια φρέσκια ματιά στην Εκατομμυριούχο, σε μια μουσικοθεατρική παράσταση που κινείται αριστοτεχνικά ανάμεσα στο είδος της αισθηματικής κομεντί και της κοινωνικοπολιτικής σάτιρας, ενώ παραλλήλως αποτελεί θεατρικό υπερθέαμα, με πρωτότυπη ζωντανή μουσική.
Την πρωτότυπη μουσική υπογράφει ο Bάιος Πράπας, επιφανής εκπρόσωπος της νέας γενιάς Ελλήνων συνθετών, ενώ τους στίχους γράφει η πάντοτε διαχρονική Σάννυ Μπαλτζή, δημιουργός δεκάδων επιτυχιών. Την ενορχήστρωση αναλαμβάνει ο Αλέξιος Πρίφτης και τις χορογραφίες επιμελείται η Στεφανία Σωτηροπούλου.
Τόπος: Θέατρο Παλλάς
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Τετάρτη και Κυριακή στις 19.00 και Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00.
Επιπλέον παραστάσεις εορταστικού προγράμματος: Δευτέρα 25/12 και Δευτέρα 1/1/2024 στις 21.00, Τρίτη 26/12 στις 19.00 και Τρίτη 2/1/2024 στις 20.00.
Ο Γλάρος
Η παράσταση του Δημήτρη Καραντζά, Ο Γλάρος αποτελεί το τελευταίο μέρος μιας τριλογίας γύρω από το έργο του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα, μετά τις Τρεις Αδελφές (2020) και τον Θείο Βάνια (2022-23) και θα ανέβει στο Θέατρο Προσκήνιο, από τις 15 Δεκεμβρίου.
Το γνωστό έργο του Ρώσου συγγραφέα, σαν μια αναρώτηση γύρω από τη θεατρική λειτουργία, την αναπαράσταση και τις μεθόδους της.
Ο χορός των ανθρώπων του Τσέχωφ, γύρω από μια λίμνη, αναρωτιέται για την τέχνη, το μέλλον, αναπολεί τους ματαιωμένους έρωτες και συνθέτει μια κραυγή του ανθρώπου για ζωή, λίγο πριν βουλιάξει.
Τα εμβληματικά πρόσωπα του Ρώσου δραματουργού «εγκλωβισμένα» σε μια σκηνή θεάτρου δοκιμάζουν να σπάσουν τα όρια της ζωής και της τέχνης, να αντισταθούν στο τέλμα, να βρουν νέες φόρμες θεάτρου και επικοινωνίας.
Η πληγή του καλλιτέχνη συνδέεται, στην παράσταση, με το ανεκπλήρωτο της ανθρώπινης ύπαρξης, που παλεύει να βρει έναν τρόπο να ανήκει και να ακολουθήσει έναν προορισμό.
Με παλιούς γνώριμους από την περσινή του ενασχόληση με τον Τσέχωφ και τον Θείο Βάνια (Θεοδώρα Τζήμου, Μανώλης Μαυροματάκης, Φιντέλ Ταλαμπούκας, Μαρία Φιλίνη – σε μετάφραση της Ξένιας Καλογεροπούλου) και νέους προσκεκλημένους (Αινείας Τσαμάτης, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Δρόσος Σκώτης, Γιώργος Ζυγούρης, Νατάσα Εξηνταβελώνη), η έρευνα γύρω από το έργο του μεγάλου Ρώσου δραματουργού συνεχίζεται. Η σκηνοθεσία ανοίγει τη σκηνική δράση σε όλους τους πιθανούς χώρους και αναρωτιέται, σε μια αποθήκη θεάτρου, πώς και αν μπορεί να γεννηθεί ένα «νέο» θέατρο.
Τόπος: Θέατρο Προσκήνιο
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη στις 19:00, Πέμπτη στις 20:00, Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο 18:00 & 21:15 και Κυριακή στις 20:00.
Επιπλέον παραστάσεις εορταστικού προγράμματος: Δευτέρα 25/12 στις 21:00, Τρίτη 26/12 στις 18:00 & 21:15, Δευτέρα 1/1/2024 στις 21:00, Τρίτη 2/1/2024 στις 18:00 & 21:15.
Τρεις Ψηλές Γυναίκες
Ο διεθνούς φήμης Αμερικανός σκηνοθέτης Robert Wilson σκηνοθετεί το έργο Τρεις Ψηλές Γυναίκες του Edward Albee στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά με πρωταγωνίστριες 3 εξέχουσες Ελληνίδες ηθοποιούς, τη Ρένη Πιττακή, την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη και τη Λουκία Μιχαλοπούλου. Δομημένο γύρω από τα θεμελιακά ερωτήματα του εαυτού και της θνητότητας, το σαρκαστικό έργο του Albee εμπνέεται από τον χαρακτήρα της δικής του μητέρας.
Αντιμέτωπη πια με το τέλος του βίου της, περιβάλλεται από μία νοσηλεύτρια και μία δικηγόρο, οι οποίες παίρνουν τη μορφή του νεότερου εαυτού της. Με τη γνωστή του, ολιστική διαχείριση του χώρου και του χρόνου, ο Robert Wilson εξιστορεί μαεστρικά το αποτύπωμα το χρόνου, αναδεικνύοντας τις πολλαπλές αντανακλάσεις που γεννά ο καθρέφτης της ζωής.
Στο ρόλο του γιου, ο Αλέξης Φουσέκης.
Τόπος: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Μέχρι τις 7 Ιανουαρίου, κάθε Τετάρτη στις 19.00, Πέμπτη, Παρασκευή στις 21.00, Σάββατο στις 18.00 και 21.00 και Κυριακή στις 19.00.
Επιπλέον παραστάσεις εορταστικού προγράμματος: Δευτέρα 25/12 στις 19.00, Τρίτη 26/12 στις 18.00 και 21.00, Δευτέρα 1/1/24 στις 19.00.
Όταν Πέθανα
Ο Λάκης Λαζόπουλος επιστρέφει στο θέατρο ΒΕΜΠΟ, απ’ όπου ξεκίνησε, με την νέα του κωμωδία, Όταν Πέθανα, σε σκηνοθεσία του ίδιου, από 22 Δεκεμβρίου.
Μαζί με τον Λάκη Λαζόπουλο, πρωταγωνιστεί η Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, που έρχεται για να λύσει τον χρησμό αυτής της μεταφυσικής κωμωδίας.
Ένας άνθρωπος πεθαίνει, ο Λάκης Λαζόπουλος,και ξαφνικά βρίσκεται όρθιος στο νεκροταφείο καθώς ένα από τα νεύρα του δεν έχει πεθάνει και συμπαρασύρει και τα υπόλοιπα.
Ανατινάζεται το σύμπαν του και έτσι στα τριήμερα του, τους περιμένει στο νεκροταφείο να συζητήσουν μαζί του όλοι οι συγγενείς και φίλοι.
Τι έγινε κι αυτός πήδηξε από τον 6ο όροφο του ψυχιατρείου μαζί με το κούφωμα;
Τι έχει να του πει ο κολλητός του; Η μάνα του; Η δεύτερη γυναίκα του; Η γκόμενα του; Η καθαρίστρια; Ο αδερφός του;Ο πεθαμένος ψυχίατρος και κυρίως, τι έχει να του αποκαλύψει η πρώτη του γυναίκα, η Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, που έχει εγκαταλείψει τα εγκόσμια και ζει σε ένα μοναστήρι.
Μαζί με τον Λάκη Λαζόπουλο και την Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, σε ρόλο εκπληξη ο stand up comedian Διονύσης Ατζαράκης, στον πρώτο του ρόλο στο θέατρο, σ’ αυτόν του ψυχιάτρου.
Μαζί τους, μια ταλαντούχα ομάδα ηθοποιών με τους Μάνο Καζαμία, Κωνσταντίνο Μουταφτσή, Βασιλική Σουρρή, Μαρία-Νεφέλη Χρονοπούλου, Φαίδρα Σκλήρη, Κωνσταντίνο Γιάννη, Λαζάρια Σαζεΐδου και Χρήστο Ντούλα.
Πιάνο επί σκηνής παίζει ο Θανάσης Μάντζαρης.
Τόπος: Θέατρο Βέμπο
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Από 22 Δεκεμβρίου και κάθε Παρασκευή στις 21.00 και Σάββατο στις 18.00 και 21.00.
Επιπλέον παραστάσεις εορταστικού προγράμματος: Δευτέρα 25/12 στις 21.00, Τρίτη 26/12 στις 18.00 και 21.00, Τετάρτη 27/12 στις 19.00, Δευτέρα 1/1/2024 στις 21.00, Τρίτη 2/1/2024 στις 18.00 και 21.00.
Η μαριχουάνα της μαμάς είναι η καλύτερη
Το προκλητικό και ξεκαρδιστικό έργο του θρυλικού θεατρικού συγγραφέα Ντάριο Φο, ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Σμαράγδας Καρύδη και με την ίδια στον πρωταγωνιστικό ρόλο, στο Θέατρο ΗΒΗ.
Γραμμένο από τον βραβευμένο με Νόμπελ Ντάριο Φο, το Η μαριχουάνα της μαμάς είναι η καλύτερη είναι ένα μοναδικό μείγμα σάτιρας, ευφυΐας και κοινωνικού σχολιασμού.
Η Σμαράγδα Καρύδη υπογράφει τη δραματουργική επεξεργασία και τη σκηνοθεσία του έργου, επιστρατεύοντας έναν ταλαντούχο θίασο, στον οποίο πρωτοστατεί η ίδια κρατώντας το ρόλο της μαμάς. Μαζί της πρωταγωνιστούν ο Τάκης Παπαματθαίου στο ρόλο του παππού, ο Γιώργος Νούσης στο ρόλο του γιου, ο Χάρης Χιώτης στο ρόλο του ανιψιού, ο Τάσος Ροδοβίτης, ο Διαμαντής Αδαμαντίδης και η Ιωάννα Λέκκα.
Το έργο βυθίζει το κοινό στον σουρεαλιστικό και ποιητικό κόσμο του Φο. Ο Λουίτζι, χρήστης χασίς, μαριχουάνας και LSD, μετά από μακρά απουσία από το σπίτι του λόγω ενός καυγά με τη μητέρα του, επιστρέφει μια μέρα και διαπιστώνει προς έκπληξή του, ότι η μητέρα του και ο παππούς του καπνίζουν χασίς και μαριχουάνα. Σαν να μην έφτανε αυτό, μαθαίνει επίσης ότι, όχι μόνο καλλιεργούν παράνομα φυτά μαριχουάνας στην αυλή τους, αλλά γίνονται και λαθρέμποροι. Στο γαϊτανάκι των ανατροπών μπαίνουν: Η Καμέλια, που πάντα ψάχνει για γαμπρό, ο φίλος του Λουίτζι, το πρεζόνι, που πάντα ψάχνει για τη δόση του, και ο Αντόνιο, ο ανιψιός της μαμάς, που είναι μέλος της ομάδας δίωξης ναρκωτικών. Φυσικά, δεν μπορεί να λείπει ο παπάς, ο οποίος, μαζί με τους υπόλοιπους, ηγείται ενός ταραχώδους παιχνιδιού καταστάσεων.
Τόπος: Θέατρο Ηβη
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Τετάρτη στις 20.00, Πέμπτη και Παρασκευή στις 21.00, Σάββατο στις 18.30 και 21.00 και Κυριακή στις 19.00.
Επιπλέον παραστάσεις εορταστικού προγράμματος: Δευτέρα 25/12, Τρίτη 26/12 και Δευτέρα 1/1/2024, Τρίτη 2/1/2024 στις 21.00.
The Doctor
Το The Doctor, ελεύθερα βασισμένο στο έργο Καθηγητής Μπερνάρντι (1912) του Άρτουρ Σνίτσλερ, ανεβαίνει στις 8 Δεκεμβρίου στο Αμφι-Θέατρο, σε σκηνοθεσία της Κατερίνας Ευαγγελάτου.
Έργο ευφυές και πολυπρισματικό, καταπιάνεται με ζητήματα ηθικής, ενεργοποιώντας τα αντανακλαστικά των θεατών απέναντι στα στερεότυπα και προκαλώντας τα όρια των δικών τους προκαταλήψεων. Το φύλο, η καταγωγή, η κοινωνική τάξη, αλλά και η θρησκεία ή η σεξουαλικότητα, με τους αυτοματισμούς και τις «ταμπέλες» που τα συνοδεύουν, λειτουργούν σαν έναυσμα για ένα επί σκηνής παιχνίδι πολλαπλών ρόλων και ταυτοτήτων που κόβει την ανάσα.
Όταν μία έφηβη μεταφέρεται σε κρίσιμη κατάσταση στο Ινστιτούτο Elizabeth μετά από μια αυτοσχέδια έκτρωση, η Καθηγήτρια Ρουθ Γουλφ (Στεφανία Γουλιώτη) αρνείται την είσοδο ενός ιερέα (Νίκος Χατζόπουλος) στο θάλαμο του κοριτσιού, διότι δεν διαθέτει επαρκείς πληροφορίες για τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της ασθενούς. Γύρω από αυτήν την απόφαση, ξεσπά ένα σκάνδαλο που σύντομα λαμβάνει ανεξέλεγκτες διαστάσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Οι διαστρεβλώσεις κάθε είδους διαδέχονται η μία την άλλη, αναδεικνύοντας την περιπλοκότητα της κατάστασης. Όλοι έχουν γνώμη. Kαι την εκφράζουν με πάθος μέσα σε αυτήν τη δίνη που νομοτελειακά βυθίζει μαζί της όποιον βρεθεί στο επίκεντρό της. Η πορεία προς την αποκαθήλωση φαντάζει μη αναστρέψιμη.
Μέσα από αντιπαραθέσεις και αντιφάσεις η ιστορία ξετυλίγεται σαν ένα καυστικό νοητικό πείραμα, το οποίο αναδεικνύει όχι μόνο τα ηθικά διλήμματα και τα αδιέξοδα της πολιτικής ταυτοτήτων (identity politics), αλλά και την ανθρωποφάγα «κουλτούρα της ακύρωσης» (cancel culture), που λογοκρίνει, εξοστρακίζει και αποκαθηλώνει με εργαλείο τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Πρωταγωνιστούν: Στεφανία Γουλιώτη, Νίκος Χατζόπουλος, Αμαλία Νίνου, Κίττυ Παϊταζόγλου, Μαριάννα Δημητρίου, Ζωή Ρηγοπούλου, Aurora Marion, Λευτέρης Πολυχρόνης, Νίκη Σερέτη, Σταύρος Καλλιγάς, Αλίκη Ανδρειωμένου.
Τόπος: Αμφι – Θέατρο
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη και Κυριακή στις 19.00, Πέμπτη στις 20.30, Παρασκευή στις 21.00 και Σάββατο 17.30 και 21.15.
Επιπλέον παραστάσεις εορταστικού προγράμματος: Δευτέρα 25/12 και Δευτέρα 1/1/2023 στις 19.00, Τρίτη 26/12 στις 17.30 και Δευτέρα 1/1/2024 στις 19.00. Την Τετάρτη 27/12 δεν θα πραγματοποιηθούν παραστάσεις.
Εγώ, Εγώ… κι Εγώ
Η μαύρη κωμωδία του Florian Zeller, Εγώ, Εγώ… κι Εγώ, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με τους Φάνη Μουρατίδη και Εβελίνα Παπούλια στους πρωταγωνιστικούς ρόλους, σε σκηνοθεσία της Σοφίας Σπυράτου.
Ο Μισέλ, ένας ώριμος άντρας, πετυχημένος επαγγελματίας, συνειδητοποιεί – μέσα από απανωτές κωμικές καταστάσεις και ξεκαρδιστικές ανατροπές – ότι η ζωή του όλη είναι μια απάτη, αλλά και μια αυταπάτη.
Πού τελειώνει το ψέμα της ζωής και πού αρχίζει – αν αρχίζει – η αλήθεια;
Τι ξέρουμε πραγματικά για τους άλλους, αλλά και για τον εαυτό μας; Υπάρχει άλλος τρόπος αντιμετώπισης εκτός από το να κλεινόμαστε στον εαυτό μας και στο μικρό μας «εγώ, εγώ κι εγώ»;
Και το γέλιο, που το προσφέρει απλόχερα αυτή η κωμωδία, άραγε μας βοηθάει να το κατανοήσουμε;
Παίζουν: Φάνης Μουρατίδης, Εβελίνα Παπούλια, Γιώργος Συμεωνίδης, Χρήστος Σπανός, Ευγενία Παναγοπούλου, Γιάννης Ζαράγκαλης, Δημήτρης Ψύλλος.
Τόπος: Θέατρο Αλάμπρα
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Από 15 Δεκεμβρίου κάθε Τετάρτη στις 19.00, Πέμπτη στις 20.00, Παρασκευή στις 21.00, Σάββατο στις 18.00 και 21.00 και Κυριακή στις 19.00.
Επιπλέον παραστάσεις εορταστικού προγράμματος: Δευτέρα 25/12 στις 21.00, Τρίτη 26/12 στις 18.00 και 21.00, Δευτέρα 1/1/2024 Στις 21.00 και Τρίτη 2/1/2024 στις 18.00 και 21.00.
Το μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας
Το Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού παρουσιάζει από τις 20 Δεκεμβρίου το θεατρικό έργο Το Μυστικό της Κοντέσσας Βαλέραινας του Γρηγορίου Ξενόπουλου στο Θέατρον του Κέντρου Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος.
Τη σκηνοθεσία του κλασικού ελληνικού έργου, που θεωρείται το αριστούργημα του Γρηγορίου Ξενόπουλου υπογράφει ο Πέτρος Ζούλιας και τον ρόλο της Κοντέσσας Βαλέραινας υποδύεται η σπουδαία Νένα Μεντή.
Η Μαρία Κανελλοπούλου κρατά τον ρόλο της οικονόμου, ο Νίκος Νίκας τον γιο Κόντε Βαλέρη, ενώ η Βασιλική Τρουφάκου ερμηνεύει τον ρόλο της νεαρής νύφης. Μαζί τους, οι ηθοποιοί: Δημήτρης Καπετανάκος, Δημήτρης Αριανούτσος, Μαριάννα Τουντασάκη, Γιώργος Λόξας, Φαίη Φραγκαλιώτη, Άννα-Μαρία Κατσουλάκη.
Το έργο διαδραματίζεται στη Ζάκυνθο και αποτελεί τη θεατρική διασκευή ενός μικρού θεατρικού διηγήματος, με τον ομώνυμο τίτλο. Στην άλλοτε αρχοντική οικογένεια των Βαλέρηδων, μόνο η γριά Βαλέραινα γνωρίζει τη συνταγή που γιατρεύει μια αρρώστια των ματιών. Έχει ορκιστεί ότι θα την κρατήσει μυστική και θα παρέχει το φάρμακο αφιλοκερδώς σε όποιον το έχει ανάγκη. Μόνο από Βαλέραινα σε Βαλέραινα μπορεί να κληρονομηθεί το γιατρικό, η παράδοση του οποίου κρατάει πάνω από διακόσια πενήντα χρόνια και για να τεθεί σε ισχύ θα πρέπει να δοθεί πριν πεθάνει η Βαλέραινα.
Η φτώχεια όμως έρχεται να κλονίσει την οικογένεια και να δοκιμάσει τη στάση των ηρώων απέναντι στο χρήμα και τις ηθικές αξίες. Η Βαλέραινα δέχεται σωρεία δελεαστικών προτάσεων για την πώληση του μυστικού. Μία εσωτερική πάλη μεταξύ ανάγκης και ηθικού χρέους ξεκινάει, με το γιατρικό να αποτελεί την αιτία σύγκρουσης των ηρώων και τον Ξενόπουλο να δίνει μία μεγαλοφυή λύση.
Τόπος: Ελληνικός Κόσμος – Θέατρον (Αιθ. Αντιγόνη)
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Από 20 Δεκεμβρίου κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00.
Επιπλέον παραστάσεις εορταστικού προγράμματος: Τρίτη 26/12 στις 21.00, Τρίτη 2/1/2024 στις 21.00.
Ο θάνατος του εμποράκου
Ο Γιώργος Νανούρης σκηνοθετεί το βραβευμένο με Πούλιτζερ έργο του Άρθουρ Μίλερ Ο Θάνατος του Εμποράκου, με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη στον εμβληματικό ρόλο του Γουίλι Λόμαν. Η παράσταση παρουσιάζεται στο ανακαινισμένο θέατρο Ζίνα.
Τους υπόλοιπους ρόλους ερμηνεύουν: Έφη Μουρίκη, Κωνσταντίνος Γώγουλος, Ρένος Ρώτας, Δημήτρης Γεροδήμος, Κατερίνα Μάντζιου, Γιάννης Βαρβαρέσος, Θεοδόσης Τανής.
Γραμμένο το 1949, Ο Θάνατος του Εμποράκου, θεωρείται το κορυφαίο έργο του Αμερικανού συγγραφέα. Πραγματεύεται την ζωή του Γουίλι Λόμαν, ενός πλανόδιου πωλητή, που ζει μπερδεμένος ανάμεσα στο παρόν και το παρελθόν, εγκλωβισμένος από το αμερικάνικο όνειρο. Το δυσβάσταχτο κυνήγι της επιβίωσης, σύμφωνα με τα πρότυπα που επιτάσσει η άκρως καπιταλιστική κοινωνία, τον οδηγεί παραληρηματικά στην διάλυση ολόκληρης της ζωής του.
Τα σκηνικά της παράστασης υπογράφει ο Γιώργος Γαβαλάς και τα κοστούμια η Ντένη Βαχλιώτη.
Τόπος: Θέατρο Ζίνα
Hμέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Τετάρτη και Κυριακή στις 19.30, Πέμπτη στις 20.00, Παρασκευή στις 21.00 και Σάββατο 18.00 και 21.00.
Επιπλέον παραστάσεις εορταστικού προγράμματος: Δευτέρα 25/12 και Δευτέρα 1/1/2023 στις 21.00, Τρίτη 26/12 και Τρίτη 2/1/2024 στις 18.00 και 21.00.
ΦΑΚΝΤ ΑΠ
Μετά το Θέλω να σου κρατάω το χέρι, ο Τάσος Ιορδανίδης συστήνει στο θέατρο Άλφα-Ληναίος-Φωτίου, ένα νέο έργο με τίτλο Φακντ-απ. Τη σκηνοθεσία υπογράφει η Θάλεια Ματίκα, σε μία απόπειρα «συνομιλίας» με εφήβους όλων των ηλικιών. Στη σκηνή, δύο νέοι ταλαντούχοι ηθοποιοί: Αφροδίτη Λιάντου και Διονύσης Παπανδρέου.
Κατάλληλο για 12 ετών και πάνω.
Σκηνικός χώρος: μια κλινική αντιμετώπισης ψυχικών νοσημάτων κάπου στο δυτικό κόσμο.
Ρόλοι: δύο εκπρόσωποι της γενιάς Ζ, ένα κορίτσι κι ένα αγόρι.
Εκείνος είχε όνειρο να γίνει σκηνοθέτης. Εκείνη τραγουδίστρια. Τελικά, η ζωή τα έφερε έτσι και είναι «φακντ απ».
Από την άλλη «η ζωή είναι ωραία», όπως έχει πει κι ο Ρομπέρτο Μπενίνι.
Δύο νέοι που προσπαθούν να ακουστούν σε έναν κόσμο που δεν τους ακούει. Στην προσπάθεια τους θα φτιάξουν μία δική τους πραγματικότητα. Για το τώρα και για το μετά. Για να γιατρέψουν αυτά που τους πονάνε.
Ψάχνουν έναν κοινό κώδικα.
Εκείνος πιο αποφασισμένος. Εκείνη, επιφυλακτική.Ή μήπως συμβαίνει το αντίστροφο;
Αμαρτίες γονέων παιδεύουσι τέκνα και οι κραυγές τους παλεύουν να δημιουργήσουν το νόημα της νέας ζωής που προσπαθούν να φτιάξουν.
Σε έναν κόσμο που τρέχει γρήγορα. Που κρίνει εύκολα. Που βάζει ταμπέλες με ελαφριά καρδιά. Που ζει μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Δεν θέλουν αυτό.
Εκείνος φωνάζει μέχρι την τελευταία στιγμή. Γιατί θέλει να την πείσει. Γιατί θέλει να πείσει τον εαυτό του. Σε σινεμά,σε θέατρα,σε εστιατόρια, στα αστέρια. Και εκείνη αρχίζει να γελάει. Και γεννιέται η ελπίδα πως μαζί, ο «Κεφάλας» και το «Βλήμα», μπορούν να ξεφύγουν από αυτή την κατάσταση.
Τόπος: θέατρο Άλφα-Ληναίος-Φωτίου
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Σάββατο στις 18:30 και Κυριακή στις 21:30
Μια άλλη Θήβα
Η μεγάλη επιτυχία της προηγούμενης σεζόν παρουσιάζεται εκ νέου στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου. Ένας συγγραφέας συναντά επί σειρά μηνών μέσα στη φυλακή έναν εικοσάχρονο πατροκτόνο, τον Μαρτίν. Σκοπός του είναι να γράψει ένα έργο βασισμένο στην ιστορία του νεαρού κρατούμενου, στον οποίο προτείνει να ερμηνεύσει τον εαυτό του στη θεατρική σκηνή. Όταν τελικά αυτό απαγορεύεται από το αρμόδιο υπουργείο, τον ρόλο αναλαμβάνει ο Φεδερίκο, ένας νεαρός ηθοποιός με τον οποίο δουλεύει ταυτόχρονα πλέον ο συγγραφέας. Ενδιαφέρον έχει ότι ο Σέρχιο Μπλάνκο θέλει να παίζονται οι δύο αυτοί ρόλοι από έναν ηθοποιό.
Ο Γαλλο-ουρουγουανός Σέρχιο Μπλάνκο, από τις πιο δυνατές σύγχρονες φωνές του ισπανόφωνου θεάτρου, μας παραδίδει μια σύγχρονη σπουδή για την ανδρική ταυτότητα, την καταπίεση, τη βία και το έγκλημα, την τιμωρία και τις διακρίσεις, αλλά ταυτόχρονα και τις ίδιες τις δημιουργικές διαδικασίες της τέχνης του θεάτρου, με αναφορές στο μύθο του Οιδίποδα αλλά και στο Έγκλημα και τιμωρία του Ντοστογιέφσκι.
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος ανέδειξε το πολυεπίπεδο αυτό έργο, με μια σκηνοθεσία που επαινέθηκε ιδιαίτερα από την κριτική και το κοινό για τον εξαιρετικό ρυθμό και την υποβλητική της ατμόσφαιρα.
Η παράσταση συζητήθηκε ιδιαίτερα και λόγω των εξαιρετικών ερμηνειών των ηθοποιών, του Θάνου Λέκκα στον ρόλο του Συγγραφέα και του Δημήτρη Καπουράνη στον διπλό ρόλο Μαρτίν/Φεδερίκο, ενώ σημείωσε αλλεπάλληλα soldout και παρατάσεις μέχρι και το κλείσιμο της προηγούμενης σεζόν.
Τόπος: Θέατρο του Νέου Κόσμου – Κεντρική Σκηνή
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00.
Love and Money
Η σκηνοθέτις Σοφία Μαραθάκη και η ομάδα Ατονάλ επιστρέφουν στο Θέατρο Τέχνης με το τρομακτικά επίκαιρο έργο του κορυφαίου σύγχρονου βρετανού συγγραφέα Dennis Kelly, Love and Money, υποψήφιο στα Laurence Olivier Awards. Επί σκηνής ένα εξαιρετικό πρωταγωνιστικό καστ: Κατερίνα Μαούτσου, Άρης Μπαλής, Νάνσυ Μπούκλη, Γιώργος Σύρμας, Σοφία Μαραθάκη.
Ο Ντέιβιντ, ένας πρώην καθηγητής αγγλικής φιλολογίας που έγινε πωλητής για να βγάζει περισσότερα χρήματα. Η Τζες που παθαίνει νευρικό κλονισμό εξαιτίας του εθισμού της στην υπερκατανάλωση. Ένας γάμος που καταρρέει υπό το βάρος των χρεών και μια σχέση που οδηγείται στον αφανισμό με τραγικές συνέπειες. 2 γονείς, που ο θρήνος για την κόρη τους και η συνειδητοποίηση τους για την εμπορευματοποίηση του θανάτου, τους οδηγεί στον βανδαλισμό. Μια επιτυχημένη μάνατζερ που έχει αντικαταστήσει την πίστη της στον Θεό με την παραδοχή της αξίας του θαυμαστού κόσμου του χρήματος. Τέλος, η Σαντρίν, στέλεχος σε πολυεθνική, που στην αρχή μιας ερωτικής ιστορίας ανακαλύπτει ένα φριχτό μυστικό.
Τα γεγονότα δεν εξελίσσονται γραμμικά αλλά ακολουθούν μια φαινομενικά «τυχαία» σειρά. Η χρονική όμως αυτή ανακολουθία, εύστοχα δοσμένη από τον συγγραφέα, φωτίζει με εξαιρετικό τρόπο τους χαρακτήρες και τις επιλογές των ηρώων και αναδεικνύει τον θεματικό πυρήνα.
Ένα έργο για τις ανθρώπινες σχέσεις που διαλύονται από το χρήμα, τον καταναλωτισμό, τα χρέη. Όλα τα δραματικά πρόσωπα αλληλοσπαράσσονται μέχρι τελικής πτώσεως, κολυμπώντας μέσα σε σακούλες με επώνυμα ρούχα, πακέτα έτοιμων φαγητών, πολυτελή αυτοκίνητα, αλκοόλ, ηρεμιστικά και πιστωτικές κάρτες. Το κείμενο αναφέρεται στη σύγχρονη ζωή, στον κοινωνικό κανιβαλισμό, στην εξαφάνιση του υποκειμένου μέσα στα στερεότυπα της τηλεόρασης και του διαδικτύου. Χρέη, ψώνια, αυτοχειρία, διαδικτυακό φλερτ, επαγγελματικός αριβισμός, είναι κάποια από τα στοιχεία που συνθέτουν τον κόσμο της τραγικής αυτής φάρσας.
Τόπος: Θέατρο Τέχνης Κάρολου Κουν – Υπόγειο
Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00.
πηγή: ladylike.gr