Νομοσχέδιο Γαβρόγλου: Υποβάθμιση των πτυχίων από τη μαζική παραγωγή πανεπιστημιακών τμημάτων

Νομοσχέδιο Γαβρόγλου: Υποβάθμιση των πτυχίων από τη μαζική παραγωγή πανεπιστημιακών τμημάτων

Ένα, δύο, τρία πολλά Πολυτεχνεία προσπαθεί να δημιουργήσει το υπουργείο Παιδείας με το νομοσχέδιο Γαβρόγλου που χαρακτηρίζεται έγκλημα από τη πανεπιστημιακή κοινότητα καθώς η δημιουργία Πολυτεχνείων σε μία νύχτα αποδίδεται σε ψηφοθηρικούς λόγους ενώ η αρμόδια τομεάρχης της ΝΔ Νίκη Κεραμέως το αποκάλεσε τελειωτικό χτύπημα σε ότι έχει αφήσει όρθιο η κυβέρνηση στην παιδεία.

Πρόκειται για μία «τεχνητή» πανεπιστημιοποίηση με απλή «ονοματοδοσία», που παραβιάζει τις βασικές ακαδημαϊκές αρχές και οδηγεί αναπόφευκτα σε υποβάθμιση όλων των Πανεπιστημιακών διπλωμάτων του μηχανικού“ λέει στο “Πρώτο Θέμα'” ο πρύτανης του εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου Γιάννης Γκόλιας τονίζοντας “Δεν μπορεί όλα τα Πολυτεχνεία να έχουν άδικο και ο υπουργός να έχει δίκιο”. 

Ο κ. Γκόλιας κάνει λόγο για ψηφοθηρία σε προεκλογικό φόντο που δημιουργεί “ συνολικά 36 νέα πανεπιστημιακά Τμήματα μηχανικών (24 με το νέο ν/σ) ανεβάζοντάς τα συνολικά σε 80. Σε επίπεδο φοιτητών στα νέα Πανεπιστημιακά Τμήματα υπολογίζεται ότι θα εισέλθουν συνολικά περίπου άλλοι 6.700 φοιτητές (4450 με το ν/σ), που μέχρι σήμερα εισάγονταν σε Τμήματα των ΤΕΙ «πανεπιστημιοποιούμενα» με το ν/σ, έναντι των περίπου 6.700 που εισάγονται σήμερα στα πενταετή Πανεπιστημιακά Τμήματα”.

Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα της ανεξέλεγκτης αύξησης Τμημάτων και του αριθμού εισαγόμενων φοιτητών κατά ειδικότητες, όπως επισημαίνει ο πρύτανης είναι: Στην ειδικότητα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών με ταυτόσημες ή παρεμφερείς ονομασίες (π.χ. Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής, Μηχανικών Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων, κλπ) δημιουργούνται 10 νέα Τμήματα ( 7 με το ν/σ) έναντι των 9 υφιστάμενων. Ο αριθμός των φοιτητών που θα εισάγονται αυξάνεται κατά 130% σε περίπου 4900 από 2100, που εισάγονται στα υφιστάμενα πενταετή Πανεπιστημιακά Τμήματα. 

Στην ειδικότητα του Μηχανολόγου Μηχανικού με ταυτόσημες ή παρεμφερείς ονομασίες (π.χ. Μηχανικών Βιομηχανικής Σχεδίασης και Παραγωγής, Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης, κλπ) δημιουργούνται 9 νέα Τμήματα έναντι των 8 υφιστάμενων Πανεπιστημιακών Τμημάτων πενταετούς φοίτησης. Οι πρόσθετοι εισαγόμενοι φοιτητές στα νέα Πανεπιστημιακά Τμήματα, που μέχρι σήμερα εισάγονταν σε Τμήματα μηχανικών ΤΕΙ, είναι περίπου 1450 (950 με το ν/σ), οδηγώντας σε περίπου 2600 συνολικά εισαγόμενους έναντι των 1150 σημερινών (130% αύξηση).

 

Ο αριθμός μηχανικών σε σχέση με τον πληθυσμό της χώρας είναι από τους μεγαλύτερους στην Ευρώπη, προσεγγίζοντας το 1,10% όταν ο αντίστοιχος μέσος όρος είναι περίπου 0,60%.

 

“Αυτή η Κυβέρνηση έχει διοχετεύσει και στον τομέα της παιδείας την ιδεοληψία της. Τι πρεσβεύει; Ποινικοποίηση της αριστείας, εξίσωση όλων προς τα κάτω. Από το πρώτο της νομοθέτημα έως σήμερα μεθοδικά εργάζεται προς αυτή την κατεύθυνση” τονίζει η κ. Κεραμέως επισημαίνοντας οτι η Νέα Δημοκρατία θα ζητήσει απόσυρση του νομοσχεδίου. 

 

«Ο υπουργός είχε απαξιωτική συμπεριφορά προς τους φορείς με τους οποίους διαφωνούσε. Έφτασε να πει στον Πρύτανη του ΕΜΠ ότι «δεν ξέρει αριθμητική». Ο υπουργός που ευαγγελίζεται τις συναινέσεις, όταν κάποιος διαφωνεί μαζί του δεν διστάζει να τον απαξιώνει προκλητικά και να του ασκεί πιέσεις στα όρια του bullying” επεσήμανε η κ. Κεραμέως κάνοντας λόγο για πλήρη κατάργηση των ΤΕΙ της χώρας και συγχώνευσή τους με ΑΕΙ. 

 

«Μοναδικό κριτήριο της Κυβέρνησης: η ψηφοθηρία. Αποδείχθηκε περίτρανα ότι η διαδικασία αναδιάταξης του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας αποτελεί προϊόν ευκαιριακών συνεννοήσεων, «παζαρέματος» και συναλλαγής που φτάνει στα όρια του πολιτικού εκβιασμού”υπογραμμίζει η κ. Κεραμέως. 

 

Για να τονίσει οτι: «Η 4η Νομική Σχολή στην Πάτρα φέρεται να αποτέλεσε μέρος αυτού το «παζαρέματος», κατά την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας. Εμείς δεν έχουμε κάποιο πρόβλημα με την πόλη, αν θα είναι δηλαδή στην Πάτρα, στο Ηράκλειο ή στην Κέρκυρα. Το πρόβλημά μας είναι ότι δεν έχουμε πειστεί για την αναγκαιότητα ίδρυσης μιας 4ης Νομικής Σχολής, τη στιγμή που χιλιάδες δικηγόροι αντιμετωπίζουν το σκληρό πρόσωπο της ανεργίας». 

 

Η Νέα Δημοκρατία ζητά την απόσυρσή του και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να μην προχωρήσει το νομοσχέδιο αυτό. “Για τον Υπουργό η συναίνεση είναι καλή όταν συμφωνούν μαζί του, αλλά ασκεί πιέσεις στα όρια του bullying σε όποιον δεν συμφωνεί μαζί του «επισημαίνεται».

 

Για υποθήκευση του μέλλοντος της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας κάνει λόγο από την πλευρά του ο κ. Γκόλιας λέγοντας χαρακτηριστικά ότι “Πάμε προς πανεπιστημιακά διπλώματα μηχανικών χωρίς κύρος και αντίκρυσμα”. 

 

Με το προωθούμενο νομοσχέδιο ολοκληρώνεται σε μεγάλο βαθμό και σε συνδυασμό και με τρεις «πιλοτικούς» νόμους του προηγούμενου έτους η «μαζική» παραγωγή Πανεπιστημιακών Τμημάτων μηχανικών χωρίς και πάλι κάποια μελέτη σκοπιμότητας.

 

Προωθούνται δραματικές αλλαγές στο χάρτη της Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης με συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς συζήτηση με την ακαδημαϊκή και επαγγελματική κοινότητα για την σκοπιμότητα της προωθούμενης στρατηγικής και τις επιπτώσεις στην αντιμετώπιση των τεχνολογικών αναγκών της χώρας. Το Υπουργείο Παιδείας αντιμετωπίζοντας το θέμα των σχέσεων ΑΕΙ και ΤΕΙ με την οριζόντια πανεπιστημοποίηση των ΤΕΙ είτε με συγχωνεύσεις είτε αυτοτελώς, προχωρά σε μια κατακλυσμιαία αύξηση των Πανεπιστημιακών Τμημάτων μηχανικών σε 80.

 

Ο διπλασιασμός αυτός των Πανεπιστημιακών Τμημάτων μηχανικών και των εισαγομένων φοιτητών από περίπου 6.700 σε 13.400 ετησίως, γίνεται σε μία περίοδο που η ανεργία στο κλάδο των μηχανικών έχει φθάσει σε δυσθεώρητα επίπεδα και που ο αριθμός των αποφοίτων που μεταναστεύουν για να βρουν δουλειά έχει ξεπεράσει τις 35.000. Και βέβαια δεν αντέχει σε κριτική το επιχείρημα ότι τα Τμήματα αυτά ήδη υπήρχαν στα ΤΕΙ και επομένως δεν είναι πρόσθετα Τμήματα μηχανικών αλλά «απλώς» πανεπιστημιοποιούνται, διότι αυτά ανήκαν σε μία βαθμίδα της Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης με διαφορετική φυσιογνωμία αλλά σημαντική συμβολή στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, παράγοντας αποφοίτους με διαφορετικό αλλά απαραίτητο ρόλο για τον παραγωγικό ιστό της Χώρας”.

 

Σε ψηφοθηρικούς λόγους αποδίδει ο πρύτανης τη συγχώνευση ΑΕΙ ΤΕΙ λέγοντας οτι: “Ο σχεδιασμός του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης των μηχανικών είναι ζήτημα εθνικής σημασίας αφού συνδέεται, μεταξύ άλλων, καθοριστικά με την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Η σχέση μεταξύ των Πολυτεχνείων και των υφιστάμενων Πολυτεχνικών Σχολών των Πανεπιστημίων με τα ΤΕΙ έχει ιδιαίτερη σημασία στη διαμόρφωση του παραπάνω χάρτη. Για ένα τέτοιο θέμα οι εκάστοτε κυβερνήσεις έχουν υποχρέωση να προετοιμάζουν τεκμηριωμένη στρατηγική και να εξασφαλίζουν τη μέγιστη δυνατή συναίνεση.Το γεγονός ότι επίκεινται εκλογές στα τέλη Μαΐου, καθιστά την αντικειμενικότητα οποιασδήποτε συζήτησης και νομοθέτησης για ένα τέτοιο θέμα πρακτικά αδύνατη. Με την υπάρχουσα αρνητική εμπειρία στη χώρα μας είναι πραγματικά πολύ δύσκολο να ξεπεραστεί η υποψία ότι η συγκεκριμένη κίνηση έχει ψηφοθηρικό στόχο”. 

Και τονίζει οτι: “Είναι πραγματικά αξιοσημείωτο το γεγονός ότι τα Πολυτεχνεία και οι Πολυτεχνικές Σχολές της χώρας έχουν ταυτόσημη άποψη για τις προωθούμενες ρυθμίσεις σχετικά με την Ανώτατη Εκπαίδευση των μηχανικών της χώρας. Η αβίαστη αυτή, άμεση και απόλυτη ταύτιση των Πρυτάνεων και Κοσμητόρων στην απόρριψη των οριζόντιων πανεπιστημιοποιήσεων όπως προτείνονται, δυναμώνει την αντικειμενικότητα της θέσης τους και είναι φυσικό να προβληματίζει σχετικά με την επιμονή του Υπουργείου στις πανεπιστημοποιήσεις αυτές”.

Σε οτι αφορά στις επιπτώσεις ο κ. Γκόλιας υπογραμμίζει: “ 

Η «μαζική» παραγωγή νέων Πανεπιστημιακών Τμημάτων μηχανικού θα οδηγήσει με απόλυτη βεβαιότητα το σύνολο των αποφοίτων, και των νέων και των υφιστάμενων Τμημάτων, σε συνθήκες ακόμα υψηλότερης ανεργίας και ετεροαπασχόλησης. Το πρόβλημα γίνεται ακόμα μεγαλύτερο από το γεγονός ότι με το ν/σ γίνεται συστηματική οικειοποίηση ονομασιών σημερινών πενταετών Πανεπιστημιακών γνωστικών αντικειμένων χωρίς να εξασφαλίζονται στα νέα Πανεπιστημιακά τμήματα ούτε προγράμματα σπουδών με το απαραίτητο εύρος και βάθος, ούτε οι απαιτούμενες εργαστηριακές υποδομές, αλλά ούτε και το απαιτούμενο διδακτικό προσωπικό. Είναι φανερό ότι το προωθούμενο νομοσχέδιο υποθηκεύει το μέλλον της ανώτατης εκπαίδευσης των μηχανικών της χώρας για τις επόμενες δεκαετίες οδηγώντας σε διπλώματα χωρίς κύρος και αντίκρισμα και υπονομεύοντας τη γενικότερη προοπτική παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας”.

Με αφορμή την ολοκλήρωση της θητεία του το καλοκαίρι στην πρυτανεία του ΕΜΠ ο κ. Γκόλιας ερωτηθείς για τα επόμενα σχέδια του υπογραμμίζει οτι:”Πρέπει να σας πω ότι η θέση του Πρύτανη του ΕΜΠ απαιτεί την συνεχή και αποκλειστική αφιέρωση όλων των δυνάμεών μου στην αντιμετώπιση των θεμάτων που προκύπτουν καθημερινά. Η προσήλωση στα καθήκοντα και στο συμφέρον του Ιδρύματος θεωρώ ότι δεν μου επιτρέπουν προσωπικό μελλοντικό σχεδιασμό έξι μήνες πριν τη λήξη της θητείας μου, τον Οκτώβριο. Η ακαδημαϊκή και διοικητική μου εμπειρία επιτρέπει την θεώρηση σειράς εναλλακτικών, αλλά κάθε πράγμα στον καιρό του”

 

Πηγή: protothema.gr

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ Εκπαίδευση

Nikol K.
Σχολιάστε το άρθρο: