Νέοι εμπορικοί και ψυχαγωγικοί πολυχώροι στο κέντρο της Αθήνας

Μετά τα βόρεια, τα δυτικά προάστια και την «καρδιά» της Αθήνας, η τάση δημιουργίας εμπορικών και ψυχαγωγικών πολυχώρων επεκτείνεται και στις παρυφές του κέντρου της πόλης, με την ανοικοδόμηση του Capitol στην περιοχή της πλατείας Βικτωρίας. Το νέο κέντρο εμπορίου, ψυχαγωγίας και πολιτισμού έχει ξεκινήσει να κατασκευάζεται εδώ και περίπου δύο μήνες από τον όμιλο Χαραγκιώνη, θα καλύπτει συνολική δομημένη επιφάνεια άνω των 28.000 τ.μ. (η μισθούμενη επιφάνεια είναι 12.000 τ.μ.) και θα στεγάσει το πρώτο μουσείο αυτοκινήτου στην Ελλάδα.
Το μουσείο θα φιλοξενεί 120 αυτοκίνητα μεταπολεμικής περιόδου, από την προσωπική συλλογή του εκτελεστικού προέδρου του ομίλου, κ. Θεόδωρου Χαραγκιώνη. Πρόκειται για μια επένδυση 37 εκατομμυρίων ευρώ που αναμένεται να προσελκύει περί τα 4.000.000 επισκέπτες ετησίως. Οι πύλες του μουσείου και του εμπορικού κέντρου θα ανοίξουν το φθινόπωρο του 2009.

Κάτοικοι και καταστηματάρχες της πλατείας Βικτωρίας εμφανίζονται στην πλειοψηφία τους θετικοί απέναντι στην ανέγερση του Capitol, καθώς ελπίζουν ότι θα προσελκύσει κόσμο απ’ όλες τις περιοχές της πρωτεύουσας και θα συμβάλει στην αναβάθμιση της συνοικίας. «Εγώ ήρθα εδώ πριν από περίπου επτά χρόνια και βρήκα τη συγκεκριμένη έκταση οικόπεδο. Είναι καλή ιδέα να γίνει εμπορικό κέντρο, γιατί η περιοχή είναι υποβαθμισμένη και έτσι ελπίζουμε ότι θα αναβαθμιστεί», λέει χαρακτηριστικά στον ΕΤ η κ. Σταυρούλα, ιδιοκτήτρια καταστήματος ενδυμάτων. Και προσθέτει: «Ενας γείτονας είχε ξεκινήσει συλλογή υπογραφών για το αν θέλουμε να γίνει σχολείο ή εμπορικό κέντρο και οι κάτοικοι είπαν εμπορικό. Περιμένουν πολύ κόσμο και θα αυξηθεί η κίνηση, πράγμα πολύ θετικό». Την ίδια άποψη έχει και ο κ. Παύλος Πανταζής, ιδιοκτήτης περιπτέρου: «Θα μας ωφελήσει, πιστεύω, όλους».

Υπάρχουν, όμως, και αντίθετες φωνές, όπως της κ. Βασιλικής Παναγιώτου, η οποία προκρίνει την κατασκευή σχολείου στη θέση του εμπορικού κέντρου, όπως ήταν ο αρχικός σχεδιασμός του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων. Ο ΟΣΚ είχε κινηθεί για την απαλλοτρίωση του οικοπέδου. «Στόχος μας ήταν να κτιστεί ένα ΤΕΕ και κάποια εργαστήρια στην έκταση αυτή», δηλώνει ο διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού κ. Παναγιώτης Παταργιάς.

Ωστόσο, το Συμβούλιο της Επικρατείας ακύρωσε την απαλλοτρίωση. Ετσι, ύστερα από δικαστικές διαμάχες ετών, ο όμιλος Χαραγκιώνη «κέρδισε» το ακίνητο. Οπως σημειώνει ο κ. Παταργιάς, τελικά «το 1ο ΤΕΕ εγκαταστάθηκε σε άλλο, καινούργιο κτίριο στη συμβολή των οδών Αχιλλέως και Μυλλέρου, οπότε μπορούμε να πούμε πως η ανάγκη που είχαμε έχει εκλείψει.

Βέβαια, υπάρχει ακόμα μία εκκρεμότητα, αυτή του 2ου ΤΕΕ, για το οποίο αναμένουμε να μας υποδείξει ο Δήμος Αθηναίων νέο χώρο στην ευρύτερη περιοχή. Επειδή τα ΤΕΕ είναι σχολεία υπερτοπικού χαρακτήρα, επιθυμούμε χώρους κοντά σε σταθμούς του Ηλεκτρικού και του Μετρό, γι’ αυτό και ο εν λόγω χώρος ήταν μέσα στις προσδοκίες μας».

Σύμφωνα με τον όμιλο Χαραγκιώνη, το Capitol θα ξεχωρίζει για την ιδιαίτερη αρχιτεκτονική του σύνθεση, με χαρακτηριστικό στοιχείο την σπειροειδή ράμπα που είναι εμπνευσμένη από το Μουσείο Guggenheim της Νέας Υόρκης και θα κυριαρχεί στην πρόσοψη του κτιρίου. Το νέο κέντρο θα συνδυάζει καταστήματα εξυπηρέτησης καθημερινών αναγκών - ήδη έχει κλείσει σχετική συμφωνία με σούπερ μάρκετ - εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους εστίασης, χώρους ψυχαγωγίας, όπως bowling, καθώς επίσης και έναν υπόγειο χώρο στάθμευσης επτά επιπέδων για 800 αυτοκίνητα - έναν από τους μεγαλύτερους στο κέντρο της Αθήνας.

Η συνύπαρξη εμπορίου, ψυχαγωγίας και πολιτισμού έχει λειτουργήσει και σε άλλες περιπτώσεις στο εξωτερικό με επιτυχία, όπως στο Λονδίνο, στο γνωστό Covent Garden.

Σημειώνεται ότι τα μουσεία αυτοκινήτου της Ευρώπης διαθέτουν στις συλλογές τους κοντά στα 100 οχήματα – επομένως τα 120 αυτοκίνητα μεταπολεμικής περιόδου που θα περιλαμβάνει το μουσείο της Αθήνας είναι άκρως ικανοποιητικός αριθμός. Επιπρόσθετα, η καινοτομία έγκειται στο γεγονός ότι θα είναι από τα λίγα μουσεία αυτού του είδους που θα βρίσκονται στο κέντρο της πόλης.

Επιφυλάξεις από τους ειδικούς

Επιφυλάξεις σε σχέση με τα οφέλη και τις επιβαρύνσεις που θα επιφέρει στην περιοχή η ανέγερση ενός εμπορικού κέντρου εκφράζουν οι ειδικοί. Η αρχιτέκτονας και διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου Αρχιτεκτονικής, κυρία Μαριάννα Μηλιώνη, επισημαίνει: «Η ανέγερση ενός εμπορικού κέντρου σε μια πυκνοδομημένη και πυκνοκατοικημένη περιοχή, όπως αυτή της πλατείας Βικτωρίας, είναι γεγονός πως θα προξενήσει επιπλέον κυκλοφοριακή αναστάτωση. Επιβαρύνεται τόσο η κίνηση στους δρόμους όσο και η στάθμευση. Παρά το ιδιωτικό πάρκινγκ του εμπορικού κέντρου, ακόμα κι αν είναι μεγάλο, λόγω της αυξημένης ζήτησης χώρων στάθμευσης θα κάνουν την εμφάνισή τους, ως συνήθως, σοβαρά προβλήματα παρκαρίσματος». Η ίδια υπογραμμίζει ότι θα προκύψουν σημαντικές αλλαγές στον κόσμο που κυκλοφορεί στην περιοχή, «αφού θα αποτελεί πλέον τόπο έλξης κατοίκων άλλων περιοχών. Το γεγονός αυτό δεν είναι απαραίτητα αρνητικό, ωστόσο, μπορεί να έχει αρνητικές επιδράσεις στη μικροκλίμακα της γειτονιάς, στα μαγαζιά δηλαδή της γειτονιάς, τα οποία ίσως κινδυνεύουν να χάσουν την πελατεία τους». Στο εξωτερικό, όπως επισημαίνουν πολεοδόμοι, πριν αποφασιστεί η ανέγερση εμπορικού κέντρου, διενεργείται μεγάλη έρευνα για τις συνέπειες που θα επιφέρει στην περιοχή ένα τέτοιο κέντρο.

πηγη: e-tipos 

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα