Εμβόλιο Covid: Oι αεροπορικές στη μάχη για τη μεταφορά του αιώνα

Εμβόλιο Covid: Oι αεροπορικές στη μάχη για τη μεταφορά του αιώνα

Τα τελευταία – ενθαρρυντικά – νέα για την αποδοτικότητα των εμβολίων κατά του Covid-19 έχουν δώσει ελπίδα για γρήγορη επιστροφή στην κανονικότητα. Οι φαρμακευτικές εταιρείες δίνουν μια πρωτοφανή μάχη με τον χρόνο, για να καταφέρουν να προετοιμάσουν τα πάντα για τους επόμενους μήνες.

Ομως, οι μεγάλες δυσκολίες δεν έχουν ακόμη ξεπεραστεί: πως θα καταφέρουν τα εμβόλια να φτάσουν σε δισεκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο;

«Ψυχρή αλυσίδα»

Οι αεροπορικές εταιρείες προσπαθούν να προετοιμαστούν για τη «μεταφορά του αιώνα». Οι δόσεις από τα εμβόλια που αναπτύσσονται από την Pfizer και τη Moderna – τα οποία όπως φαίνεται θα είναι και τα πρώτα που θα διανεμηθούν – απαιτούν εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες σε όλα τα στάδια της ανάπτυξης και παράδοσής τους – από το εργαστήριο, το αεροδρόμιο και τη διανομή – μία διαδικασία που νομάζεται «ψυχρή αλυσίδα».

Ωστόσο, σχετικά λίγες αεροπορικές εταιρείες διαθέτουν εγκαταστάσεις «ψυχρής αλυσίδας» ικανές να διατηρούν τα εμπορεύματα του σε θερμοκρασίες κάτω των -25 βαθμών Κελσίου.

Μια πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι μόνο το 15% του αεροπορικού κλάδου ανέφερε ότι ήταν έτοιμο να μεταφέρει εμπορεύματα κοντά στους μείον 70 βαθμούς Κελσίου, θερμοκρασία που απαιτείται για το εμβόλιο της Pfizer. Παράλληλα, το 60% τόνισε ότι θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τη μεταφορά του εμβολίου της Moderna, η οποία θα απαιτεί συνθήκες συντήρησης 20 βαθμών Κελσίου υπό το μηδέν.

Τα εμβόλια θα πρέπει να διατηρούνται σε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες 

Οι δόσεις από τα εμβόλια που αναπτύσσονται απαιτούν εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες σε όλα τα στάδια της ανάπτυξης και παράδοσής τους. © Shutterstock

Συνήθως, οι αεροπορικές εταιρείες χρησιμοποιούν κοντέινερ με ψυκτικά υλικά όπως ξηρό πάγο για τη μεταφορά φαρμακευτικών προϊόντων, όμως ορισμένες δεν έχουν έλεγχο θερμοκρασίας, κάτι που καθιστά τα προϊόντα που μεταφέρουν ευάλωτα απέναντι σε απρόβλεπτες συνθήκες, όπως οι καθυστερήσεις πτήσεων.

Οι αεροπορικές εταιρείες εξετάζουν τώρα επιλογές όπως η αφορά μεγάλων καταψυκτών – οι οποίοι ενδέχεται να κοστίζουν περίπου όσο ένα μικρό αυτοκίνητο – ή δοχείων πολλαπλών στρώσεων που θα περιέχουν υγρό άζωτο για τη μεταφορά των εμβολίων.

Η δυνητική ζήτηση τέτοιων τεχνολογιών οδήγησε μια σειρά εταιρειών, όπως η Cryoport  και η va-Q-tec να διπλασιάσουν την παραγωγή τους τους τελευταίους μήνες.

«Με άμεσες συμβάσεις με πέντε κατασκευαστές κοντέινερ ελεγχόμενης θερμοκρασίας, η Korean Air έχει εξασφαλίσει επαρκείς ποσότητες κοντέινερ. Προς το παρόν, είμαστε στη διαδικασία υπογραφής συμβάσεων και με άλλους κατασκευαστές κοντέινερ», τόνισε εκπρόσωπος τύπου της Korean Air.

H Air France-KLM δήλωσε ότι ετοιμάζεται για μια δοκιμαστική πτήση με κάποια από τις φαρμακευτικές εταιρείες – χωρίς να αποκαλύψει με ποια – στέλνοντας δείγματα σε εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες, πιθανότατα μέσω του αεροδρομίου του Σίπχολ στο Αμστερναμ.

Η εταιρεία θα χρησιμοποιήσει κιβώτια που θα μεταφέρουν έως και 5.000 δόσεις το καθένα και θα ψύχονται από ξηρό πάγο.

Χωρητικότητα

Ενα ακόμη μεγάλο πρόβλημα είναι τα logistics. Η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) εκτιμά ότι θα χρειαστούν 8.000 αεροσκάφη Boeing 747 για να φτάσουν αρκετές δόσεις σε όλο τον πλανήτη.

Το ζήτημα είναι ότι δεν υπάρχουν αρκετά Boeing 747. Στην πραγματικότητα, η Boeing έχει κατασκευάσει περίπου 1.600 φορτηγά αεροσκάφη 747 οποιουδήποτε τύπου από τότε που «πρωτοεμφανίστηκε» το αεροσκάφος πριν από σχεδόν 50 χρόνια.

Η πλειονότητα των αεροπορικών φορτίων δεν μεταφέρεται με φορτηγά αεροσκάφη. Αντ ‘αυτού, τα περισσότερα εμπορεύματα μεταφέρονται μέσα στους εσωτερικούς αποθηκευτικούς χώρους των επιβατικών αεροσκαφών.

Αποθηκευτικός χώρος αεροσκάφους 

Ενα πολύ μεγάλο πρόβλημα είναι τα logistics. © Shutterstock

Παράλληλα, τα αεροπλάνα μπορούν να μεταφέρουν περιορισμένη ποσότητα ξηρού πάγου – παγωμένου διοξειδίου του άνθρακα – καθώς μετατρέπεται σε αέριο με την πάροδο του χρόνο, αλλάζοντας τη σύσταση του αέρα στην καμπίνα.

Ολα τα αεροπλάνα ευρείας ατράκτου μπορούν να μεταφέρουν μέχρι ένα τόνο ξηρού πάγου σε ψυγεία και μεμονωμένα δοχεία.

«Ανάλογα και με τον τύπο των αεροσκαφών, συνήθως δεν υπάρχουν περισσότερα από λίγα κοντέινερ ταυτόχρονα», δήλωσε ο Γιόακιμ βον Γουίνινγκ, διευθύνων σύμβουλος της Air Cargo Community Frankfurt.

Ως εναλλακτική λύση, η Deutsche Post AG χρησιμοποιεί κοντέινερ-κάψουλες της Cyroport, τα οποία χρησιμοποιούν υγρό άζωτο για να διατηρήσουν τα αγαθά σε θερμοκρασίες έως και -150 βαθμούς Κελσίου.

Η Pfizer, η οποία συνεργάζεται με την DHL, την FedEx και την United Parcel Service για τη διανομή εμβολίων στις Ηνωμένες Πολιτείες, δήλωσε τη Δευτέρα ότι ξεκίνησε ένα πιλοτικό πρόγραμμα παράδοσης σε τέσσερις πολιτείες για να βελτιώσει το «σχέδιο» αποστολής της τόσο σε εθνικό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η Αμερικανική φαρμακευτική εταιρεία έχει επίσης δημιουργήσει κιβώτια ελεγχόμενης θερμοκρασίας που χρησιμοποιούν ξηρό πάγο για να διατηρήσουν το εμβόλιο στους περίπου -70 βαθμούς Κελσίου για έως και 10 ημέρες.

Ωστόσο, η εταιρεία Envirotainer αναφέρει ότι τα «ενεργά κοντέινερ», τα οποία θα χρησιμοποιούν ηλεκτρικούς κινητήρες για την ψύξη του περιεχομένου τους, θα είναι ασφαλέστερα και οικονομικά αποδοτικότερα.

Εκπρόσωπος της εταιρείας δήλωσε ότι τα «ενεργά» κοντέινερ ελεγχόμενης θερμοκρασίας έχουν διπλάσια αποτελεσματικότητα σε σχέση με αυτά που δημιουργούν ανταγωνίστριες εταιρείες και ετοιμάζεται να αυξήσει τη χωρητικότητα τους κατά 50%.

Το πιο πολύτιμο «εμπόρευμα» στον κόσμο

Η χωρητικότητα των αεροσκαφών και η «ψυχρή αλυσίδα» δεν είναι οι μόνοι «πονοκέφαλοι» για τις αεροπορικές εταιρείες οι οποίες θα επωμιστούν και το βάρος της διανομής των εμβολίων. Η προστασία του εμβολίου σε όλα τα στάδια της μεταφοράς είναι επίσης μία τεράστια πρόκληση.

Αυτή είναι μία ευθύνη που πρέπει να αναλάβουν οι κυβερνήσεις, σύμφωνα με την ΙΑΤΑ που δεν φαίνεται να «παίζει» στο συγκεκριμένο ζήτημα. Ο χρόνος είναι πολύτιμος, ειδικά εάν το εμβόλιο της Pfizer λάβει εξουσιοδότητση μέσα στον μήνα.

«Η ασφαλής διανομή των εμβολίων για τον COVID-19 θα είναι η αποστολή του αιώνα για την παγκόσμια βιομηχανία αεροπορικών φορτίων», δήλωσε ο ντε Ζούνιακ. «Ομως, αυτό δεν θα συμβεί χωρίς προσεκτικό σχεδιασμό και τώρα είναι η στιγμή για αυτόν».

Ελπίδα για τις αεροπορικές εταιρείες

Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν εξαρτηθεί φέτος περισσότερο από ποτέ από τη μεταφορά φορτίου, σε μια περίοδο όπου ο αριθμός των επιβατών μειώθηκε δραματικά λόγω των ταξιδιωτικών περιορισμών που έφερε η πανδημία.

Αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος

Οι ταξιδιωτικές ροές ήταν φέτος δραματικά μειωμένες σε σχέση με πέρυσι. © Shutterstock

Η Accenture’s Seabury Consulting εκτιμά ότι η παγκόσμια διάθεση ενός εμβολίου θα δημιουργήσει 65.000 τόνους αεροπορικού φορτίου, αριθμός πέντε φορές μεγαλύτερος σε σχέση με τη μεταφορά εμβολίων το 2019.

Παράλληλα, οι αεροπορικές εταιρείες θεωρούν ότι το εμβόλιο θα επιτρέψει την επιστροφή στην κανονικότητα στον ταξιδιωτικό κλάδο.

«Νομίζω ότι συνολικά για ολόκληρη τη βιομηχανία, το ίδιο το εμβόλιο θα είναι πολύ πιο σημαντικό από τα έσοδα που θα προέλθουν από τη μεταφορά φορτίων» δήλωσε ο Πίτερ Ελμπερς, διευθύνων σύμβουλος της KLM.

 

με πληροφορίες από Reuters, Skift

 

travelestate

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα