Ξυπνάς το πρωί, και πριν καν ανοίξεις καλά-καλά τα μάτια σου, η λίστα με τις υποχρεώσεις σε χτυπάει σαν σφαλιάρα; Εργασία, σπίτι, παιδιά, λογαριασμοί, social media... Μήπως νιώθεις ότι τρέχεις διαρκώς, αλλά ποτέ δεν φτάνεις; Και στο τέλος της ημέρας, αντί για γαλήνη, νιώθεις απλώς εξαντλημένος, αναρωτιέται πού πήγε όλη σου η ενέργεια;
Αυτό ακριβώς συμβαίνει όταν η αυτοφροντίδα είναι κάτι σαν το "θα το κάνω αύριο". Μια ωραία ιδέα που πάντα αναβάλλεται, γιατί, ας είμαστε ειλικρινείς, ποιος έχει τον χρόνο; Ίσως πιστεύεις ότι η αυτοφροντίδα είναι πολυτέλεια, κάτι για τους άλλους, τους "τυχερούς" που ζουν σε κάποιο μακρινό, ήρεμο κόσμο. Λάθος.
Το λάθος που κάνεις κάθε μέρα
Πιθανότατα, η μεγαλύτερη παγίδα είναι ότι βλέπεις την αυτοφροντίδα σαν κάτι μεγάλο, σαν μια επίσκεψη σε spa ή ένα ολόκληρο Σαββατοκύριακο χαλάρωσης. Και επειδή δεν προλαβαίνεις, δεν κάνεις τίποτα. Αυτό είναι το μεγαλύτερο λάθος.
Δεν χρειάζεται να κλείσεις ραντεβού για μασάζ ή να φύγεις για τριήμερο για να νιώσεις την ευεργετική της δύναμη. Η αυτοφροντίδα δεν είναι ένα event, είναι μια πρακτική. Και το πιο σημαντικό, δεν είναι εγωιστικό. Είναι απαραίτητο.
Σκέψου το έτσι: Πώς μπορείς να προσφέρεις στον κόσμο σου, στους αγαπημένους σου, στην εργασία σου, αν είσαι άδειος; Αν η μπαταρία σου είναι στο 1% διαρκώς, τι μπορείς πραγματικά να δώσεις;
Μικρές κινήσεις, μεγάλες αλλαγές
Η ομορφιά της αυτοφροντίδας βρίσκεται στην απλότητά της. Δεν απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις ή τεράστια ποσά χρημάτων. Απαιτεί συνειδητή επιλογή. Και η καλύτερη στιγμή να αρχίσεις είναι τώρα, με μικρά, διαχειρίσιμα βήματα. Μην περιμένεις την τέλεια στιγμή, γιατί δεν θα έρθει ποτέ.
Ποια είναι η πρώτη σου σκέψη όταν νιώθεις στρες; Ίσως να αγνοείς το αίσθημα, να το σπρώχνεις κάτω, ελπίζοντας να φύγει μόνο του. Ή μήπως να πιάνεις το κινητό για να χαζέψεις λίγο, πιστεύοντας ότι αυτό θα σε χαλαρώσει;
Αντί γι' αυτό, δοκίμασε κάτι άλλο. Κάτι που θα σου δώσει πραγματική ανάσα. Και όχι, δεν θα σου πάρει ώρες.
Η δύναμη της αναπνοής
Μπορεί να ακούγεται απλοϊκό, αλλά η σωστή αναπνοή είναι ένα από τα πιο ισχυρά εργαλεία που έχεις. Πότε ήταν η τελευταία φορά που συνειδητά πήρες μια βαθιά, γεμάτη ανάσα; Όχι την επιφανειακή που παίρνεις όταν είσαι αγχωμένος.
Δοκίμασε τώρα. Κλείσε τα μάτια για ένα δευτερόλεπτο. Εισέπνευσε αργά από τη μύτη, νιώθοντας την κοιλιά σου να φουσκώνει. Κράτα την ανάσα για λίγο. Εκπνεύσε αργά από το στόμα, αφήνοντας όλη την ένταση να φύγει. Επανάλαβε τρεις φορές.
Αυτό είναι αυτοφροντίδα. Δεν σου κόστισε τίποτα, δεν σου πήρε παρά λίγα δευτερόλεπτα, αλλά το σώμα σου και το μυαλό σου έχουν ήδη αρχίσει να ηρεμούν.
Η αξία της παύσης
Στην Ελλάδα, έχουμε την κουλτούρα της "συνέχειας". Πρέπει να είμαστε πάντα διαθέσιμοι, πάντα "on". Αλλά αυτό μας εξαντλεί. Η συνεχής δράση χωρίς παύση είναι σαν να οδηγείς με τέρμα το γκάζι χωρίς ποτέ να πατάς φρένο.
Πώς μπορείς να ενσωματώσεις μικρές παύσεις; Μπορείς να ορίσεις "ζώνες χωρίς οθόνη" στο σπίτι σου, για παράδειγμα, κατά τη διάρκεια του φαγητού. Ή μπορείς να βάλεις υπενθυμίσεις στο κινητό σου κάθε ώρα, απλά για να σηκωθείς, να τεντωθείς και να κοιτάξεις έξω από το παράθυρο για 30 δευτερόλεπτα.
Αυτές οι μικρές παύσεις σου επιτρέπουν να "επαναρυθμίσεις" τον εγκέφαλό σου. Να απομακρυνθείς λίγο από την ένταση και να επιστρέψεις με νέα οπτική. Μην υποτιμάς τη δύναμη του να κάνεις απλώς ένα διάλειμμα.
Η σύνδεση με τον εαυτό σου
Πόσο χρόνο περνάς πραγματικά "μόνος" με τον εαυτό σου, χωρίς περισπασμούς; Όχι στο κινητό, όχι μπροσροστά στην τηλεόραση, αλλά πραγματικά, ουσιαστικά μόνος;
Ίσως η πρώτη σου αντίδραση να είναι "μα δεν θέλω να είμαι μόνος!". Και είναι κατανοητό. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής μας έχει συνηθίσει στη συνεχή συντροφιά, ακόμα κι αν αυτή είναι ψηφιακή.
Αλλά η σύνδεση με τον εαυτό σου είναι θεμελιώδης. Μπορεί να είναι κάτι τόσο απλό όσο το να απολαύσεις τον καφέ σου το πρωί, χωρίς να κάνεις τίποτα άλλο. Ή να κάνεις μια σύντομη βόλτα, ακούγοντας μόνο τους ήχους γύρω σου. Αυτές οι στιγμές είναι που σου δίνουν την ευκαιρία να ακούσεις τι πραγματικά χρειάζεσαι.
Η δύναμη της οργάνωσης (της δικής σου)
Πολλές φορές, το αίσθημα του "δεν έχω χρόνο" προέρχεται από την έλλειψη οργάνωσης. Δεν εννοώ την οργάνωση του σπιτιού ή της δουλειάς σου, αλλά την οργάνωση του χρόνου σου, ώστε να χωράει και η αυτοφροντίδα.
Δοκίμασε να γράψεις μια λίστα με 3-5 πράγματα που θα ήθελες να κάνεις για τον εαυτό σου αυτή την εβδομάδα. Όχι μεγάλα πράγματα. Ίσως: "να διαβάσω 10 σελίδες από ένα βιβλίο", "να ακούσω ένα podcast ενώ περπατάω", "να φτιάξω ένα υγιεινό γεύμα για τη δουλειά".
Και μετά, βάλ' τα στο πρόγραμμά σου. Ναι, βάλ' τα στο ημερολόγιό σου, όπως θα έβαζες ένα ραντεβού. Αν δεν τα προγραμματίσεις, είναι σαν να μην υπάρχουν.
Ξεχνάς ότι η αυτοφροντίδα δεν είναι πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα για να λειτουργείς σωστά. Αν συνεχίσεις να την αμελείς, θα βρεθείς σύντομα να εξαντλείσαι ολοκληρωτικά, και τότε, η επιστροφή στην "κανονικότητα" θα είναι πολύ πιο δύσκολη. Σταμάτα να σπαταλάς ενέργεια προσπαθώντας να επιβιώσεις, άρχισε να ζεις.



