Μάχη για τις προσλήψεις στην εκπαίδευση. Μετωπική υπουργείου Παιδείας - εκπαιδευτικών

 Μετωπική υπουργείου Παιδείας - εκπαιδευτικών για τη μοριοδότηση της προϋπηρεσίας

Όταν η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ανακοίνωνε την πρόθεσή της να προχωρήσει σε προσλήψεις περίπου 15.000 εκπαιδευτικών για τα δημόσια σχολεία της χώρας, μάλλον δεν περίμενε αυτό που ακολούθησε, δηλαδή ένα κύμα σφοδρών αντιδράσεων τόσο από τα κόμματα της αντιπολίτευσης όσο και από τις ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών.

Και αν η αρνητική στάση της Ν.Δ. δικαιολογείται για αντιπολιτευτικούς λόγους, για κάποιους μπορεί να μοιάζει ακατανόητο το ότι οι εκπαιδευτικοί αντιδρούν και μάλιστα ύστερα από πολλά χρόνια – ελέω κρίσης – χωρίς μόνιμες προσλήψεις στη δημόσια εκπαίδευση, οι οποίες επιπλέον προβλέπεται να γίνουν χωρίς διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.

Το πράγμα μοιάζει περιπλεγμένο κι έτσι, προτού κάποιος πανηγυρίσει για το ότι θα γίνουν προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού στα δημόσια σχολεία ή απορρίψει τον τρόπο με τον οποίο αυτές προγραμματίζεται να γίνουν, καλό θα είναι να γνωρίζει τι ακριβώς σχεδιάζει το υπουργείο Παιδείας.

 

Χωρίς γραπτό διαγωνισμό

Το σχέδιο νόμου που το υπουργείο Παιδείας έφερε στη Βουλή ουσιαστικά αποτέλεσε συνέχεια της εξαγγελίας του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στα τέλη Δεκεμβρίου, κατά τη διάρκεια συνεδρίασης του Υπουργικού Συμβουλίου, για προσλήψεις 15.000 εκπαιδευτικών σε βάθος τριετίας. Περιγράφοντας τον γενικότερο σχεδιασμό ο κ. Τσίπρας είχε κάνει λόγο για:

Προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ χωρίς γραπτό διαγωνισμό, αλλά με σύστημα μοριοδότησης κριτηρίων.

Ενιαίο σύστημα μοριοδότησης και κατάταξης για μόνιμους διορισμούς αλλά και προσλήψεις μόνιμων όπου χρειάζεται.

Τρεις πυλώνες συστήματος μοριοδότησης με αναγνώριση της προϋπηρεσίας (αφορά στους αναπληρωτές), ακαδημαϊκά προσόντα και κοινωνικά κριτήρια.

Μάλιστα, σύμφωνα με τον σχεδιασμό της κυβέρνησης, προβλέπονται 4.500 διορισμοί το 2019 στην Ειδική Αγωγή, 5.250 το 2020 και 5.250 το 2021 για τις ανάγκες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Το υπουργείο ξεκαθάρισε ότι οι προσλήψεις αυτές θα γίνουν με κριτήρια ΑΣΕΠ αλλά χωρίς γραπτό διαγωνισμό, τονίζοντας ότι «η κατάργηση του γραπτού διαγωνισμού αποτελεί πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας που εδράζεται σε ουσιαστικούς λόγους κριτικής για το κατά πόσο μια τέτοια διαδικασία (μικρής χρονικής διάρκειας και σε πολλές περιπτώσεις με απαντήσεις πολλαπλών επιλογών) μπορεί να αποτελέσει το βασικό κριτήριο επιλογής εκπαιδευτικών» τονίζοντας παράλληλα ότι «η μοριοδότηση μεγάλου φάσματος ακαδημαϊκών προσόντων σε συνδυασμό με την προϋπηρεσία εξασφαλίζει με εγκυρότερο τρόπο την επιστημονική συγκρότηση των εκπαιδευτικών, ώστε να ανταποκριθούν στις ανάγκες του σύγχρονου σχολείου».

 

Η «μάχη» της μοριοδότησης

Αναλύοντας τα κριτήρια που θα τεθούν για τις προσλήψεις, το υπουργείο Παιδείας εξήγησε ότι «δεν μπορούν να γίνουν διορισμοί με μόνον την προϋπηρεσία. Μία τέτοια διάταξη θα επανέφερε μία μορφή επετηρίδας και θα ερχόταν σε αντίθεση με τις συνταγματικές επιταγές» και σημείωσε ότι ως ανώτατος χρόνος προϋπηρεσίας τίθενται οι 120 μήνες, διευκρινίζοντας πως «δεν γίνεται να μην υπάρχει ανώτατο όριο, αφού με βάση το Σύνταγμα πρέπει η προϋπηρεσία να είναι συγκρίσιμη με τα ακαδημαϊκά προσόντα. Οι 120 μήνες επελέγησαν αφ’ ενός γιατί αντιστοιχούν στη δεκαετία της αδιοριστίας και αφετέρου γιατί καλύπτουν τη συντριπτική πλειοψηφία των εχόντων προϋπηρεσία ως αναπληρωτές».

Ωστόσο, ακριβώς αυτό το όριο είναι που πυροδότησε τη σύγκρουση του υπουργείου με τους εκπαιδευτικούς, με τις ομοσπονδίες δασκάλων (ΔΟΕ) και καθηγητών (ΟΛΜΕ) να ζητούν την άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου, υποστηρίζοντας ότι το νέο σύστημα διορισμών «απαξιώνει την προϋπηρεσία και το πτυχίο και οδηγεί σε ένα αέναο κυνήγι τίτλων και προσόντων με όρους ανισότητας» και κάνοντας λόγο για «εμπόριο ελπίδας» από πλευράς υπουργείου προς τους χιλιάδες αδιόριστους εκπαιδευτικούς και «περιφρόνηση» των αναπληρωτών που καλύπτουν πάγιες ανάγκες της εκπαίδευσης. Στην ουσία, οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών ζητούν να προχωρήσει το υπουργείο στην πρόσληψη των περίπου 25.000 εκπαιδευτικών που έχουν προϋπηρεσία αναπληρωτών στα δημόσια σχολεία, ζήτημα που έθεσε και το ΚΚΕ σε συζήτηση στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με τον Γαβρόγλου να απαντά ότι «πρόκειται για λαϊκίστικο αίτημα και η κοινωνία κατανοεί ότι την κοροϊδεύετε», αφού, όπως υποστήριξε, η ικανοποίησή του σημαίνει εφαρμογή του νόμου 3848 που προβλέπει μοριοδότηση κατά 50% από τον γραπτό διαγωνισμό.

 

Στο πλάνο και ο Μητσοτάκης

Και ενώ οι εκπαιδευτικοί κλιμακώνουν τις αντιδράσεις τους κατά του νομοσχεδίου με νέα απεργιακή κινητοποίηση και συλλαλητήριο σήμερα, ημέρα ψήφισης του επίμαχου σχεδίου στη Βουλή, ο πρόεδρος της Ν.Δ. Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1 έστειλε τα δικά του μηνύματα σχετικά με το ζήτημα των διορισμών στη δημόσια εκπαίδευση.

Συγκεκριμένα, ο Μητσοτάκης, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, σημείωσε με νόημα ότι «η Παιδεία χρειάζεται ενίσχυση. Αλλά δεν είμαι διατεθειμένος να δεσμευθώ σε οποιονδήποτε αριθμό προσλήψεων, εάν δεν μελετήσω πρώτα ενδελεχώς τα στοιχεία και διαπιστώσω πόσα πραγματικά κενά υπάρχουν. Προσλήψεις στον αέρα, μόνο και μόνο για να στέλνουμε ένα “φιλολαϊκό μήνυμα”, εγώ δεν πρόκειται ποτέ να εξαγγείλω».

Μάλιστα, σε πλήρη αντίθεση με το σύστημα Γαβρόγλου, ο πρόεδρος της Ν.Δ. ξεκαθάρισε ότι «όταν μελετήσουμε τα πραγματικά κενά, θα εξαγγείλουμε πόσες πραγματικά προσλήψεις χρειάζονται να γίνουν στην Παιδεία, λαμβάνοντας πάντα υπόψιν και το γεγονός, είναι μια πραγματικότητα σήμερα, ότι έχουμε πάρα πολλούς εκπαιδευτικούς οι οποίοι είναι σε ένα καθεστώς ετήσιας ομηρίας μέσα από το καθεστώς των αναπληρωτών. Για τους οποίους θα πρέπει να αναγνωρίσουμε την προϋπηρεσία τους, αλλά – θα το πω γιατί θέλω να είμαι τελείως ξεκάθαρος – με διαγωνισμό από το ΑΣΕΠ. Προσλήψεις χωρίς διαγωνισμούς δεν πρόκειται να γίνουν από την επόμενη κυβέρνηση της Ν.Δ.».

20.1.2019 / ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΡΥΣΙΚΟΠΟΥΛΟΣ
Δημοσιεύτηκε στο ΠΟΝΤΙΚΙ, τεύχος 2056 στις 17-1-2019
Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα