Τις μεταρρυθμίσεις για το λύκειο και το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση παρουσιάζει ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας & Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου.
Οι αλλαγές θα αφορούν, στα παιδιά που φέτος θα φοιτήσουν στην Β΄ Λυκείου, καθώς το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί το 2020.
-Ο βαθμός του Απολυτηρίου θα συνυπολογίζεται με ποσοστό 10% για την εισαγωγή σε Πανεπιστήμιο, ενώ το 90% θα καθορίζεται από τις Πανελλήνιες Εξετάσεις.
-Σε ό,τι αφορά τις πανελλήνιες η πιο σημαντική αλλαγή είναι η αντικατάσταση του μαθήματος των Λατινικών από αυτό της Κοινωνιολογίας.
-Οι αρχές Οικονομικής Θεωρίας εμπλουτίζονται.
-Οι 3 ομάδες προσανατολισμού γίνονται 4 για να αντιστοιχεί η κάθε μια σε κάθε επιστημονικό πεδίο. Καταργούνται οι συντελεστές βαρύτητας. Όλα τα μαθήματα έχουν την ίδια ακριβώς βαρύτητα.
-Κάθε ομάδα προσανατολισμού περιλαμβάνει μόνο τα μαθήματα στα οποία οι υποψήφιοι θα εξεταστούν για να πάρουν το απολυτήριο.
Στόχος είναι η επαναφορά της Γ΄ Λυκείου, η συγκρότησή της, η αναβάθμιση του απολυτηρίου. Στη Β Λυκείου να ολοκληρώνονται οι εγκύκλιες σπουδές και η Γ΄ Λυκείου να έχει προπαρασκευαστικό χαρακτήρα για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Η ομάδα προσανατολισμού θετικών επιστημών χωρίζεται σε δύο ομάδες, την ομάδα θετικών σπουδών και την ομάδα σπουδών Υγείας.
Σε κάθε κατεύθυνση θα υπάρχουν τρία μαθήματα από έξι ώρες το κάθε ένα.
Από τη Β’ Λυκείου οι μαθητές θα δηλώνουν τις σχολές προτίμησής τους έτσι ώστε να καθορίζεται εκ των προτέρων η ζήτηση ανά σχολή.
Όπως τόνισε ο κ. Γαβρόγλου θα υπάρξει κατάργηση των πανελληνίων όμως μόνο σε σχολές χαμηλής ζήτησης. Η εισαγωγή σε αυτές τις σχολές θα γίνεται μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου.
«Ο ασφυκτικός εναγκαλισμός της Γ' Λυκείου με τις εξετάσεις την ακυρώνει, υπάρχει μία ακύρωση βαθμιαία και έχει επιρεάσει και τη Β Λυκείου δήλωσε ο υπ. Παιδεία επισημαίνοντας ότι ο διαχωρισμός των μαθημάτων γενικής μόρφωσης και εξεταζομένων για τα πανεπιστήμια οδήγησε σε πλήρη αδιαφορία και στροφή στην παραπαιδεία. Θλιβερή διαπίστωση ότι το σχολείο και κυρίως η Γ΄ Λυκείου φαίνεται να είναι ένα πάρεργο των φροντιστηρίων, ιδιαιτέρων κοκ. Μία χώρα δεν μπορεί να προχωρήσει με αυτό τον τρόπο. Είναι λάθος να αρχίσουμε να λέμε ότι για όλα φταίνε τα φρονιστήρια, ιδιαίτερα, εξωγενής παράγοντες της εκπαίδευσης. Έγινε σιγά σιγά, δημιούργησε νοοτροπίες και οδήγησαν στην ακύρωση της Γ΄Λυκείου. Το συνολικό αποτέλεσμα είναι ότι το απολυτήριο του Λυκείου πρακτικά δεν παίζει κανέναν απολύτως ρόλο, κοινωνικά απαξιωμένο και δεν έχει το κύρος, το βάρος, και το περιεχόμενο που θα περίμενε κανείς να έχει».
«Την ίδια στιγμή οι Πανελλήνιες Εξετάσεις παρουσιάζουν σοβαρότατες παθογένειες. Ταυτόχρονα όμως παρά τα ελατώμματά τους η ελληνική κοινωνία αποδέχεται αυτές τις εξετάσεις επειδή είναι αδιάβλητες. Δεν προκύπτει από πουθενά ότι οτιδήποτε αδιάβλητο είναι και αξιόπιστο, πολλοί δεν σπουδάζουν αυτό που θέλουν, κοστίζουν 2,5 εκατομμύρια στις οικογένειες, αρνητικές επιτπώσεις στον τρόπο που εξετάζονται τα μαθήματα και μεταδίδεται η γνώση και ουσιαστικά έχουν συμβάλει σε αυτό που πάμε να αντιμετωπίσουμε, δηλαδή στην ακύρωση της Γ΄ Λυκείου».
«Η πρόταση που σας παρουσιάζουμε διαμορφώθηκε με βάση την πρόταση του ΙΕΠ, του Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία που έγινε το 2015-16, των σχετικών συζητήσεων της επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, με εκπαιδευτικούς φορείς και εκπαιδευτικούς και μετά από συστηματική μελέτη των συστημάτων που ισχύουν σε άλλες χώρες» ανέφερε ο κ. Γαβρόγλου, ξεκινώντας την παρουσίαση του νέου σχεδίου.