Πώς και πότε θα γίνει η απόσυρση αυτοκινήτων;

Απόσυρση των παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων σε δύο φάσεις, από το 2010 έως το 2015, με την παροχή φορολογικών κινήτρων αλλά και αντικινήτρων, ετοιμάζουν για περίπου 1,5 εκατ. σαραβαλάκια τα υπουργεία Οικονομίας, Περιβάλλοντος και Μεταφορών.

Το υπουργείο Οικονομίας ήταν το τελευταίο που υιοθέτησε τελικά τη χορήγηση οικονομικών κινήτρων για την απόσυρση των παλιών οχημάτων, ενώ ήταν αυτό που μετέθεσε κατά έναν χρόνο την εφαρμογή του μέτρου, λόγω των δημόσιων οικονομικών. «Μετά τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Μεταφορών, και το υπουργείο Οικονομίας τοποθετείται θετικά στην πολιτική των κινήτρων για τη βελτίωση του στόλου των αυτοκινήτων», ανέφερε χθες ο υπουργός Μεταφορών Κ. Χατζηδάκης, προσθέτοντας ότι πολιτική της κυβέρνησης είναι «να πάμε προς αυτή την κατεύθυνση και να προστατεύσουμε, παράλληλα, το περιβάλλον περιορίζοντας τους ρύπους».

Το μέτρο θα ισχύσει σε πρώτη φάση για τα συμβατικά αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας, τα οποία δεν διαθέτουν καταλύτη και ηλικιακά κινούνται γύρω στην εικοσαετία. Η κλιμάκωση του μέτρου θα γίνει με ορίζοντα πενταετίας, ενώ αμέσως μετά την απόσυρση των μη καταλυτικών οχημάτων, στη λίστα κινήτρων αναμένεται να μπουν τα αυτοκίνητα με καταλύτες πρώτης γενιάς, δηλαδή όσα είναι μεταξύ 15 έως 18 ετών.

Συγκεκριμένα, η απόσυρση θα αρχίσει το 2010 από τα αυτοκίνητα συμβατικής τεχνολογίας (χωρίς καταλύτη) ηλικίας άνω των 18 ετών, τα οποία ανέρχονται σε 989.000 (αποτελούν το 23,5% του στόλου).

Η δυνατότητα απόσυρσης θα δοθεί και τα επόμενα χρόνια- έως 2015- και στους ιδιοκτήτες μικρότερης ηλικίας οχημάτων, δηλαδή άνω των 15 ετών, τα οποία ανέρχονται σε περίπου 430.000 (το 10,2% του στόλου), έχουν καταλύτη πρώτης γενιάς και ρυπαίνουν πολύ περισσότερο σε σχέση με τα τελευταίας τεχνολογίας οχήματα.

Στην κυβέρνηση εκτιμούν ότι το μέτρο θα επιταχύνει την ανανέωση του στόλου των αυτοκινήτων, καθώς η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε ό,τι αφορά την απόσυρση των παλαιών αυτοκινήτων.

Κυπριακό μοντέλο

ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ απόσυρσης παλαιών οχημάτων που εφαρμόζει η Κύπρος από τις αρχές του χρόνου, και εξετάζει και η ελληνική κυβέρνηση, περιλαμβάνει τρεις κατηγορίες επιχορηγήσεων για την αντικατάσταση του στόλου οχημάτων.

Στην Κύπρο, η κατηγορία και το ύψος της ενίσχυσης καθορίστηκαν ανάλογα με το όχημα και τις συνθήκες απόσυρσης.

Ιδιαίτερη σημασία δόθηκε και σε όσους έβγαλαν από την κυκλοφορία το παλιό τους όχημα, χωρίς να αγοράσουν καινούργιο. Για όσους απέσυραν το παλιό αυτοκίνητο (άνω των 20 ετών) και αγόρασαν καινούριο, η οικονομική ενίσχυση ήταν κλιμακωτή, ανάλογα με την κατανάλωση καυσίμου του νέου οχήματος. Συγκεκριμένα, τα βασικά κίνητρα που έδωσε το υπουργείο Μεταφορών της Κύπρου ήταν:

● Επιχορήγηση ύψους 172 ευρώ για απόσυρση παλαιού οχήματος χωρίς να προαπαιτείται η απόκτηση νέου.

●Επιχορήγηση 516 ευρώ για απόσυρση οχήματος με ενεργή άδεια κυκλοφορίας εντός των τελευταίων 12 μηνών.

● Επιχορήγηση που κυμαίνεται από 1.290 μέχρι και 1.720 ευρώ για απόσυρση οχήματος με ενεργή άδεια κυκλοφορίας για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα εντός των τελευταίων 12 μηνών. Προϋπόθεση για την καταβολή της επιχορήγησης είναι ο αιτών να αγοράσει καινούργιο αυτοκίνητο, ενώ το κίνητρο είναι μεγαλύτερο για τα «καθαρά» αυτοκίνητα.

Έτσι, σε περίπτωση που αυτό καταναλώνει 7 λίτρα καυσίμου ανά 100 χιλιόμετρα θα λαμβάνει επιχορήγηση 1.290 ευρώ, ενώ στην περίπτωση που το καινούργιο αυτοκίνητο καταναλώνει 5 λίτρα καυσίμου για κάθε 100 χλμ η επιχορήγηση ανεβαίνει στα 1.720 ευρώ.


Κίνητρα και αντικίνητρα

Η ΠΡΩΤΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ που έχει δώσει το υπουργείο Οικονομικών στις επαφές που έχουν γίνει με στελέχη των άλλων δύο υπουργείων, σχετικά με τα κίνητρα που μπορεί να δοθούν στο πλαίσιο της απόσυρσης, είναι η εξής: είτε μείωση του τέλους ταξινόμησης για την απόκτηση νέων, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας οχημάτων, είτε απαλλαγή από τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας για συγκεκριμένο διάστημα, π.χ. πέντε έως 10 χρόνια, είτε συνδυασμός και των δύο.

Επιπλέον, το καλάθι των μέτρων θα περιλαμβάνει και αντικίνητρα, τα οποία θα κάνουν τη χρήση των ρυπογόνων οχημάτων παλαιάς τεχνολογίας ιδιαίτερα δύσκολη και ακριβή.

Τα φορολογικά μέτρα
Το τέλος ταξινόμησης επιβάλλεται επί της εργοστασιακής αξίας του οχήματος με συντελεστή που κυμαίνεται από 5%, για τα οχήματα με κινητήρα του οποίου ο κυβισμός δεν ξεπερνά τα 900 κυβικά εκατοστά, έως και 50% για τα οχήματα με κινητήρα κυβισμού άνω των 2.000 κυβικών εκατοστών. Στη δημοφιλή κατηγορία των αυτοκινήτων με κινητήρα 1.600 έως 1.800 κυβικών εκατοστών το τέλος ταξινόμησης είναι 30%, που σημαίνει ότι κυμαίνεται από 2.000 έως 8.000 ευρώ, ανάλογα με τη μάρκα του αυτοκινήτου. Έτσι, στην περίπτωση που ως κίνητρο θεσπιστεί τελικά η έκπτωση ή η απαλλαγή από το τέλος ταξινόμησης, τα προαναφερόμενα ποσά είναι ενδεικτικά του οφέλους για τον φορολογούμενο από την απόσυρση παλαιάς τεχνολογίας οχήματος.

Σε περίπτωση που τελικά θεσπιστεί ως κίνητρο η απαλλαγή από την καταβολή τελών κυκλοφορίας για πέντε χρόνια, τότε το όφελος γι΄ αυτόν που θα αποσύρει το παλαιό αυτοκίνητό του θα είναι μικρότερο. Το ύψος των τελών κυκλοφορίας εξαρτάται αποκλειστικά από τον κυβισμό του κινητήρα του αυτοκινήτου και κυμαίνονται από 15 έως 483 ευρώ. Για τη δημοφιλή κατηγορίας των 1.600 έως 1.800 κυβικών εκατοστών τα ετήσια τέλη κυκλοφορίας είναι 168 ευρώ. Έτσι, σε περίπτωση απόσυρσης παλαιού αυτοκινήτου και αγοράς νέου, αντιρρυπαντικής τεχνολογίας με κυβισμό 1.600 κυβικά εκατοστά ο φορολογούμενος θα έχει όφελος 840 ευρώ αν η απαλλαγή από τα τέλη ισχύσει για πέντε χρόνια ή 1.640 ευρώ αν ισχύσει για δέκα χρόνια.

Περιβαλλοντικό τέλος
Μεταξύ των μέτρων που εξετάζεται να θεσπιστούν ως αντικίνητρα για τη διατήρηση και χρήση των παλιών Ι.Χ., περιλαμβάνονται η επιβολή περιβαλλοντικού τέλους στα παλαιάς τεχνολογίας οχήματα, η συχνότερη προσέλευσή τους για έλεγχο στα ΚΤΕΟ, ο συχνότερος εφοδιασμός τους με Κάρτα Ελέγχου Καυσαερίων και ο περιορισμός της κυκλοφορίας τους στο κέντρο της Αθήνας.

TA NEA

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα