Στις 30 Νοεμβρίου το Μετρό της Θεσσαλονίκης παραδίδεται στους πολίτες της συμπρωτεύουσας, μετά από 19 χρόνια καθυστερήσεων και απίστευτης ταλαιπωρίας για τους Θεσσαλονικείς. Τα 19 χρόνια όμως, φαίνεται πως δεν ήταν αρκετά για να λειτουργήσει το υπερσύγχρονο Μετρό χωρίς προβλήματα.
Όπως αποκάλυψε χθες η εφημερίδα Μακεδονία, στις 30 Νοεμβρίου είναι σχεδόν απίθανο οι επιβάτες να έχουν στα χέρια τους τα «έξυπνα» ηλεκτρονικά εισιτήρια και κάρτες που έχουν σχεδιαστεί ειδικά για το Μετρό και θα ήταν κοινά με αυτά του λεωφορείου.
Τα μεν ηλεκτρονικά εισιτήρια δεν είναι συμβατά με τα μηχανήματα που έχουν τοποθετηθεί στο Μετρό, οι δε 200.000 επαναφορτιζόμενες κάρτες που βρίσκονται ήδη στα χέρια του ΟΣΕΘ να είναι τελείως ακατάλληλες, αφού η «μνήμη» τους είναι πολύ μικρότερη από τις προδιαγραφές.
Το πρόβλημα όμως με τα εισιτήρια, δεν είναι κάτι με το οποίο ήρθαν αντιμέτωποι οι υπεύθυνοι τους τελευταίους μήνες, καθώς ο διαγωνισμός για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του ΟΣΕΘ είχε εκπονηθεί το 2017 και «έτρεχε» τα τελευταία δύο χρόνια.
Πλέον, οι υπεύθυνοι του Μετρό «τρέχουν» για να προλάβουν το φιάσκο, με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να αναζητά τρόπους διαχείρισης αυτής της κατάστασης. Ένας από αυτούς είναι να προκηρυχθεί νέος διαγωνισμός, ο οποίος θα αναλάβει την κατασκευή των νέων εισιτηρίων, με βάση της προδιαγραφές, ωστόσο, είναι σχεδόν αδύνατον αυτό να επιτευθχεί τόσο άμεσα, ώστε σε ένα μήνα από τώρα να κυκλοφορήσουν τα νέα προϊόντα.
Τα σενάρια, πάντως, που βρίσκονται στο τραπέζι είναι δύο και είναι πιο βατά. Το πρώτο αφορά σε δωρεάν μετακινήσεις για ένα εύλογο χρονικό διάστημα και δεύτερο που εξετάζεται είναι η χρήση των απλών χάρτινων εισιτηρίων.
Ποια είναι τα προβλήματα που έχουν τα εισιτήρια και οι καρτες
Ο Οργανισμός Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) ο οποίος είναι αρμόδιος για την προμήθεια και διάθεση των εισιτηρίων, έχει ήδη στα χέρια του 2 εκατ. ηλεκτρονικά εισιτήρια, τα οποία μπορούν να επαναφορτισθούν έως περίπου επτά φορές, καθώς και 200.000 «έξυπνες» κάρτες απεριορίστων διαδρομών οι οποίες επιδέχονται πολλές επαναφορτήσεις.
Όμως τα προϊόντα αυτά είναι ακατάλληλα για χρήση στο μετρό.
Μάλιστα, ειδικότερα οι κάρτες είναι τελείως άχρηστες για χρήση, ακόμη και στα αστικά λεωφορεία. Ο λόγος είναι ότι οι «έξυπνες» κάρτες διαθέτουν μικρή χωρητικότητα (4Κ) με αποτέλεσμα να μην χωρούν τις αναγκαίες πληροφορίες ενός «έξυπνου» ηλεκτρονικού εισιτηρίου για το οποίο απαιτείται μεγαλύτερη μνήμη (από 5Κ έως 8Κ).
Αναφορικά με τα 2 εκατ. ηλεκτρονικά εισιτήρια, το πρόβλημα σε αυτά έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο τοποθετούνται στα εκδοτικά μηχανήματα.
Συγκεκριμένα, αυτά τα εισιτήρια τα οποία διαθέτει ο ΟΣΕΘ είναι σε ρολό, ενώ στα εκδοτικά μηχανήματα τοποθετούνται συμπιεσμένα (σαν φυσαρμόνικα).
Γι' αυτήν την παρτίδα των εισιτηρίων, προκειμένου να μην πεταχτούν κι αυτά στο καλάθι των αχρήστων εξετάζεται η δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν στα αστικά λεωφορεία.
Όμως, ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση, που σύμφωνα με αρμόδια πηγή δεν θεωρείται εύκολο να γίνει, δεν θα μπορούν έτσι κι αλλιώς να χρησιμοποιηθούν στο μετρό.
Πηγή: ieidiseis.gr