Τέμπη: Μπαλάκι οι ευθύνες μεταξύ σταθμαρχών – Τι λέει ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου

Τέμπη: Μπαλάκι οι ευθύνες μεταξύ σταθμαρχών – Τι λέει ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου

Οργή προκαλούν οι αποκαλύψεις του σταθμάρχη Παλαιοφάρσαλου ο οποίος στην κατάθεσή του αναφέρει πως αφού διαπίστωσε την επιπολαιότητα, όπως λέει, του 59χρονου συναδέλφου του, κάλεσε στις 22:45 τον δεύτερο σταθμάρχη που έπρεπε να είναι δίπλα στον άπειρο 59χρονο και τον ρώτησε πού βρίσκεται.

Όλα λάθος

Ήταν ο πρώτος που έσπευσε στο σταθμαρχείο της Λάρισας, αμέσως μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη.

Ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου, Γιώργος Ζήνδρος, ήταν κόλαφος στην κατάθεσή του ενώπιον της ανακρίτριας. Αποκάλυψε ότι ο 59χρονος προφυλακισμένος σταθμάρχης όντας άπειρος και επιπόλαιος όπως τον χαρακτήρισε, τα είχε χαμένα και δεν μπορούσε να λειτουργήσει.

Κι όλα αυτά την ώρα που ο άλλος σταθμάρχης της Λάρισας, ο παλιός και έμπειρος, είχε αποχωρήσει πριν ολοκληρωθεί η βάρδιά του.

«Όταν αναχώρησε το τρένο από το Παλαιοφάρσαλο, μίλησα με τον σταθμάρχη Λάρισας Β.Σ. Ο Β.Σ είναι άπειρος και υπάρχει μια δυσκολία στη συνεργασία όταν υπάρχουν ανωμαλίες στην κυκλοφορία. Αφού μίλησα μαζί του μετά από λίγο κάλεσα τον Π. στο κινητό του, περί ώρα 22:45, και τον ρώτησα πού βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει. Και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε ‘πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;’».

Σε ερώτηση της ανακρίτριας για το πόσοι σταθμάρχες υπηρετούν σε κάθε βάρδια, ο Γιώργος Ζήνδρος απάντησε πως τα τελευταία χρόνια στη νυχτερινή βάρδια υπάρχει μόνο ένας σταθμάρχης.

«Τα τελευταία χρόνια υπήρχε ένας σε κάθε βάρδια, διότι δεν υπήρχε προσωπικό. Μετά την πρόσληψη των νέων συναδέλφων και την πιστοποίησή τους περί τα τέλη Γενάρη, εργάζονται δύο σταθμάρχες στην πρωινή και την απογευματινή βάρδια και ένας στη νυχτερινή».

Όμως, στα φύλλα παρουσίας των σταθμαρχών με τις μηνιαίες βάρδιες, είναι ξεκάθαρο, όπως αποκάλυψε το MEGA, ότι για μία ώρα τη μοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, οι σταθμάρχες θα έπρεπε να ήταν τρεις.

Στην κατάθεσή του, ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου υποστήριξε ότι ο ηλεκτρικός πίνακας ελέγχου κυκλοφορίας στο σταθμαρχείο της Λάρισας βρισκόταν σε λειτουργία από τις αρχές Νοεμβρίου του 2022.

«Όταν ήρθα στη Λάρισα το 1994 ο πίνακας κυκλοφορίας υπήρχε ήδη. Τα τελευταία τέσσερα με πέντε χρόνια δε δουλεύει γιατί ήταν χαλασμένος και η κυκλοφορία γινόταν με τους κλειδούχους. Είναι σε λειτουργία τους τελευταίους τέσσερις με πέντε μήνες από αρχές Νοεμβρίου του 2022».

Έγγραφο «φωτιά»

Το MEGA φέρνει στο φως την τελευταία επιστολή που είχε στείλει η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων στον ΟΣΕ, πριν από περίπου έναν χρόνο, με την οποία ενημέρωνε για τα προβλήματα στους σιδηροδρόμους, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στα ατυχήματα στο Λιανοκλάδι και την Τιθορέα.

Ο πρόεδρος των εργαζομένων της Hellenic Train, Nίκος Λάζου, μιλώντας στο MEGA, έκανε λόγο για ένα διαχρονικό λάθος που οδήγησε στην τραγωδία κι ότι είχαν ειπωθεί στους αρμοδίους τα κακώς κείμενα.

«Είναι ένα τραγικό δυστύχημα που πρέπει να αναζητηθούν σε βάθος χρόνου οι ευθύνες και παντού. Δεν είναι μόνο ένα ανθρώπινο λάθος. Είναι ένα λάθος διαχρονικό των κυβερνήσεων. Οι εργαζόμενοι λέγαμε μέσα από τις απεργίες ότι κάτι δεν πάει καλά, αλλά δεν παίρναμε ποτέ απάντηση.

«Όλα κυλούν ομαλά»

Στο συνέδριο υποδομών και μεταφορών πέρυσι τον Ιούνιο, ο πρόεδρος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ διαβεβαίωναν ότι τα πράγματα στον ελληνικό σιδηρόδρομο κυλούσαν ομαλά και ότι η τηλεδιοίκηση θα έμπαινε σε ισχύ από τα τέλη του 2022.

«Με τον πρόεδρο, τον Σπύρο Πατέρα, προσπαθούμε να υλοποιήσουμε έναν στρατηγικό στόχο, να κινούνται με απόλυτη ασφάλεια άτομα, τουρίστες συνοδεύοντάς τους από το σπίτι τους μέχρι τον τελικό τους προορισμό και παρακολουθώντας όλη την πορεία τους στα κρίσιμα σημεία».

«Γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια από την ΕΡΓΟΣΕ και τον ΟΣΕ στον κεντρικό άξονα από Αθήνα στη Θεσσαλονίκη και τον Προμαχώνα για να παραδοθεί μέσα στο 2022 η τηλεδιοίκηση σε λειτουργία και να προχωρήσουμε και την εγκατάσταση του RTMS».

Δεν ήξερε να χειριστεί το σύστημα;

Όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα «Καθημερινή», μέχρι τις 22.00 το βράδυ τη μοιραία νύχτα, στον πίνακα χειρισμού καταγράφονται λεπτό προς λεπτό όλες οι εντολές των σταθμαρχών.

Μετά τις 22.00 το βράδυ ωστόσο, όταν και ο 59χρονος σταθμάρχης μένει μόνος του στη βάρδια, το σύστημα νεκρώνεται.

Και άλλοι στο «κάδρο» των ερευνών

Πλέον, εκτός από τον προφυλακισμένο σταθμάρχη Λάρισας, στο στόχαστρο των Αρχών έχουν μπει και οι άλλοι δύο συνάδελφοί του που έφυγαν νωρίτερα αλλά και ο επιθεωρητής του ΟΣΕ που έβγαζε τις βάρδιες.

Και οι τρεις αναμένεται να κληθούν σύντομα να δώσουν εξηγήσεις καθώς τους έχει ασκηθεί ήδη ποινική δίωξη για το κακούργημα της διατάραξης της ασφάλειας των συγκοινωνιών και τα πλημμελήματα της ανθρωποκτονίας από αμέλεια και των σωματικών βλαβών κατά συρροή.

 Μετά τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη και όταν πλέον άρχισε να γίνεται γνωστό ότι έχουμε νεκρούς και ότι ο αριθμός τους αυξάνεται συνεχώς, οι εμπλεκόμενοι σιδηροδρομικοί άρχισαν να ρίχνουν τα βάρη των ευθυνών και των λαθών ο ένας στον άλλον και όλοι μαζί στους νεκρούς μηχανοδηγούς.

Τις πταίει;

Ένα ατελείωτο κουβάρι ευθυνών για την εθνική τραγωδία στα Τέμπη ξετυλίγεται καθημερινά, με συγκλονιστικές αποκαλύψεις για λάθη και παραλείψεις που οδήγησαν στον θάνατο 57 επιβάτες και εργαζόμενους του μοιραίου Intercity 62.

Λίγα λεπτά πριν από τη σύγκρουση με το εμπορευματικό τρένο, ο σταθμάρχης που αποδεδειγμένα πλέον δε διαθέτει εμπειρία για το νευραλγικό πόστο της Λάρισας, μένει μόνος.

Στα πρώτα του λόγια στους αστυνομικούς, ναι μεν αναγνωρίζει εμμέσως την ανεπάρκειά του αλλά αφήνει να εννοηθεί πως βρέθηκε στη λάθος θέση τη λάθος στιγμή, υπακούοντας σε εντολές της διοίκησης.

–  Θεωρείτε ότι γνωρίζετε επαρκώς τον πίνακα κυκλοφορίας των κλειδιών;

– Με όση επάρκεια θα μπορούσα να λάβω κατά τον χρόνο της εκπαίδευσής μου

– Τότε πώς διατεθήκατε να εκτελέσετε κανονική υπηρεσία και όχι συνεπικουρούμενη;

– Αυτό το ερώτημα μπορεί να απαντηθεί από τη διοίκηση

Στην απολογία του ωστόσο, μέρες μετά, επιρρίπτει ευθύνες στον υπεύθυνο των βαρδιών και τους συναδέλφους του σταθμάρχες που έφυγαν νωρίτερα, αφήνοντάς τον μόνο στο νυχτερινό πόστο, μια βραδιά μάλιστα που είχε μεγάλο φόρτο.

– Επτά τρένα διέρχονται από τον σταθμό της Λάρισας από ώρα 22:00 έως 23:00. Γι’ αυτό και η απογευματινή βάρδια ορίζεται ως τις 23:00 όπως φαίνεται και από το φύλλο παρουσίας σταθμαρχών.

– Ποιος το ορίζει αυτό;

– Ο προϊστάμενος του τμήματος επιθεώρησης

– Από τις ώρες 22:00 έως 23:00 που συμπίπτουν η απογευματινή με την βραδινή βάρδια, πόσοι σταθμάρχες υπηρετούν στο σταθμό;

– Κανονικά υπηρετούν τρεις σταθμάρχες. Δύο οι απογευματινοί και ένας ο βραδινός. Περί τις 22:10 με 22:15 ο Χ. Π. αναχώρησε. Λίγο μετά περί ώρα 22:20 με 22:25, αναχώρησε και ο Κ. Π.

Ο σταθμάρχης που τη μοιραία νύχτα είχε τη βάρδιά του στα Παλαιοφάρσαλα, Γιώργος Ζήνδρος, τονίζει πως όταν υπάρχει φόρτος εργασίας και είναι σε εξέλιξη πολλά δρομολόγια, τότε όλοι θα πρέπει να βρίσκονται στα πόστα τους.

«Συνήθως όταν υπάρχει φόρτος εργασίας, δε φεύγει κανένας. Όταν αποχώρησε ο Π., στον σταθμό της Λάρισας θα ερχόταν η αμαξοστοιχία 62 και η αμαξοστοιχία 2597 προαστιακού και μετά από αυτές τις αμαξοστοιχίες, θα αναχωρούσε η αμαξοστοιχία για τον Βόλο».

Ο επιθεωρητής του ΟΣΕ, στην κατάθεσή του στις 3 Μαρτίου έριξε τα βέλη του σε μηχανοδηγό και σταθμάρχη.

«Όπως μου μετέφερε ο σταθμάρχης Σ. σε δια ζώσης επικοινωνία μετά το συμβάν, όσο η αμαξοστοιχία ήταν στον σταθμό, με αριθμό τηλεγράφηματος 47, επικοινώνησε με τον μηχανοδηγό της αμαξοστοιχίας 62 και του είπε ότι έχει γραμμή ελεύθερη μέχρι το φωτόσημο είσοδο των Νέων Πόρων, δίχως να του αναφέρει αν κινείται στην γραμμή ανόδου ή καθόδου. Ο μηχανοδηγός ήταν υποχρεωμένος και όφειλε να εκφωνήσει αυτό που του είπε ο σταθμάρχης. Δεν ξέρω αν το έπραξε και εκφώνησε αυτό που του είπε ο σταθμάρχης».

Έλλειψη επικοινωνίας

Διοίκηση και εργαζόμενοι του ΟΣΕ διασταυρώνουν τα ξίφη τους βάζοντας στο κάδρο και τον τρόπο επικοινωνίας των μηχανοδηγών.

Ιδιαίτερα αποκαλυπτική είναι η κατάθεση του Ιωάννη Κολλάτου, πρώην σταθμάρχη του ΟΣΕ, στις 7 Μαρτίου.

Αναφερόμενος στο σύστημα τηλεδιοίκησης επεσήμανε:

«Υπήρχε από τον Νοέμβριο του 2007 μέχρι και το καλοκαίρι του 2019, με αποτέλεσμα να ρυθμίζεται μόνη της η κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών. Μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών ρυθμιζόταν η κυκλοφορία και βλέπαμε αποτύπωμα κάθε αμαξοστοιχίας στον κεντρικό πίνακα μέσω των λυχνιών, οι οποίες γίνονταν κόκκινες κατά την στιγμή διέλευσης της αμαξοστοιχίας, ενώ βλέπαμε την κυκλοφορία και μέσω των ηλεκτρονικών υπολογιστών».

Κάθαρση μετά την τραγωδία με απόδοση και των πολιτικών ευθυνών, ζήτησε ο Κωστής Χατζηδάκης ο οποίος ανέφερε ότι είχε εγκαινιάσει το σύστημα τηλεδιοίκησης στον σιδηρόδρομο το 2007, ως υπουργός Μεταφορών, το οποίο στη συνέχεια καταστράφηκε από βανδαλισμούς και μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει η ανάταξή του.

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

ΔΕΙΤΕ ΤΑ VIDEO

Δείτε ακόμα