Συντριβή Antonov: Bρέθηκε το ένα μαύρο κουτί - Aνασύρθηκαν και οι οκτώ σοροί του πληρώματος

Συντριβή Antonov: Bρέθηκε το ένα μαύρο κουτί - Aνασύρθηκαν και οι οκτώ σοροί του πληρώματος

Όπως έχει γίνει γνωστό και σύμφωνα με νεότερη πληροφόρηση οι οκτώ που επέβαιναν στα αεροσκάφος είναι νεκροί, καθώς  και οι οκτώ σοροί έχουν εντοπιστεί και  έχουν ήδη ανασυρθεί, ενώ αυτήν την στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη η δεύτερη φάση, κατά τη διάρκεια της οποίας προσωπικό του Στρατού και 30 πυροσβέστες θα διαμορφώσουν οδούς ασφαλούς διέλευσης για τη μεταφορά και την απολύμανση των σορών.

Νωρίς το βράδυ της Κυριακής (17.07.2022) έγινε γνωστό ότι ολοκληρώθηκε η επιχείρηση ανάσυρσης των σορών των οχτώ μελών του πληρώματος του αεροσκάφους Antonov, που συνετρίβη στην Καβάλα χθες, Σάββατο.  

Στόχος ήταν η ανάσυρση των σορών να ολοκληρωθεί πριν νυχτώσει, όπως και έγινε, και πλέον μεταφέρονται στο Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής. 

Παράλληλα, κατόπιν αιτήματος από το Εθνικό Συντονιστικό Κέντρο Επιχειρήσεων και Διαχείρισης Κρίσεων (ΕΣΚΕΔΙΚ) διατέθηκε όχημα από τις Ένοπλες Δυνάμεις για τη μεταφορά των σορών από τη περιοχή του δυστυχήματος.

Από τον διοικητή του Τάγματος Εκκαθάρισης Ναρκοπεδίων Ξηράς (ΤΕΝΞ)- ο οποίος βρίσκεται στην περιοχή όπου κατέπεσε αεροσκάφος Αντόνοφ, στην κοινότητα Αντιφιλίππων του δήμου Παγγαίου, δυτικά της Καβάλας- αναφέρθηκε ότι έχουν εντοπιστεί οι 7 από τις 8 σορούς και μέχρι στιγμής έχουν ανασυρθεί οι 3, ενώ εκτίμησε ότι είναι πιθανό να έχει βρεθεί το ένα μαύρο κουτί.

Ωστόσο, αυτό που προκαλεί εντύπωση, είναι πως παρά το γεγονός ότι, σύμφωνα με τις πληροφορίες, οι περισσότερες σοροί βρέθηκαν διαμελισμένες και μία μάλιστα βρέθηκε απανθρακωμένη, υπήρξε και μία που βρέθηκε άθικτη.

Πρόκειται για την πρώτη σορό που βρέθηκε και απομακρύνθηκε από το σημείο της τραγωδίας και ο λόγος που ήταν άθικτη είναι πως εκτιμάται ότι κατά την πρώτη πρόσκρουση εκτοξεύθηκε μακριά από το αεροσκάφος.

Παράλληλα, εικάζεται ότι εντοπίστηκε και το ένα μαύρο κουτί του αεροσκάφους, το οποίο αναμένεται να δώσει απαντήσεις για τα αίτια της τραγωδίας. Μάλιστα, δόθηκε στη δημοσιότητα και φωτογραφία.

Από την έρευνα δεν εντοπίστηκαν επικίνδυνα υλικά στο σημείο συντριβής του αεροσκάφους, επισήμανε ο εκπρόσωπος Τύπου της Πυροσβεστικής στην έκτακτη ενημέρωση που έγινε το απόγευμα της Κυριακής για τη συντριβή του Antonov στην Καβάλα.

Ο εκπρόσωπος Τύπου της Πυροσβεστικής ανέφερε πως πλέον «έχει ξεκινήσει η δεύτερη φάση». »Προσωπικό του Στρατού και 30 πυροσβέστες θα διαμορφώσουν οδούς ασφαλούς διέλευσης για τη μεταφορά και την απολύμανση των σορών».

Νωρίτερα, σήμερα, εκπρόσωπος της ουκρανικής αεροπορικής εταιρείας “Meridian Cargo” δήλωσε ότι είναι νεκρά και τα οχτώ μέλη του πληρώματος, ουκρανικής καταγωγής. «Φυσικά δεν επιβίωσαν της συντριβής,» δήλωσε ο ίδιος εκπρόσωπος τηλεφωνικά στο Reuters, ενώ αρνήθηκε να σχολιάσει περισσότερες λεπτομέρειες για την αεροπορική τραγωδία.

Στις έρευνες για τον εντοπισμό των μελών του πληρώματος, όλοι ουκρανικής καταγωγής, συνδράμουν δυνάμεις της ΕΛ.ΑΣ. καθώς και ένα ελικόπτερο του Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης.

Όπως είπε ο κ. Αρτοποιός:  «Μετά το τραγικό γεγονός της πτώσης του αεροσκάφους, χθες, μία ώρα πριν τα μεσάνυχτα, ανάμεσα στους οικισμούς Αντιφίλιπποι και Παλαιοχώρι, στην Ελευθερούπολη Καβάλας, μετέβησαν στο σημείο δεκαπέντε (15) Πυροσβέστες με επτά (7) οχήματα από τις πλησιέστερες Πυροσβεστικές Υπηρεσίες. Στη συνέχεια μετέβησαν πυροσβέστες των ειδικών ομάδων από τη 2η και την 4η ΕΜΑΚ, δύο (2) ειδικά οχήματα περισυλλογής επικίνδυνων υλικών, το κινητό επιχειρησιακό κέντρο «Όλυμπος», και ομάδα μη επανδρωμένων αεροσκαφών η οποία έχει ήδη εντοπίσει σωρούς.

Ταυτόχρονα, η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, όλο το βράδυ ήταν σε συνεχή επικοινωνία με όλα τα συναρμόδια Υπουργεία, Εθνικής Άμυνας, Εξωτερικών, Προστασίας του Πολίτη, Υγείας και Περιβάλλοντος καθώς και με την Ανεξάρτητη αρχή διερεύνησης αεροπορικών ατυχημάτων για τον καλύτερο συντονισμό και την αξιόπιστη συλλογή πληροφοριών σχετικά με το περιστατικό.

Σε συνεργασία με όλους τους φορείς, εφαρμόστηκε το πρωτόκολλο ενεργειών σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα, με προτεραιότητες, τη δημιουργία περιμέτρου ασφαλείας, αλλά και τον αποκλεισμό της περιοχής του ατυχήματος, δεδομένης της πληροφορίας ότι το αεροσκάφος μετέφερε φορτίο 11,5 τόνων με πυρομαχικά.

Λίγο μετά, ενημερώθηκαν οι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής του ατυχήματος μέσω μηνύματος από το 112 ώστε προληπτικά, να κλείσουν τα παράθυρα και τις πόρτες, εξαιτίας των καπνών που προκλήθηκαν από την πτώση του αεροσκάφους και της πυρκαγιάς στο σημείο της πρόσκρουσης, αλλά και να μην προσεγγίζουν την περιοχή του ατυχήματος.

Το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας από την πρώτη στιγμή διέθεσε μονάδες εκκαθάρισης ναρκοπεδίων και στη συνέχεια την ομάδα του Ειδικού Διακλαδικού Λόχου Πυρηνικής – Βιολογικής – Χημικής Άμυνας, που μετέβη στο σημείο του ατυχήματος από την Αθήνα. Επίσης, στην περιοχή του ατυχήματος έχει μεταβεί κλιμάκιο Επιθεωρητών Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με τις μετρήσεις που έγιναν στο χώρο του ατυχήματος δεν εντοπίστηκαν επικίνδυνες ουσίες.

Αυτή τη στιγμή, έχει ξεκινήσει η δεύτερη φάση της επιχείρησης με συμμετοχή ειδικευμένου προσωπικού του Ελληνικού Στρατού και 30 Πυροσβέστες, για δημιουργία οδών ασφαλούς διέλευσης και μεταφοράς σορών σε χώρο απολύμανσης.

Ήδη έχει ανασυρθεί μια σορός και έχει εντοπιστεί ακόμη μία, ενώ συνεχίζονται οι έρευνες από όλες τις δυνάμεις Πολιτικής Προστασίας, για τον εντοπισμό και την ανάσυρση των υπολοίπων 6 μελών του πληρώματος, όλοι Ουκρανικής καταγωγής. Συνδράμουν, επίσης, δυνάμεις της ΕΛ.ΑΣ, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και του ΕΚΑΒ, καθώς και ελικόπτερο του Ενιαίου Συντονιστικού Κέντρου Έρευνας και Διάσωσης.

Όλες οι ενέργειες πραγματοποιούνται σε συνεργασία και με τη διαρκή παρουσία δυνάμεων που διαθέτει το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας».

Η επίσημη ενημέρωση από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας 
 Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ενημερώνει σχετικά με την πτώση του αεροσκάφους Antonov 12 στην περιοχή της Καβάλας το Σάββατο 16 Ιουλίου 2022.

 Το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στην Σερβία με οκταμελές (πλήρωμα και εντεκάμιση (11,5) τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods). Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν), την Σαουδική Αραβία (Ριάντ) και την Ινδία (Αχμενταμπάντ).

 Στον Ελληνικό εναέριο χώρο εισήρθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών - Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για το τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης. Στις 22:42 πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής ενημέρωσε τους Ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα (4) αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα. Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.

 Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενημέρωσε το Εθνικό Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης για την κατάσταση κινδύνου και εν συνεχεία για την απώλεια επικοινωνίας και ξεκίνησε άμεσα η διαδικασία εντοπισμού, έρευνας και διάσωσης. Παράλληλα κινητοποιήθηκαν όλοι οι αρμόδιοι φορείς (Πυροσβεστική Υπηρεσία, Ελληνική Αστυνομία, Πολιτική Προστασία, Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και τοπικοί φορείς) για την απώλεια στίγματος του αεροπλάνου στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας.

Για το αεροπορικό δυστύχημα έχει επιληφθεί η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ).

Αυτά είναι τα σενάρια της συντριβής του ουκρανικού αεροσκάφους στην Καβάλα

Antonov 12. Το τετρακινητήριο αεροσκάφος Σοβιετικής κατασκευής έχει μετατραπεί σε μια πύρινη μάζα που μεγάλη ταχύτητα χάνει ύψος και τελικά διαλύεται σε αγροτική περιοχή των Αντιφιλίππων έξω από την Καβαλά.
Το οκταμελές πλήρωμα δεν σκοτώνεται ακαριαία και οι σχεδόν 12 τόνοι πυρομαχικών προκαλούν απανωτές εκρήξεις.

Μόλις έχει ολοκληρωθεί η αεροπορική τραγωδία όμως τα ερωτήματα που δημιουργούνται είναι πολλά.

Το πρώτο SOS
Τριάντα πέντε λεπτά μετά τις 22.00 το βράδυ του Σαββάτου και ενώ το Antonov βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά του Αγίου Όρους, ο κυβερνήτης διαπιστώνει πως ο κινητήρας νούμερο τέσσερα, που βρίσκεται στο άκρο του δεξιού φτερού, έχει τυλιχτεί στις φλόγες.

Ο πιλότος, σύμφωνα με τις πρώτες ενδείξεις, ξεκινά τη διαδικασία απομόνωσης του κινητήρα και προσπαθεί να χρησιμοποιήσει τον μηχανισμό κατάσβεσής του αεροσκάφους.

Είναι η πρώτη φορά που εκπέμπει «MayDay» στον Πύργο Ελέγχου στην Χρυσούπολη και κάνει στροφή προς το αεροδρόμιο της Καβάλας για αναγκαστική προσγείωση.

Κυβερνήτης: MayDay MayDay MayDay – Πτήση: ΜΕΜ3032 – Έχω φωτιά στον κινητήρα Νο 4 – Ζητώ άδεια για άμεση προσγείωση

Πύργος: Ελήφθη ΜΕΜ 3032 – Σε ποιο αεροδρόμιο θα κατευθυνθείτε;

Κυβέρνητης: Στην Χρυσούπολη

Πορεία εκτός ελέγχου
Η πυρκαγιά επεκτείνεται και παραμένει άγνωστο εάν λειτούργησε το σύστημα πυρόσβεσης του Antonov. Πλέον το εσωτερικό έχει μετατραπεί σε θάλαμο αέριων από τους καπνούς και το αεροσκάφος είναι ελάχιστα δευτερόλεπτα μακριά από την συντριβή.

Λίγο πριν τις 23.00 το βράδυ, το στίγμα του χάνεται από τα ραντάρ του FIR Αθηνών.

Κυβερνήτης: MayDay MayDay MayDay – Πέφτουμε

Γιατί επέλεξε την Καβάλα ο κυβερνήτης
Το Antonov παρουσίασε την αρχική βλάβη ενώ βρισκόταν κοντά στο Άγιο Όρος με τον πιλότο να επιλεγεί να επιστρέψει στην Καβαλά όμως θα μπορούσε να είχε κατευθυνθεί προς Λήμνο που βρισκόταν σε πιο κοντινή απόσταση χωρίς να χρειάζεται ταυτόχρονα να κάνει ελιγμούς που επιβάρυναν το ήδη πληγωμένο αεροσκάφος.

«Δεν πρόλαβε να φτάσει στην Καβαλά και το ερώτημα που τίθεται εδώ κατά τη δική μου άποψη επειδή έχω την εμπειρία σαν πιλότος είναι, από εκεί που δήλωσε νότια νοτιοανατολικά του όρους Άθως δηλαδή του Αγίου Όρους που έκανε αναστροφή προς Καβάλα πιο κοντά ήταν το αεροδρόμιο της Λήμνου. Και το ερώτημα το δικό μου είναι γιατί δεν πήγε στη Λήμνο που είναι πιο κοντά και επέλεξε το αεροδρόμιο της Καβάλας το οποίο ήταν αρκετά μακριά. Θέλει μια εξήγηση αυτήν την στιγμή την εξήγηση θα μας την δώσουν εάν μπορέσουν η Επιτροπή Διερεύνησης», σημειώνει ο Κωνσταντίνος Ιατρίδης, αντιπτέραρχος Ε/Α.

Λειτούργησε το σύστημα κατάσβεσης;
Όπως είχε καταγραφεί στα ερασιτεχνικά πλάνα, φαίνεται πως το Antonov είχε τυλιχτεί στις φλόγες πριν πέσει στο έδαφος.

«Διαπιστώσαμε όμως ότι πηρέ φωτιά ο κινητήρας, δεν ξέρουμε ποια έκταση ήταν της φωτιάς. Είναι σίγουρο όμως ότι πρέπει να υπήρχε διαρροή καυσίμου για αυτό και ο κινητήρας είχε αρπάξει φωτιά και δεν ξέρουμε σε ποια έκταση ήταν και αν οι καπνοί είχαν μπει και στο κόκπιτ. Αυτό το αεροπλάνο είχε και αυτόματο σύστημα πυρόσβεσης όταν αρπάξει φωτιά κάποιος κινητήρας. Ήταν πάρα πολύ σημαντική η βλάβη που ούτε αυτό κατέστη δυνατό να σβηστεί ο κινητήρας από τα ήδη υπάρχοντα μέσα του αεροσκάφους», λέει ο Παντελής Φραγκούλης, εμπειρογνώμονας αεροπορικών ατυχημάτων.

Άγνωστο παραμένει εάν οι πιλότοι κατάφεραν να χρησιμοποιήσουν τις μάσκες με το οξυγόνο ή εάν είχαν χάσει τις αισθήσεις τους από τις αναθυμιάσεις.

Το αεροσκάφος ανήκε σε ουκρανική εταιρία αερομεταφορών και παραμένει άγνωστο εάν η συντήρησή του ήταν αυτή που προβλέπεται.

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

ΔΕΙΤΕ ΤΑ VIDEO

Δείτε ακόμα