Έκθεση Πανελλαδικές 2017 ΓΕΛ , ΕΠΑΛ: Θέματα και απαντήσεις

Σε κείμενο του Γρηγόρη Σκαλκέα, Διασκευή από ομιλία στην Ακαδημία Αθηνών, διαγωνίστηκαν σήμερα οι μαθητές των Γενικών Λυκείων , στην πρεμιέρα των Πανελλαδικών εξετάσεων.

Το κείμενο είχε τίτλο Επιστήμη και επιστήμονες και από τους μαθητές ζητούνταν να γραφτεί μία ομιλία 500-600 λέξεων η οποία θα εστίαζε σε δύο άξονες :

α)    στον ρόλο της επιστήμης στην αντιμετώπιση των σημαντικότερων σύγχρονων προβλημάτων και

β)    στα ηθικά εφόδια του επιστήμονα που θα του επιτρέψουν να υπηρετήσει αυτό τον στόχο.

Το κείμενο είναι ευσύνοπτο και κατανοητό.
Άσκηση κατανόησης κειμένου.: Βατή. (Β1)
Ερωτήσεις θεωρίας:. Βατές.Ωστόσο, για πρώτη φορά τίθεται ερώτημα σχετικά με το ασύνδετο σχήμα.
Λεξιλογικές ασκήσεις: Βατές αλλά χρειάζεται προσοχή η Β3α.
Έκθεση: Το α ζητούμενο είναι γενικό και ασαφές αλλά το β είναι προβλεπόμενο.
Γενική εκτίμηση: Τα θέματα είναι προσιτά.

Στην τελετή αποφοίτησης του σχολείου σας ως υποψήφιοι φοιτητές και μελλοντικοί επιστήμονες εκφωνείτε μια ομιλία 500-600 λέξεων στην οποία εστιάζετε σε δύο άξονες :

α)    στον ρόλο της επιστήμης στην αντιμετώπιση των σημαντικότερων, κατά τη γνώμη σας, σύγχρονων προβλημάτων και

β)    στα ηθικά εφόδια του επιστήμονα που θα του επιτρέψουν να υπηρετήσει αυτό τον στόχο.

Τετάρτη 7 Ιουνίου 2017 και όλοι οι υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων διαγωνίζονται στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας.

Εδώ θα μπορέσετε να δείτε τα θέματα που έπεσαν.

Εδώ οι μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί θα δουν έγκυρα και έγκαιρα τα θέματα, τις λύσεις και τις εκτιμήσεις για το εξεταζόμενο μάθημα Νεοελληνική Γλώσσα στις Πανελλήνιες



ΚΕΙΜΕΝΟ [Επιστήμη και επιστήμονες]

H επιστήμη, ως αέναος αγώνας του ανθρώπου για την κατάκτηση της γνώσης, με την οξυδερκή παρατήρηση, τη διαίσθηση και την έρευνα, ανοίγει συνεχώς νέους ορίζοντες και φωτίζει τον νου. Επιστήμη, βέβαια, και τεχνολογία δεν ταυτίζονται, διότι η επιστήμη παραμένει προσηλωμένη στην όλο και πιο βαθιά κατάκτηση της γνώσης, ενώ η τεχνολογία έχει ως επιδίωξη την αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσης για την υπηρέτηση των τρεχουσών, πρακτικών αναγκών του ανθρώπου. Πολύ χαρακτηριστικά, ο Αϊνστάιν [1879-1955] είχε τονίσει ότι η επιστήμη μπορεί να προσφέρει τα μέσα για την ανάπτυξη σκοπών, τους οποίους έχουν οραματιστεί προσωπικότητες που διαθέτουν υψηλά ηθικά ιδανικά.

Εάν βέβαια ο Αϊνστάιν είχε ζήσει ολόκληρο τον εικοστό αιώνα, με επαναστάσεις, παγκοσμίους θερμούς και ψυχρούς πολέμους, αλλά και δοξασμένο από τη ραγδαία ανάπτυξη των θετικών επιστημών και της τεχνολογίας, ίσως προβληματιζόταν περισσότερο. Η προώθηση των φυσικών επιστημών και η έκρηξη της τεχνολογίας, η οποία έχει προσλάβει φρενήρεις ρυθμούς στην εποχή μας, εγείρουν απορίες και συγκλονιστικά ερωτήματα. Η επιστήμη αναπτύσσεται συνήθως σε σχέση με τις πρακτικές ανάγκες των ανθρώπων, ακολουθεί όμως βασικά την εξέλιξη μιας κοινωνίας και αντικατοπτρίζει το συγκεκριμένο πνευματικό και ηθικό της επίπεδο. Όμως η τεχνολογία, που βελτίωσε σημαντικά τις συνθήκες της ζωής μας, βοήθησε ή εμπόδισε τον άνθρωπο να γίνει περισσότερο άνθρωπος;

Τα ευγενή ιδεώδη του ανθρωπισμού διασύρθηκαν και υπονομεύθηκαν στις μέρες μας. Η σύγχυση πραγματικών και πλασματικών αναγκών, η πνιγηρή εντατικοποίηση του ρυθμού της ζωής στις μεγαλουπόλεις, η εσωτερική μοναξιά, το άγχος και η αγωνία αλλοτριώνουν βαθύτατα και παρεμποδίζουν την πνευματική ολοκλήρωση των ανθρώπων.

Μέσα στο κλίμα αυτό ζει, μεγαλώνει και εργάζεται ο σύγχρονος επιστήμονας. Ο επιστήμονας βαρύνεται με πολύμορφη ευθύνη για τη γνώση που κατά κάποιον τρόπο παράγει και οφείλει να προβλέπει οποιοδήποτε πιθανό κίνδυνο που θα μπορούσε να προέλθει από τη χρήση της –ή την κατάχρησή της– στο μέλλον για τον άνθρωπο και για την οικουμένη. Πρέπει να αποφασίζει με άγρυπνη συνείδηση και υπευθυνότητα εάν τα αποτελέσματα των ερευνών του πρέπει τελικά να εφαρμοσθούν. Κάθε επιστημονικό επίτευγμα πρέπει να εξετάζεται όχι μόνο ως γνωστική ή υλική κατάκτηση, αλλά και για το αν θα αποβεί ευεργετικό ή επιζήμιο, ή και καταστρεπτικό, για την ύπαρξη του ανθρώπου. Τον έλεγχο αυτό κανένας άλλος δεν μπορεί ή δεν επιτρέπεται να επιβάλλει στη συνειδητή ελευθερία του επιστήμονα παρά μόνον η συναίσθηση της ανθρώπινης και γενικά της κοινωνικής του ευθύνης.

Δυστυχώς, όμως, οι αποφάσεις για τη χρησιμοποίηση από τη σύγχρονη τεχνολογία επιστημονικών γνώσεων και ανακαλύψεων δεν ανήκουν πάντοτε στην απόφαση ή στη σύμφωνη γνώμη εκείνων που τις ανακάλυψαν, ούτε οι πολλαπλές συνέπειες από τη χρήση τους έχουν όσο και όπως θα άρμοζε υπολογισθεί. Για τούτο, συχνά οι στόχοι μιας ερευνητικής πορείας διασπείρονται. Πολλοί διάσημοι ερευνητές δεν μπόρεσαν να προβλέψουν τις πρακτικές εφαρμογές των ανακαλύψεών τους.

Για να παραμείνουν όμως οι στόχοι της επιστήμης ανθρωποκεντρικοί, κρίνεται απολύτως αναγκαίος ο επανακαθορισμός τους από «προσωπικότητες με υψηλά ηθικά ιδανικά», κατά τον Αϊνστάιν, δηλαδή από έντιμους, συνεπείς και ανιδιοτελείς, διορατικούς, ειλικρινείς και αντικειμενικούς ανθρώπους-επιστήμονες.

Γρηγόρης Σκαλκέας, Διασκευή από ομιλία στην Ακαδημία Αθηνών.


A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (90-110 λέξεις) .

Μονάδες 25

Β1. Να επαληθεύσετε ή να διαψεύσετε , σύμφωνα με το κείμενο , τις παρακάτω προτάσεις γράφοντας στο τετράδιό σας δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό ή Λάθος:

α.  Η επιστήμη και η τεχνολογία ταυτίζονται ως προς τους στόχους τους.

β. Η επιστήμη στοχεύει αποκλειστικά στην ικανοποίηση των πρακτικών αναγκών του ανθρώπου.

γ.  Οι ανθρωπιστικές αξίες υπονομεύτηκαν στην εποχή μας.

δ. Ο επιστήμονας έχει ευθύνη για τη χρήση της επιστημονικής γνώσης που παράγει.

ε. Επιστήμονες υψηλών ιδανικών θα συμβάλουν στη διατήρηση του ανθρωποκεντρικού χαρακτήρα της επιστήμης.

Μονάδες



Β2. α) Να βρείτε έναν από τους τρόπους ανάπτυξης της πρώτης παραγράφου του κειμένου «Η επιστήμη … ηθικά ιδανικά» (μονάδες 2) και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με αναφορές στο κείμενο (μονάδες 2).

Μονάδες 4

β) Ποια νοηματική σχέση εκφράζουν οι παρακάτω διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις (με έντονη γραφή στο κείμενο) :

βέβαια (1η παράγραφος) εάν (2η παράγραφος) όμως (2η παράγραφος)

για τούτο (5η παράγραφος) δηλαδή (6η παράγραφος)

Μονάδες 5


Β3. α) Να ξαναγράψετε τις ακόλουθες προτάσεις του κειμένου , αντικαθιστώντας τις υπογραμμισμένες λέξεις με άλλες συνώνυμες, χωρίς να αλλάζει το νόημα :

    Η επιστήμη ως αέναος αγώνας του ανθρώπου .

    η επιστήμη παραμένει προσηλωμένη στην κατάκτηση της γνώσης.

    Η προώθηση των φυσικών επιστημών και η έκρηξη της τεχνολογίας [...] εγείρουν απορίες .

    το άγχος και η αγωνία αλλοτριώνουν [...] την πνευματική ολοκλήρωση των ανθρώπων.

    κάθε επιστημονικό επίτευγμα [...] θα αποβεί [...] καταστρεπτικό .



β)    Να δώσετε τα αντώνυμα των παρακάτω υπογραμμισμένων λέξεων του κειμένου:

    συγκεκριμένο (2η παράγραφος)

    βελτίωσε (2η παράγραφος)

    ευθύνη (4η παράγραφος)

    υλική (4η παράγραφος)

    ελευθερία (4η παράγραφος)

Μονάδες 5

Β4. α) «Η σύγχυση πραγματικών...των ανθρώπων .» (3η παράγραφος) Τι επιτυγχάνει ο συγγραφέας με το ασύνδετο σχήμα ;

Μονάδες 3

β)    «Όμως η τεχνολογία. .. περισσότερο άνθρωπος ;» (2η παράγραφος) Τι επιδιώκει ο συγγραφέας με τη χρήση του ρητορικού ερωτήματος ;

Μονάδες 3


Γ1. Στην τελετή αποφοίτησης του σχολείου σας ως υποψήφιοι/ες φοιτητές/τριες και μελλοντικοί/κές επιστήμονες εκφωνείτε μια ομιλία 500-600 λέξεων στην οποία εστιάζετε σε δύο άξονες :

α)    στον ρόλο της επιστήμης στην αντιμετώπιση των σημαντικότερων, κατά τη γνώμη σας, σύγχρονων προβλημάτων και

β)    στα ηθικά εφόδια του επιστήμονα που θα του επιτρέψουν να υπηρετήσει αυτό τον στόχο.

Μονάδες 40


ΟΔΗΓΙΕΣ (για τους εξεταζομένους)

1. Στο εξώφυλλο να γράψετε το εξεταζόμενο μάθημα. Στο εσώφυλλο πάνω - πάνω να συμπληρώσετε τα ατομικά σας στοιχεία. Στην αρχή των απαντήσεών σας να γράψετε πάνω -πάνω την ημερομηνία και το εξεταζόμενο μάθημα. Να μην αντιγράψετε τα θέματα στο τετράδιο και να μη γράψετε πουθενά στις απαντήσεις σας το όνομά σας.

2.   Να  γράψετε  το  ονοματεπώνυμό  σας  στο  πάνω  μέρος  των  φωτοαντιγράφων ,

αμέσως μόλις σας παραδοθούν. Τυχόν σημειώσεις σας πάνω στα θέματα δεν θα βαθμολογηθούν σε καμία περίπτωση . Κατά την αποχώρησή σας, να παραδώσετε μαζί με το τετράδιο και τα φωτοαντίγραφα.

3. Να απαντήσετε στο τετράδιό σας σε όλα τα θέματα μόνο με μπλε ή μόνο με μαύρο στυλό με μελάνι που δεν σβήνει .

4.   Κάθε απάντηση τεκμηριωμένη είναι αποδεκτή.

5. Διάρκεια εξέτασης: τρεις (3) ώρες μετά τη διανομή των φωτοαντιγράφων. 6. Χρόνος δυνατής αποχώρησης : 10.00 π.μ.

ΣΑΣ ΕΥΧΟΜΑΣΤΕ KΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΕΛΟΣ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ

ΕΠΑΛ

Ξεκίνησαν οι πανελλαδικές εξετάσεις για 104.965 υποψηφίους, που θα διεκδικήσουν μία από τις 70.726 θέσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα επαγγελματικά λύκεια (ΕΠΑΛ) θα κάνουν φέτος το «ποδαρικό» στις πανελλαδικές εξετάσεις, με τους υποψηφίους από τα ημερήσια και εσπερινά ΕΠΑΛ να εξετάζονται, στο μάθημα της Ελληνικής Γλώσσας.

Το θέμα του σημερινού εξεταζόμενου μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας για τους μαθητές των ΕΠΑΛ είναι οι συγκρούσεις εφήβων με τους μεγαλύτερους στο οικογενειακό περιβάλλον.

Το εξεταζόμενο κείμενο είχε θέμα Παραινέσεις ενός πατέρα του καιρού μας και είναι απόσπασμα από το βιβλίο του Γιώργου Θεοτοκά, ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ, τ. Β΄, 1950-1966, εκδόσεις Εστία (διασκευή).

Το θέμα του σημερινού εξεταζόμενου μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας για τους μαθητές των ΕΠΑΛ είναι οι συγκρούσεις εφήβων με τους μεγαλύτερους στο οικογενειακό περιβάλλον.

To κείμενο αναφέρεται στους προβληματισμούς ενός πατέρα για τη σχέση του με τον γιο του και στις συμβουλές που του απευθύνει. Ο πατέρας διαπιστώνει την ψυχοσωματική μεταβολή του και την επερχόμενη αλλαγή στη σχέση τους, καθώς ο νέος αμφισβητεί τη γονεϊκή αυθεντία και διαχωρίζει την κοινωνική του θέση. Οι παραινέσεις τον δυσαρεστούν, αλλά ο πατέρας, γνωρίζοντας την ανάγκη του για μία καθοδηγητική αξία στη ζωή του, προτείνει αυτήν της αυθεντικότητας. Τον παρακινεί να σέβεται, να είναι αλληλέγγυος στις δυσκολίες και να διεκδικεί τα δικαιώματά του, τόσο στη ζωή όσο και στην εργασία. Κλείνοντας, επισημαίνει την πρόθεσή του για εσωτερίκευση των συμβουλών του από τον γιο, ως εφόδια που δε στερούν την προσωπική του ελευθερία.

Β1. Η ανθρώπινη προσωπικότητα διαμορφώνεται από τον τρόπο που αντιμετωπίζει την εργασία της, ανεξαρτήτως του είδους αυτής. Είτε πρόκειται για χειρωνακτική είτε για πνευματική εργασία, το άτομο οφείλει να επιδιώκει την ποιοτική διεκπεραίωσή της, μαθαίνοντας και εξελίσσοντας το γνωστικό ή τεχνικό αντικείμενο. Η ειλικρίνεια, μάλιστα, στις επαγγελματικές του σχέσεις, ο σεβασμός και η πίστη στο έργο που παράγει για τον εαυτό του και τον συνάνθρωπο, του αποφέρουν αυτοπεποίθηση και κοινωνική αποδοχή.

Έτσι, θα γίνει ένας άξιος εργαζόμενος και άνθρωπος.

Παρά το γεγονός ότι το θέμα  ανήκει στην θεματική ενότητα της Α Λυκείου, είναι αντιμετωπίσιμο. Τα θέματα είναι βατά και το κείμενο κατανοητό. Ίσως προκαλέσει  δυσκολίες στη σύνταξη της περίληψης το ύφος του κειμένου , αλλά το νόημα είναι αρκετά κατανοητό.

 

Το εξεταζόμενο κείμενο είχε θέμα Παραινέσεις ενός πατέρα του καιρού μας και είναι απόσπασμα από το βιβλίο του Γιώργου Θεοτοκά, ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ, τ. Β΄, 1950-1966, εκδόσεις Εστία (διασκευή).

Το θέμα της Έκθεσης είναι: Τα θέματα που προκαλούν συγκρούσεις μεταξύ εφήβων και ενηλίκων στο οικογενειακό περιβάλλον και οι τρόποι με τους οποίους θα μπορούσαν να ξεπεραστούν οι εντάσεις.
Παρά το γεγονός ότι το θέμα  ανήκει στην θεματική ενότητα της Α Λυκείου, είναι αντιμετωπίσιμο. Τα θέματα είναι βατά και το κείμενο κατανοητό. Ίσως προκαλέσει  δυσκολίες στη σύνταξη της περίληψης το ύφος του κειμένου , αλλά το νόημα είναι αρκετά κατανοητό.

Το madata.gr με υπευθυνότητα και φέτος βρίσκεται κοντά στους μαθητές και γονείς παρέχοντας σωστή και γρήγορη ενημέρωση καθώς και συμβουλές για τις πανελλαδικές εξετάσεις 2017.


Διαβάστε αναλυτικά τις λύσεις που προτείνει το Φροντιστήριο ΟΡΟΣΗΜΟ Πειραιά

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΠΑ.Λ.
(ΟΜΑΔΑΣ Α΄) ΣΤΗΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ


Α.    Το κείμενο αναφέρεται στη συμπεριφορά των νέων (Θέμα του κειμένου) . Αρχικά,

σημειώνεται η άσκηση κριτικής ενός νέου προς τον γονέα του και οι διαφωνίες με αυτόν. (1η) Στη συνέχεια, τονίζεται ότι ο νέος αντιδρά αρνητικά προς τις παραινέσεις του γονέα του και η ανάγκη για να χαρακτηρίζεται ο νέος από αυθεντικότητα (2η) στη συμπεριφορά του , η οποία συνδέεται με την ειλικρίνεια και τον σεβασμό προς τον εαυτό του και τους συνανθρώπους του. (3η) Ακόμα, επισημαίνεται η ανάγκη να χαρακτηρίζεται η επαγγελματική πορεία του νέου από τις αξίες αυτές και την υπευθυνότητα. (4η) Τέλος, προτείνεται να ανεξαρτητοποιηθεί ο νέος από τον γονέα του. (5η)


Β.1. Ένας τεχνίτης που επιδεικνύει επαγγελματική ευσυνειδησία αλλά και αγαπά το αντικείμενο της εργασίας του θα πρέπει να χαίρει πολύ μεγαλύτερης εκτίμησης από έναν επιστήμονα , ο οποίος όμως δεν επιδεικνύει την αντίστοιχη ζέση στη μελέτη του γνωστικού του πεδίου . Αυτό ισχύει, γιατί ο ευσυνείδητος χειρωνάκτης συμβάλλει στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου ενώ ο επιστήμονας που αδιαφορεί, δεν ανταποδίδει την εκτίμηση που απολαμβάνει από το κοινωνικό σώμα.

Β2α.

Η    β’ παράγραφος του κειμένου αναπτύσσεται με τη μέθοδο των παραδείγματων. Πιο συγκεκριμένα, τα παραδείγματα που εντοπίζονται είναι τα εξής: <<Κάνει ψύχρα . . .

σου>>, <<Μην . . . ιδρωμένος>>.

Β2β.
Αλλά  αντίθεση
Ύστερα  χρονική σειρά

Καθώς  αιτιολόγηση

Β3α.

αρχίζεις: ξεκινάς
σπουδαιότεροι: σημαντικότεροι
ιδέες: αντιλήψεις, απόψεις
ωραία: όμορφη
μαραγκός: ξυλουργός

Β3β.
συχνά ≠σπάνια

καλύτεροι≠ χειρότεροι, υποδεέστεροι
ανώτερη ≠ κατώτερη, υποδεέστερη
απαρνιέσαι≠ αποδέχεσαι
άξιος ≠ανάξιος

Β4α.

Ο    συγγραφέας επιλέγει τη χρήση β’ ενικού προσώπου επειδή θέλει να απευθυνθεί με παραινέσεις στον νέο (στην πραγματικότητα σε όλους τους νέους.). Προσδίδει στο ύφος του κειμένου ζωντάνια, παραστατικότητα, δραματικότητα, αμεσότητα, διαλογικό ύφος.

Β4β.

-ε’ παράγραφος: ‘’τράβα το δρόμο σου’’, ‘’σβήσε με, σιγά σιγά, από τους λογισμούς σου.’’


Γ.

ΧΑΣΜΑ ΓΕΝΕΩΝ: ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ:

Αποτελεί γεγονός ότι ο θεσμός της οικογένειας είναι παγκόσμιος και διαχρονικός . Ωστόσο, ένα σημαντικό φαινόμενο το οποίο απασχολεί την κοινωνία διαχρονικά και παγκοσμίως οι ενδοοικογενειακές συγκρούσεις μεταξύ των νέων και των ενηλίκων. Τα θέματα που προκαλούν την εκδήλωση του φαινομένου είναι πολλά και σημαντικά.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ- Α΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ:(1)Αρχικά, είναι αλήθεια ότι οι νέοι έχουν μορφωθεί διαφορετικά και κατά περιπτώσεις περισσότερο από τους ενήλικους, κυρίως από τους ηλικιωμένους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχουν αναπτύξει διαφορετικές απόψεις για πολλά ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία και την ζωή γενικότερα. Έτσι, δεν είναι εύκολο και για τις δύο ομάδες να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να συνεννοηθούν.

(2)Επίσης, οι ενήλικοι σε αρκετές περιπτώσεις δεν ενδιαφέρονται όσο πρέπει ή και ακόμα αδιαφορούν για τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν οι νέοι. Αυτή η αδιαφορία συχνά προέρχεται από τις επαγγελματικές υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει οι ενήλικοι. Έτσι, δεν εξασφαλίζουν τον χρόνο να ασχοληθούν με τους νέους, οι οποίοι ,έτσι, αντιδρούν, διότι δεν αισθάνονται την αγάπη των ενηλίκων που επιθυμούν πολύ.

(3)Είναι, όμως αλήθεια και το ότι πολλοί νέοι δεν σέβονται όσο θα έπρεπε τους ενηλίκους. Συμπεριφέρονται με αυθάδεια προς τους μεγαλύτερους, για να αποδείξουν ότι έχουν ισχυρή προσωπικότητα , ώστε να τους σέβονται . Επίσης, θεωρούν ότι οι ενήλικοι πρέπει να τους τα προσφέρουν όλα, χωρίς εκείνοι να προσπαθούν. Έτσι, οι ενήλικοι θεωρούν ότι οι έφηβοι είναι άτομα χωρίς ωριμότητα και υπευθυνότητα.

ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ: Παρόλα αυτά, είναι αληθές ότι υπάρχουν τρόποι για να καταπολεμηθούν οι εντάσεις αυτές.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ- Β΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: (1)Πρωτίστως, οι ενήλικοι οφείλουν να αναλάβουν τις ευθύνες τους προς τους νέους. Για αυτόν τον λόγο, είναι ανάγκη να αρχίσουν να δείχνουν ενδιαφέρον προς τους έφηβους και να τους συμπαραστέκονται όταν οι έφηβοι χρειάζονται πραγματικά την πολύτιμη βοήθεια και εμπειρία των μεγαλύτερων. Έτσι, οι έφηβοι θα αισθανθούν αγάπη και θα κατανοούν ότι οι ενήλικοι προσπαθούν για το όφελός τους.

(2)Ακόμα, οι ενήλικοι, όταν παρατηρούν τα σφάλματα των νέων, πρέπει να τους εξηγούν με σεβασμό και χωρίς αυταρχισμό ότι επιβάλλεται να τα καταπολεμήσουν για να βελτιωθεί η ζωή τους. Επίσης, οι ενήλικοι πρέπει να παραδέχονται τα δικά τους λάθη .Έτσι, οι έφηβοι όχι μόνο θα εκτιμήσουν την ευνοϊκή διάθεση των μεγαλύτερων αλλά και θα τους μιμούνται στην ορθή συμπεριφορά.

(3)Καθήκοντα, όμως, έχουν και οι νέοι. Είναι ωφέλιμο να αναπτύξουν σεβασμό προς τους ενηλίκους και τους θεσμούς της κοινωνίας που είναι άξιοι σεβασμού ώστε να μην τους απορρίπτουν όλους χωρίς να τους κρίνουν. Επομένως, θα αναγνωρίσουν σε ποιες περιπτώσεις είναι λάθος να ενεργούν χωρίς να τους ελέγχει κανείς για τις πράξεις τους. Έτσι, θα αναπτύξουν ωριμότητα στην συμπεριφορά τους.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Συνοψίζοντας, τα θέματα που προκαλούν τις ενδοοικογενειακές συγκρούσεις εφήβων και ενηλίκων είναι πολλά και σημαντικά αλλά υπάρχουν τρόποι για να καταπολεμηθεί το φαινόμενο αυτό, όπως προαναφέρθηκε. Είναι, επομένως αναγκαία η καταπολέμηση του συγκεκριμένο φαινομένου , διότι έτσι θα σημειωθεί κοινωνική πρόοδος.

Ονοματεπώνυμο συντάκτη


ΟΡΟΣΗΜΟ ΠΕΙΡΑΙΑ

ΓΑΒΡΙΛΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ

ΜΟΥΣΟΥΛΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΜΗΤΡΟΥΣΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

ΜΑΥΡΙΚΗ ΙΩΑΝΝΑ
ΑΓ.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ 11  --  ΠΕΙΡΑΙΑΣ  --  18532  --  ΤΗΛ. 210-4224752, 4223687

Αυτά είναι τα θέματα

 

ΠΑΡΑΙΝΕΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΠΑΤΕΡΑ ΤΟΥ ΚΑΙΡΟΥ ΜΑΣ

Αγαπημένο μου παιδί,

Ξαφνικά ψήλωσες, ωρίμασες. Παρατήρησες, άραγε, κι εσύ ότι η σχέση μας άλλαξε τον τελευταίο καιρό; Τώρα, μου φαίνεται πως δεν έχεις πια το ίδιο κέφι να βρεθούμε μόνοι οι δυο μας και να τα πούμε με τις ώρες. Ίσως δεν το καλοσκέφτηκες ακόμα, αλλά νομίζω πως, όταν δοθεί μια τέτοια ευκαιρία, τείνεις συχνά να βρεις μια πρόφαση2 για να την αποφύγεις. Το ύφος σου απέναντί μου έγινε, καθαρά και ξάστερα, κριτικό. Γυρεύεις τα όριά μου και, φυσικά, αρχίζεις να τα ξεχωρίζεις. Με κρίνεις, με συγκρίνεις, με τοποθετείς σιγά-σιγά στη θέση που μου ταιριάζει. Ανακάλυψες κάτι που δεν το είχες φανταστεί· ότι υπάρχουν άνθρωποι καλύτεροι, σοφότεροι, σπουδαιότεροι από μένα. Συζητάς ζωηρά τις γνώμες μου· συχνά τις αντικρούεις. Αμφισβητείς τις πληροφορίες που σου δίνω. Ώρες-ώρες θα έλεγα πως σου αρέσει να προσδίδεις στη συζήτησή μας τον τόνο μιας αντιδικίας των γενεών. Λες «εμείς» κι «εσείς» σαν να πρόκειται για δυο κόσμους ριζικά διαφορετικούς, ανάμεσα στους οποίους δεν είναι πιθανό να υπάρχει συνέχεια και βαθύτερη συνεννόηση ή σύμπτωση στις ιδέες και τα γούστα.

Παρατηρώ ακόμα – αυτό συνηθέστατα – ότι ορισμένες κοινότοπες, ανώδυνες συμβουλές μου – να, σα να πούμε «Κάνει ψύχρα, πάρε το πανωφόρι σου» ή «Μην πίνεις νερό ιδρωμένος» – σ’ ερεθίζουν απροσδόκητα, σου προκαλούν εκδηλώσεις φανερής


ανυπομονησίας και δυσαρέσκειας. Μα ξέρω και κάτι άλλο που μου το έχεις ομολογήσει. Έχεις ανάγκη στη ζωή σου από μια αξία ανώτερη από τις άλλες, μια αξία-γνώμονα, μια αξία-πυξίδα, στην οποία να αναφέρεται κάθε σου εκδήλωση, απόφαση, κρίση, πράξη. Η αξαυτή, η πιο ωραία σου λέξη, σου προτείνω να είναι η γνησιότητα.

Να είσαι γνήσιος, αληθινός, ακέραιος, σε ό,τι αισθάνεσαι, λες και πράττεις, στον έρωτα, στη φιλία, στην κοινωνική σου δράση

– απέναντι σε φίλους κι εχθρούς και, πρώτα-πρώτα, απέναντι στον εαυτό σου. Να σέβεσαι τον άλλον, να προσπαθείς να τον καταλάβεις· να τον βοηθάς, αν αυτό περνά από το χέρι σου. Συχνά, η ζωή μας έχει ν’ αντιμετωπίσει δύσκολα διλήμματα που, μονάχα με πολλή αμοιβαία κατανόηση και βοήθεια, μπορούμε να τα λύσουμε και να τα ξεπεράσουμε. Να μην απαρνιέσαι τα δικαιώματά σου στη ζωή, μα να μην ξεχνάς και τα δικαιώματα του άλλου που βρέθηκε μαζί σου.

Τα ίδια θα σου έλεγα και για την εργασία σου. Να είσαι ειλικρινής και ευθύς σε κάθε δουλειά που θα αναλάβεις· να την τιμάς πρώτα-πρώτα εσύ ο ίδιος· να πασχίζεις να την κάνεις σωστά και όσο μπορείς καλύτερα, με φροντίδα και με μεράκι. Να είσαι αυτό που είσαι· τίποτα περισσότερο και τίποτα λιγότερο. Άκουσέ με· ένας άξιος μαραγκός που κατέχει καλά τη δουλειά του και πιστεύει σ’ αυτήν είναι πολύ πιο ολοκληρωμένος και αξιοσέβαστος άνθρωπος από έναν κακό επιστήμονα.

Παρασύρθηκα όμως από τα λόγια μου και μου φαίνεται πως ξανάρχισα να συμβουλεύω. Σου τό ’πα και πριν· δε ζητώ να σου επιβάλω έτοιμες απόψεις για τον κόσμο, αλλά μονάχα να σε βοηθήσω να ξεκινήσεις. Ύστερα, τράβα το δρόμο σου και σβήσε με, σιγά-σιγά, από τους λογισμούς σου, καθώς το θέλει η ζωή.

Απόσπασμα από το βιβλίο του Γιώργου Θεοτοκά, ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ, τ. Β΄, 1950-1966, εκδόσεις Εστία (διασκευή).

 

ΘΕΜΑΤΑ

Α. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου χωρίς δικά σας σχόλια (90 -110 λέξεις).

 

 



Πάντως, τα μαθήματα προσανατολισμού και οι επιδόσεις των υποψηφίων σε αυτά θα είναι εκείνα που θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό τις βάσεις. Έτσι, ιδιαίτερο βάρος αναμένεται να δοθεί στη Βιολογία από τους υποψήφιους που ενδιαφέρονται για τις ιατρικές σχολές, στην Ιστορία, για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών και τα Μαθηματικά και η Φυσική, για τους υποψηφίους που έχουν επιλέξει τον προσανατολισμό των Θετικών Σπουδών και εκείνον της Οικονομίας και Πληροφορικής

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα