Εξοικονομώ: Τι αλλάζει στα επόμενα προγράμματα – Πώς θα διαμορφωθεί η επιδότηση για την αντλία θέρμανσης

Εξοικονομώ: Τι αλλάζει στα επόμενα προγράμματα – Πώς θα διαμορφωθεί η επιδότηση για την αντλία θέρμανσης

Αλλάζουν τα πάντα στα επόμενα προγράμματα Εξοικονομώ. Αφενός, πριν προχωρήσουν οι νέες προκηρύξεις εξετάζεται τα ποια δικαιολογητικά θα ζητηθούν από τους ενδιαφερόμενους με γνώμονα την απλούστευση της διαδικασίας.

Και αφετέρου, έχει τεθεί επί τάπητος το ενδεχόμενο ανάθεσης της διαχείρισης των προγραμμάτων (συγκέντρωση και υποβολή των δικαιολογητικών, πιστοποιήσεις, υλοποίηση των παρεμβάσεων) σε εταιρείες ή κοινοπραξίες εκτός Δημοσίου.

 Δεν αποκλείεται λοιπόν η νέα φιλοσοφία που επιχειρεί να υιοθετήσει το αρμόδιο Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος να βρει την εφαρμογή της στο Εξοικονομώ για την επιδότηση αγοράς αντλιών θερμότητας.

Πόσο θα πάει η επιδότηση για αντλία θέρμανσης 
Το νέο Εξοικονομώ θα αφορά σε κάθε είδους ενεργειακή παρέμβαση, αλλά θα επικεντρώνεται στην αντλία θερμότητας, με το ποσοστό της επιδότησης να αναμένεται να κινηθεί μεταξύ 50% και 60% του κόστους της αντλίας, το οποίο θα αυξομειώνεται σύμφωνα με το σύστημα των βαθμοημερών.

Σήμερα, το κόστος μιας αντλίας θερμότητας κυμαίνεται από 4.000 έως 8.000 ευρώ χωρίς να αποκλείεται να βρει κάποιος λίγο φθηνότερη ή… αρκετά ακριβότερη.

 
Με αυτό ως δεδομένο, ο δικαιούχος του νέου προγράμματος «Εξοικονομώ», θα δει το τελικό κόστος μετά την επιδότηση να διαμορφώνεται ανάμεσα στα 1.600 ευρώ και τα 3.200 ευρώ.

Αυτά τα χρήματα δηλαδή θα χρειαστεί να βγάλει από την τσέπη του για την προμήθεια μιας αντλίας θερμότητας, χωρίς να υπολογίζεται το κόστος εγκατάστασης, ενώ πρέπει να σημειωθεί πως εάν αγοραστεί μια αντλία και με ζεστό νερό η αξία της ανεβαίνει κατά προσέγγιση ακόμη 1.500 ευρώ.

Η πολιτεία ενθαρρύνει την αγορά αντλιών θερμότητας μέσω του Εξοικονομώ καθώς όπως επισημαίνει στέλεχος του αρμόδιου υπουργείου, «η Ευρωπαϊκή Ένωση μας αναγκάζει σταδιακά να μηδενίσουμε τις επιδοτήσεις στην θέρμανση με ορυκτά καύσιμα. Αυτό έχει και μια δεύτερη πτυχή ότι από ένα σημείο και πέρα δεν μπορεί να βάζει κανείς καινούργιους καυστήρες πετρελαίου. Αυτό απαγορεύεται από την Ευρωπαϊκή Οδηγία».

Οι αντλίες θερμότητας θεωρείται πως είναι ο πιο πράσινος και πιο οικονομικός τρόπος θέρμανσης, καθώς δίνουν τη μεγαλύτερη απόδοση, με τη μικρότερη χρήση ενέργειας.

Μόλις το 25% της παραγόμενης θερμότητας αποδίδεται στην ηλεκτρική ενέργεια. Το υπόλοιπο 75% αφορά τη θερμική ενέργεια που αντλείται από το περιβάλλον. Αν τοποθετηθεί υποδαπέδια, δίνει εξαιρετικές επιδόσεις και στην ψύξη.

Αλλάζει η «αρχιτεκτονική» του Εξοικονομώ 
Τώρα όσον αφορά στην «αρχιτεκτονική» των νέων προγραμμάτων, η κατεύθυνση που εξετάζει το ΥΠΕΝ είναι η ανάθεση της διαχείρισής τους (συγκέντρωση και υποβολή των δικαιολογητικών, πιστοποιήσεις, υλοποίηση των παρεμβάσεων) σε εταιρίες ή κοινοπραξίες που θα επιλεγούν κατόπιν διαγωνισμού ή εναλλακτικά θα εγγραφούν σε σχετικό μητρώο εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις επάρκειας που θα τεθούν.

Με το «μοντέλο» που εφαρμόζεται ως τώρα κάθε ιδιοκτήτης ξεχωριστά απευθύνεται σε μηχανικό, συγκεντρώνει τα δικαιολογητικά, υποβάλει αίτηση, αγοράζει εξοπλισμό – υλικά, κλπ.

«Το ΥΠΕΝ έρχεται σε επαφή με δεκάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες σε κάθε προκήρυξη με αποτέλεσμα να προκύπτουν καθυστερήσεις. Επιπλέον είναι διαφορετικό το κόστος όταν αγοράζει κανείς π.χ. μία αντλία θερμότητας και άλλο όταν προμηθεύεται 1000 αντλίες. Μεγάλο μέρος των ενισχύσεων που δίνονται σήμερα καταλήγει σε διαχειριστικά κόστη, και έσοδα για το λιανεμπόριο, τους ενδιάμεσους φορείς κλπ. Με πιο κεντρική διαχείριση θα υπάρξουν οικονομίες κλίμακας και αποδοτικότερη διαχείριση των πόρων», έλεγαν πηγές του ΥΠΕΝ.

Παράλληλα, επανεξετάζονται πριν προχωρήσουν οι νέες προκηρύξεις τα δικαιολογητικά που ζητούνται από τους ενδιαφερόμενους προκειμένου να απλουστευθεί η διαδικασία. Όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές, δείγμα της πολυπλοκότητας είναι πως υπάρχουν ακόμα εκκρεμότητες με την προκήρυξη του 2021.

.enikos.

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα