Γκλέν Γκουλντ: Ο εκκεντρικός μουσικός στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Τον μεγάλο Καναδό πιανίστα, Γκλέν Γκουλντ τιμά η Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, οργανώνοντας σειρά εκδηλώσεων τη Δευτέρα 19 και την Πέμπτη 22 Νοεμβρίου, με αφορμή τα 80 χρόνια από τη γέννηση και τα 30 από το θάνατό του. Το επετειακό αφιέρωμα στον εκκεντρικό μουσικό γίνεται σε συνεργασία με την πρεσβεία του Καναδά στην Αθήνα.

O Γκλεν Χέρμπερτ Γκουλντ γεννήθηκε στο Τορόντο, το 1932, και, ενώ το πραγματικό του όνομα ήταν Γκλεν Γκολντ, η οικογένειά του φρόντισε να του το αλλάξει, για να αποφύγει τον έντονο αντισημιτισμό εκείνης της εποχής, στον Καναδά. Ο πατέρας του ήταν ερασιτέχνης βιολιστής και η μητέρα του, που έπαιζε πιάνο και όργανο, ήταν η πρώτη του δασκάλα. Δείχνοντας γρήγορα το ταλέντο του, ο Γκουλντ συνέθετε και ερμήνευε δικές του μικρές δημιουργίες, σε ηλικία πέντε ετών.

Στη μετέπειτα πορεία του, ξεχώρισε ως μουσικός για τις ευφάνταστες και εκφραστικές ερμηνείες του. Το ιδιαίτερο ύφος του, σε συνδυασμό με τις πρωτότυπες και ελεύθερες ερμηνείες του και το ασυνήθιστο ρεπερτόριο που επέλεγε, τον κατέστησαν ως έναν μη συμβατικό και εκκεντρικό μουσικό, ο οποίος, όμως, αναγνωρίστηκε ευρέως για τη δεξιοτεχνία του, την τεχνική του και την καθαρότητα στον ήχο.

Θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους σολίστ του πιάνου, γνωστός, κυρίως, μέσα από τις ηχογραφήσεις του, στις οποίες απέδιδε ιδιαίτερη αξία.

Τα επόμενα χρόνια και μέχρι τον θάνατό του από εγκεφαλικό επεισόδιο, το 1982, ασχολήθηκε με τις ηχογραφήσεις, τη σύνθεση, και την παραγωγή εκπομπών για το ραδιόφωνο. Επίσης, πραγματοποίησε μία σειρά τηλεοπτικών προγραμμάτων για την τηλεόραση και δημοσίευσε αρκετά άρθρα και κριτικές, αναλύοντας τις ερμηνείες του.

Πέρα από το έργο του, έγινε διάσημος και για τις ιδιορρυθμίες του. Απαιτούσε συγκεκριμένη θερμοκρασία στα στούντιο ηχογραφήσεων, συγκεκριμένο ύψος για το πιάνο και το καρεκλάκι που του είχε φτιάξει ο πατέρας του, το οποίο χρησιμοποιούσε ακόμα και όταν είχε διαλυθεί. Είχε τη συνήθεια να σιγοτραγουδά στη διάρκεια των ηχογραφήσεων, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να αφαιρεθεί η φωνή του από την τελική μίξη. Φοβόταν τα αεροπλάνα, δεν ανεχόταν να τον αγγίζουν και υπέγραφε με διαφορετικά ψευδώνυμα στα σημειώματα των δίσκων του, ως τρίτο πρόσωπο ή «κριτικός».

Οι εκδηλώσεις ξεκινούν την πρώτη ημέρα, με την προβολή του ντοκιμαντέρ "Glenn Gould's Toronto" (1979), όπου ο ίδιος ο Γκουλντ, μιλά για το Τορόντο, την αγαπημένη του πόλη, στην οποία έζησε το μεγαλύτερο διάστημα της ζωής του. Ακολουθεί συζήτηση για τη σχέση του Γκουλντ με τις διαδικασίες της συναυλίας και της ηχογράφησης, αλλά και τις επιπτώσεις των νέων μέσων στην εκτέλεση και τη διανομή της κλασικής μουσικής.

Στη συζήτηση συμμετέχουν οι Κώστας Πηλαβάκης, Senior Vice President Classical A+R της Universal Music Group International, ο James Oestreich, μουσικοκριτικός των New York Times. Συντονίζει ο Χρήστος Καρράς, εκτελεστικός διευθυντής της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών.

Στις 22 Νοεμβρίου, θα παρουσιαστεί το βιβλίο «Γκλένν Γκουλντ Σκέψεις για τη μουσική» που κυκλοφόρησε στα ελληνικά από τις εκδόσεις Νεφέλη, σε μετάφραση και επιμέλεια Στέφανου Θεοδωρίδη. Το αφιέρωμα θα κλείσει με συναυλία της ελληνικής καταγωγής, εικοσάχρονης Καναδής πιανίστριας, Μαρίκας Μπουρνάκη, σε έργα Μπαχ, Μπετόβεν, Ραχμάνινοφ, Σοπέν, Σούμαν.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ ΑΠΟ Πολιτισμός

-
Σχολιάστε το άρθρο: