Πολλοί άνθρωποι δίνουν μάχη για να θέσουν υπό έλεγχο το σωματικό βάρος τους και κάνουν τη μία δίαιτα μετά την άλλη. Οι συνεχείς αυξομειώσεις του βάρους, όμως, κουράζουν την καρδιά.
Μία νέα μελέτη έδειξε πως οι γυναίκες που έχαναν τουλάχιστον 5 κιλά για να τα ξαναπάρουν σε ένα χρόνο και να ξανακάνουν δίαιτα, είχαν περισσότερους παράγοντες κινδύνου για καρδιολογικά προβλήματα.
Και όσο περισσότερες φορές στη διάρκεια της ζωής τους είχαν κάνει δίαιτα, τόσο το χειρότερο για την καρδιά τους.
Επιπλέον, οι αλλεπάλληλες αυξομειώσεις του σωματικού βάρους δεν τις βοηθούσαν τελικά να αδυνατίσουν. Στην πραγματικότητα, είχαν 82% λιγότερες πιθανότητες να έχουν φυσιολογικό βάρος, σε σύγκριση με όσες δεν έκαναν την μία δίαιτα πίσω από την άλλη.
«Οι αλλεπάλληλες δίαιτες είναι πολύ συνηθισμένο φαινόμενο», δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια Brooke Aggarwal, επίκουρη καθηγήτρια Ιατρικών Επιστημών στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια. «Τα τρία τέταρτα των γυναικών της μελέτης μας είχαν κάνει δίαιτα και είχαν ξαναπάρει τα περιττά κιλά τουλάχιστον μία φορά στη ζωή τους. Είχαμε όμως και γυναίκες που είχαν κάνει έως 20 φορές δίαιτα, αλλά ξαναπήραν όσα κιλά έχασαν. Η τακτική αυτή συσχετίσθηκε με χειρότερες βαθμολογίες σε διάφορους δείκτες υγείας».
Στη μελέτη συμμετείχαν 485 γυναίκες, μέσης ηλικίας 37 ετών.
Επτά δείκτες
Οι ερευνητές αξιολόγησαν την καρδιαγγειακή υγεία τους με βάση επτά παράγοντες του τρόπου ζωής. Τους παράγοντες αυτούς συνιστά η Αμερικανική Εταιρεία Καρδιάς (ΑΗΑ) για καλή καρδιαγγειακή υγεία και είναι:
Η καλή (υγιεινή) διατροφή
Η συστηματική γυμναστική
Η απώλεια βάρους
Η διακοπή του καπνίσματος
Η ρύθμιση της αρτηριακής πίεσης, της χοληστερόλης και του σακχάρου στο αίμα.
Οι γυναίκες που είχαν χάσει και είχαν ξαναπάρει βάρος έστω και μία φορά, είχαν 51% λιγότερες πιθανότητες να πετύχουν μέση βαθμολογία σε αυτούς τους παράγοντες. Είχαν επίσης 67% λιγότερες πιθανότητες να πετύχουν την ιδανική βαθμολογία.
Στην πραγματικότητα, όσο περισσότερες φορές αδυνάτισαν και ξαναπάχυναν, τόσο χειρότερη ήταν η βαθμολογία τους στους 7 παράγοντες.
Οι γυναίκες αυτές κατά κανόνα ήταν νεώτερες. Όσο νωρίτερα, όμως, στη ζωή τους είχαν αρχίσει τις δίαιτες, τόσο χειρότερη ήταν η βαθμολογία τους και, επομένως, τόσο μεγαλύτερος ο καρδιαγγειακός κίνδυνος που διέτρεχαν.
Λίπος και μυϊκή μάζα
Πώς είναι, όμως, δυνατόν να επιβαρύνουν την καρδιά οι αυξομειώσεις του σωματικού βάρους;
Η Dr. Aggarwal λέει πως κατά κανόνα προσπαθούμε να κάνουμε λίγο καιρό δίαιτα, χάνοντας όσο το δυνατόν περισσότερα κιλά. Ωστόσο το απότομο αδυνάτισμα συνήθως σημαίνει ότι χάνουμε άπαχο μυϊκό ιστό. Όταν, όμως, ξαναπαχαίνουμε, τα κιλά που παίρνουμε συνήθως είναι λίπος.
Επιπλέον, το λίπος συχνά συσσωρεύεται στην περιοχή της κοιλιάς - και το περικοιλιακό λίπος αυξάνει τον κίνδυνο καρδιοπάθειας.
Ποια είναι η λύση; «Να κάνουμε μικρές αλλαγές στη διατροφή μας, τις οποίες θα διατηρήσουμε για πολλούς μήνες και χρόνια», απαντά η Dr. Aggarwal. «Με αυτό τον τρόπο το σωματικό βάρος θα μειωθεί με αργό ρυθμό, καθώς θα χάνουμε σωματικό λίπος και όχι άπαχο μυϊκό ιστό».
Η νέα μελέτη παρουσιάσθηκε σε συνέδριο της Αμερικανικής Εταιρείας Καρδιάς (ΑΗΑ) που πραγματοποιήθηκε στο Χιούστον, του Τέξας.
Νέα μελέτη: Οι πολλές δίαιτες κουράζουν την καρδιά
Διαβάστε ακόμα

Χειρουργική επέμβαση από απόσταση 8.000 χιλιομέτρων. Ο ασθενής στην Αθήνα, ο γιατρός στην Κίνα
Μια σημαντική εξέλιξη στην ιατρική πρακτική της Ελλάδας σημειώθηκε πρόσφατα,...

Το σημάδι στο σώμα που δείχνει την αφυδάτωσή σας: Πώς να το αναγνωρίσετε
Καθώς οι θερμοκρασίες αυξάνονται το καλοκαίρι, η ανάγκη για σωστή...

Γιατί ξυπνάμε πιο κουρασμένοι: Μυστικά για έναν ποιοτικό ύπνο με κλιματιστικό
Κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών νυχτών, το κλιματιστικό θεωρείται απαραίτητο...

Καρκίνος του εντέρου: Πέντε συμπτώματα που πρέπει να γνωρίζετε
Ο καρκίνος του εντέρου είναι μια σοβαρή κατάσταση που συχνά...