Η Ζωή μας κάθε μερα

Πώς να προστατέψετε το δέρμα σας από την ξηρότητα του χειμώνα

Κωνσταντίνα Κοσμά
22-06-26

Ξυπνάς το πρωί και νιώθεις το πρόσωπό σου να τραβάει σαν να έχεις φορέσει μια μάσκα από χαρτί; Οι αγκώνες σου είναι τόσο ξεροί που φοβάσαι να φορέσεις κοντομάνικο, ακόμα και μέσα στο σπίτι; Και το χειρότερο, κάθε φορά που χαμογελάς, νιώθεις μικρές ρωγμές να σχηματίζονται; Αν ναι, τότε ξέρεις πολύ καλά τι σημαίνει χειμωνιάτικη ξηρότητα. Δεν είναι απλώς μια μικρή ενόχληση, είναι ένας συνεχής αγώνας ενάντια σε ένα δέρμα που μοιάζει να έχει χάσει κάθε ίχνος υγρασίας. Μήπως έχεις δοκιμάσει τα πάντα, από ακριβά ενυδατικά μέχρι σπιτικές συνταγές, και πάλι το αποτέλεσμα είναι απογοητευτικό; Μπορεί να κάνεις κάποια κλασικά λάθη χωρίς να το καταλαβαίνεις.

Το κρύο και ο αέρας, οι γνωστοί ύποπτοι

Ο χειμώνας φέρνει μαζί του μια αλλαγή σκηνικού. Ο παγωμένος αέρας έξω, σε συνδυασμό με την ξηρή και ζεστή ατμόσφαιρα μέσα στα σπίτια μας λόγω της θέρμανσης, δημιουργούν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ για το δέρμα σου. Αυτές οι ακραίες θερμοκρασιακές διαφορές και η έλλειψη υγρασίας στην ατμόσφαιρα αφαιρούν τα φυσικά έλαια που προστατεύουν την επιδερμίδα σου. Σκέψου το σαν να αφήνεις ένα ξερό σφουγγάρι στον ήλιο – σιγά σιγά θα γίνει πιο σκληρό και θα αρχίσει να τρίβεται. Το δέρμα σου αντιδρά ακριβώς με τον ίδιο τρόπο.

Ποτέ δεν το σκέφτηκες έτσι, ε;

Αυτό το συνεχές "τράβηγμα" που νιώθεις δεν είναι απλώς δυσφορία. Είναι το δέρμα σου να διαμαρτύρεται, να προσπαθεί να διατηρήσει ό,τι υγρασία έχει απομείνει. Η επιδερμίδα γίνεται πιο ευάλωτη σε ερεθισμούς, κοκκινίλες και φαγούρα. Είναι σαν ένας αδύναμος φρουρός που προσπαθεί να κρατήσει μακριά τους εισβολείς, αλλά δεν έχει τα κατάλληλα όπλα.

Το λάθος στο ντους: Πιο ζεστό δεν σημαίνει καλύτερο

Έχεις την τάση να κάνεις πολύ ζεστά ντους για να ζεσταθείς; Είναι δελεαστικό, το ξέρω. Όμως, το πολύ ζεστό νερό, ειδικά αν διαρκεί πολύ, είναι ένας από τους μεγαλύτερους εχθρούς της ενυδατωμένης επιδερμίδας. Αφαιρεί τα φυσικά λιπίδια που λειτουργούν ως φυσικός φραγμός, αφήνοντας το δέρμα σου εκτεθειμένο και ξηρό. Σκέψου το σαν να πλένεις ένα ευαίσθητο ύφασμα με καυτό νερό – το καταστρέφεις.

Αυτό είναι το πρώτο μεγάλο λάθος που κάνεις.

Προσπάθησε να μειώσεις τη θερμοκρασία του νερού, έστω και λίγο. Ένα χλιαρό ντους είναι πολύ πιο φιλικό προς την επιδερμίδα σου. Και αν μπορείς, κράτα τη διάρκεια του ντους σου σε λιγότερο από 10 λεπτά. Ναι, ξέρω, ακούγεται σκληρό, αλλά το δέρμα σου θα σου πει ευχαριστώ.

Τα σαπούνια που "καθαρίζουν" υπερβολικά

Πολλά συμβατικά σαπούνια, ακόμα και αυτά που υπόσχονται ενυδάτωση, μπορεί να είναι πιο σκληρά από όσο νομίζεις. Συχνά περιέχουν ισχυρά καθαριστικά συστατικά που αφαιρούν τα φυσικά έλαια της επιδερμίδας, αφήνοντας την αίσθηση "καθαριότητας" αλλά στην πραγματικότητα αφήνοντας την ξηρή. Αναζήτησε προϊόντα με ήπιες συνθέσεις, χωρίς αρώματα και χρωστικές, που είναι σχεδιασμένα για ευαίσθητο ή ξηρό δέρμα. Η υπερβολική "καθαριότητα" συχνά οδηγεί σε ξηρότητα.

Μήπως αυτό το "φρέσκο" άρωμα του σαπουνιού σου είναι στην πραγματικότητα η αιτία του προβλήματος;

Είναι σημαντικό να διαβάζεις τις ετικέτες. Προτίμησε προϊόντα που αναφέρουν "ήπιο καθαριστικό", "creme cleanser", "syndet" (συνθετικό απορρυπαντικό) ή "oil-based cleanser". Αυτές οι επιλογές βοηθούν στη διατήρηση του φυσικού προστατευτικού φραγμού του δέρματος, αντί να τον απογυμνώνουν.

Η επάλειψη του ενυδατικού: Όχι αμέσως μετά, όχι πολύ νωρίς

Εδώ είναι που τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο περίπλοκα. Πολλοί πιστεύουν ότι αρκεί να βάλουν ενυδατική κρέμα όποτε θυμούνται. Αλλά ο χρόνος εφαρμογής είναι κρίσιμος. Η ιδανική στιγμή για να εφαρμόσεις την ενυδατική σου είναι αμέσως μετά το ντους ή το πλύσιμο των χεριών, όταν το δέρμα είναι ακόμα νωπό. Αυτό "κλειδώνει" την υγρασία που μόλις απέκτησε το δέρμα σου. Αν περιμένεις να στεγνώσει τελείως, χάνεις την ευκαιρία.

Και αυτό είναι το λάθος που πολλοί συνεχίζουν να κάνουν.

Αν απλώσεις την κρέμα σε εντελώς στεγνό δέρμα, απλώς θα "κάτσει" στην επιφάνεια χωρίς να προσφέρει την απαραίτητη βαθιά ενυδάτωση. Φαντάσου να προσπαθείς να κάνεις ένα ξερό παρτέρι να βλαστήσει απλώς ρίχνοντας λίγο χώμα – δεν θα δουλέψει. Χρειάζεται η υγρασία για να "ενεργοποιηθεί" η κρέμα. Μην ξεχνάς τα χέρια σου, ειδικά μετά από κάθε πλύσιμο. Είναι η πρώτη γραμμή άμυνας.

Η επιλογή του σωστού ενυδατικού: Όχι όλες οι κρέμες είναι ίδιες

Δεν είναι όλες οι ενυδατικές κρέμες ίδιες, και σίγουρα δεν είναι όλες κατάλληλες για τον χειμώνα. Αν χρησιμοποιείς μια ελαφριά λοσιόν το καλοκαίρι, είναι πιθανό να μην είναι αρκετή για τις χειμερινές σου ανάγκες. Ψάξε για πιο πλούσιες συνθέσεις, με συστατικά όπως κεραμίδια, υαλουρονικό οξύ, γλυκερίνη, βούτυρο καριτέ (shea butter) ή φυτικά έλαια. Αυτά τα συστατικά βοηθούν στην αποκατάσταση του φραγμού της επιδερμίδας και στην "κλείδωμα" της υγρασίας.

Σου φαίνεται υπερβολικό; Μάλλον δεν έχεις δοκιμάσει την κατάλληλη.

Μην φοβάσαι τις πιο "βαριές" κρέμες. Στην πραγματικότητα, το δέρμα σου τις χρειάζεται περισσότερο τους κρύους μήνες. Αν νιώθεις ότι μια κρέμα είναι πολύ λιπαρή, ίσως απλώς δεν είναι η σωστή για εσένα, ή ίσως την εφαρμόζεις σε λάθος ποσότητα. Μια μικρή ποσότητα, απλωμένη σωστά, μπορεί να κάνει θαύματα. Η ενυδάτωση του χειμώνα απαιτεί σοβαρότητα.

Οι κρυφοί εχθροί: Θέρμανση, κλιματισμός και... η δίψα σου

Η θέρμανση στο σπίτι και ο κλιματισμός στο αυτοκίνητο ή στο γραφείο είναι τεράστιες πηγές ξηρότητας. Μειώνουν την υγρασία στον αέρα, και αυτό επηρεάζει άμεσα το δέρμα σου. Μια καλή λύση είναι η χρήση ενός υγραντήρα στο σπίτι, ειδικά στο υπνοδωμάτιο. Επίσης, μην ξεχνάς την εσωτερική ενυδάτωση. Πίνεις αρκετό νερό;

Αυτό είναι κάτι που πολλοί παραβλέπουν, και είναι τεράστιο λάθος.

Η αφυδάτωση του σώματος αντανακλάται και στο δέρμα. Αν δεν πίνεις αρκετό νερό, το δέρμα σου δεν μπορεί να παραμείνει ενυδατωμένο, ανεξάρτητα από το πόσο κρέμα βάζεις εξωτερικά. Στόχευσε σε τουλάχιστον 8 ποτήρια νερό την ημέρα. Ίσως χρειαστεί να φέρεις μαζί σου ένα παγούρι για να θυμάσαι να πίνεις. Η ενυδάτωση ξεκινά από μέσα.

Μην αφήνεις την ξηρότητα του χειμώνα να σου χαλάσει τη διάθεση και την εμφάνιση. Με τις σωστές αλλαγές στις συνήθειές σου, μπορείς να απολαύσεις μια επιδερμίδα λεία, απαλή και ενυδατωμένη, ακόμα και τις πιο κρύες μέρες.