Tips Ομορφιάς

Φιστίκια: Το σνακ που μπορεί να επιβραδύνει τη γήρανση, σύμφωνα με νέα μελέτη

Κωνσταντίνα Κοσμά
19-08-25

Μια νέα ισπανική μελέτη έρχεται να αναδείξει τα φιστίκια ως «σύμμαχο» της νεότητας, δείχνοντας ότι η καθημερινή τους κατανάλωση μπορεί να επιβραδύνει τη διαδικασία της γήρανσης.

Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Antioxidants και παρουσιάστηκε από τη New York Post, εξέτασε πώς επηρεάζονται τα τελομερή – τα προστατευτικά «καλύμματα» στα άκρα των χρωμοσωμάτων, τα οποία μικραίνουν με την πάροδο του χρόνου και συνδέονται με ασθένειες όπως ο καρκίνος, ο διαβήτης τύπου 2 και τα καρδιαγγειακά προβλήματα.

Το πείραμα
Οι επιστήμονες χώρισαν τους συμμετέχοντες σε τρεις ομάδες:

Η πρώτη κατανάλωνε ολόκληρα φιστίκια.
Η δεύτερη φυστικοβούτυρο.
Η τρίτη βούτυρο από φιστικέλαιο.
Παράλληλα, αποκλείστηκαν από τη διατροφή τους άλλες τροφές πλούσιες σε αντιοξειδωτικά, όπως ξηροί καρποί, σταφύλια, μαύρη σοκολάτα και κρασί.

Τα αποτελέσματα
Μετά από τρεις μήνες, η ομάδα που κατανάλωνε φιστίκια παρουσίασε σημαντική αύξηση του μήκους των τελομερών, ενώ κανείς δεν εμφάνισε επιταχυνόμενη φθορά. Αντίθετα, όσοι έτρωγαν φυστικοβούτυρο δεν είχαν τα ίδια οφέλη – το 22% εμφάνισε μάλιστα ταχύτερη μείωση των τελομερών.

Οι ερευνητές εκτιμούν ότι τα ολόκληρα φιστίκια συμβάλλουν στη στήριξη του εντερικού μικροβιώματος και στην παραγωγή λιπαρών οξέων βραχείας αλύσου, που σχετίζονται με χαμηλότερα επίπεδα κορτιζόλης και μειωμένα συμπτώματα κατάθλιψης.

Με επιφυλάξεις
Παρά τα ενθαρρυντικά ευρήματα, οι επιστήμονες υπογραμμίζουν ότι η μελέτη είχε περιορισμούς, όπως το μικρό ηλικιακό δείγμα και την απουσία ομάδας ελέγχου χωρίς κατανάλωση φιστικιών. Επίσης, η φθορά των τελομερών είναι μια μακροχρόνια διαδικασία, κάτι που σημαίνει ότι χρειάζονται περαιτέρω έρευνες για ασφαλή συμπεράσματα.

 
Το σίγουρο είναι πως τα φιστίκια δεν είναι απλώς ένα γευστικό σνακ, αλλά ίσως αποδειχθούν και πολύτιμο «όπλο» κατά της γήρανσης.