Ένα έντονο διπλωματικό θρίλερ βρίσκεται σε εξέλιξη τις τελευταίες ώρες μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης, στον απόηχο των συνομιλιών που πραγματοποιήθηκαν το Σαββατοκύριακο στην Ελβετία. Αν και η αμερικανική πλευρά έσπευσε να παρουσιάσει τις επαφές ως ένα ιστορικό βήμα προόδου, το Ιράν προχώρησε σε κατηγορηματική διάψευση, ξεκαθαρίζοντας ότι δεν ανέλαβε καμία νέα δέσμευση για το πυρηνικό του πρόγραμμα.
Ο ενθουσιασμός του Αμερικανού Αντιπροέδρου
Λίγες ώρες νωρίτερα, ο Αντιπρόεδρος των ΗΠΑ, Τζέι Ντι Βανς, εμφανίστηκε ιδιαίτερα ικανοποιημένος από την έκβαση των συζητήσεων στην Ελβετία, κάνοντας λόγο για «μεγάλη πρόοδο» που θέτει τις βάσεις για μια μελλοντική ευρύτερη συμφωνία.
Ο κ. Βανς υποστήριξε δημόσια ότι η Τεχεράνη συμφώνησε να επιτρέψει την επιστροφή των επιθεωρητών του Διεθνούς Οργανισμού Ατομικής Ενέργειας (IAEA) στις πυρηνικές εγκαταστάσεις της χώρας.
«Αυτό είναι πιθανότατα το σημείο της συμφωνίας για το οποίο είμαστε περισσότερο ενθουσιασμένοι. Η επιστροφή των επιθεωρητών αποτελεί ένα σημαντικό ορόσημο για τον αμερικανικό λαό και το πρώτο βήμα για τον μόνιμο τερματισμό ενός προγράμματος πυρηνικών όπλων στο Ιράν», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Αμερικανός Αντιπρόεδρος, προσθέτοντας ότι οι τεχνικές διαπραγματεύσεις θα συνεχιστούν.
Η κάθετη διάψευση από την Τεχεράνη
Η απάντηση από το Ιράν ήταν άμεση και απολύτως αρνητική, αποδομώντας το αφήγημα της Ουάσινγκτον. Όπως μεταδίδουν διεθνή μέσα ενημέρωσης, ο εκπρόσωπος του ιρανικού Υπουργείου Εξωτερικών, Εσμαΐλ Μπαγκαεΐ, δήλωσε στο επίσημο κρατικό πρακτορείο IRNA ότι κατά τις επαφές στην Ελβετία «δεν πραγματοποιήθηκαν διαπραγματεύσεις για το πυρηνικό πρόγραμμα» και ότι η χώρα του «δεν αποδέχθηκε καμία νέα υποχρέωση».
Ο Μπαγκαεΐ διευκρίνισε ότι η συνεργασία του Ιράν με τον IAEA θα συνεχιστεί αποκλειστικά βάσει του υφιστάμενου πλαισίου και των ήδη θεσμοθετημένων διαδικασιών. Συμπλήρωσε, μάλιστα, ότι οποιαδήποτε κίνηση τελεί υπό την αυστηρή έγκριση του ιρανικού κοινοβουλίου και των αποφάσεων του Ανώτατου Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας.
Στο Ομάν με φόντο τα Στενά του Ορμούζ η ιρανική ηγεσία
Παράλληλα με το διπλωματικό αυτό μπρα ντε φερ, η ιρανική πλευρά μεταφέρει το κέντρο των επαφών της στην περιοχή του Κόλπου. Σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση στο Telegram, ο επικεφαλής διαπραγματευτής του Ιράν, Μοχαμάντ Μπαγέρ Γκαλιμπάφ, αναχώρησε εκτάκτως για το Ομάν.
Στο ταξίδι αυτό τον συνοδεύουν ο Υπουργός Εξωτερικών, Αμπάς Αραγτσί, καθώς και κορυφαία μέλη της διαπραγματευτικής ομάδας της Τεχεράνης. Η ιρανική αποστολή αναμένεται να συναντηθεί με τον Σουλτάνο του Ομάν, με την ατζέντα να επικεντρώνεται:
- Στην ενίσχυση της διμερούς συνεργασίας των δύο κρατών.
- Στις κοινές προσπάθειες για τη σταθεροποίηση και τη διαχείριση της ναυσιπλοΐας στα Στενά του Ορμούζ.
Η κινητικότητα αυτή καταγράφεται σε μια κρίσιμη συγκυρία, καθώς οι δύο χώρες προσπαθούν να διατηρήσουν ανοιχτούς τους διαύλους επικοινωνίας μετά την πρόσφατη υπογραφή μνημονίου κατανόησης μεταξύ ΗΠΑ και Ιράν στην Ελβετία, την ώρα που η ασφάλεια των θαλάσσιων περασμάτων παραμένει στην κόψη του ξυραφιού.