Την προσοχή των πολιτών σε όσους προσποιούνται τους τεχνικούς κέντρου υποστήριξης εταιριών λογισμικού εφιστά η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, καθώς ήδη διερευνήθηκαν 10 περιπτώσεις απάτης.
Όπως προέκυψε από την έρευνα οι δράστες αρχικά επικοινωνούσαν - κυρίως τηλεφωνικά - με τα θύματά τους, προσποιούμενοι τους τεχνικούς κέντρου υποστήριξης εταιριών λογισμικού.
Με το πρόσχημα ότι ο υπολογιστής τους ή/και η φορητή συσκευή τους είναι μολυσμένα από κακόβουλο λογισμικό, τους ζητούσαν να εγκαταστήσουν λογισμικό απομακρυσμένης πρόσβασης, για τη δήθεν επιδιόρθωση - αποκατάσταση του προβλήματος (technical support scams).
Με τον τρόπο αυτό αποκτούσαν πλήρη πρόσβαση στον υπολογιστή ή την φορητή συσκευή και κατ’ επέκταση στα - αποθηκευμένα στις συσκευές - προσωπικά δεδομένα, όπως :
Οι δράστες, έχοντας αποκτήσει πρόσβαση στα δεδομένα αυτά έκαναν μεταφορές χρημάτων από τους ηλεκτρονικούς τραπεζικούς λογαριασμούς (e-banking) σε τραπεζικούς λογαριασμούς που έλεγχαν οι ίδιοι ή συνεργοί τους.
Σε πολλές περιπτώσεις ζητούσαν μάλιστα την εγκατάσταση προγραμμάτων απομακρυσμένης διαχείρισης και στα κινητά τηλέφωνα των θυμάτων, ώστε να λαμβάνουν γραπτά μηνύματα (SMS) με τους κωδικούς μίας χρήσης (OneTimePasswords – OTP), που αποστέλλονται για λόγους ασφάλειας από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Από την έρευνα ταυτοποιήθηκαν 4 άτομα που δραστηριοποιούνταν ή ενεπλάκησαν ως μεταφορείς παράνομου χρήματος (money mules). Για όλες τις υποθέσεις, σχηματίστηκαν ποινικές δικογραφίες, τακτικής διαδικασίας, οι οποίες υποβλήθηκαν στις αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές.
Στο πλαίσιο της έρευνας κατασχέθηκαν, από λογαριασμούς των δραστών 5.700 ευρώ και αποδόθηκαν στα θύματα, ενώ κατόπιν επικοινωνίας με Τραπεζικά Ιδρύματα και Εταιρείες Μεταφοράς Χρημάτων, δεσμεύτηκε το ποσό των 3.412 ευρώ, το οποίο αποδόθηκε στους νόμιμους κατόχους του.
Η Διεύθυνση Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, με αφορμή τις υποθέσεις αυτές, συστήνει στους πολίτες:
Σε περίπτωση εγκατάστασης λογισμικού απομακρυσμένης διαχείρισης: