Πανελλαδικές 2013 με Αρχαία και Μαθηματικά, θέματα, λύσεις

Στα Αρχαία και στα μαθηματικά κατεύθυνσης διαγωνίστηκαν σήμερα οι μαθητές - υποψήφιοι φοιτητές και σπουδαστές στο πλαίσιο των Πανελλαδικών εξετάσεων 2013.

Για καλά προετοιμασμένους υποψηφίους, σαφώς δυσκολότερα από τα περσινά, ήταν τα θέματα των Μαθηματικών Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης και των Αρχαίων Ελληνικών Θεωρητικής Κατεύθυνσης

Σύμφωνα με τους καθηγητές, τα ζητήματα των Αρχαίων Ελληνικών ήταν ιδιαίτερα απαιτητικά, ειδικά η μετάφραση του αποσπάσματος του Θουκυδίδη, το οποίο σε ορισμένα σημεία επιδεχόταν ελεύθερης μετάφρασης.

Δύσκολα, αλλά και πολλά σε όγκο κρίθηκαν και τα Μαθηματικά. Ορισμένοι από τους υποψήφιους επισήμαναν την ιδιαίτερη δυσκολία του θέματος Β3.

Τα θέματα των μαθηματικών απαιτούσαν κριτική σκέψη από τους υποψηφίους. Είχαν υψηλό βαθμό δυσκολίας και κάποια ερωτήματα ήταν έξω από τη λογική του βιβλίου.

Δείτε τις απαντήσεις - ΛΥΣΕΙΣ στα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

KAI EΔΩ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

ΚΑΙ ΕΔΩ - ΛΥΣΕΙΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

Εκτίμηση για τα Μαθηματικά: Η θεωρία είναι αναμενόμενη χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα
Το πλήθος των ερωτημάτων περιορισμένο συγκριτικά με την περσινή χρονιά που όμως χρειάζεται καλή κατανόηση τηθεωρίας .

Στο θέμα Β τα ερωτήματα 2 και 3 είναι αυξημένης δυσκολίας (φροντιστήριο Ορόσημο)

Δείτε τις απαντήσεις στα ΑΡΧΑΙΑ

Δείτε τις απαντήσεις - ΛΥΣΕΙΣ στα Αρχαία Ελληνικά

και εδω



Σε ό,τι αφορά στα Αρχαία Ελληνικά, ήταν από τα δυσκολότερα μαθήματα  που έδωσαν έως σήμερα οι υποψήφιοι της Θεωρητικής Κατεύθυνσης. Το διδαγμένο κείμενο ήταν από τα Πολιτικά του Αριστοτέλη και η διαφορά με άλλες χρονιές είναι ότι εδωσαν για μετάφραση τρία αποσπάσματα, ενώ συνήθως έδιναν δύο, οπότε και ο υποψήφιος έπρεπε να έχει διαβάσει πολύ. Σύμφωνα με τους καθηγητές, τα ζητήματα των Αρχαίων Ελληνικών ήταν ιδιαίτερα απαιτητικά, ειδικά η μετάφραση του αποσπάσματος του Θουκυδίδη, το οποίο σε ορισμένα σημεία επιδεχόταν ελεύθερης μετάφρασης.

Τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών παρουσίαζαν αυξημένη δυσκολία για τους υποψηφίους.
Το Γνωστό κείμενο που δόθηκε από τα Πολιτικά του Αριστοτέλη δεν είχε εξεταστεί στο παρελθόν. Οι ερωτήσεις που το συνόδευαν απαιτούσαν καλά προετοιμασμένους υποψηφίους, οι οποίοι είχαν εντρυφήσει στο περιεχόμενο του έργου. Οι ερμηνευτικές παρατηρήσεις απαιτούσαν μακρ οσκελείς απαντήσεις γεγονός που υποχρέωνε τους υποψηφίους στην καλή δι αχείριση του διδόμενου χρόνου. Η ερώτηση από την εισαγωγή δεν παρουσίαζε δυσκολίες ως προς την απάντησή της. Οι ζητούμενες λέξεις από το πρωτότυπο κείμενο δεν παρουσίαζαν αυξημένο βαθμό δυσκολίας.
Αντίθετα, το απόσπασμα του αγνώστου κειμένου από το έργο του Θουκυδίδη,
«Ἱστορίαι» προκάλεσε δυσκολία στους υποψηφίους για τη μετάφρ ασή του. Αν και περιέγραφε ένα ιστορικά γνωστό περιστατικό, την κατ αστροφή των Ἑρμῶν, το λεξιλόγιο, ο μακροπερίοδος λόγος και η συνθετική σκέψη του Θουκυδίδη δεν επέτρεψαν στους υποψηφίους να το αποδώσουν με επιτυχία.

Οι γραμματικές παρατηρήσεις δεν παρουσίαζαν ιδια ίτερες «παγίδες», αλλά απαιτούσαν καλή γνώση της γραμματικής από τους υποψηφίους. Τέλος, η συντακτική αναγνώριση των όρων του κειμένου απαιτούσε προσοχή για να αποφευχθούν λάθη λόγω εσφαλμένης σύνταξης, ενώ η αναγνώριση του εξαρτημένου υποθετικού λόγου δυσκόλεψε ιδιαίτερα τους μαθητές λόγω της εξάρτησής του από ιστορικού χρόνο.

Σχόλιο από το φροντιστήριο Όριον

ΕΚΤΙΜΗΣΗ ΠΟΣΟΣΤΩΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΕ∆ΡΟ ΤΟΥ IdEF Ε. ΑΜΑΡΓΙΑΝΑΚΗ
Εκτιμούμε ότι το 54% των υποψηφίων έγραψε στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών Θεωρητικής κατεύθυνσης από 0 έως 9,9, το 36% από 10 έως 14,9 και το 10% από 15 έως 20.

ΑΓΝΩΣΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ

[6.28.1] μηνύεται οὖν ἀπὸ μετοίκων τέ τινων καὶ ἀκο-
λούθων περὶ μὲν τῶν Ἑρμῶν οὐδέν, ἄλλων δὲ ἀγαλμάτων
περικοπαί τινες πρότερον ὑπὸ νεωτέρων μετὰ παιδιᾶς καὶ
οἴνου γεγενημέναι, καὶ τὰ μυστήρια ἅμα ὡς ποιεῖται ἐν
οἰκίαις ἐφ’ ὕβρει· ὧν καὶ τὸν Ἀλκιβιάδην ἐπῃτιῶντο. [6.28.2] καὶ
αὐτὰ ὑπολαμβάνοντες οἱ μάλιστα τῷ Ἀλκιβιάδῃ ἀχθόμενοι
ἐμποδὼν ὄντι σφίσι μὴ αὐτοῖς τοῦ δήμου βεβαίως προεστάναι,
καὶ νομίσαντες, εἰ αὐτὸν ἐξελάσειαν, πρῶτοι ἂν εἶναι, ἐμεγά-
λυνον καὶ ἐβόων ὡς ἐπὶ δήμου καταλύσει τά τε μυστικὰ καὶ
ἡ τῶν Ἑρμῶν περικοπὴ γένοιτο καὶ οὐδὲν εἴη αὐτῶν ὅτι οὐ
μετ’ ἐκείνου ἐπράχθη, ἐπιλέγοντες τεκμήρια τὴν ἄλλην αὐτοῦ
ἐς τὰ ἐπιτηδεύματα οὐ δημοτικὴν παρανομίαν.


ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ:

[6.28.1] Ως εκ τούτου, μέτοικοι τινές και υπηρέται κατήγγειλαν τίποτε μεν σχετικόν προς τους Ερμάς, αλλά τον προγενέστερον ακρωτηριασμόν άλλων αγαλμάτων, εις τον οποίον προέβησαν μερικοί νεανίαι, διασκεδάζοντες κατόπιν οινοποσίας, και συγχρόνως ότι εις οικίας τινάς γίνονται παρωδίαι των μυστηρίων, δια τας οποίας μεταξύ άλλων κατηγόρουν τον Αλκιβιάδην. [6.28.2] Τας κατηγορίας ταύτας υιοθέτουν όσοι περισσότερον εχθρεύοντο τον Αλκιβιάδην, ως αποτελούντα εμπόδιον κατά της υπ' αυτών εξασφαλίσεως της αρχηγίας της δημοκρατικής μερίδος. Νομίσαντες δ' ούτοι, ότι αν επιτύχουν τον εξοστρακισμόν του, θα κατελάμβαναν αυτοί την πρώτην θέσιν, εμεγαλοποίουν τας κατηγορίας ταύτας και κατεκραύγαζαν, ότι η υπόθεσις των μυστηρίων και ο ακρωτηριασμός των Ερμών απετέλουν μέρος της συνωμοσίας προς κατάλυσιν του δημοκρατικού πολιτεύματος, και ότι όλα αυτά έγιναν εκ συνεννοήσεως μετ' αυτού. Και ως περαιτέρω απόδειξιν του πράγματος επεκαλούντο τον τρόπον του βίου του, του τόσον αντιθέτου προς το πνεύμα του δημοκρατικού πολιτεύματος.

Εκτίμηση για τα Αρχαία Ελληνικά: Σχετικά με το διδαγμένο κείμενο , τα ζητούμενα είναι διατυπωμένα με σαφήνεια
Είναι μεγάλος ο όγκοςτου πρωτοτύπου καθώς αποτελεί τρεις διδακτικές ενότητες στο σχολικό εγχειρίδιο .
Επίσης , σχετικά με το Β .3, έχει τεθεί συνδυαστική ερώτηση με το μεταφρασμένο κείμενο.
Η ερώτηση εισαγωγής και η λεξιλογική είναι πολύ απλές .
Το διδαγμένο κείμενο που ζητείται για μετάφραση είναι πολύ μεγάλο.

Ο θεματικός πυρήνας του αδίδακτου είναι ο ακρωτηριασμός των Ερμών και οι κατηγορίες σε βάρος του Αλκιβιάδη .
Σε κάποια σημεία χρειάζεται ελεύθερη απόδοση του νοήματος.
Τα γραμματικά ζητούμενα είναι βατά.
Η συντακτική αναγνώριση των όρων δεν έχει παγίδες , αλλά χρειάζεται προσοχή στην αναγνώριση του υποθετικού λόγου φροντιστήριο Ορόσημο)

Δείτε τα θέματα στα ΑΡΧΑΊΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ

Δείτε τα θέματα στα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ

 

Το madata.gr για άλλη μία χρονιά στο πλευρό των υποψηφίων θα αναρτά αμέσως όλα τα θέματα και τις προτεινόμενες λύσεις καθώς και συμβουλές, προτάσεις και οτοδήποτε ενδιαφέρει τον υποψήφιο.

Ήδη έχουν ξεκινήσει οι διορθώσεις των γραπτών και οι πρώτες εκτιμήσεις γα την πορεία των Βάσεων.

Πανελλαδικές 2013 - Βάσεις 2013: Η άνοδος και η πτώση |

Οι μαθητές πρόκειται να εξεταστούν την Τετάρτη σε Λατινικά, Χημεία, Ηλεκτρολογία και Ανάπτυξη Εφαρμογών, ενώ η διαδικασία των Πανελληνίων θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή 31 Μαΐου με τις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας.

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα