Πανελλαδικές 2012 και Φυσική Κατεύθυνσης: Το αλαλούμ

Μεγάλη ένταση στις Πανελλαδικές 2012 με αφορμή ένα συγκεκριμένο θέμα, το τέταρτο ερώτημα (Γ4) του τρίτου θέματος, της Φυσικής θετικής και τεχνολογικής Κατεύθυνσης.

Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, ως αρμόδιο όργανο για την επιλογή των θεμάτων και τη διασφάλιση ενιαίων κριτηρίων αξιολόγησης, συνήλθε σήμερα, Δευτέρα 28-5-2012, προκειμένου να αποφασίσει οριστικά για τη βαθμολόγηση στο μάθημα της Φυσικής.

Μετά την ολοκλήρωση της πειραματικής βαθμολόγησης και τη διαπίστωση ότι η ελλιπής διατύπωση του ερωτήματος Γ4 δεν επηρέασε την απόδοση των υποψηφίων, η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων έλαβε την εξής απόφαση:

Να βαθμολογηθεί κανονικά το ερώτημα Γ4 και η κατανομή των μονάδων στο θέμα αυτό να είναι εκείνη που δόθηκε αρχικά.

Σημειώνεται ότι η βαθμολόγηση των γραπτών στα Βαθμολογικά Κέντρα αρχίζει σήμερα, μετά την αποστολή της Οδηγίας. Όσο για τους έχοντες ήδη εξεταστεί προφορικά (υποψήφιοι με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες), ισχύει η αρχική βαθμολόγηση.

ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ

28 Μαΐου 2012

ΠΡΟΣ ΤΑ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ ΓΕΛ

ΟΔΗΓΙΕΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ «ΦΥΣΙΚΗ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ»

Η ΚΕΕ, ως αρμόδια για την επιλογή των θεμάτων και τη διασφάλιση ενιαίων κριτηρίων αξιολόγησης, συνήλθε την 28-5-12 για να αποφασίσει οριστικά για τη βαθμολόγηση του μαθήματος ΦΥΣΙΚΗ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ.

Αφού έλαβε υπόψη της:

1) τα στοιχεία που προέκυψαν από την προβλεπόμενη πειραματική βαθμολόγηση γραπτών στα Βαθμολογικά Κέντρα, σύμφωνα με τα οποία οι υποψήφιοι δεν αντιμετώπισαν πρόβλημα στην κατανόηση του ερωτήματος Γ4, όπως ακριβώς διατυπώθηκε,

2) τις απόψεις των Βαθμολογικών Κέντρων,

3) το γεγονός ότι η δοθείσα διατύπωση του ερωτήματος Γ4 ήταν μεν ελλιπής μόνο ως προς τη λέξη «πρώτο» (μέγιστο), πλην, όμως, η έλλειψη αυτή δεν θεωρείται, κατά την κρίση της Επιτροπής, ουσιώδης, ούτε ήταν ικανή να επηρεάσει την απόδοση των υποψηφίων, όπως, άλλωστε, αποδείχτηκε από την πειραματική βαθμολόγηση,

4) το γεγονός ότι η δοθείσα διατύπωση ήταν, κατά την κρίση της Επιτροπής, σύμφωνη με το πνεύμα του σχολικού εγχειριδίου και της εξεταστέας ύλης

5) το γεγονός ότι οι τεκμηριωμένες απαντήσεις επί των ερωτημάτων γίνονται αποδεκτές κατά πάγια αρχή των πανελλαδικών εξετάσεων.

Αποφασίζουμε

Να βαθμολογηθεί κανονικά το ερώτημα Γ4 και η κατανομή των μονάδων στο θέμα αυτό να είναι εκείνη που δόθηκε αρχικά, όπως κατωτέρω:

Γ1: 6 Γ2: 6 Γ3: 6 Γ4: 7

Γονείς και Ένωση Φυσικών εναντίον υπουργείου! Το Υπουργείο ήδη  εξέδωσε δύο ανακοινώσεις με τις οποίες διευκρινίζει ότι ακυρώνει το θέμα. καθώς διαπιστώθηκε ότι η διατύπωση του ερωτήματος αυτού δεν ήταν πλήρης επιστημονικά και η  Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων προχώρησε στην ακύρωσή του και έδωσε αμέσως τις σχετικές οδηγίες στους βαθμολογητές επιμερίζοντας τις 7 μονάδες, που θα ελάμβανε το ακυρωθέν ερώτημα, στα υπόλοιπα τρία ερωτήματα του ίδιου θέματος.

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών καλεί τους βαθμολογητές να μην προχωρήσουν στη διόρθωση των γραπτών καθώς εντόπισε λάθος θέμα, ενώ θεωρεί ότι το σύνολο του διαγωνίσματος δεν απευθύνεται σε μαθητές, αλλά σε ταλέντα φυσικής! Μάλιστα η επιστημονική ένωση των φυσικών ζήτησε για λογαριασμό της επιστήμης, συγγνώμη από τους υποψηφίους.
Σε δραματικούς τόνους η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, αφού κατακρίνει την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων, την καλεί να εκδώσει διορθωτική ανακοίνωση, διαφορετικά ζητεί από τους βαθμολογητές να μην προχωρήσουν στη διόρθωση.
Συγκεκριμένα η ανακοίνωση που εξέδωσε το μεσημέρι του Σαββάτου η εξεταστική επιτροπή, έχει ως εξής :

"Το Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, ύστερα από σχετικά ερωτήματα υποψηφίων, επισημαίνει ότι το μόνο αρμόδιο όργανο για την επιλογή των θεμάτων και τις Οδηγίες προς τα Βαθμολογικά Κέντρα είναι η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (Κ.Ε.Ε.).

Σε ότι αφορά στο μάθημα της Φυσικής και στο τέταρτο ερώτημα (Γ4) του τρίτου θέματος, από τη στιγμή που διαπιστώθηκε ότι η διατύπωση του ερωτήματος αυτού δεν ήταν πλήρης επιστημονικά, η ΚΕΕ προχώρησε στην ακύρωσή του και έδωσε αμέσως τις σχετικές οδηγίες στους βαθμολογητές επιμερίζοντας τις 7 μονάδες, που θα ελάμβανε το ακυρωθέν ερώτημα, στα υπόλοιπα τρία ερωτήματα του ίδιου θέματος.

Επαναλαμβάνεται ότι, όσον αφορά στη γραπτή εξέταση του μαθήματος, η βαθμολόγηση δεν έχει ακόμα ξεκινήσει, ενώ για τους έχοντες ήδη εξεταστεί προφορικώς (υποψήφιοι με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες), ισχύει η ίδια ρύθμιση."

Διαβάστε την ακόλουθη διαμαρτυρία που μας έστειλαν γονείς μαθητών:

"Εμείς οι γονείς των παιδιών που συμμετείχαν στο μάθημα της Φυσικής των Πανελληνίων Εξετάσεων 2012 δηλώνουμε τα ακόλουθα:
Θεωρούμε ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ να δίνονται σε εξετάσεις τέτοιου επιπέδου ΛΑΝΘΑΣΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ.
Θεωρούμε ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ να καθησυχάζονται οι εντυπώσεις με ένα ΑΠΛΟ «συγγνώμη-λάθος, δε λαμβάνεται υπ’ όψη».
Θεωρούμε ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ να εμπαίζεται και να διαρρηγνύεται η ευαίσθητη ψυχολογία των παιδιών στο πρώτο σοβαρό σκαλοπάτι της ζωής τους.
Πιστεύουμε ότι το θέμα είναι πολύ πιο σύνθετο από την απλή ακύρωση του τελευταίου ερωτήματος, καθώς κάθε παιδί αντιμετώπισε το γραπτό του διαφορετικά. Πολλά παιδιά έχασαν σημαντικό χρόνο προσπαθώντας να λύσουν το συγκεκριμένο θέμα, με αποτέλεσμα την έλλειψη χρόνου ολοκλήρωσης και ελέγχου των υπολοίπων θεμάτων, επίσης ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΑΠΑΙΤΗΤΙΚΩΝ.
Δηλώνουμε ότι θα προβούμε σε κάθε μέσο διεκδίκησης του δίκιου των παιδιών μας και θα διεκδικήσουμε την τιμωρία των υπευθύνων. Είναι πια καιρός να αντιμετωπίζουμε τα γεγονότα με τη σοβαρότητα που τους αρμόζει και να μη λογοδοτεί το θύμα αντί του θύτη."

Όλα ξεκίνησαν όταν η Ένωση Ελλήνων Φυσικών εντόπισε «Επιστημονικά λανθασμένο θέμα». Μάλιστα, η Ένωση προχώρησε με ανακοίνωσή της ένα βήμα παρακάτω τονίζοντας πως δεν επρόκειτο για θέματα πανελληνίων εξετάσεων, αλλά «για διαγωνισμό ταλέντων φυσικής», ζητώντας «συγνώμη» από τους μαθητές και τις μαθήτριες.

Παρατίθεται η ανακοίνωση της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών:

"Τα θέματα της Φυσικής Κατεύθυνσης ήταν εντός διδαχθείσας ύλης.

Το θέμα Γ 4 όπως διατυπώθηκε είναι επιστημονικά λανθασμένο. Η ράβδος παίρνει αρκετή ενέργεια μέσω του έργου της δύναμης F ώστε να κάνει ανακύκλωση, με αποτέλεσμα η κινητική της ενέργεια να αυξάνει επ’ άπειρον.

Εκτός από το πρώτο θέμα που αποτελούσε το 1\4 των θεμάτων (δηλαδή 25 μονάδες), τα υπόλοιπα απαιτούσαν μεγάλη εμπειρία και ιδιαίτερη διαίσθηση στη φυσική, σαν να επρόκειτο για διαγωνισμό ταλέντων φυσικής.

Η χρονική διάρκεια των 3 ωρών δεν επαρκούσε για την αντιμετώπιση θεμάτων τέτοιου επιπέδου. Ως αποτέλεσμα καταργείται η διαβάθμιση στην βαθμολογία και δεν ανταποκρίνεται στον σκοπό της, δηλαδή την εισαγωγή των μαθητών ανάλογα με το επίπεδο τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών ως ύστατη προσπάθεια να σώσει την τιμή και το κύρος της επιστήμης, ζητά συγνώμη για αυτά τα θέματα από τις μαθήτριες και τους μαθητές που διαγωνίστηκαν σήμερα. Καλούμε τους συναδέλφους βαθμολογητές μέχρι να υπάρξει διορθωτική ανακοίνωση, να μην προχωρήσουν στη διόρθωση των γραπτών. "

Προβληματισμός, ανησυχία, απογοήτευση, αγανάκτηση είναι τα συναισθήματα των υποψηφίων μαθητών και μαθητριών της θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης που εξετάστηκαν την Παρασκευή στο μάθημα της Φυσικής.

Μετά τη σύγχυση που επικράτησε για την επιλογή από τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας, του Γ Θέματος και συγκεκριμένα του ερωτήματος Γ4, και τον χαρακτηρισμό του από την Ένωση Ελλήνων Φυσικών ως «επιστημονικά λανθασμένο», το υπουργείο Παιδείας Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων με ανακοίνωσή του ακύρωσε το θέμα, μοιράζοντας τις 7 μονάδες που του αντιστοιχούσαν στα υπόλοιπα θέματα.

Ωστόσο, δεν είναι λίγοι οι αριστούχοι μαθητές που καταγγέλλουν πως αφιέρωσαν πολύ χρόνο στο συγκεκριμένο ερώτημα, επιτυγχάνοντας να το λύσουν, χωρίς όμως να προλάβουν κάποια από τα υπόλοιπα. Τώρα, βρίσκονται όπως λένε, «επί ξύλου κρεμάμενοι», αφού όχι μόνο δεν θα λάβουν τα εύσημα για την επιτυχία τους, αλλά υπάρχει κίνδυνος να βαθμολογηθούν με πολύ χαμηλότερο βαθμό από ό,τι μαθητές που επέλεξαν να αφιερώσουν τον χρόνο τους στις μικρότερης δυσκολίας ασκήσεις και θέματα.

Η αντίδραση του υπουργείου

Τελικά, με απόφαση του υπ. Παιδείας, το Γ4 ερώτημα των θεμάτων της Φυσικής ακυρώθηκε, καθώς διαπιστώθηκε ότι είναι ελλιπής η διατύπωσή του. Σύμφωνα με ανακοίνωση της Επιτροπής Εξετάσεων, εστάλη οδηγία στα βαθμολογικά κέντρα, στα οποία δεν έχει ακόμη αρχίσει η βαθμολόγηση, να κατανεμηθούν στα υπόλοιπα ερωτήματα οι 7 μονάδες που αναλογούν στο εν λόγω θέμα.

Η σχετική ανακοίνωση της Επιτροπής έχει ως εξής:

Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων απέστειλε Οδηγία στα Βαθμολογικά Κέντρα για τη βαθμολόγηση στο μάθημα της Φυσικής.

Στο Γ4 ερώτημα παρατηρήθηκε ότι είναι ελλιπής η διατύπωσή του. Συγκεκριμένα, δεν προσδιορίζεται ότι η ζητούμενη γωνία αναφέρεται στο πρώτο μέγιστο της κινητικής ενέργειας. Κατόπιν τούτου, το ερώτημα Γ4 ακυρώνεται και οι αντίστοιχες μονάδες ανακατανέμονται στα υπόλοιπα ερωτήματα Γ1, Γ2 και Γ3 του θέματος.

Σημειώνεται ότι, όσον αφορά τη γραπτή εξέταση του μαθήματος της Φυσικής, η βαθμολόγηση δεν έχει ακόμη αρχίσει ενώ για τους έχοντες ήδη εξεταστεί προφορικά (υποψήφιοι με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες) στο μάθημα, ισχύει η ίδια ρύθμιση.

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα