Πανελλαδικές 2017: Επιστήμη και ηθική το θέμα της Έκθεσης. Απαντήσεις, εκτιμήσεις

Η διασκευή ομιλίας του Γρηγόρη Σκαλκέα στην Ακαδημία Αθηνών, με θέμα την επιστήμη, ως «αέναο αγώνα» του ανθρώπου για την κατάκτησης της γνώσης, είναι το θέμα της Νεοελληνικής Γλώσσας, στο οποίο εξετάστηκαν σήμερα οι υποψήφιοι των ΓΕΛ, κατά την πρώτη ημέρα των πανελλαδικών εξετάσεων.

Ο Γρηγόρης Σκαλκέας, γιατρός, πανεπιστημιακός, μέλος και πρώην πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών, είχε εκφωνήσει τη συγκεκριμένη ομιλία στις 30/12/2003.

Οι υποψήφιοι, εκτός των άλλων, κλήθηκαν να γράψουν μία ομιλία, ως υποψήφιοι φοιτητές και μελλοντικοί επιστήμονες, για το ρόλο της επιστήμης στην αντιμετώπιση των σημαντικότερων, κατά τη γνώμη τους, σύγχρονων προβλημάτων και για τα ηθικά εφόδια που θα πρέπει να έχει ένας επιστήμονας, για να μπορέσει να υπηρετήσει τον ρόλο αυτό.

Τα θέματα προέρχονταν μέσα από το σχολικό εγχειρίδιο και από τους φιλολόγους θεωρούνται βατά. Σύμφωνα, μάλιστα, με την Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος, το συγκεκριμένο θέμα, είναι ένα από τα κλασικά θέματα που διδάσκονται και δεν προκάλεσε ιδιαίτερες δυσκολίες στους υποψήφιους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΚΑΙ ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΑ ΘΕΜΑΤΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ  ΤΙΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

 

 

 

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ΤΙΣ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΑΠΟ ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΠΟΥΚΑΜΙΣΑΣ:

Οι υποψήφιοι των ΓΕΛ, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, διαγωνίσθηκαν σε διασκευασμένο κείμενο από ομιλία του Γ. Σκαλκέα στην Ακαδημία Αθηνών.

Το κείμενο προσεγγίζει τον ρόλο της επιστήμης στην εποχή μας και τονίζει την αναγκαιότητα της ηθικής συγκρότησης των επιστημόνων. Πρόκειται για κείμενο που δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο στην κατανόησή του, ωστόσο έχει πυκνά νοήματα και αυτό είναι ένα στοιχείο που θα πρέπει να προσέξουν οι υποψήφιοι, κυρίως για την οργάνωση της περίληψης.

Οι ερωτήσεις του σκέλους Β κινήθηκαν στα γνωστά πλαίσια των τελευταίων χρόνων. Εκείνο που θα μπορούσε να παρατηρήσει κάποιος, είναι η παρατήρηση για τις συνώνυμες λέξεις (Β3α), οι οποίες, για πρώτη φορά, δόθηκαν στο κειμενικό τους πλαίσιο και η παρατήρηση για τη λειτουργία του ασύνδετου σχήματος (Β4α), η οποία, ενδεχομένως, να ξάφνιασε τους υποψηφίους, ως μη αναμενόμενη.

Το θέμα της παραγωγής λόγου (Γ1) είναι ένα κλασικό θέμα των Πανελλαδικών εξετάσεων: ζητήθηκε η γνώμη των υποψηφίων για τον ρόλο της επιστήμης στην αντιμετώπιση των σημαντικότερων σύγχρονων προβλημάτων, καθώς και η καταγραφή των ηθικών εφοδίων που πρέπει να έχουν οι επιστήμονες. Στο πρώτο ζητούμενο, η ανάπτυξη θα πρέπει να κινηθεί στο πλαίσιο της συνεισφοράς της επιστήμης για την αντιμετώπιση των προβλημάτων αυτών, ενώ, στο δεύτερο, οι υποψήφιοι θα πρέπει να εστιάσουν μόνο σε ηθικά εφόδια.

Σχόλιο Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ): Απλές οι ασκήσεις και σε κλασική ύλη

«Απλές» χαρακτήρισε η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος τις ασκήσεις στη Νεολληνική Γλώσσα.

Αναλυτικά το σχόλιο:

Τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα στις Εξετάσεις των Γενικών Λυκείων αφορούν στα «Θέματα σχετικά με την επιστήμη και τον ρόλο της στην κοινωνία» που περιλαμβάνονται στο σχολικό βιβλίο Έκφραση-Έκθεση Γ΄ Λυκείου (σ. 94-98) καθώς και στη θεματική ενότητα «Επιστήμη -Τεχνολογία» από το Βιβλίο Θεματικοί Κύκλοι για το Ενιαίο Λύκειο.

Το κείμενο που δόθηκε στους μαθητές είναι διασκευή ομιλίας του Γρηγόρη Σκαλκέα στην Ακαδημία Αθηνών στις  30-12-2003.

Στο ερώτημα Α ζητούνταν περίληψη και στο ερώτημα Β1 άσκηση τύπου Σωστό–Λάθος.

Στα ερωτήματα Β2 έως και Β4  υπήρχαν απλές ασκήσεις που αναφέρονταν σε κλασική ύλη σχετική με τη δομή του λόγου και τη γλώσσα του κειμένου.

Τέλος στην Παραγωγή Λόγου σε 500-600 λέξεις ζητούνταν από τους μαθητές ομιλία στην τελετή αποφοίτησής τους ως υποψήφιοι/ες φοιτητές/τριες και μελλοντικοί επιστήμονες με θέμα τον ρόλο της επιστήμης στην αντιμετώπιση των σημαντικότερων σύγχρονων προβλημάτων και τα ηθικά εφόδια που θα επιτρέψουν στον επιστήμονα να υπηρετήσει αυτόν τον στόχο.

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα