Πανελλαδικές 2010: SOS θέματα σε Λογοτεχνία και Μαθηματικά

18 Μαϊου 2010, 18:36 | Βάσεις 2012

Με τη Λογοτεχνία Θεωρητικής Κατεύθυνσης και τα Μαθηματικά Θετικής & Τεχνολογικής Κατεύθυνσης συνεχίζονται αύριο οι Πανελλαδικές εξετάσεις για τα Γενικά Λύκεια. Βασικής σημασίας και τα δύο μαθήματα απασχολούν ιδαιτερα τους υποψήφιους.

Το μεγαλύτερο ποσοστό κάτω από τη βάση στην ιστορία των εξετάσεων Ενιαίου Λυκείου (αν εξαιρέσουμε τις «ιδιαίτερες» συνθήκες των θεμάτων του 2000) ήταν στα Μαθηματικά Τεχνολογικής Κατεύθυνσης 2 (80,26% το 2002), στη Φυσική Τεχνολογικής Κατεύθυνσης 2 (74,98% το 2005), στο ίδιο μάθημα (72,6%) το 2004, στην Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον Τεχνολογικής Κατεύθυνσης 2 (66,91% το 2002), στα Μαθηματικά Τεχνολογικής Κατεύθυνσης 1 (65,06% το 2002). Στα μαθήματα Γενικής Παιδείας, αν εξαιρέσουμε τη Φυσική του 2004 που είχε 52,44% των γραπτών κάτω από τη βάση, η Ιστορία αναδεικνύεται το μάθημα με τα περισσότερα βαθμολογικά Βατερλώ (62,23% κάτω από τη βάση το 2009).

Πανελλαδικές 2010: Λογοτεχνία Κατεύθυνσης. Θέματα και Λύσεις

Πανελλαδικές 2010: Μαθηματικά Κατεύθυνσης. Θέματα και λύσεις

Στη Θεωρητική Κατεύθυνση οι υποψήφιοι πρέπει να προσέξουν ιδιαίτερα τα Αρχαία Ελληνικά (κατά μέσο όρο 50% γράφει κάθε χρόνο κάτω από τη βάση) και την Ιστορία (60,27% κάτω από τη βάση το 2006) αν θέλουν να βρουν ανοιχτή την είσοδο στις υψηλόβαθμες Νομικές και Παιδαγωγικές Σχολές, καθώς αυτά τα μαθήματα παρότι αποτελούν το κλειδί για την είσοδο σε υψηλόβαθμη σχολή συγκεντρώνουν τα μεγαλύτερα ποσοστά χαμηλών βαθμολογιών. Παράλληλα προσοχή απαιτείται και στη Λογοτεχνία καθώς το 2006 σημειώθηκε ρεκόρ αποτυχίας (52,28% κάτω από τη βάση).

Στη Θετική Κατεύθυνση, στα Μαθηματικά καταγράφεται αποτυχία της τάξεως του 28%- 42%. Στη Βιολογία η αποτυχία το διάστημα 2001-2003 αφορούσε 30% - 45% των υποψηφίων, αλλά τα ευκολότερα θέματα τα τελευταία χρόνια κατέβασαν το ποσοστό αποτυχίας κάτω από 17%. Στη Φυσική, το 2005 καταγράφεται η μεγαλύτερη αποτυχία στο μάθημα φτάνοντας σε 35,75%, ενώ στη Χημεία το ποσοστό των γραπτών κάτω από τη βάση είναι ανάμεσα στο 16,02% (το 2009) έως 31,29% (το 2003).

Νάρκη
Στην Τεχνολογική Κατεύθυνση 2 που έχει και τους περισσότερους υποψηφίους, τα Μαθηματικά αποτελούν το μάθημα-νάρκη καθώς κάθε χρόνο το ποσοστό αποτυχίας κυμαίνεται από 66% έως 80% (75,70% το 2008). Αμέσως μετά σε βαθμό δυσκολίας ακολουθεί η Φυσική, που το 2005 σημείωσε ρεκόρ βαθμολογιών κάτω από τη βάση (74,98%).

Μακρά σειρά χαμηλών επιδόσεων παρουσιάζεται και στο μάθημα Ανάπτυξη Εφαρμογών (κατά μέσο όρο ένας στους δύο υποψηφίους γράφει κάτω από τη βάση), ενώ καλύτερα είναι τα πράγματα στο μάθημα Αρχές Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων στο οποί ο πέρσι (2009) κάτω από τη βάση έγραψε 30,78% των υποψηφίων.

 

 

 

 

ΟΝΕΙΡΟ ΣΤΟ ΚΥΜΑ + ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΓΟΡΓΟΝΑ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΑΠΟ ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΑΚΑΔΗΜΟΣ

http://www.akadimos.gr/pdf/logotexnia_g….

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΠΡΟΣΟΜΕΙΩΣΗΣ ΑΠΟ ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΑΚΑΔΗΜΟΣ
ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ “ΚΑΙΣΑΡΙΩΝ”

http://www.akadimos.gr/pdf/pros2008/1301…

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΠΡΟΣΟΜΕΙΩΣΗΣ ΑΠΟ ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΑΚΑΔΗΜΟΣ
ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΒΑΦΗΣ “Μελαγχολία του Ιάσωνος
Μελαγχολία του Ιάσωνος Κλεάνδρου ποιητού εν Κομμαγηνή, 595 . Χ

http://www.akadimos.gr/pdf/pros2010/0701…

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ∆ΙΑΓΩΝΙΣΜΑ ΚΕΙΜΕΝΟ
Μελαγχολία του Ιάσωνος Κλεάνδρου ποιητού εν Κοµµαγηνή, 595 µ. Χ.
του Κ.Καβάφη
απο το ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΦΙΛΟΜΑΘΕΙΑ

http://www.filomathia.gr/pdf/logotexnia_…
∆ΙΑΓΩΝΙΣΜΑ

ΚΕΙΜΕΝΟ: Καισαρίων του Κ. Καβάφη
ΠΑΡΑΛΛΗΛΟ Α∆Ι∆ΑΚΤΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Κ. Καβάφης: Αλεξανδρινοί Βασιλείς

http://www.filomathia.gr/pdf/proteinomen…

ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΑΡΝΟΣ – ΣΟΛΩΜΟΥ 29 ΑΘΗΝΑ

http://www.arnos.gr/oktonia/download.php…

Ο ΚΡΗΤΙΚΟΣ ΤΟΥ ΣΟΛΩΜΟΥ ΑΠΟ ΤΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΟΡΟΣΗΜΟ

http://www.activum.gr/proteinomena/02Nea…

ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

http://www.activum.gr/proteinomena/02Nea…

Κική Δηµουλά, «Χαίρε Ποτέ» ΑΠΟ ΤΟ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΟ ΟΡΟΣΗΜΟ

ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

http://www.activum.gr/proteinomena/01Nea…

ΚΕΙΜΕΝΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

Γεώργιος Βιζυηνός, «Το αµάρτηµα της µητρός µου».
Ενότητα Ε’, «Η µητήρ µου εκρέµασε… και εγώ εσιώπησα».

http://www.activum.gr/proteinomena/03Nea…

ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

http://www.activum.gr/proteinomena/03Nea…

ΚΑΙ Ο ΕΛΕΓΚΤΗΣ ΤΟΥ ΜΙΛΤΟΥ ΣΑΧΤΟΥΡΗ ΑΠΟ ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΑΚΑΔΗΜΟΣ

http://www.akadimos.gr/prot_themata/logo…

ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΑΚΑΔΗΜΟΣ

http://www.akadimos.gr/prot_themata/2009…

ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΤΑΞΗ: Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΥΛΗ: «Το αµάρτηµα της µητρός µου»

http://www.mandoulides.gr/data/trapeza/9…

ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΤΑΞΗ: Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Θ. ΚΥΡΑΤΖΗΣ, Α. ΧΑΣΙΩΤΗ
ΥΛΗ: Ιστορία ενός αιχμαλώτου, Σ. Δούκα

http://www.mandoulides.gr/data/trapeza/4…

ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΤΑΞΗ: Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ 
ΥΛΗ: Κρητικός

http://www.mandoulides.gr/data/trapeza/9…

ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΤΑΞΗ: Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Θ. ΚΥΡΑΤΖΗΣ, Α. ΧΑΣΙΩΤΗ
ΥΛΗ: Μικρή ασυμφωνία εις Α μείζον, Κ. Καρυωτάκη

http://www.mandoulides.gr/data/trapeza/4…

1. ΚΕΙΜΕΝΟ Κωνσταντίνος Καβάφης: Μελαγχολία του Ιάσωνος Κλεάνδρου, ποιητού εν Κοµµαγηνή· 595 µ.Χ. (Νεοελληνική Λογοτεχνία Κατευθύνσεων, σ. 66) 2. ΠΑΡΑ∆ΕΙΓΜΑΤΑ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ1 2.1. ∆οµή του κειµένου, επαλήθευση ή διάψευσης µιας κρίσης µε βάση το κείµενο, εκ-φραστικά µέσα και τρόποι του κειµένου (υφολογική διερεύνηση, αφηγηµατικές λειτουργίες, επιλογές του δηµιουργού σε διάφορα επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης): 1. Τι πετυχαίνει ο ποιητής µε τον τόσο εκτενή και πλούσιο σε λεπτοµέρειες τίτλο του ποιήµατος; 2. Το ποίηµα αποτελείται από δύο δυσανάλογες ως προς το µέγεθος στροφές. Ποιο είναι το περιεχόµενό τους και πώς συνδέονται µεταξύ τους2; 3. Με ποια εκφραστικά µέσα αποδίδεται παραστατικά ο «αναλγητικός» ρόλος της ποίησης; 4. Στο ποίηµα διατυπώνεται µία επίκληση. Ποιος µιλάει και ποιον επικαλείται; 2.2. Σχολιασµός ή σύντοµη ανάπτυξη χωρίων του κειµένου:
1. Ποια επίδραση έχει το γήρας στην όψη και την ψυχική διάθεση του Ιάσωνος; 2. Γιατί ο Ιάσων προστρέχει στην ποίηση;
3. Ποια είναι, κατά τη γνώµη σας τα φάρµακα της ποίησης; Πώς µπορούν να βοηθήσουν τον ήρωα στη µάχη του µε τα γηρατειά;
4. «Που κάµνουνε – για λίγο- να µη νοιώθεται η πληγή»: Γιατί, κατά τη γνώµη σας, η δράση των φαρµάκων της τέχνης της ποίησης είναι σύντοµη σε διάρκεια;
5. Γιατί νοµίζετε ότι χαρακτηρίζονται τα φάρµακα της ποίησης ως δοκιµές;
1 Τα στοιχεία που αφορούν στο συγγραφέα, λογοτεχνικό περιβάλλον και λοιπά γραµµατολογικά στοιχεία αναφέρονται στο ποίηµα Καισαρίων.
2 Στην πρώτη στροφή διατυπώνεται το πρόβληµα και οι ελπίδες του Ιάσωνος σχετικά µε τη σωτηρία του και στη δεύτερη η τελική επίκλησή του προς την Ποίηση. Οι δύο στροφές συνδέονται µε την επαναλαµβανόµενη φράση: «Είναι πληγή από φρικτό µαχαίρι». 39 40 3.

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ Α∆Ι∆ΑΚΤΟΥ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ Ου. Σαίξπηρ: Σονέτο 773 Τα νιάτα πώς διαβαίνουν θα σου πει ο καθρέφτης, και το ρολόι πώς φεύγουν οι ακριβές στιγµές σου· τη σκέψη σου οι λευκές σελίδες θα κρατήσουν, κι απ’ ό,τι γράψεις ένα δίδαγµα θα πάρεις. Πιστά ρυτίδες ο καθρέφτης θα σου δείξει, που κάποιους τάφους ανοιχτούς θα σου θυµίσουν, και θα σε µάθει αργός ο ίσκιος στο ρολόι πώς προχωρεί προς την αιωνιότητα ο Χρόνος. Πρέπει να εµπιστευθείς σε τούτα τ’ άδεια φύλλα όσα η ανάµνησή σου δεν µπορεί να σώσει· και κάποτε θα δεις µεγάλα αυτά τα τέκνα της σκέψης σου, που έτσι ξανά θα τη γνωρίσεις. Όσες φορές κοιτάξεις τον καθρέφτη, το ρολόι, θα ωφεληθείς· και θα γεµίζουν οι σελίδες. Πώς συνδέονται ο Χρόνος, τα Γηρατειά και η Ποίηση στο παραπάνω ποίηµα; Να το παραβάλετε µε το ποίηµα του Καβάφη Μελαγχολία του Ιάσωνος Κλεάνδρου, ποιητού εν Κοµµαγηνή· 595 µ.Χ.. 4.
ΠΑΡΑ∆ΕΙΓΜΑΤΑ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΣΠΙΤΙ
1. Μπορεί η ποίηση να βοηθήσει τον άνθρωπο να νικήσει τη φθορά που επιφέρει ο χρόνος; Να αναπτύξετε τις απόψεις σας σε σύντοµο κείµενο.
2. Συµµερίζεστε την οδύνη του Ιάσωνα ή πιστεύετε ότι τα γηρατειά – όπως άλλωστε και κάθε περίοδος της ανθρώπινης ζωής – επιφυλάσσουν και ευχάριστες στιγµές; Να δικαιολογήσετε την άποψη σας.
3. Ο Ιάσων Κλεάνδρου είναι ένα ανύπαρκτο ιστορικά πρόσωπο που θεωρείται συχνά από τους µελετητές ως προσωπείο του ποιητή
4. Ποια στοιχεία του ποιήµατος συνηγορούν, κατά τη γνώµη σας, υπέρ αυτής της άποψης;
3 Σαίξπηρ Ου., Σονέτα, Εισαγωγή, επιλογή, µτφρ. Στ. Αλεξίου, εκδ. Στιγµή, Αθήνα 1989, σ. 42. 4 Σχετικά βλ. Βιβλίο του Καθηγητή, σ. 66.