Βάσεις 2008 και μηχανογραφικά: Τι να προσέχουν οι υποψήφιοι

Νωρίτερα σε σχέση με άλλες χρονιές -μέσα στο πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου- θα αρχίσει φέτος η προθεσμία υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων από τους υποψηφίους των πανελλαδικών εξετάσεων των Γενικών Λυκείων. Η συμπλήρωσή του είναι εύκολη για όσους έχουν ξεκάθαρους στόχους, όμως μπορεί να αποδειχθεί γρίφος για τους μαθητές που χάνονται στη… μετάφραση των πολλών επιλογών. Η υποβολή του μηχανογραφικού έχει δυσκολέψει ακόμη περισσότερο από το 2000 και μετά, λόγω της ίδρυσης νέων τμημάτων που αποτελούν μια επιπλέον σπαζοκεφαλιά για τους υποψηφίους και τους γονείς τους. Διότι, αν όλοι γνωρίζουν τις προοπτικές ενός αποφοίτου της Ιατρικής, της Νομικής, της Αρχιτεκτονικής, ελάχιστοι είναι αυτοί που έχουν ιδέα για το τι μπορεί να κάνει κανείς μετά την αποφοίτηση από τμήματα όπως Γεωγραφίας, Στατιστικής και Ασφαλιστικής, Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Και μια άλλη σπαζοκεφαλιά: Ποια η διαφορά ανάμεσα στα τμήματα οικονομικών επιστημών, οικονομικής ανάπτυξης, αγροτικής ανάπτυξης; Ο κανόνας είναι ότι το βάρος πρέπει να δίνεται αρχικά σε γενικές σπουδές πάνω σε ένα αντικείμενο και όχι στην εξειδίκευση. Από την άλλη, με τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου οι υποψήφιοι πρέπει με τον κατάλληλο συνδυασμό επιστημονικών πεδίων να αξιοποιήσουν στο έπακρο τους βαθμούς τους. Ειδικότερα, μεταξύ των όσων βασικών πρέπει να γνωρίζουν, είναι τα ακόλουθα:

• Tο 1ο επιστημονικό πεδίο (θεωρητικές επιστήμες) και το 5ο (οικονομικά) είναι οι καλύτερες επιλογές για τους μαθητές της θεωρητικής κατεύθυνσης. Mπορούν να δηλώσουν τις σχολές του 1ου, όποιο μάθημα και εάν επέλεξαν ως έκτο, και του 5ου εάν διάλεξαν τα Mαθηματικά ως έκτο μάθημα. H επιλογή της Bιολογίας Γ. Π. τους οδηγεί στις σχολές του 3ου επ. πεδίου (επιστήμες υγείας). Oμως, με την επιλογή για το 2ο, 3ο, 4ο πεδίο οι υποψήφιοι θα έχουν απώλεια μορίων αφού τα δύο μαθήματα θα πριμοδοτηθούν με συντελεστές 0,9 και 0,4 και όχι με συντελεστές 1,3 και 0,7 όπως θα συμβεί αν επιλέξουν το 1ο και το 5ο.

• Oι υποψήφιοι της θετικής κατεύθυνσης έχουν τις περισσότερες επιλογές. Mόνο με τα μαθήματα κατεύθυνσης -και ασχέτως τι επέλεξαν για έκτο μάθημα- μπορούν να δηλώσουν τις σχολές του 2ου, 3ου και 4ου πεδίου.

• Oι υποψήφιοι της τεχνολογικής κατεύθυνσης μπορούν να επιλέξουν το 2ο και το 4ο επ. πεδίο, ασχέτως τι επέλεξαν για έκτο μάθημα. Eπίσης, μπορούν να δηλώσουν σχολές του 5ου επ. πεδίου, εάν εξετάστηκαν στα Mαθηματικά Γ. Π.

• Bασικό κριτήριο είναι τα μόρια. Eτσι, προηγείται όποιος έχει περισσότερα μόρια.

• Εάν κάποιος έχει διαφορετικά μόρια σε δύο πεδία (π. χ. για το 1ο πεδίο και το 2ο πεδίο) αλλά θέλει να δηλώσει μια σχολή που περιλαμβάνεται και στα δύο πεδία (π. χ. Παιδαγωγικό) τότε θα μετρήσουν τα υψηλότερα μόρια.

• O υποψήφιος πρέπει να δηλώσει όσες σχολές επιθυμεί, καθώς δεν έχει να χάσει τίποτα. Διαφορετικά μπορεί να χάσει την εισαγωγή του, αφού ουδείς γνωρίζει πού θα κινηθούν οι βάσεις εισαγωγής.

«Θα το σκεφτούμε εάν θα πάει να σπουδάσει σε κάποιο τμήμα της επαρχίας. Θα εξαρτηθεί από το πού θα εισαχθεί, αφού το κόστος σπουδών στην επαρχία είναι ιδιαίτερα υψηλό. Ομολογώ πάντως ότι προτιμώ να εισαχθεί σε κάποιο τμήμα της Αθήνας, έστω κι αν δεν είναι μεταξύ των βασικών επιλογών του» λέει η κ. Σοφία Λινάρδου. Την Τρίτη αναρτώνται στα σχολεία οι βαθμοί των υποψηφίων στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις και πολλοί γονείς έχουν τον ίδιο προβληματισμό με την κ. Λινάρδου για τις τελικές επιλογές του γιου της Δημήτρη. Ο ίδιος επιθυμεί να σπουδάσει Βιολογία. Εάν δεν εισαχθεί στο Πανεπιστήμιο Αθηνών θα επιλέξει κάποιο βιολογικό τμήμα της επαρχίας ή θα κατευθυνθεί σε κάποιο άλλο τμήμα των Αθηνών;

Ειδικότερα, φέτος δημιουργούνται νέα δεδομένα στην επιλογή σπουδών καθώς η ανακατανομή των θέσεων υπέρ των περιφερειακών ιδρυμάτων σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση θα οδηγήσει πολλούς από τους υποψηφίους των Γενικών Λυκείων να επιλέξουν σχολή με βάση τον τόπο και όχι με κριτήριο το αντικείμενο σπουδών. «Η επιλογή σπουδών πάει… περίπατο. Διαπιστώνω ότι πολλοί από τους μαθητές μου υιοθετούν τη λογική «πτυχίο να 'ναι και ό,τι να 'ναι», αρκεί να μη μετακινηθούν από τον τόπο κατοικίας τους. Και αυτό διότι το κόστος σπουδών εκτός έδρας είναι πλέον δυσβάσταχτο» παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ», ο μαθηματικός-ερευνητής κ. Στράτος Στρατηγάκης.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έρευνα φοιτητών του Πολυτεχνείου Κρήτης, το κόστος σπουδών εκτός έδρας αγγίζει τα 1.000 ευρώ τον μήνα. Το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ υπολόγισε ότι η συνολική ετήσια δαπάνη για την εκπαίδευση ανέρχεται σε 4.371,3 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων περισσότερο από το ένα τρίτο -1.441,8 εκατ. ευρώ- πηγαίνει για υπηρεσίες τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (περιλαμβάνονται οι σπουδές στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό). Και ο υπολογισμός αυτός έγινε πριν από τη μείωση των θέσεων σε κεντρικά ΑΕΙ και την αντίστοιχη αύξησή τους σε περιφερειακά ιδρύματα. Ετσι, ποιος θα πάει σε μία ακριτική πόλη για να σπουδάσει π.χ. Νοσηλευτική, όταν θα κληθεί να πληρώσει πάνω από 50.000 ευρώ, όπως υπολογίζεται το κόστος για όλη τη διάρκεια των σπουδών; Ενδεικτικά, από το 1998, με ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, ιδρύθηκαν -κυρίως στην επαρχία- 122 νέα τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ, πολλά εκ των οποίων με «θολό» και δύσκολο αντικείμενο για την αγορά εργασίας. Συγκεκριμένα, ιδρύθηκαν 30 τμήματα με θεωρητικό αντικείμενο, 17 τμήματα που εντάσσονται στο πεδίο των θετικών επιστημών, 10 τμήματα ενταγμένα στο πεδίο των επιστημών υγείας, 43 τμήματα ενταγμένα στα πολυτεχνεία και σε τεχνολογικούς κλάδους και 22 τμήματα οικονομικού αντικειμένου.

«Την επιλογή σχολής θα επηρεάσει όχι μόνο η ανακατανομή των θέσεων προς την επαρχία, αλλά και η ουσιαστική κατάργηση των μετεγγραφών. Το πρόβλημα είναι οξύτατο για τις οικογένειες που έχουν ήδη ένα παιδί που σπουδάζει σε άλλη πόλη και ετοιμάζονται να αποκτήσουν κι άλλον ένα φοιτητή. Στις περιπτώσεις τέτοιων οικογενειών, ο δεύτερος υποψήφιος θα δηλώσει μόνο σχολές που έχουν έδρα στον τόπο κατοικίας της οικογένειας» τονίζει ο κ. Στρατηγάκης. Βέβαια, δεν λείπει το ενδεχόμενο κάποιοι υποψήφιοι -λόγω των πολλών επιλογών σχολής που έχουν από το σύστημα συμπλήρωσης των μηχανογραφικών δελτίων- να δηλώσουν και να εισαχθούν απλά σε κάποιο τμήμα πανεπιστημίου ή ΤΕΙ της επαρχίας. Ομως, σε αυτήν την περίπτωση πολλοί υποψήφιοι δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους. Αυτό, άλλωστε, επιδρά στο γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια, σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), μόνο το 56% των φοιτητών μας παίρνει τελικά πτυχίο…

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα