Γιατί στρέφονται στο junk food οι Έλληνες;

06 Ιουλίου 2022, 12:24

Γιατί στρέφονται στο junk food οι Έλληνες;

Η μεγάλη ακρίβεια φέρνει τους Έλληνες σε μία άνευ προηγουμένου κατάσταση σε ότι αφορά τις επιλογές στο φαγητό, σύμφωνα με topontiki. Και αυτό γιατί παρά την τεράστια ύφεση που μας ταλαιπώρησε για πάνω από μία δεκαετία, αλλά και την κρίση του κορωνοϊού με όλες τις επιπτώσεις σε οικονομία, αγορά κλπ, είχαμε κατορθώσει να παραμένουμε σε σημαντικό βαθμό προνομιούχοι στο φαγητό ακόμα και αν αυτό σήμαινε ότι η τελευταία μας επιλογή θα ήταν ένα ποιοτικό και σχετικά φθηνό σουβλάκι.

Όμως εδώ και περίπου ένα χρόνο η αγαπημένη επιλογή των Ελλήνων, έχει πέσει θύμα από το τσουνάμι ακρίβειας που είχε ξεκινήσει πολύ πριν τον πόλεμο και εκτοξεύτηκε σε δυσθεώρητα επίπεδα μετά την έναρξη του.

Η τιμή στο σουβλάκι έχει αυξηθεί ιδιαίτερα τους τελευταίους μήνες και αυτό δεν έχει κάνει αίσθηση μόνο στους Έλληνες καταναλωτές, αλλά και στους τουρίστες, καθώς το Reuters έκανε ειδική αναφορά στα προβλήματα που αφορούν το παραδοσιακό ελληνικό φαΐ.

Αλλά και μία πολύ πρόσφατη ελληνική έρευνα της Ierax Analytics αναδεικνύει τη μεγάλη στροφή των Ελλήνων, ιδιαίτερα των οικονομικά ασθενέστερων προς το Junk food, και γενικότερα στο φθηνότερο και κατώτερο ποιοτικά φαγητό λόγω της ακρίβειας.

Όμως φαίνεται πώς ακόμα και αυτή η, παλαιότερα, φθηνή «διαφυγή» προς επιλογές όπως το σουβλάκι έχει γίνει πλέον δύσκολη υπόθεση καθώς σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς οι τιμές του αυξήθηκαν πολύ πιο γρήγορα από ό,τι αναμενόταν, λόγω του πληθωρισμού που κινείται σε υψηλό 28ετίας. Έτσι, η τιμή για ένα τυλιχτό, έχει φτάσει στα 3,30 ευρώ, αυξημένη κατά 30% σε σχέση με το περασμένο καλοκαίρι.

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες η έλευση του καλοκαιριού και η διαφαινόμενη αύξηση της τουριστικής κίνησης αναμένεται να πυροδοτήσουν νέο κύμα ανατιμήσεων στο γρήγορο φαγητό.

Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της Θεσσαλονίκης, όπου το σάντουιτς με γύρο ενδέχεται να φτάσει στα 4 ευρώ, αν δεν υπάρξει σοβαρή μείωση στις τιμές, καθώς μόνο η αύξηση στο κόστος των πρώτων υλών φτάνει το 40-50%.

Οι αυξήσεις, κυμαίνονται από 10% έως 15%, κόστος που μετακυλά στον καταναλωτή. Έτσι, η πίτα με γύρο αγγίζει τα 3,50 έως 3,90 ευρώ, ενώ αντίστοιχα η τιμή για το σουβλάκι σε σάντουιτς έχει αυξηθεί από τα 3,10 σε 3,50 ευρώ.

Αλλά και οι υπόλοιποι «εκπρόσωποι» του γρήγορου φαγητού όπως είναι το μπέργκερ και η πίτσα δεν γλιτώνουν τις ανατιμήσεις καθώς όλα τα υλικά από τα οποία παρασκευάζονται όπως το αλεύρι ο μοσχαρίσιος κιμάς, το τυρί η ντομάτα το μαρούλι κλπ έχουν πληγεί από την ακρίβεια.

Έτσι μία πίτσα με 8 κομμάτια φτάνει σήμερα στα 12,5 ευρώ και το μπέργκερ στα 9,5 ευρώ τουλάχιστον

Στροφή στο junk food – Πολίτες δύο «ταχυτήτων» στο φαγητό: Τη στροφή στο junk food επιβεβαιώνει και πρόσφατη πανελλαδική έρευνα της εταιρείας Ierax Analytics. Σύμφωνα με τα συμπεράσματα η συρρίκνωση των εισοδημάτων και οι πληθωριστικές πιέσεις, σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στο κόστος ενέργειας και μεταφοράς έχουν οδηγήσει του Έλληνες σε νέες αγοραστικές συνήθειες σε ότι αφορά τη διατροφή.

Στο πλαίσιο αυτό, περιορίζουν τις δαπάνες τους, επιλέγουν λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα, ενώ “παγώνουν” τις αγορές βασικών διατροφικών στοιχείων της μεσογειακής διατροφής.

Η πανελλαδική έρευνα αφορούσε στο διάστημα 20 μέχρι και τις 26 Μαΐου 2022 και εξετάζει σε ποιο βαθμό η αύξηση των τιμών σε βασικά προϊόντα διατροφής που έχει παρατηρηθεί το τελευταίο εξάμηνο έχει επηρεάσει τις διατροφικές συνήθειες, αυξάνοντας την κατανάλωση πρόχειρου και φθηνού φαγητού.

 
Μεγαλώνει η κατανάλωση πιο ανθυγιεινών τροφών: Η οικονομική κατάσταση που εκφράζει το νοικοκυριό των καταναλωτών παίζει σημαντικό ρόλο στις διατροφικές συνήθειες. Συγκεκριμένα, το 41% όσων είναι άνετα οικονομικά δεν έχει επηρεαστεί καθόλου από την αύξηση τιμών τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό για όσους δεν τα βγάζουν πέρα είναι 2%. Για την τελευταία κατηγορία, οι μισοί δήλωσαν πως έχουν επηρεαστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό.

Σημαντικό, επίσης, είναι το γεγονός ότι 41% δηλώνουν πως καταναλώνουν λιγότερες υγιεινές τροφές σε σχέση με έξι μήνες πριν. Αυτό δείχνει μια μεγάλη απόκλιση από το υγιεινό και φρέσκο φαγητό (λαχανικά, φρούτα) . Αντίστοιχα, ποσοστό 16% αγοράζει περισσότερο πρόχειρο φαγητό (junk food) και άρα τρέφεται με περισσότερες κενές θερμίδες σε σχέση με παλαιότερα.

Αξίζει να αναφερθεί ότι ποσοστό 66% των ερωτώμενων, το τελευταίο εξάμηνο αγοράζει λιγότερα τρόφιμα, λόγω της ακρίβειας και αυτή η αλλαγή φαίνεται κυρίως στις μεγαλύτερες ηλικίες άνω των 50 ετών όπου το ποσοστό είναι 75% τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό των νέων 18-30 ετών είναι 57%.

Η οικονομική κατάσταση καθορίζει ποσότητα και ποιότητα: Παράλληλα, η οικονομική κατάσταση φαίνεται ότι παίζει σημαντικό ρόλο στην ποσότητα των τροφίμων που αγοράζει ένας καταναλωτής αφού το 93% όσων δεν τα βγάζουν πέρα οικονομικά πλέον ψωνίζει λιγότερα τρόφιμα. Οι ίδιοι, παρατηρείται ότι πλέον αγοράζουν λιγότερα φρέσκα τρόφιμα σε σχέση με όσους βρίσκονται σε μια πιο άνετη οικονομική κατάσταση.

Επιπλέον, το 67% των ερωτώμενων, σε σύγκριση με το προηγούμενο εξάμηνο, πλέον κοιτάζει περισσότερο την τιμή των τροφίμων ανεξαρτήτως ηλικίας. Βέβαια, όσο αυξάνεται η ηλικία φαίνεται ότι οι ερωτώμενοι το νιώθουν αυτό σε μεγαλύτερο βαθμό. Ακόμη και όσοι είναι άνετα οικονομικά φαίνεται ότι πλέον κοιτούν περισσότερο τις τιμές σε σύγκριση με παλιότερα (75%). Βέβαια πιο έντονα φαίνεται ότι επηρέασε όσους δεν είναι οικονομικά άνετοι.

Φαγητά πιο «επικίνδυνα» για την υγεία: Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι ποσοστό 32% των ερωτώμενων δήλωσε ότι πλέον ενδιαφέρεται λιγότερο για την ποιότητα των τροφίμων σε σχέση με έξι μήνες. Αυτό συνεπάγεται ότι το 1/3 απομακρύνεται από το κριτήριο της ποιότητας των τροφίμων και άρα στρέφεται σε πιο «επικίνδυνα» για την υγεία φαγητά.

Η έρευνα της ierax analytix δείχνει τα πρώτα ανησυχητικά σημάδια μιας τέτοιας στροφής, από το φρέσκο τρόφιμο στο πρόχειρο. «Αν και στην Ελλάδα τα λαχανικά και τα φρούτα είναι πιο προσβάσιμα, σχεδόν οι μισοί δηλώνουν πως αγοράζουν λιγότερες υγιεινές τροφές σε σχέση με έξι μήνες πριν. Πώς θα είναι η εικόνα άραγε σε ένα χρόνο αν συνεχίσουν ανοδικά οι τιμές;» αναφέρει.

Αντίστοιχα, τα 2/3 κοιτάνε περισσότερο την τιμή των τροφίμων και στρέφουν την προσοχή τους από την ετικέτα και τα συστατικά, κυρίως στο κόστος. Όμως έτσι αγνοούν τη χαμηλή διατροφική αξία των τροφών που επιλέγουν και καταλήγουν να καταναλώνουν κενές θερμίδες.