Από τα ΙΕΚ στα ΑΕΙ: Παράθυρο για 35.000 σπουδαστές

Δρόμο από τα ΙΕΚ στα ΑΕΙ», μελετά να ανοίξει ο υπ. Παιδείας κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης εντός του 2008. Μάλιστα όταν αναγνωριστούν και τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων των Κέντρων Ελευθέρων Σπουδών (ΚΕΣ), τότε η αλλαγή του τοπίου της μεταλυκειακής Εκπαίδευσης, θα είναι εκ βάθρων.

Το βασικό σενάριο είναι να μπορούν να εισάγονται οι απόφοιτοι των ΙΕΚ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, και η «κρησάρα» να γίνεται λίγο πριν από τη λήψη του πτυχίου μέσα στα ίδια τα πανεπιστήμια και τα τεχνολογικά ιδρύματα.

Το παράθυρο στα τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα ανοίγει για περίπου 35.000 σπουδαστές δημόσιων αλλά και ιδιωτικών ΙΕΚ. Φυσικά το «διαβατήριο» για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ θα το δίνουν εξετάσεις.

Το σενάριο
Το επικρατέστερο σενάριο από αυτά που εξετάζει το υπ. Παιδείας, είναι οι απόφοιτοι των ΙΕΚ να έχουν τη δυνατότητα για την είσοδό τους στα ΑΕΙ και ΤΕΙ να μεταφέρουν τις μονάδες που έχουν από τα μαθήματα που παρακολούθησαν στα ΙΕΚ, δηλαδή να τα αναγνωρίσουν, για να εισαχθούν σε σχολές ανάλογης ειδικότητας των πανεπιστημίων. Στη συνέχεια θα δίνουν εξετάσεις μόνο σε όσα μαθήματα δεν συμπίπτουν με όσα ήδη έχουν ολοκληρώσει στα ΙΕΚ.

Δηλαδή, για να μπουν στα ΑΕΙ-ΤΕΙ (στο πρώτο έτος της αντίστοιχης σχολής), θα αναγνωρίζουν τα όμοια μαθήματα και θα εξετάζονται σε όσα δεν έχουν διδαχθεί.

Μελετάται, μάλιστα, να αποτελέσουν ανεξάρτητη κατηγορία, η οποία δεν θα επηρεάζει το ποσοστό εισαγωγής των υποψηφίων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Η αλλαγή αυτή, που αναμένεται να φέρει τα πάνω-κάτω και στη βαθμίδα της μεταλυκειακής Εκπαίδευσης, αλλά και σε αυτήν της Τριτοβάθμιας, ακολουθεί μια γενικότερη ευρωπαϊκή τάση που υπάρχει για την ελεύθερη πρόσβαση όλων των παιδιών στις ανώτατες σπουδές. Ομως, το εάν και πόσοι από αυτούς θα αποφοιτούν, είναι ένα πρόβλημα που θα πρέπει να λύσουν τα ίδια τα πανεπιστήμια.

Ετοιμάζεται λοιπόν να δοθεί η δυνατότητα συνέχισης των σπουδών στους περίπου 20.000 σπουδαστές των συνολικά 116 δημόσιων ΙΕΚ, καθώς και στους 15.000 των 50 ιδιωτικών κέντρων κατάρτισης, αφού τελειώσουν τις σπουδές τους σε αυτά, και αφού δώσουν εξετάσεις για σχολές με παρεμφερή επιστημονικά αντικείμενα με αυτά που σπούδασαν.

Για τους νέους φοιτητές είναι βέβαιον ότι θα ερωτηθούν και τα ίδια τα ΑΕΙ και ΤΕΙ, καθώς οι απόφοιτοι των ΙΕΚ θα μπορούν να εισάγονται σε συγκεκριμένες σχολές ΑΕΙ και ΤΕΙ, ανάλογα με τις ανάγκες των ιδρυμάτων που θα δεχθούν να τους πάρουν.

Για παράδειγμα, δεν μπορεί απόφοιτος των ΙΕΚ να πάει στη Νομική σχολή, ούτε στην Ιατρική, γιατί το επίπεδο των σπουδών και τα επιστημονικά αντικείμενα που έχει διδαχθεί δεν είναι συναφή. Θα μπορεί όμως να περάσει σε μια τεχνολογική σχολή ή και σε ορισμένες του Πολυτεχνείου που σχετίζονται με την ειδικότητά του.

Χιλιάδες εγγραφές
Η αλήθεια είναι, πάντως, ότι ιδιαίτερα ύστερα από την καθιέρωση της βαθμολογικής βάσης του «10» χιλιάδες τελειοφοίτων ακολούθησαν τον δρόμο των ΙΕΚ, με αποτέλεσμα το 2006 οι εγγραφές να εκτιναχθούν στα ύψη. Κι αυτό γιατί στα ΙΕΚ δίνεται η δυνατότητα, μέσα από μια ευρεία γκάμα επιλογών, να μπορεί και ο μεσαίος ή χαμηλόβαθμος μαθητής να βρει τι του ταιριάζει.

Αυτός είναι και ο λόγος που καθημερινά στον ΟΕΕΚ φθάνουν δεκάδες αιτήματα για την ίδρυση νέων ειδικοτήτων στα δημόσια ΙΕΚ.

Η επιλογή της επαγγελματικής κατάρτισης μετά το λύκειο αποτελεί συνειδητή επιλογή για το 70%-75% των σπουδαστών των δημόσιων ΙΕΚ, σύμφωνα με έρευνα του Οργανισμού Επαγγελματικής Κατάρτισης. Το 2006 στα δημόσια ΙΕΚ φοιτούσαν 19.867 σπουδαστές, ενώ φέτος ξεπέρασαν τους 21.000.

Οι σπουδαστές εκδηλώνουν ενδιαφέρον κυρίως για τις ειδικότητες εκείνες που εξασφαλίζουν γρήγορη δουλειά, όπως είναι οι μηχανικοί, οι ηλεκτρολόγοι, οι τεχνικοί δικτύων για το φυσικό αέριο και οι κομμωτές, ενώ ήδη προσφέρονται και νέα αντικείμενα σπουδών, όπως είναι αυτά των «Συνοδών Βουνού» και της «Θαλασσοθεραπείας Spa», που γίνονται... ανάρπαστα.

ΕΥΡ. ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ
«Η ΕυρωπαΪκη ενωση προωθεί την ελεύθερη πρόσβαση»

«Υπάρχει σε ευρωπαϊκό επίπεδο μια πολιτική που λέει ότι θα πρέπει στην Εκπαίδευση να υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση. Τα συστήματα που έχουν υιοθετήσει αυτή την αρχή στην Ευρώπη, τους αφήνουν όλους να μπουν, αλλά δεν τους αφήνουν όλους να βγουν από το πανεπιστήμιο. Και θα πρέπει κάπου, σε κάποιες βαθμίδες να υπάρχει ένα φίλτρο, μια αξιολόγηση. Το ζήτημα είναι το κάθε εκπαιδευτικό σύστημα, σε ποιο επίπεδο αποφασίζει να βάλει το ποιοτικό του φίλτρο», λέει ο υπ. Παιδείας κ. Ευρ. Στυλιανίδης.

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα