Δίσκοι φρένων - ένα χαρακτηριστικό για την ασφάλειά σας

Δίσκοι φρένων - ένα χαρακτηριστικό για την ασφάλειά σας

Οι δίσκοι και τα τακάκια φρένων είναι αναλώσιμα που πρέπει να αντικαθίστανται εγκαίρως και να λειτουργούν σωστά. Συνήθως παραβλέπονται εφόσον όλα είναι εντάξει - απλά λειτουργούν. Ωστόσο, η ασφάλεια του οδηγού και των άλλων χρηστών του οδικού δικτύου εξαρτάται άμεσα από το σύστημα πέδησης, πράγμα που σημαίνει ότι η σωστή λειτουργία των φρένων είναι θέμα μεγάλης ευθύνης.

Γενικές έννοιες και σκοπός των δίσκων φρένων
Οι δίσκοι, όπως και τα τακάκια των φρένων, παίζουν παθητικό ρόλο στο σύστημα πέδησης: τα τακάκια των φρένων πιέζονται στον περιστρεφόμενο δίσκο που είναι στερεωμένος στον άξονα από ένα ενεργό εξάρτημα, τη δαγκάνα των φρένων. Η ενέργεια της κίνησης του αυτοκινήτου - κινητική - μεταφέρεται στο ζεύγος των φρένων σε σύντομο χρονικό διάστημα και μετατρέπεται σε θερμότητα: ο δίσκος θερμαίνεται απότομα και έντονα και το αυτοκίνητο σταματά.

Σήμερα υπάρχουν τέσσερα ζεύγη φρένων στο όχημα. Συνήθως, το φορτίο στον μπροστινό και τον πίσω άξονα κατά την πέδηση κατανέμεται 70/30 ή 60/40, γι' αυτό και οι σχεδιασμοί των δίσκων για τους μπροστινούς και τους πίσω τροχούς είναι διαφορετικοί.

Απαιτήσεις δίσκων φρένων
Οι κύριες απαιτήσεις που τίθενται στους δίσκους είναι η θερμική αντίσταση, η θερμοχωρητικότητα και η θερμική αγωγιμότητα. Κατά την πέδηση, ο δίσκος θερμαίνεται στους 300 °C έως 350 °C κατά την κανονική οδήγηση και στους 600 °C ή περισσότερο κατά την επιθετική οδήγηση. Ο δίσκος θα πρέπει να κρυώσει γρήγορα, χωρίς απώλεια αντοχής, γεωμετρίας ή εσωτερικής δομής. Για να αυξηθεί η απαγωγή θερμότητας, οι δίσκοι αερίζονται και είναι διάτρητοι.

Μηχανική αντοχή. Επειδή η πέδηση είναι αποτέλεσμα της τριβής μεταξύ του δίσκου και των τακακιών, το υλικό πρέπει να έχει επαρκή αντοχή στην τριβή, έναν βέλτιστο συνδυασμό σκληρότητας και ανθεκτικότητας.

Βάρος. Οι δίσκοι φρένων είναι ανελαστικοί και επομένως κάθε κιλό μετράει. Μέχρι πρόσφατα, ήταν αδύνατο να επιλυθεί η αντίφαση μεταξύ αντοχής (απαιτείται καλό μέταλλο) και ελαφρότητας.

Τι φθείρει τις ζάντες και πώς να παρατείνετε τη "ζωή" τους
Οι κανονικές ζάντες (όχι από ανθρακονήματα) θα φθαρούν ούτως ή άλλως, απλώς κατά τη διαδικασία εκμετάλλευσης. Υπάρχουν όμως παράγοντες που επηρεάζουν τη μακροζωία των αναλωσίμων φρένων.

  • Κυκλοφορία. Η παραμονή σε ένα μποτιλιάρισμα είναι μια από τις πιο δυσάρεστες στιγμές για όλα τα μέρη ενός αυτοκινήτου. Η κίνηση με μικρά τραντάγματα, με συχνό φρενάρισμα, φθείρει γρήγορα τους δίσκους και τα τακάκια. 
  • Φορτία. Η ρυμούλκηση ενός ρυμουλκούμενου ή απλώς το βαρύ φορτίο ενός αυτοκινήτου, ειδικά όταν οδηγείτε σε κατηφόρα, επιβαρύνει αρκετά το σύστημα πέδησης.
  • Εκτός δρόμου. Η οδήγηση σε υπεραστικές διαδρομές αποτελεί πρόκληση, καθώς οι δίσκοι των φρένων φθείρονται πολλές φορές πιο γρήγορα από ό,τι στο δρόμο.

Πώς μπορώ να ξέρω πότε ήρθε η ώρα να αντικαταστήσω τους δίσκους των φρένων μου;
Δεν υπάρχει αυστηρά καθορισμένος ρυθμός για την αντικατάσταση ενός δίσκου φρένων, όλα εξαρτώνται από το υλικό, την ποιότητα και τη χρήση. Κατά κανόνα, οι ειδικοί ακολουθούν τον ακόλουθο κανόνα: κάθε τρίτη αντικατάσταση τακακιών φρένων γίνεται ταυτόχρονα με την αντικατάσταση των δίσκων. Αλλά δεν είναι αξίωμα: οι ακριβοί δίσκοι θα διαρκέσουν πολύ περισσότερο και οι χαμηλής ποιότητας θα πρέπει να αντικαθίστανται ακόμη πιο συχνά.

Η φθορά των δίσκων καθορίζεται από την επιθεώρηση: κάθε μοντέλο έχει μια προδιαγραφή που καθορίζει το ελάχιστο πάχος του δίσκου (οι δίσκοι άνθρακα καθορίζουν ένα ελάχιστο βάρος), πάνω από το οποίο οι δίσκοι πρέπει να αντικαθίστανται. Αυτό είναι ιδανικό για κανονική χρήση.

Σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, μια αλλαγή στις επιδόσεις του οχήματος αποτελεί προειδοποιητικό σήμα:

1. μεγαλύτερη απόσταση πέδησης,
2. το όχημα στρέφεται στο πλάι κατά το φρενάρισμα,
3. η στάθμη του υγρού των φρένων έχει πέσει,
4. το πεντάλ του φρένου γίνεται μαλακό ή "παραγεμισμένο",
5. Οι τροχοί μπλοκάρουν κατά το φρενάρισμα,
6. το τιμόνι δονείται όταν πατάτε το πεντάλ του φρένου,
7. υπάρχει θόρυβος από τα τακάκια των φρένων (τρίξιμο, τρίξιμο, τρίξιμο),
8. ο δίσκος του φρένου έχει υποστεί ζημιά και είναι ορατός εξωτερικά,
9. ο δίσκος του φρένου έχει βαθύ αυλάκι δακτυλίου και τσαλακωμένη μεταλλική επιφάνεια.

Γενικά, οι μπροστινοί δίσκοι φρένων πρέπει να αντικαθίστανται συχνότερα από τους πίσω δίσκους φρένων λόγω του υψηλότερου φορτίου.

Ανεξάρτητα από τον λόγο αντικατάστασης, υπάρχουν μερικά σημεία που πρέπει να ληφθούν υπόψη:

  • Κατά την αντικατάσταση των δίσκων των φρένων, πρέπει να αντικατασταθούν και τα τακάκια των φρένων, καθώς η φθορά των νέων δίσκων είναι ανομοιόμορφη,
  • οι δίσκοι (και τα τακάκια μαζί με αυτούς) πρέπει πάντα να αντικαθίστανται σε ζεύγη, ακόμη και αν ο ένας είναι εκτός λειτουργίας και ο άλλος είναι ακόμη καλός, διαφορετικά το αυτοκίνητο θα τραβηχτεί προς τα πλάγια κατά το φρενάρισμα,
  • όταν αντικαθιστάτε μόνοι σας τους δίσκους των φρένων, πρέπει να βεβαιωθείτε ότι δεν έχει απομείνει εργοστασιακό γράσο στους δίσκους που να ενθαρρύνει την ολίσθηση των τακακιών,
  • μετά την αντικατάσταση των δίσκων, είναι απαραίτητη η επικάλυψη: περίπου 150-200 χιλιόμετρα προσεκτικής οδήγησης χωρίς έντονη επιτάχυνση και απότομο φρενάρισμα, έτσι ώστε τα τακάκια και οι δίσκοι να φύγουν από τη μικροτραχύτητα και να μεγιστοποιήσουν την επιφάνεια επαφής,
  • κατά την αντικατάσταση των δίσκων των φρένων, επιθεωρήστε την πλήμνη για σκουριά και ζημιές που μπορεί να προκαλέσουν κραδασμούς στους δίσκους και τα τακάκια,
  • Ταυτόχρονα με την αντικατάσταση των δίσκων, θα πρέπει να συντηρηθούν (να καθαριστούν και να λιπανθούν) και οι δαγκάνες.

Οι πληροφορίες προέρχονται από πηγές:
https://www.autodoc.gr/exartimata-aftokiniton/diskoplaka-10132
https://el.hoboetc.com/avtomobili/446-kak-opredelit-iznos-tormoznyh-diskov-dopustimye-normy-i-osobennosti.html