Παιδιά με μαθησιακά προβλήματα και ελεύθερος χρόνος. Tips προς τους γονείς

Πιο έντονα βιώνουν τον εγκλεισμό στο σπίτι τα παιδιά με μαθησιακά προβλήματα.

Από την πλευρά της, η Ελένη Μπόντη, ειδική παιδαγωγός, επίκουρη καθηγήτρια Ιατρικής Σχολής ΑΠΘ (Α’ Πανεπιστημιακή Ψυχιατρική Κλινική ΑΠΘ, ΓΝΘ Παπαγεωργίου), εξηγεί το πώς επηρεάζει ο εγκλεισμός τα παιδιά που παρουσιάζουν ειδικές διαταραχές μάθησης, λόγου και διάσπασης προσοχής. «Όλες οι παραπάνω ιδιαιτερότητες είναι φυσικό να εντείνονται σε μια κατάσταση εγκλεισμού στο σπίτι (λόγω της πανδημίας).

«Είναι γεγονός ότι συχνά εστιάζουμε στα αρνητικά (πχ. μην κάνεις τόση φασαρία, μην τρέχεις, μη μαλώνεις με τον αδερφό σου), ενώ σπάνια επιβραβεύουμε τα θετικά (πχ. μπράβο που παίξατε τόσο όμορφα με την αδερφή σου, είμαι πολύ περήφανος/η για σένα που τακτοποίησες όλα σου τα παιχνίδια)».
Τι οφείλουν να κάνουν οι γονείς;

Τα παιδιά με προβλήματα διάσπασης προσοχής και υπερκινητικότητας είναι βέβαιο ότι θα βιώνουν τη διαφορετική αυτή συνθήκη με πολύ πιο έντονο τρόπο, ενώ πολλά από τα υπάρχοντα συμπτώματά τους είναι πιθανό να ενταθούν», σημειώνει. Για αυτό συστήνει, στους γονείς:

    Να είναι πιο επιεικείς.
    Να αγνοήσουν αρνητικές συμπεριφορές του παιδιού, όπως τις εξάρσεις θυμού ή την ένταση που μπορεί να παρουσιάζουν.
    Να επιβραβεύουν περισσότερο τις θετικές (επιθυμητές).
    Να φτιάξουν ένα καθημερινό πρόγραμμα, βασισμένο στα νέα δεδομένα, το οποίο να περιλαμβάνει τις ώρες του φαγητού, του ύπνου, των διαδικτυακών μαθημάτων, του παιχνιδιού, της τηλεόρασης ή της ενασχόλησης με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια και το διαδίκτυο. «Με τα μικρότερα παιδιά μπορείτε να ζωγραφίσετε το καθημερινό πρόγραμμα σε ένα μεγάλο χαρτόνι (σχεδιάστε ρολόγια με τις ώρες και δίπλα την κάθε δραστηριότητα), ώστε να βλέπει το παιδί τη σειρά των δραστηριοτήτων και να ξέρει πού βρίσκεται ανά πάση στιγμή της ημέρας».
    Να περνούν ποιοτικό χρόνο με τα παιδιά, κάνοντας ευχάριστες δραστηριότητες. «Δείτε μαζί μια ωραία ταινία και μετά ζητήστε τους να ζωγραφίσουν κάτι από την ταινία που τους άρεσε. Βρείτε κουίζ και παιχνίδια λογικής από το διαδίκτυο και προσπαθήστε να τα λύσετε με τα παιδιά σας. Παίξτε επιτραπέζια παιχνίδια και παντομίμα».
    Να οργανώστε απλές αθλητικές δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν μέσα στο σπίτι ή στο μπαλκόνι.
    Να ακούσετε μουσική ή να παίξετε μουσική (με διάφορα αντικείμενα) ή να φτιάξετε ένα δικό σας τραγούδι.
    Να κάνετε μια γωνιά στο σπίτι, «γωνιά του θυμού», όπου θα υπάρχει ένα μεγάλο μαξιλάρι το οποίο μπορούν να χτυπούν, όταν νιώθουν θυμό, ή να κάνετε μια «σελίδα θυμού», στην οποία μπορούν να μουντζουρώσουν, να γράψουν ό,τι θέλουν, να την τσαλακώσουν ή να τη σκίσουν.

Αγάπη, κατανόηση και υπομονή, οι λέξεις – κλειδιά

Πάντως, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να προσπαθήσουν να «εκμεταλλευτούν» οι γονείς τον ελεύθερο χρόνο των παιδιών για την κάλυψη μαθησιακών κενών καθώς «αυτό θα δημιουργήσει ακόμη μεγαλύτερο άγχος και εκνευρισμό στα παιδιά, αφού θα βιώσουν ακόμα πιο αρνητικά τον εγκλεισμό, σαν μια μορφή τιμωρίας με επιπλέον διάβασμα».

«Το σημαντικό είναι», όπως υπογραμμίζει η κα Μπόντη, «αυτή τη δύσκολη περίοδο, να δώσουμε προτεραιότητα στην υγεία των παιδιών μας, τόσο τη σωματική όσο και την ψυχική, αλλά και στη δική μας. Ακόμη και αν κάποιες μέρες εσείς και τα παιδιά σας, δεν θέλετε να κάνετε απολύτως τίποτα, είναι και αυτό λογικό»!

Μπορείτε απλώς να καθίσετε ή να ξαπλώσετε μαζί με το παιδί σας στον καναπέ του σαλονιού σας και απλά να συζητάτε μαζί του. Αγάπη, κατανόηση και υπομονή είναι οι λέξεις – κλειδιά σε αυτή τη δύσκολη περίοδο που όλοι διανύουμε.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ