Η Τουρκία "καίγεται" για τα F-16 ενώ η Ελλάδα αποκτά πρωτόγνωρη υπεροχή στους αιθέρες

Η Τουρκία "καίγεται" για τα F-16 ενώ η Ελλάδα αποκτά πρωτόγνωρη υπεροχή στους αιθέρες

Το περιοδικό Forbes δημοσιεύει άρθρο του Paul Iddon αναφέροντας ότι, τουλάχιστον στο άμεσο μέλλον, ο μεγαλύτερος αριθμητικά στόλος των πολεμικών αεροσκαφών της Τουρκίας θα υπολείπεται ποιοτικά από τον ελληνικό στόλο.

Η Τουρκία συμβιβάζεται σταδιακά με την πραγματικότητα ότι η ελληνική Πολεμική Αεροπορία ελληνική αεροπορία θα μπορούσε σύντομα να έχει έναν πιο προηγμένο τεχνολογικά στόλο μαχητικών αεροσκαφών μέσα σε λίγα μόλις χρόνια.

Τίτλος: F-16 Modernization Increasingly Important For Turkey As Greece Gradually Gains Unprecedented Airpower Advantage – Ο εκσυγχρονισμός των F-16 γίνεται όλο και πιο σημαντικός για την Τουρκία καθώς η Ελλάδα σταδιακά αποκτά πρωτοφανές πλεονέκτημα αεροπορικής ισχύος

«Εάν το σχέδιό μας για τον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών F-16 αποτύχει και η Ελλάδα πραγματοποιήσει τα δικά της προγράμματα, τότε η ελληνική πλευρά θα έχει το πάνω χέρι όσον αφορά τα μαχητικά αεροσκάφη το 2025», δήλωσε ο απόστρατος Γενικός Διοικητής της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας, Abidin Unal. «Ως εκ τούτου, το πρόγραμμά μας για την προμήθεια 40 αεροσκαφών F-16 Viper και τον εκσυγχρονισμό έως και 80 F-16 είναι ζωτικής σημασίας».

Η Τουρκία ελπίζει ότι οι ΗΠΑ θα εγκρίνουν την συμφωνία 20 εκ. δολαρίων, που ζήτησε τον Οκτώβριο 2021 και αφορά 40 νέα F-16 Block 70 Viper και 79 κιτ εκσυγχρονισμού για τα υπάρχοντα F-16 του τουρκικού στόλου. Ωστόσο, απομένει η έγκριση του Κογκρέσου και ο άνθρωπος κλειδί, ο γερουσιαστής Bob Menendez, παραμένει ανένδοτος να μην εγκρίνει την πώληση, εκτός εάν ο Τούρκος Πρόεδρος Erdogan προχωρήσει σε σαρωτικές αλλαγές πολιτικής.

Επιπλέον, ακόμη κι αν η πώληση εγκρινόταν ομόφωνα αύριο, οι αναλυτές επεσήμαναν ότι η Τουρκία θα έπρεπε να περιμένει ένα διάστημα πριν παραλάβει τα νέα F-16 Block 70 Viper, λόγω της καθυστερημένης (σε εκκρεμότητα) παραγωγής που προκαλείται από τη μαζική ζήτηση για F-16 από άλλου φορείς.

Ο Menendez υποστηρίζει την πώληση μαχητικών stealth F-35 Lightning II πέμπτης γενιάς στην Ελλάδα. Η Αθήνα θέλει τουλάχιστον 20 από αυτά τα αεροσκάφη πέμπτης γενιάς.

Η εκτίμηση του απόστρατου Τούρκου Πτεράρχου για πλεονέκτημα της Ελλάδας στους αιθέρες το 2025 είναι ενδιαφέρουσα. Η Αθήνα αναμένει να παραλάβει το τελευταίο από τα 24 μαχητικά Dassault Rafales F3R 4,5 γενιάς που έχει αγοράσει από τη Γαλλία έως τον Ιανουάριο του 2025.

Στις 12 Σεπτεμβρίου, η Ελλάδα παρέλαβε το πρώτο από τα 83 F-16 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας (HAF) που αναβαθμίζει η Lockheed Martin στο πιο πρόσφατο πρότυπο Block 72. Αναμένει να παραλάβει όλα αυτά τα αεροσκάφη, που θα έχουν αναβαθμιστεί πλήρως, έως τις 30 Ιουνίου 2027. Μέχρι τότε, η (Ελλάδα) HAF θα έχει τον πιο προηγμένο στόλο F-16 της Ευρώπης. Η Ελλάδα πιθανότατα δεν θα παραλάβει κανένα F-35 μέχρι τουλάχιστον το δεύτερο μισό αυτής της δεκαετίας. Από την άλλη πλευρά, εάν η Αθήνα επιλέξει κάποια μεταχειρισμένα αεροσκάφη, θα μπορούσε να αρχίσει να παραλαμβάνει αυτά τα αεροσκάφη πέμπτης γενιάς σε συντομότερο χρονικό διάστημα. Μπορεί κάλλιστα να το κάνει. Εξάλλου, 12 από τα Rafales που έχει αγοράσει είναι της πρώην γαλλικής Πολεμικής Αεροπορίας.

Όλα τα παραπάνω αεροσκάφη είναι πιο προηγμένα από τα 270 F-16 Block 30/40/50 που αποτελούν την ραχοκοκαλιά της τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας. Και ενώ η Τουρκία θα διατηρήσει αναμφίβολα ένα ποσοτικό πλεονέκτημα, η Ελλάδα αποκτά γρήγορα ένα ποιοτικό πλεονέκτημα.

Στον δείκτη Global Firepower του 2023, η Ελλάδα και η Τουρκία αναφέρονται ως ένα από τα σημαντικότερα σημεία ανάφλεξης στον κόσμο σήμερα, κάτι που δεν προκαλεί έκπληξη δεδομένων των συνεχιζόμενων εντάσεων μεταξύ τους. Η Τουρκία κατατάχθηκε πιο ισχυρή από την Ελλάδα σε κάθε κατηγορία, συμπεριλαμβανομένης της αεροπορικής δύναμης. Αν και αυτό είναι απίθανο να αλλάξει σύντομα, η Αθήνα θα μπορούσε να αποκτήσει ένα σαφές ποιοτικό πλεονέκτημα με αυτές τις προμήθειες μαχητικών.

Σχετικά με τις δυνατότητες του stealth F-35, ο απόστρατος Τούρκος Πτέραρχος Unal υπογράμμισε ότι «το σκάφος με βλέπει ήδη μέχρι να το δω», ενώ σημείωσε ότι αυτό αναμφίβολα «του δίνει ένα πλεονέκτημα στο περιβάλλον της αεροπορικής εκστρατείας». Πρόσθεσε, όμως, ότι δεν πιστεύει ότι «θα ήταν σωστό να λέγεται ότι έχει άλλο πολύ ισχυρό πλεονέκτημα εκτός από αυτό το χαρακτηριστικό». Επίσης ανέφερε ότι η Τουρκία έχει την δική της ανεξάρτητη δυνατότητα εκσυγχρονισμού των F-16, η οποία δεν θα πρέπει να υποτιμάται, και για αυτό η Τουρκία «πρέπει να βασιστεί στη δική της εγχώρια δυνατότητα».

Το σχέδιο εκσυγχρονισμού (Ozgur Project) της Τουρκίας στοχεύει σε αυτό ακριβώς. Το έργο περιλαμβάνει νέα αεροηλεκτρονικά, δομικές βελτιώσεις και τοπικής παραγωγής ενεργά ραντάρ ηλεκτρονικής σαρωμένης συστοιχίας (AESA), που θα τοποθετηθούν στα Block 30 F-16, τη μόνη παραλλαγή για την οποία η Τουρκία έχει τον κώδικα πηγής, και στα παλαιότερα μοντέλα στο οπλοστάσιό της. Η Τουρκία σχεδιάζει να εγκαταστήσει τα ραντάρ AESA σε 36 από αυτά τα αεροσκάφη.

Ενώ η ικανότητα της Τουρκίας να αναβαθμίσει ουσιαστικά πολλά από τα F-16 είναι σημαντική, ο μεγαλύτερος στόλος μαχητικών της φαίνεται τελικά καταδικασμένος να υπολείπεται ποιοτικά έναντι του ελληνικού, τουλάχιστον για στο εγγύς μέλλον, καταλήγει ο αρθρογράφος.

*Ο Paul Iddon είναι δημοσιογράφος/ αρθρογράφος με ειδίκευση στις στρατιωτικές και πολιτικές υποθέσεις της Μέσης Ανατολής.

ΠΗΓΗ: Περιοδικό Forbes – Άρθρο του Paul Iddon - Hellas Journal