Reuters: Από τη γέφυρα έπεφταν κομμάτια τσιμέντου πολύ πριν καταρρεύσει

Reuters: Από τη γέφυρα έπεφταν κομμάτια τσιμέντου πολύ πριν καταρρεύσει

Ολοένα και περισσότερα στοιχεία έρχονται κάθε ημέρα που περνάει στη δημοσιότητα, αναφορικά με τη γέφυρα του αυτοκινητοδρόμου Α10 που κατέρρευσε στη Γένοβα, παρασέρνοντας στον θάνατο 38 ανθρώπους.

Σε ένα αποκαλυπτικό δημοσίευμα το πρακτορείο Reuters εστιάζει στη δραστική μείωση των κρατικών επενδύσεων σε έργα υποδομής στην Ιταλία τη τελευταία δεκαετία, στο πλαίσιο των προγραμμάτων λιτότητας, ενώ τονίζει τις βαριές ευθύνες που φέρει η ιδιωτική εταιρεία που είχε αναλάβει τη συντήρηση του αυτοκινητόδρομου, μέρος του οποίου αποτελούσε και η εν λόγω γέφυρα. Εξάλλου, σύμφωνα με το πρακτορείο, το πολύνεκρο δυστύχημα έχει ήδη αποτελέσει νέα αιτία τριβής μεταξύ της ιταλικής κυβέρνησης και των Βρυξελλών.

Αναλυτικά, το Reuters αναφέρει ότι, ανεξαρτήτως των περιορισμών της ΕΕ, τα έργα υποδομής είχαν πάψει εδώ και χρόνια να αποτελούν προτεραιότητα των ιταλικών κυβερνήσεων. Μεταξύ του 2008 και το 2015 το ποσοστό των επενδύσεων σε κατασκευή και συντήρηση έργων υποδομής μειώθηκε κατά 58%, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ.

Με την νέα ιταλική κυβέρνηση να χρησιμοποιεί ήδη την κατάρρευση της γέφυρας για να πιέσει τις Βρυξέλλες για χαλάρωση της εποπτείας και των ασφυκτικού ελέγχου στα οικονομικά της χώρας, η Κομισιόν απαντά σημειώνοντας ότι τον Απρίλιο εγκρίθηκε πλάνο συντήρησης των ιταλικών αυτοκινητοδρόμων ύψους 8,5 δισεκατομμυρίων ευρώ. Πάντως ένα έκτακτο πρόγραμμα επιθεώρησης των σηράγγων και των γεφυρών σε όλο το συγκοινωνιακό δίκτυο της χώρας, που προωθεί η ιταλική κυβέρνηση, φαίνεται να συναντά την δυσαρέσκεια των Βρυξελλών λόγω του κόστους του.

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με το Reuters, το πραγματικό ερώτημα είναι άλλο: Θα παραμείνουν οι υποδομές ιδιωτικές; Πρόκειται για ένα ερώτημα που, σε περίπτωση που τεθεί από την ιταλική πλευρά, θα συναντήσει με κάθε βεβαιότητα την αντίδραση των Βρυξελλών καθώς η ΕΕ εδώ και χρόνια προωθεί την ιδιωτικοποίηση ακόμα και των βασικότερων δομών των κρατών-μελών της.

Στην περίπτωση της γέφυρας της Γένοβας οι ευθύνες της ιδιωτικής πρωτοβουλίας είναι βαρύτατες, καθώς για τη συντήρησή της υπεύθυνη ήταν μια ιδιωτική εταιρεία διαχείρισης σταθμών διοδίων, και όχι η κυβέρνηση.

Πρόκειται για την Autostrade per l’Italia, μέλος της Atlantia group με έδρα το Μιλάνο, η οποία δηλώνει ότι είχαν πραγματοποιηθεί όλες οι απαραίτητες παρεμβάσεις και έλεγχοι για την ασφάλεια της γέφυρας. Σημειώνει δε ότι μέσα σε 5 χρόνια ξόδεψε περισσότερα από 1 δισεκατομμύριο ευρώ για τη συντήρηση και αναβάθμιση του οδικού δικτύου μήκους 3.000 χιλιομέτρων που ελέγχει.

Ωστόσο η ιδιωτική εταιρεία δεν έχει ανακοινώσει το ποσό που ξόδεψε για τη συντήρηση συγκεκριμένα της εν λόγω γέφυρας, που αποτελεί τμήμα του αυτοκινητοδρόμου που συνδέει τη Γένοβα με τη νότια Γαλλία.

Μιλώντας στην κρατική τηλεόραση ο Antonio Brencich, μηχανικός που διδάσκει στο πανεπιστήμιο της Γένοβας, ανέφερε ότι η γέφυρα παρουσίαζε σοβαρά προβλήματα ήδη δύο δεκαετίες μετά την κατασκευή της.

Κάτι που επιβεβαιώνεται και από μαρτυρίες ανθρώπων που ζούσαν κάτω από τη γέφυρα, καθώς διήρχετο από κατοικημένη περιοχή. «Την δεκαετία του 1980 κομμάτια τσιμέντου έπεσαν (από τη γέφυρα) και κατέστρεψαν σταθμευμένα αυτοκίνητα», ανέφερε ένας 58χρονος συνταξιούχος, κάτοικος της περιοχής.

Κατάσταση έκτακτης ανάγκης

Ήδη από χθες, επομένη της κατάρρευσης της οδογέφυρας, η ιταλική κυβέρνηση κήρυξε κατάσταση έκτακτης ανάγκης στη Γένοβα και δεσμεύτηκε να ανακαλέσει την άδεια από την εταιρεία εκμετάλλευσης του έργου, η οποία κατηγορείται για εγκληματική αμέλεια.

Κατόπιν αιτήματος του περιφερειάρχη της Λιγυρίας, πρωτεύουσα της οποίας είναι η Γένοβα, "κηρύξαμε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για 12 μήνες", δήλωσε χθες ο πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε, έπειτα από έκτακτο υπουργικό συμβούλιο που έγινε στην πόλη αυτή.

Η κατάσταση έκτακτης ανάγκης προσφέρει ένα ρυθμιστικό πλαίσιο για τη διαχείριση της περιοχής και την παροχή βοήθειας στους περισσότερους από 630 κατοίκους που απομακρύνθηκαν από τα σπίτια τους, τα οποία βρίσκονται κάτω από τα απομεινάρια της οδογέφυρας και θεωρείται ότι είναι επικίνδυνο να επιστρέψουν σε αυτά. Η ιταλική κυβέρνηση δεσμεύτηκε για την μετεγκατάστασή τους πριν από το τέλος του έτους.

Ο Κόντε ανακοίνωσε χθες επίσης την αποδέσμευση μιας πρώτης έκτακτης βοήθειας ύψους 5 εκατομμυρίων ευρώ, όπως και ότι θα κηρυχθεί μια ημέρα εθνικού πένθους.

Σύμφωνα με πολλά μέσα ενημέρωσης, αυτό θα γίνει το Σάββατο, ημέρα κατά την οποία ο δήμος της Γένοβας προβλέπει την επίσημη τέλεση της κηδείας των θυμάτων της τραγωδίας.

"Βουτιά" για τις μετοχές των ιδιωτικών εταιρειών

Βουτιά 23,5% κατέγραψε η μετοχή της Atlantia, της εταιρείας που διαχειρίζεται την οδογέφυρα της Γένοβας, η οποία σήμερα τέθηκε καθυστερημένα σε διαπραγμάτευση, δύο ημέρες μετά την τραγωδία.

Οι μετοχές της Atlantia και άλλων εταιρειών που διαχειρίζονται αυτοκινητοδρόμους στην Ιταλία δέχονται ισχυρές πιέσεις με την έναρξη των συναλλαγών σήμερα, αφού η ιταλική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα επιδιώξει να ανακαλέσει την ανάθεση και να ενισχύσει το ρυθμιστικό πλαίσιο μετά την καταστροφή στην γέφυρα της Γένοβας.

Οι μετοχές της Atlantia, στην οποία ανήκει η Autostrade per l'Italia που διαχειρίζεται την οδογέφυρα της Γένοβας, αρχικά δεν τέθηκαν σε διαπραγμάτευση και οι εκτιμήσεις τοποθετούσαν στο 20% την πτώση της μετοχής.

Οι μετοχές των ανταγωνιστριών SIAS και ASTM υποχώρησαν κατά 8% και 7% αντίστοιχα.

Ο αντιπρόεδρος της ιταλικής κυβέρνησης Λουίτζι ντι Μάιο δήλωσε σήμερα στο ιταλικό ραδιόφωνο ότι το κράτος θα πρέπει να αναλάβει την διαχείριση των αυτοκινητοδρόμων, εάν οι εταιρείες δεν είναι σε θέση να φέρουν εις πέρας το έργο, ενώ αναφερόμενος στην γέφυρα της Γένοβας είπε ότι η διαχειρίστρια εταιρεία όφειλε να επενδύσει στον τομέα της ασφάλειας αντί να επικεντρώνει στα κέρδη.

Αγνοούνται 10-20 άτομα

Δέκα με 20 άνθρωποι εξακολουθούν να αγνοούνται κάτω από τα συντρίμμια της γέφυρας στον αυτοκινητόδρομο A10 της Γένοβας, ανακοινώθηκε από την εισαγγελία της πόλης, ενώ οι νεκροί ανέρχονται σε 38 και στην Ιταλία συνεχίζεται η πολιτική αντιπαράθεση για τη δραματική κατάρρευση της οδογέφυρας.

Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης, υπουργός Εργασίας και αρχηγός των Πέντε Αστέρων Λουίτζι Ντι Μάιο δήλωσε σήμερα ότι «το 2015 η τότε κυβέρνηση Ρέντσι πέρασε “νύχτα” μέτρο για να παραταθεί η ανάθεση εκμετάλλευσης των αυτοκινητοδρόμων σε εταιρία του Mπενετόν, αγνοώντας κάθε κανόνα του υγιούς ανταγωνισμού».

«Αυτό έγινε για να εξασφαλίσουν χρηματοδοτήσεις για την προεκλογική εκστρατεία. Εμένα την εκστρατεία μου δεν την πλήρωσε ο Μπενετόν και είμαι ελεύθερος να καταγγείλω τις συμβάσεις αυτές», πρόσθεσε ο Ντι Μάιο. Παράλληλα επανέλαβε ότι είναι βέβαιος ότι η κυβέρνηση δεν θα πρέπει να πληρώσει κυρώσεις για την καταγγελία της σύμβασης, διότι κάτι τέτοιο προβλέπεται μόνον όταν δεν υπάρχει βάσιμη αιτία.

Ο Ματέο Σαλβίνι, αρχηγός της Λέγκα, υπουργός Εσωτερικών και επίσης αντιπρόεδρος της κυβέρνησης Κόντε, τόνισε ότι «χρειάζεται θράσος για να ζητάς χρήματα -σε περίπτωση ακύρωσης της σύμβαση εκμετάλλευσης- την ώρα που υπάρχουν ακόμη θύματα που πρέπει να αναγνωριστούν στα νεκροτομεία». Η αναφορά του είναι στο αίτημα της εταιρίας Atlantis, να της δοθεί αποζημίωση σε περίπτωση ακύρωσης της σύμβασης που υπέγραψε με το δημόσιο.

Ο κεντροαριστερός πρώην πρωθυπουργός Ματέο Ρέντσι, με ανάρτησή του στο Facebook, κατηγόρησε τον Ντι Μάιο ότι «ή ψεύδεται, ή προσπαθεί να εκμεταλλευθεί, με ασύλληπτο τρόπο, την τραγωδία αυτή». «Η κυβέρνησή μου δεν πήρε ούτε ένα λεπτό του ευρώ από τους κυρίους αυτούς, οι οποίοι δεν πλήρωσαν την προεκλογική μου εκστρατεία και ούτε εκείνη του Δημοκρατικού Κόμματος», έγραψε ο ιταλός πρώην πρωθυπουργός.

Πριν από λίγο έγινε γνωστό ότι η κηδεία των θυμάτων της τραγωδίας της Γένοβας θα τελεσθεί το Σάββατο παρουσία του ιταλού προέδρου της Δημοκρατίας Σέρτζιο Ματαρέλα.

 

 

topontiki

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα