Ένα νέο κεφάλαιο εγκαινιάζεται για το οδικό δίκτυο της Αττικής, το οποίο δείχνει έτοιμο να «καλωσορίσει» κάποιες νέες αστικές σήραγγες που εκτιμάται ότι θα εξομαλύνουν σε μεγάλο βαθμό τις μετακινήσεις των οδηγών.
Σε Γόρδιο Δεσμό έχει εξελιχθεί η αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στην Αθήνα, με τις μεγάλες καθυστερήσεις να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των οδηγών. Στο πλαίσιο αυτό, αναζητούνται συνεχώς και εναγωνίως λύσεις που θα μπορέσουν να εξομαλύνουν έστω στο ελάχιστο τις μετακινήσεις των πολιτών, βελτιώνοντας παράλληλα την οδική ασφάλεια.
Καθοριστική συμβολή αναμένεται να έχουν κάποια οδικά έργα που έχουν ξεκινήσει ήδη στο λεκανοπέδιο Αττικής ή βρίσκονται σε φάση σχεδιασμού. Πρόκειται για έργα που μόλις ενταχθούν στο οδικό δίκτυο θα σημάνουν -κυριολεκτικά ή μεταφορικά- το «σβήσιμο» αρκετών δρόμων από τον χάρτη της Αττικής και το μυαλό των οδηγών αντίστοιχα.
Υπογειοποίηση Ποσειδώνος
Αναντίρρητα, ένα από τα μεγαλύτερα υπό υλοποίηση οδικά έργα στην Αθήνα είναι η υπογειοποίηση τμήματος της Ποσειδώνος, το οποίο συνδέεται άμεσα με τη μεγάλη επένδυση του Ελληνικού.
Το υπογειοποιημένο τμήμα θα έχει μήκος 1,3 χλμ. ξεκινώντας από την παραλία του Αλίμου και καταλήγοντας στη Μαρίνα του Αγίου Κοσμά.
Η σήραγγα θα σηματοδοτήσει την κατάργηση 6 φωτεινών σηματοδοτών, συνδράμοντας καθοριστικά στη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Θα έχει 6 λωρίδες κυκλοφορίας (3 ανά ρεύμα) και το όριο ταχύτητας θα ανέρχεται σε 70 χλμ./ώρα.
Σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση της Lamda Development, μέχρι και σήμερα έχει υλοποιηθεί το 80% των εσκαφών, έχει ολοκληρωθεί το 70% της σκυροδέτησης τοιχίων και το 80% της σκυροδέτησης πλάκας βάσης, ενώ σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται και η κατασκευή της οροφής της σήραγγας. Oι εργασίες ξεκίνησαν τον Μάιο του 2022 και αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2025.
Αστική σήραγγα Ηλιουπόλεως
Επόμενο μεγάλο project που θα δώσει ανάσα στο κυκλοφοριακό χάος του λεκανοπεδίου είναι η Υπόγεια Σήραγγα της Ηλιούπολης, φροντίζοντας για την ένωση της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού με τη Λ.Βουλιαγμένης.
Για το εν λόγω έργο έχει υποβληθεί ενιαία Πρότυπη Πρόταση από σχήμα τριών μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών, με τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιο για τις Υποδομές, Νίκο Ταχιάο, να επισημαίνει ότι στόχος του υπουργειου είναι να προβεί στην εξέταση της. Με δεδομένο, βέβαια, ότι δεν υπάρχει μεγάλο περιθώριο χρηματοδότησης έργων από δημόσιους πόρους, το υπουργείο επιζητά την ελαχιστοποίηση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου.
Η σήραγγα θα έχει μήκος περίπου 3 χλμ. και θα αποτελείται από δύο δακριτούς κλάδους, έναν για το κάθε ρεύμα κυκλοφορίας. Θα έχει τρεις λωρίδες ανά ρεύμα κυκλοφορίας, ενώ για την κατασκευή της προβλέπονται η επιστράτευση σύγχρονων τεχνικών.
Το τούνελ θα ξεκινάει περίπου από τα στρατόπεδα Σακκέτα και θα καταλήγει στη Λ. Βουλιαγμένης, στο ύψος των συνόρων Αγίου Δημητρίου και Ηλιούπολης.
Οι οδηγοί θα μπορούν να φτάνουν από τη Λεωφ. Κατεχάκη στη Λεωφ. Βουλιαγμένης μέσα σε μόλις 10 λεπτά (από 30 λεπτά σήμερα), ενώ θα σημάνει την «απελευθέρωση» της Βουλιαγμένης από τα φανάρια και τη μετατροπή της σε αυτοκινητόδρομο.
Πέρα από την αποσυμφόρηση της Βουλιαγμένης, θα βελτιωθούν τα κυκλοφοριακά δεδομένα και στη Λεωφ. Καρέα, ενώ θα εξασφαλιστεί ταχύτερη πρόσβαση στον πόλο του Ελληνικού όπου καθημερινά θα υπάρχουν δεκάδες χιλιάδες επισκέπτες.
Επέκταση Λεωφ. Κύμης
Σε πιο προχωρημένο στάδιο απ’ ότι η Αστική Σήραγγα Ηλιουπόλεως, χωρίς ωστόσο να έχουν ξεκινήσει και εδώ τα έργα, βρίσκεται η επέκταση της Λεωφ. Κύμης, ένα έργο προϋπολογισμού 245 εκατ. ευρώ έχει ως προσωρινό ανάδοχο το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Εκκρεμεί, ωστόσο, η εκδίκαση από το Συμβούλειο της Επικρατείας της προσφυγής του Δήμου Ηρακλείου, από την οποία θα κριθεί εν πολλοίς το μέλλον του έργου.
Προβλέπεται η ολοκλήρωση της Λεωφόρου Κύμης, στο τμήμα από την Αττική Οδό έως τον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη), που αφορά στην μελέτη και κατασκευή οδικού άξονα διατομής κλειστού αυτοκινητοδρόμου, συνολικού μήκους περίπου 3,8 χλμ.
Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται η κατασκευή σήραγγας 2,4 χλμ. που θα κατασκευαστεί με υπόγεια διάνοιξη (ενδεικτικού μήκους 1,25 χλμ). μέχρι την οδό Κανάρη στο κέντρο της Πεύκης και με εκσκαφή και επανεπίχωση (Cut & Cover) για ακόμα 1,15 χλμ. μέχρι την οδό Χαλκίδος στην Πεύκη.
Με το συγκεκριμένο έργο θα δημιουργηθεί μία νέα έξοδος προς την Εθνική Οδό στον κόμβο της Καλυφτάκη και έτσι οι οδηγοί θα γλιτώνουν τις ουρές που σχηματίζονται στον κόμβο της Μεταμόρφωσης.
Υπογειοποίηση οδού «Μελίνας Μερκούρη»
Στη μείωση της ταλαιπωρίας που υφίστανται πεζοί και οδηγοί, αλλά και στην αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας για τους κατοίκους της περιοχής του Ηρακλείου Αττικής αναμένεται να συνδράμει αποφασιστικά η υπογειοποίηση της οδού «Μελίνας Μερκούρη».
Η συγκεκριμένη οδός, στο ύψος του Ηλεκτρικού Σταθμού εκτρέπεται μέσα από τις γειτονιές με αποτέλεσμα να διέρχονται καθημερινά σε αυτούς τους δρόμους περί τα 25.000 αυτοκίνητα -πλην της Λεωφόρου Ηρακλείου.
Με την ολοκλήρωση του έργου αναμένεται να εξομαλυνθεί σημαντικά η κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης με παράλληλη αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και τη δημιουργία, μεταξύ άλλων, πεζόδρομων, ποδηλατοδρόμων, αλλά και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας.
Η παρέμβαση ξεκινάει από την οδό Μελίνας Μερκούρη στη διασταύρωσή της με την οδό Ελ. Βενιζέλου όπου δημιουργούνται δύο κλάδοι μονής κατεύθυνσης. Ο ένας κλάδος συνεχίζει επίγεια και ενώνεται με την οδό Πρασίνου Λόφου.
Ο άλλος κλάδος υπογειοποιείται και αφού περάσει κάτω από την οδό Πρασίνου Λόφου και την πλατεία Κολοκοτρώνη συναρμόζεται με την οδό Κηφισίας στο πεζοδρομημένο τμήμα της. Η σήραγγα αναδύεται στη Μαρίνου Αντύπα όπου πλέον υπάρχει άνετη σύνδεση με Κύμης, Σπύρου Λούη, Λεωφόρο Κηφισίας.