Παγίδες και δολώματα στην ηλεκτρονική κράτηση διακοπών

Πολλοί καταναλωτές πλέον προτιμούν τις ηλεκτρονικές κρατήσεις τόσο για αεροπορικά εισιτήρια, ξενοδοχεία, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, ή άλλες υπηρεσίες που αφορούν στις διακοπές τους.
Ενδεικτικό είναι ότι το 2015, ποσοστό 19% των καταναλωτών που επικοινώνησαν με το Δίκτυο Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή, ζήτησαν συμβουλές και βοήθεια για σχετικά θέματα. Συγκεκριμένα, από τις 23.102 αναφορές Ευρωπαίων καταναλωτών που υποβλήθηκαν στο Δίκτυο, οι 10.286 αφορούσαν ηλεκτρονικές κρατήσεις.

Το Δίκτυο Ευρωπαϊκών Κέντρων Καταναλωτή πραγματοποίησε δειγματοληπτική πανευρωπαϊκή έρευνα σε 352 δημοφιλείς ιστοτόπους, σύγκρισης τιμών και ταξιδιωτικών κρατήσεων, με εικονικές κρατήσεις.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας τα περισσότερα προβλήματα αφορούσαν στο ότι το τίμημα που θα έπρεπε να καταβάλουν οι καταναλωτές για την ηλεκτρονική κράτηση πτήσης, ξενοδοχείου ή αυτοκινήτου ήταν υψηλότερο από την αρχικά αναγραφόμενη τιμή. Η πλειοψηφία των περιπτώσεων αφορούσε ηλεκτρονική κράτηση εισιτηρίων για χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες.

«Οι καταναλωτές ανακάλυπταν» αναφέρει η κ. Αθηνά Κοντογιάννη Αναπληρώτρια Συνήγορος του Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας «μετά το τέλος της διαδικασίας κράτησης πρόσθετες επιβαρύνσεις, για τις οποίες δεν είχαν καμία ενημέρωση. Στην πλειονότητα των περιπτώσεων επρόκειτο για διαχειριστικά τέλη, επιβαρύνσεις λόγω χρήση πιστωτικής κάρτας, επιπλέον χρέωση για υπηρεσίες ηλεκτρονικού check in επιβατών ή για το check in αποσκευών, επιβαρύνσεις λόγω κράτησης συγκεκριμένης θέσης ή λόγω αλλαγής δεδομένων».

«Οι τιμές των προσφορών» συνεχίζει η κ. Κοντογιάννη «δεν αντιστοιχούσαν σε καμία διαθέσιμη υπηρεσία, λειτουργούσαν δηλαδή ως “δόλωμα” για τους καταναλωτές. Επίσης το τελικό κόστος της υπηρεσίας, συμπεριλαμβανομένων των φόρων, υπολογιζόταν κατά τρόπο που δεν ήταν σαφής, απλός και κατανοητός στον καταναλωτή.
Υπήρχαν παραπλανητικές ανακοινώσεις προς τους καταναλωτές για να σπεύσουν να κάνουν κράτηση, π.χ. τελευταίο φθηνό δωμάτιο στο συγκεκριμένο ξενοδοχείο ή τελευταίο φθηνό δωμάτιο στη συγκεκριμένη περιοχή, χωρίς να διευκρινίζεται ότι η πληροφορία αυτή αφορά μόνο τον συγκεκριμένο ιστότοπο».

«Οι καταναλωτές όταν προβαίνουν σε ηλεκτρονικές κρατήσεις για τις διακοπές τους» επισημαίνει η κ. Κοντογιάννη «πρέπει να προσέχουν:

Εάν δεν υπάρχει δυνατότητα δωρεάν ακύρωσης κράτησης ούτε καν αμέσως μετά την ολοκλήρωση αυτής, να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν καταχωρούν τα προσωπικά τους στοιχεία και να επιβεβαιώνουν ότι η προσφορά ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στις προσδοκίες τους.

Να  υπάρχει ως προεπιλογή η λειτουργία ευέλικτων ημερομηνιών.

Επιπρόσθετες υπηρεσίες: όπως πρωινό, αποσκευή (επιπλέον της χειραποσκευής) ή σημείο παράδοσης οχήματος διαφορετικό της παραλαβής, να διευκρινίζουν  εάν οι παροχές αυτές συμπεριλαμβάνονται στην τιμή δωρεάν ή αν παρέχονται με επιπλέον χρέωση.

Τα ηλεκτρονικά καταστήματα υποχρεούνται να σε ενημερώνουν αναλυτικά, απλά και κατανοητά τόσο για το ελάχιστο περιεχόμενο της υπηρεσίας που αγοράζεις, όσο και για κάθε πρόσθετη παροχή που μπορείς να έχεις και με τί κόστος, καθώς και για τους φόρους και τα τέλη που επιβάλλονται.

Ασφάλιση αυτοκινήτου; Να γνωρίζουν τι πραγματικά  καλύπτει,

Να διαβάζουν τους Γενικούς Όρους Συναλλαγών προσεκτικά.

Να μην αποδέχονται προεπιλεγμένες επιλογές; Η εμπορική αυτή πρακτική είναι παράνομη και απαγορεύεται από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία.

Να προτιμούν μεθόδους πληρωμής που μπορούν να ανακληθούν, μέσω αμφισβήτησης συναλλαγής με την τράπεζά μας (ιδίως χρεωστική ή πιστωτική κάρτα, κατά προτίμηση προπληρωμένη για ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια). Να αποφεύγουν τις μεταφορές χρημάτων με εντολή πληρωμής, με μεταφορά μετρητών ή, ακόμη, και με τραπεζικό έμβασμα, πολύ περισσότερο όταν δεν υπάρχουν στην ιστοσελίδα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας με την εταιρεία.

Να κρατούν αποδεικτικά στοιχεία. Σε περίπτωση αμφισβήτησης, τα στιγμιότυπα οθόνης (screenshots) είναι πολύ χρήσιμα.

Προτού πατήσουν την επιλογή «Κάνε κράτηση τώρα» να ελέγχουν τα εμφανιζόμενα δεδομένα με ιδιαίτερη προσοχή.

Είναι χρήσιμο να διασταυρώνεται πριν από την κράτηση: Αν το ηλεκτρονικό κατάστημα αποδέχεται την εξωδικαστική επίλυση της διαφοράς που ενδέχεται να προκύψει από τη συναλλαγή ή  αν υπάρχει στον ιστότοπο η παραπομπή στην πλατφόρμα της ηλεκτρονικής επίλυσης των διαφορών (πλατφόρμα ΗΕΔ) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως αυτός οφείλει σύμφωνα με την νομοθεσία».


Καλές διακοπές.

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα