Απαντήσεις για την Νεοελληνική Γλώσσα, ΕΠΑΛ, Πανελλαδικές 2017

Το θέμα του σημερινού εξεταζόμενου μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας για τους μαθητές των ΕΠΑΛ είναι οι συγκρούσεις εφήβων με τους μεγαλύτερους στο οικογενειακό περιβάλλον.

Το εξεταζόμενο κείμενο είχε θέμα Παραινέσεις ενός πατέρα του καιρού μας και είναι απόσπασμα από το βιβλίο του Γιώργου Θεοτοκά, ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΘΕΣΕΙΣ, τ. Β΄, 1950-1966, εκδόσεις Εστία (διασκευή).

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΤΙΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

Το θέμα της Έκθεσης είναι: Τα θέματα που προκαλούν συγκρούσεις μεταξύ εφήβων και ενηλίκων στο οικογενειακό περιβάλλον και οι τρόποι με τους οποίους θα μπορούσαν να ξεπεραστούν οι εντάσεις.
Παρά το γεγονός ότι το θέμα  ανήκει στην θεματική ενότητα της Α Λυκείου, είναι αντιμετωπίσιμο. Τα θέματα είναι βατά και το κείμενο κατανοητό. Ίσως προκαλέσει  δυσκολίες στη σύνταξη της περίληψης το ύφος του κειμένου , αλλά το νόημα είναι αρκετά κατανοητό.

Διαβάστε αναλυτικά τις λύσεις που προτείνει το Φροντιστήριο ΟΡΟΣΗΜΟ Πειραιά

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΠΑ.Λ.
(ΟΜΑΔΑΣ Α΄) ΣΤΗΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ

Α.    Το κείμενο αναφέρεται στη συμπεριφορά των νέων (Θέμα του κειμένου) . Αρχικά,

σημειώνεται η άσκηση κριτικής ενός νέου προς τον γονέα του και οι διαφωνίες με αυτόν. (1η) Στη συνέχεια, τονίζεται ότι ο νέος αντιδρά αρνητικά προς τις παραινέσεις του γονέα του και η ανάγκη για να χαρακτηρίζεται ο νέος από αυθεντικότητα (2η) στη συμπεριφορά του , η οποία συνδέεται με την ειλικρίνεια και τον σεβασμό προς τον εαυτό του και τους συνανθρώπους του. (3η) Ακόμα, επισημαίνεται η ανάγκη να χαρακτηρίζεται η επαγγελματική πορεία του νέου από τις αξίες αυτές και την υπευθυνότητα. (4η) Τέλος, προτείνεται να ανεξαρτητοποιηθεί ο νέος από τον γονέα του. (5η)


Β.1. Ένας τεχνίτης που επιδεικνύει επαγγελματική ευσυνειδησία αλλά και αγαπά το αντικείμενο της εργασίας του θα πρέπει να χαίρει πολύ μεγαλύτερης εκτίμησης από έναν επιστήμονα , ο οποίος όμως δεν επιδεικνύει την αντίστοιχη ζέση στη μελέτη του γνωστικού του πεδίου . Αυτό ισχύει, γιατί ο ευσυνείδητος χειρωνάκτης συμβάλλει στην ευημερία του κοινωνικού συνόλου ενώ ο επιστήμονας που αδιαφορεί, δεν ανταποδίδει την εκτίμηση που απολαμβάνει από το κοινωνικό σώμα.

Β2α.

Η    β’ παράγραφος του κειμένου αναπτύσσεται με τη μέθοδο των παραδείγματων. Πιο συγκεκριμένα, τα παραδείγματα που εντοπίζονται είναι τα εξής: <<Κάνει ψύχρα . . .

σου>>, <<Μην . . . ιδρωμένος>>.

Β2β.
Αλλά  αντίθεση
Ύστερα  χρονική σειρά

Καθώς  αιτιολόγηση

Β3α.

αρχίζεις: ξεκινάς
σπουδαιότεροι: σημαντικότεροι
ιδέες: αντιλήψεις, απόψεις
ωραία: όμορφη
μαραγκός: ξυλουργός

Β3β.
συχνά ≠σπάνια

καλύτεροι≠ χειρότεροι, υποδεέστεροι
ανώτερη ≠ κατώτερη, υποδεέστερη
απαρνιέσαι≠ αποδέχεσαι
άξιος ≠ανάξιος

Β4α.

Ο    συγγραφέας επιλέγει τη χρήση β’ ενικού προσώπου επειδή θέλει να απευθυνθεί με παραινέσεις στον νέο (στην πραγματικότητα σε όλους τους νέους.). Προσδίδει στο ύφος του κειμένου ζωντάνια, παραστατικότητα, δραματικότητα, αμεσότητα, διαλογικό ύφος.

Β4β.

-ε’ παράγραφος: ‘’τράβα το δρόμο σου’’, ‘’σβήσε με, σιγά σιγά, από τους λογισμούς σου.’’


Γ.

ΧΑΣΜΑ ΓΕΝΕΩΝ: ΑΣΘΕΝΕΙΕΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΕΣ

ΠΡΟΛΟΓΟΣ:

Αποτελεί γεγονός ότι ο θεσμός της οικογένειας είναι παγκόσμιος και διαχρονικός . Ωστόσο, ένα σημαντικό φαινόμενο το οποίο απασχολεί την κοινωνία διαχρονικά και παγκοσμίως οι ενδοοικογενειακές συγκρούσεις μεταξύ των νέων και των ενηλίκων. Τα θέματα που προκαλούν την εκδήλωση του φαινομένου είναι πολλά και σημαντικά.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ- Α΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ:(1)Αρχικά, είναι αλήθεια ότι οι νέοι έχουν μορφωθεί διαφορετικά και κατά περιπτώσεις περισσότερο από τους ενήλικους, κυρίως από τους ηλικιωμένους. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να έχουν αναπτύξει διαφορετικές απόψεις για πολλά ζητήματα που απασχολούν την κοινωνία και την ζωή γενικότερα. Έτσι, δεν είναι εύκολο και για τις δύο ομάδες να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να συνεννοηθούν.

(2)Επίσης, οι ενήλικοι σε αρκετές περιπτώσεις δεν ενδιαφέρονται όσο πρέπει ή και ακόμα αδιαφορούν για τα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν οι νέοι. Αυτή η αδιαφορία συχνά προέρχεται από τις επαγγελματικές υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει οι ενήλικοι. Έτσι, δεν εξασφαλίζουν τον χρόνο να ασχοληθούν με τους νέους, οι οποίοι ,έτσι, αντιδρούν, διότι δεν αισθάνονται την αγάπη των ενηλίκων που επιθυμούν πολύ.

(3)Είναι, όμως αλήθεια και το ότι πολλοί νέοι δεν σέβονται όσο θα έπρεπε τους ενηλίκους. Συμπεριφέρονται με αυθάδεια προς τους μεγαλύτερους, για να αποδείξουν ότι έχουν ισχυρή προσωπικότητα , ώστε να τους σέβονται . Επίσης, θεωρούν ότι οι ενήλικοι πρέπει να τους τα προσφέρουν όλα, χωρίς εκείνοι να προσπαθούν. Έτσι, οι ενήλικοι θεωρούν ότι οι έφηβοι είναι άτομα χωρίς ωριμότητα και υπευθυνότητα.

ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ: Παρόλα αυτά, είναι αληθές ότι υπάρχουν τρόποι για να καταπολεμηθούν οι εντάσεις αυτές.

ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ- Β΄ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: (1)Πρωτίστως, οι ενήλικοι οφείλουν να αναλάβουν τις ευθύνες τους προς τους νέους. Για αυτόν τον λόγο, είναι ανάγκη να αρχίσουν να δείχνουν ενδιαφέρον προς τους έφηβους και να τους συμπαραστέκονται όταν οι έφηβοι χρειάζονται πραγματικά την πολύτιμη βοήθεια και εμπειρία των μεγαλύτερων. Έτσι, οι έφηβοι θα αισθανθούν αγάπη και θα κατανοούν ότι οι ενήλικοι προσπαθούν για το όφελός τους.

(2)Ακόμα, οι ενήλικοι, όταν παρατηρούν τα σφάλματα των νέων, πρέπει να τους εξηγούν με σεβασμό και χωρίς αυταρχισμό ότι επιβάλλεται να τα καταπολεμήσουν για να βελτιωθεί η ζωή τους. Επίσης, οι ενήλικοι πρέπει να παραδέχονται τα δικά τους λάθη .Έτσι, οι έφηβοι όχι μόνο θα εκτιμήσουν την ευνοϊκή διάθεση των μεγαλύτερων αλλά και θα τους μιμούνται στην ορθή συμπεριφορά.

(3)Καθήκοντα, όμως, έχουν και οι νέοι. Είναι ωφέλιμο να αναπτύξουν σεβασμό προς τους ενηλίκους και τους θεσμούς της κοινωνίας που είναι άξιοι σεβασμού ώστε να μην τους απορρίπτουν όλους χωρίς να τους κρίνουν. Επομένως, θα αναγνωρίσουν σε ποιες περιπτώσεις είναι λάθος να ενεργούν χωρίς να τους ελέγχει κανείς για τις πράξεις τους. Έτσι, θα αναπτύξουν ωριμότητα στην συμπεριφορά τους.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Συνοψίζοντας, τα θέματα που προκαλούν τις ενδοοικογενειακές συγκρούσεις εφήβων και ενηλίκων είναι πολλά και σημαντικά αλλά υπάρχουν τρόποι για να καταπολεμηθεί το φαινόμενο αυτό, όπως προαναφέρθηκε. Είναι, επομένως αναγκαία η καταπολέμηση του συγκεκριμένο φαινομένου , διότι έτσι θα σημειωθεί κοινωνική πρόοδος.

Ονοματεπώνυμο συντάκτη


ΟΡΟΣΗΜΟ ΠΕΙΡΑΙΑ

ΓΑΒΡΙΛΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ

ΜΟΥΣΟΥΛΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

ΜΗΤΡΟΥΣΚΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ

ΜΑΥΡΙΚΗ ΙΩΑΝΝΑ
ΑΓ.ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ 11  --  ΠΕΙΡΑΙΑΣ  --  18532  --  ΤΗΛ. 210-4224752, 4223687

ΕΠΑΛ Πανελλαδικές 2017: Νεοελληνική Γλώσσα. Θέματα, εκτιμήσεις και απαντήσεις

Τρίτη 6 Ιουνίου 2017 ξεκινούν οι πανελλαδικές εξετάσεις για τους υποψήφιους των ΕΠΑΛ στο μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας. Το Madata.gr όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος θα δημοσιεύσει αμέσως τα θέματα για την Έκθεση - Νεοελληνική Γλώσα ΕΠΑΛ, ΔΕΙΤΕ ΤΙΣ ...

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα