Απλοποιείται για τις επιχειρήσεις η διαδικασία διακοπής των εργασιών τους, καθώς από τα μέσα του μήνα θα γίνεται ψηφιακά

Απλοποιείται για τις επιχειρήσεις η διαδικασία διακοπής των εργασιών τους, καθώς από τα μέσα του μήνα θα γίνεται ψηφιακά

Από τα μέσα Οκτωβρίου, η διαδικασία διακοπής των εργασιών επιχειρήσεων και επαγγελματιών μπαίνει σε μια νέα εποχή αυτοματοποίησης, προσφέροντας σημαντικές διευκολύνσεις στους ενδιαφερόμενους. Η μακρά διαδικασία που απαιτείται μέχρι τώρα για την ολοκλήρωση της διαδικασίας κλεισίματος των βιβλίων θα αποτελεί σε λίγο καιρό παρελθόν. Από τις 15 Οκτωβρίου, οι επιχειρήσεις και οι επαγγελματίες που επιθυμούν να τερματίσουν τη δραστηριότητά τους θα έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν μέσω της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).

Αυτό σημαίνει πως οι έλεγχοι θα πραγματοποιούνται πλέον αυτόματα, επιτρέποντας στις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες να λαμβάνουν άμεσες ενημερώσεις σχετικά με την ολοκλήρωση της διαδικασίας. Παράλληλα, είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η φορολογική αρχή διατηρεί το δικαίωμα να ελέγξει τα βιβλία και τις δηλώσεις των επιχειρήσεων για τυχόν παραβάσεις της φορολογικής νομοθεσίας, ανατρέχοντας σε δεδομένα που μπορεί να φτάνουν μέχρι και πέντε χρόνια πίσω.

 Αυτή τη στιγμή, οι αιτήσεις που υποβάλλονται στο Κέντρο Φορολογικών Διαδικασιών και Εξυπηρέτησης (ΚΕΦΟΔΕ) είναι πολλές, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται καθυστερήσεις στη διαδικασία διακοπής των εργασιών. Με τις νέες αλλαγές που θα ενεργοποιηθούν σύντομα, αναμένεται ότι όλα θα γίνουν πιο γρήγορα και αυτοματοποιημένα, ανακουφίζοντας το προσωπικό και επιταχύνοντας την εξυπηρέτηση των φορολογουμένων.

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι διαδικασίες θα διαρθρωθούν ως εξής:

Υποβολή Δηλώσεων: Οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να κλείσουν θα υποβάλουν τη δήλωσή τους μέσω της νέας ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα βγει στον «αέρα». Αυτόματα, το σύστημα θα ελέγχει αν ο επαγγελματίας ή η επιχείρηση είναι έτοιμος να προχωρήσει στη διακοπή εργασιών.

Έλεγχος Δηλώσεων: Οι δηλώσεις που θα υποβάλλονται εμπρόθεσμα, δηλαδή εντός 30 ημερών από την πραγματική ημερομηνία διακοπής, θα ελέγχονται άμεσα, χωρίς ταλαιπωρία για τους ενδιαφερόμενους. Για τις εκπρόθεσμες δηλώσεις, θα διεξάγεται ηλεκτρονικός έλεγχος και θα γίνεται διασταύρωση των στοιχείων για να διαπιστωθεί εάν η ημερομηνία διακοπής που έχει δηλωθεί είναι η πραγματική.

Οι έλεγχοι αυτοί θα περιλαμβάνουν την αναζήτηση συναλλαγών που έγιναν μετά την αναφερόμενη ημερομηνία διακοπής, τη διαπίστωση νέων φορολογικών υποχρεώσεων, καθώς και τη διασφάλιση ότι έχουν μεταβιβαστεί τα περιουσιακά στοιχεία και ότι έχουν κλείσει οι ταμειακές μηχανές (εφόσον υπάρχουν). Αφού ολοκληρωθούν οι έλεγχοι και επιβεβαιωθεί ότι τηρούνται οι απαιτούμενες προϋποθέσεις, το σύστημα θα ολοκληρώνει τη διαδικασία και θα αποστέλλει ενημέρωση για την οριστική παύση εργασιών.

Η μεταρρύθμιση της διαδικασίας
Σήμερα, η διαδικασία ξεκινά ηλεκτρονικά με την υποβολή της αίτησης από τον επαγγελματία στην ψηφιακή πύλη της ΑΑΔΕ. Ωστόσο, μέχρι τώρα η διαδικασία αυτή αναλαμβάνεται από ελεγκτές, οι οποίοι επαληθεύουν εάν πληρούνται οι όροι. Με την ενεργοποίηση του νέου συστήματος, οι έλεγχοι των προϋποθέσεων και των δικαιολογητικών θα γίνονται αυτόματα, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, καθιστώντας τη διαδικασία πιο γρήγορη και αποδοτική.

Αυτό δεν σημαίνει ότι οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι από την εφορία θα σταματήσουν. Με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου, θα προκύπτει ένα δείγμα υποθέσεων που θα ελέγχεται, ώστε να διαπιστωθεί εάν η διαδικασία και τα δηλωθέντα στοιχεία από τις επιχειρήσεις είναι σωστά. Τα δικαιολογητικά που απαιτούνται θα αποστέλλονται με την υποβολή της αίτησης δήλωσης, μέσω της εφαρμογής «Τα Αιτήματά μου», στην αρμόδια ΔΟΥ της έδρας της επιχείρησης. Η μη αποστολή του συνόλου των απαιτούμενων δικαιολογητικών θα συνιστά λόγο απόρριψης της αίτησης.

Άμεσες ποινές και κοινοποίηση ενημερώσεων
Η ΑΑΔΕ θα εκδίδει αυτόματα και θα κοινοποιεί στους φορολογούμενους ποινές για εκπρόθεσμες δηλώσεις μέσω ηλεκτρονικών μηνυμάτων και ειδοποιήσεων στην εφαρμογή myAADEapp. Τα ποσά των προστίμων θα βεβαιώνονται άμεσα από το πληροφοριακό σύστημα Taxisnet και θα κοινοποιούνται ηλεκτρονικά στους φορολογούμενους τη στιγμή που αυτοί ολοκληρώνουν την ηλεκτρονική υποβολή εκπρόθεσμων δηλώσεων.

Αυτή τη στιγμή, στις περιπτώσεις υποβολής εκπρόθεσμων δηλώσεων, οι φορολογούμενοι χρειάζεται να περιμένουν για πολλούς μήνες — σε ορισμένες περιπτώσεις και χρόνια — μέχρι οι αρμόδιες φορολογικές υπηρεσίες να ελέγξουν και να εντοπίσουν τις περιπτώσεις αυτές και τελικά να εκδώσουν τις σχετικές πράξεις επιβολής προστίμων. Ως αποτέλεσμα, τα ποσά των προστίμων βεβαιώνονται με μεγάλη καθυστέρηση και προσαυξάνονται με επιπλέον τόκους.

Με την εφαρμογή του νέου αυτοματοποιημένου συστήματος, οι χρεώσεις με επιπλέον τόκους επί των προστίμων θα σταματήσουν. Σύμφωνα με πληροφορίες και με βάση το Επιχειρησιακό Σχέδιο της ΑΑΔΕ για το 2024, η αυτοματοποίηση της έκδοσης πράξεων επιβολής προστίμων κατά την εκπρόθεσμη υποβολή δηλώσεων θα αρχίσει να εφαρμόζεται από τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους στις δηλώσεις ΦΠΑ, στις δηλώσεις παρακρατούμενων φόρων, καθώς και στις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων. Αυτή η μεταρρύθμιση αναμένεται να ανακουφίσει τις επιχειρήσεις από την ταλαιπωρία των καθυστερήσεων και να ενισχύσει τη φορολογική συμμόρφωση.

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα