Βιώσιμη μόδα: Πώς τα brands κινούνται σε αυτή την κατεύθυνση

Βιώσιμη μόδα: Πώς τα brands κινούνται σε αυτή την κατεύθυνση

Τα τελευταία χρόνια ακούμε όλο και συχνότερα όρους όπως «βιωσιμότητα», «βιώσιμη ανάπτυξη», «πράσινη οικονομία», «αποτύπωμα άνθρακα» και άλλες συναφείς έννοιες.

Όλες τους αποτελούν μέρος της συνολικής προσπάθειας δράσης ενάντια στην περιβαλλοντική καταστροφή. Και η αυξανόμενη δημοτικότητά τους δείχνει ότι υπάρχει η επιθυμία τα πράγματα να αλλάξουν σύντομα προς το καλύτερο!

Πράγματι, η κλιματική κρίση είναι εδώ και μεγάλες μερίδες του παγκόσμιου πληθυσμού βιώνουν ήδη τις επιπτώσεις της. Στα πλαίσια της συνολικότερης αφύπνισης γύρω από περιβαλλοντικά ζητήματα, το κοινό καλείται να στραφεί προς πιο ηθικές πρακτικές κατανάλωσης, αλλάζοντας τελικά τρόπο ζωής. Αρκεί όμως η δική του ευαισθησία για να ανατρέψει τις επιπτώσεις μιας τόσο μεγάλης κρίσης; Ευτυχώς, οι καταναλωτές δεν είναι οι μόνοι που αρχίζουν να αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους απέναντι στον πλανήτη. Ολοένα και περισσότερα brands θέτουν στόχους βιωσιμότητας και αναθεωρούν τις πρακτικές τους
μια κίνηση ουσιαστική και απαραίτητη.

Η βιομηχανία της μόδας και ιδιαίτερα το fast fashion αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους  «ενόχους» για την επιβάρυνση περιβάλλοντος. Μικροπλαστικά, υπέρογκη κατανάλωση νερού, απαρχαιωμένες συνθήκες παραγωγής και μεταφοράς, και μικρή διάρκεια ζωής των τελικών προϊόντων είναι μόνο κάποιες από τις επίμαχες διαστάσεις μιας από τις πιο αγαπημένες βιομηχανίες παγκοσμίως.

Ολοένα και περισσότερα brands, ωστόσο, επιδιώκουν να αποτελέσουν μέρος της αλλαγής, εντάσσοντας τον παράγοντα της βιωσιμότητας στους στρατηγικούς τους στόχους και αποδεικνύοντας ότι  «βιωσιμότητα» δεν είναι απλά… η τελευταία λέξη της μόδας, αλλά μια ουσιαστική δέσμευση. Οι τρόποι με τους οποίους το πετυχαίνουν είναι πολλοί, αλλά έχουν όλοι έναν κοινό στόχο: την προστασία του πλανήτη. Ας ρίξουμε μια ματιά στους πιο αποτελεσματικούς από αυτούς.

1) Εντοπιότητα και αναθεώρηση Logistics

Συχνά οι λιγότερο προφανείς όψεις ενός ζητήματος είναι και οι πιο επικίνδυνες. Οι εκπομπές ρύπων από τις διαδικασίες μεταφοράς, διανομής και αποθήκευσης ενδυμάτων μπορούν να αποδειχθούν ιδιαίτερα επιβαρυντικές και οι συνέπειές τους καταστροφικές. Η επένδυση στην αξία της εγγύτητας, της συνεργασίας με ντόπιους προμηθευτές, και η μεταφορά της παραγωγής τοπικά, αποτελούν για τις εταιρείες μια δύσκολη και συχνά δαπανηρή διαδικασία. Όταν πραγματοποιούνται, όμως, φανερώνουν ειλικρινή δέσμευση εκ μέρους τους, ακριβώς λόγω του πιο μόνιμου χαρακτήρα τους.

Παρά τα εμπόδια, υπάρχουν εταιρείες που επιλέγουν να κινηθούν προς αυτή την κατεύθυνση, μεταφέροντας την παραγωγή τοπικά για να πετύχουν μια πιο «πράσινη» διαχειριστική αλυσίδα. Σε αυτή την προσπάθεια, η τεχνολογία αποτελεί σημαντικό σύμμαχο, αφού επιτρέπει στα brands να εφαρμόζουν καινοτόμες λύσεις με περιβαλλοντικό όφελος. Η τεχνητή νοημοσύνη, για παράδειγμα, χρησιμοποιείται ήδη στη διαχείριση ηλεκτρονικών παραγγελιών, όπως αυτές που πραγματοποιούνται μέσω του funky-buddha.com, με σκοπό τον περιορισμό των επιστροφών αλλά και του αποτυπώματος άνθρακα στο περιβάλλον.

2) Βιώσιμα και φυσικά υλικά

Δέρμα από μανιτάρια, οργανικό βαμβάκι, ανακυκλωμένο πολυέστερ…  η βιώσιμη μόδα έχει πολλούς άσσους στο μανίκι της για να μην χρειαστεί να στερηθούν οι fashionistas τίποτα από την αισθητική που αγαπούν. Όλο και περισσότερα μικρά και μεγάλα brands αποδεικνύονται εξαιρετικά ευρηματικά όσον αφορά την χρήση εναλλακτικών υλικών, πιο φιλικών προς το περιβάλλον. Για παράδειγμα, πολλές είναι οι εταιρείες που αξιοποιούν συνθετικά υφάσματα από ανακυκλωμένες ίνες, δημιουργώντας ανθεκτικά ενδύματα που σχεδιάζονται με στόχο τη διαχρονικότητα. Από την άλλη, δεν είναι λίγα και τα brands που προτιμούν την… επιστροφή στην φύση! Αποφεύγοντας την χρήση πλαστικού προτιμούν να καταφύγουν σε οργανικές ή ακατέργαστες πρώτες ύλες και επιλέγουν να δημιουργήσουν συλλογές με φυσικά, βιοδιασπώμενα υλικά και βιώσιμο χαρακτήρα. Και φυσικά, οι περισσότεροι μεγάλοι οίκοι στις μέρες μας έχουν αποκηρύξει την χρήση φυσικής γούνας, υποστηρίζοντας στην πράξη ότι η μόδα δεν χρειάζεται και δεν θα έπρεπε να συνεπάγεται πόνο και κακομεταχείριση για κανένα ζωντανό πλάσμα.

3) Επένδυση στην κυκλική οικονομία

Δεδομένου ότι η συνεχής αναζήτηση του νέου και του πρωτοποριακού αποτελεί κεντρικό χαρακτηριστικό της ίδιας της μόδας, θα έλεγε κανείς ότι η βιομηχανία είναι ίσως εξ’ ορισμού ασύμβατη με την έννοια της βιωσιμότητας. Διαρκής παραγωγή νέων ρούχων, δημιουργία νέων συλλογών, γρήγορη διαδοχή trends και ταχύτατη απαρχαίωση προηγούμενων... Πρόκειται για πρακτικές που όχι απλά δεν ευνοούν την υιοθέτηση μιας πιο φιλικής προς το περιβάλλον στάσης, αλλά καθιστούν τα ενδύματα προϊόντα που καταναλώνονται και απορρίπτονται, όπως όλα τα άλλα.

Αν παραδεχτούμε ότι μια προσπάθεια να αναχαιτιστεί συνολικά η… επέλαση των trends, θα ήταν μάλλον ανέφικτη, η εξυπηρέτηση των τάσεων με πιο βιώσιμες μεθόδους φαίνεται να αποτελεί την ιδανική μέση λύση. Και είναι πολλά τα brands που πλέον καταφεύγουν σε αυτή, επενδύοντας σε μεθόδους της λεγόμενης «κυκλικής οικονομίας». Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι πρακτικές του “upcycling”, με κάποιες από τις πιο δημοφιλείς ετικέτες να επαναχρησιμοποιούν υφάσματα από προηγούμενες συλλογές τους για την παραγωγή νέων, να ανακυκλώνουν ή να δωρίζουν πλεονάζοντα ενδύματα, παροτρύνοντας τους πελάτες τους να κάνουν το ίδιο.

Η «τάση» της βιωσιμότητας φαίνεται πως ήρθε για να μείνει. Μήπως, με έμπνευση από αγαπημένα brands, θα μπορούσε ο καθένας και η καθεμία από εμάς να θέσει ένα προσωπικό στοίχημα για μια ζωή λιγότερο επιβαρυντική προς το περιβάλλον;