Συνθλίβει τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ο πληθωρισμός

Συνθλίβει τις πωλήσεις των σούπερ μάρκετ ο πληθωρισμός

Έντονα πτωτικά κινούνται οι πωλήσεις στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της NielsenIQ που έχει στη διάθεσή του το Capital.gr για το πεντάμηνο του 2022. Κι αυτό γιατί με βάση τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων μπορεί η μείωση των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ στο διάστημα έως και στις 29 Μαΐου να είναι σε αξία στο -2%, ωστόσο σε αυτό το ποσοστό συμπεριλαμβάνονται και οι ανατιμήσεις των προϊόντων, oι οποίες αυξάνουν  τη συνολική αξία των πωλούμενων προϊόντων και επομένως και το τζίρο των σούπερ μάρκετ. Η περίοδος αναφοράς συγκρίνεται με την αντίστοιχη περσινή έως και τις 30 Μαΐου του 2021. 

Αγγίζει ακόμα και διψήφιο ποσοστό η πτώση σε όγκο πωλήσεων
Πρακτικά όμως σε αυτό το -2% δεν υπολογίζεται ο πληθωρισμός στα τρόφιμα καθότι το συγκεκριμένο ποσοστό σε αξία, προκύπτει αφού έχουν ήδη πραγματοποιηθεί οι αυξήσεις στο σύνολο των αγαθών που πωλούνται στα ελληνικά σούπερ μάρκετ. Πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Metro (Metro Cash & Carry – My market), Αριστοτέλης Παντελιάδης, είχε αναφέρει ότι ο πληθωρισμός στα τρόφιμα με βάση την αποτύπωση των αλυσίδων στα ράφια τους κυμαίνεται στα επίπεδα του 8%-9%. Επομένως εάν κανείς προσθέσει και τον πληθωρισμό η πραγματική μείωση πωλήσεων ανέρχεται σε διψήφιο ποσοστό. 

Από τα 4,58 δισεκατομμύρια πέρυσι στα 4,49 δισεκατομμύρια φέτος

Πρακτικά οι πωλήσεις σε τζίρο έως και τις 30 Μαΐου του 2021 ήταν 4,58 δισεκατομμύρια ευρώ, ενώ φέτος μειώθηκαν σε 4,49 δισεκατομμύρια ευρώ. Σε όλα τα στοιχεία που παραθέτουμε συνυπολογίζονται από τη NielsenIQ εκτός από το σύνολο των σούπερ μάρκετ, και η Lidl, η οποία δεν δίνει στοιχεία από τις αποδείξεις που εκδίδει, ούτως ώστε να μπορεί να είναι υπολογίσιμη η δυναμική της στην αγορά, ωστόσο η NielsenIQ χρησιμοποιεί σύστημα αναγωγής, το οποίο της δίνει την δυνατότητα υπολογισμού των πωλήσεων της αλυσίδας στη χώρα μας.

Χάνουν έδαφος τα αγαθά πρώτης ανάγκης
Επιπλέον τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά χάνουν επίσης πωλήσεις κατά -2,3% σε σύγκριση με το περσινό πεντάμηνο. Επί της ουσίας η αξία των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ για τα αγαθά πρώτης ανάγκης από 3,21 δισεκατομμύρια ευρώ που ήταν πέρυσι στους πρώτους πέντε μήνες, φέτος μειώθηκε στα 3,13 δισεκατομμύρια ευρώ. 

Από τις βασικές κατηγορίες προϊόντων πρώτης ανάγκης τη μεγαλύτερη πτώση σημειώνουν αυτή τη στιγμή καταγράφουν τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού, μία βασική κατηγορία αγαθών που ευνοήθηκε έντονα στη διάρκεια της πανδημίας με υψηλές καταναλώσεις σε χαρτικά αλλά και σε καθαριστικά. Πλέον όμως τα προϊόντα αυτά, στο πεντάμηνο του 2022 χάνουν 4,8% του τζίρου τους με αποτέλεσμα από τα 432,61 εκατομμύρια ευρώ το 2021, να έχει κατέλθει στα 411,84 εκατ. ευρώ φέτος. 

Η αμέσως επόμενη κατηγορία που πλήττεται έντονα είναι αυτή των προϊόντων ατομικής υγιεινής, τα οποία υπολείπονται κατά 3% του περσινού τζίρου στο πεντάμηνο, από τα 299,58 εκατ. ευρώ του 2021 στα 290,48 εκατ. ευρώ το 2022. Πρόκειται επίσης για μία κατηγορία που ευνοήθηκε έντονα κατά την διετία της πανδημίας, καθώς σε αυτήν περιλαμβάνονται προϊόντα όπως είναι τα αντισηπτικά. Πιο συγκρατημένη είναι η εικόνα πτώσης των πωλήσεων για τα τρόφιμα με -1,8% συρρίκνωση του τζίρου στους πέντε μήνες του 2022 στα 2,43 δισεκατομμύρια ευρώ από 2,48 δισεκατομμύρια ευρώ πέρυσι.

.capital.g