Κόκκινα δάνεια: Πρόταση βόμβα για τα στεγαστικά

Σε προχωρημένο στάδιο επεξεργασίας βρίσκεται η ρύθμιση για τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια που υπολογίζονται σε περίπου 27 δισ. ευρώ, όπως ανακοίνωσε πριν λίγο ο απερχόμενος υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Δένδιας, παρουσιάζοντας παράλληλα τις λεπτομέρειες της ρύθμισης για τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια που υπολογίζονται σε 40 δισ. ευρώ.

Η ρύθμιση για τα ληξιπρόθεσμα στεγαστικά δάνεια προβλέπει τη μείωση κατά 30% της αξίας του ακινήτου βάσει της οποίας είχε συναφθεί το αρχικό δάνειο και τον διαχωρισμό του δανείου σε δύο τμήματα. Το κυρίως τμήμα του δανείου θα αποπληρώνεται κανονικά στην τράπεζα και το υπόλοιπο θα μεταφερθεί στο μέλλον, τοκιζόμενο ή όχι, τουλάχιστον μία δεκαετία ή δεκαπενταετία και θα επαναξιολογείται τότε κατόπιν αναδιαπραγμάτευσης με βάση την αξία του ακινήτου στη συγκεκριμένη χρονική στιγμή.

Ο υπουργός είπε ότι ήδη έχει ενημερωθεί η τρόικα και υπάρχει συζήτηση με δύο από τις τέσσερις συστημικές τράπεζες η μία εκ των οποίων φαίνεται να συμφωνεί. Υπογράμμισε δε, ότι η προστασία της πρώτης κατοικίας είναι δεδομένη.

Το ν/σ για τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια


Σε ό,τι αφορά στο σχέδιο νόμου που κατατίθεται σήμερα στη Βουλή για τα «κόκκινα» επιχειρηματικά δάνεια οι ρυθμίσεις όπως είπε ο κ. Δένδιας αφορούν 180.000 επιχειρήσεις εκ των οποίων ο συντριπτικός όγκος που ωφελούνται είναι μικρές (περίπου 165.000) και περίπου 900 είναι οι πολύ μεγάλες και μεταξύ αυτών είναι και αγροτικές επιχειρήσεις. Όλες όμως, όπως σημείωσε ο υπουργός, θα έχουν μία δεύτερη ευκαιρία για ένα νέο ξεκίνημα και διασώζονται τουλάχιστον 350.000 υφιστάμενες θέσεις εργασίας, με μακροπρόθεσμο δημοσιονομικό όφελος εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ από την είσπραξη μελλοντικών φόρων αλλά και την πληρωμή ασφαλιστικών εισφορών.

Σχετικά με την έγκριση του νομοθετήματος από την τρόικα, ο υπουργός ανέφερε ότι υπάρχει ήδη μία ρητή γραμμένη, επί της αρχής, κατανόηση με την τρόικα και εκτίμησε ότι δεν θα υπάρξει πρόβλημα, ενώ σχολίασε ότι «βρίσκεται σε σύγχυση η τρόικα» σχετικά με τα δύο νομοθετήματα του υπουργείου Ανάπτυξης και Οικονομίας. Η τιμωρητική αντίληψη για τον έντιμο οφειλέτη δεν είναι δίκαιη είπε ο υπουργός.

Η ρύθμιση

Η υποβολή αιτήματος για υπαγωγή στη ρύθμιση μπορεί να γίνει έως τις 30 Ιουνίου 2016 για οφειλές που είχαν καταστεί ληξιπρόθεσμες στις 30 Ιουνίου 2014.

Σημειώνεται ότι ο δανειολήπτης που έχει ταυτοχρόνως υποχρεώσεις προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία θα πρέπει με βάση το πρόσφατο νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών να υπαχθεί στη ρύθμιση έως το τέλος Μαρτίου 2015. Στη περίπτωση που επιλέξει να ρυθμίσει τις οφειλές του προς τις τράπεζες μετά τον Μάρτιο του 2015, θα μπορεί να κάνει χρήση του ευεργετήματος για «κούρεμα» του 20% των οφειλών του προς τα ασφαλιστικά ταμεία και την εφορία, καθώς σε αυτή την περίπτωση θα προβλέπεται επανένταξή του συνδυαστικά και στη ρύθμιση του υπουργείου Οικονομικών.

Η ρύθμιση προβλέπει τη διαγραφή του 50% του συνόλου των οφειλών και μέχρι ποσού 500.000 ανά πιστωτικό ίδρυμα. Δικαίωμα υπαγωγής στη ρύθμιση που αφορά χρέη περίπου 40 δισ. ευρώ έχουν μικρομεσαίες επιχειρήσεις ή επαγγελματίες που:

- Κατά τη χρήση που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2013 είχαν κύκλο εργασιών έως 2,5 εκατ. ευρώ.

- Δεν έχουν υποβάλει αίτηση για υπαγωγή στις διατάξεις του νόμου 3869/2010 ή έχουν εγκαίρως παραιτηθεί από αυτή.

- Δεν έχουν παύσει τις εργασίες τους.

- Δεν έχουν υποβάλει αίτηση υπαγωγής στον πτωχευτικό κώδικα.

- Δεν έχουν καταδικαστεί οι φορείς των επιχειρήσεων.

Στο νομοθέτημα περιλαμβάνονται και τα χρέη της κακής Αγροτικής Τράπεζας ύψους περίπου 4 δισ. ευρώ και τα χρέη με εγγύηση Ελληνικού Δημοσίου.

Ποιες είναι οι επιλέξιμες διαγραφές

Επιλέξιμες διαγραφές είναι διαγραφές απαιτήσεων ως προς κεφάλαιο και τόκο:

α. κατά επιλέξιμων οφειλετών, εφόσον τα πρόσωπα αυτά την 30η Ιουνίου 2014:

5) Είχαν προς το χρηματοδοτικό ίδρυμα οφειλή σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90     ημερών, ή επίδικη ή ρυθμισμένη, ή

6) δεν είχαν φορολογική ενημερότητα λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών ή είχαν ενημερότητα λόγω ρύθμισης, ή

7)  δεν είχαν ασφαλιστική ενημερότητα λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών ή είχαν ενημερότητα λόγω ρύθμισης,

β. αφορούν μία ή περισσότερες πιστώσεις του χρηματοδοτικού ιδρύματος προς τον οφειλέτη, για τις οποίες το χρηματοδοτικό ίδρυμα έχει σχηματίσει σχετική πρόσθετη ειδική πρόβλεψη μέχρι τις 31.12.2014.

γ.  αφορούν μία ή περισσότερες πιστώσεις του χρηματοδοτικού ιδρύματος προς τον οφειλέτη και συνολικά ανά επιλέξιμο οφειλέτη δεν υπερβαίνουν το ποσό των Ευρώ 500.000,

δ.  ισούνται τουλάχιστον προς :

(1) το 50% των συνολικών απαιτήσεων του χρηματοδοτικού ιδρύματος κατά του οφειλέτη όπως αποτυπώνονται στα βιβλία του χρηματοδοτικού ιδρύματος την ημερομηνία έγκρισης από το χρηματοδοτικό ίδρυμα της διαγραφής ή, εφόσον είναι μικρότερο,

(2) του ποσού που απαιτείται έτσι ώστε μετά την διαγραφή το υπόλοιπο της απαίτησης του χρηματοδοτικού ιδρύματος κατά του οφειλέτη να μην υπερβαίνει το 75% της καθαρής περιουσιακής θέσης του οφειλέτη και των συνοφειλετών του σύμφωνα με τη βεβαίωση της παραγράφου 4 του παρόντος άρθρου,

ε.  περιλαμβάνουν τον περιορισμό των δικαιωμάτων των πιστωτών κατά των συνοφειλετών του οφειλέτη, καθώς και τα περιουσιακά δικαιώματά τους σε περιουσιακά αντικείμενα του οφειλέτη ή τρίτων, στο ίδιο ποσό με την απαίτηση τους κατά του οφειλέτη όπως αυτή διαμορφώνεται με τη επιλέξιμη διαγραφή, και

στ. έχουν συντελεσθεί το αργότερο μέχρι την 30 Ιουνίου 2016.

Η εφαρμογή των θεσπιζομένων μέτρων από τα πιστωτικά ιδρύματα γίνεται, τέλος, εν όψει των διατάξεων του Κώδικα Δεοντολογίας που θέσπισε η Τράπεζα της Ελλάδος για τη ρύθμιση χρεών ιδιωτών και επιχειρήσεων σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις του ν. 4224/2013.

Κατατέθηκε η ρύθμιση για τα επισφαλή επιχειρηματικά δάνεια

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα