Νέα έρευνα απαντά: Γιατί τα κουνούπια προτιμούν κάποιους ανθρώπους;

Μπορεί το καλοκαίρι να είναι πίσω μας, ωστόσο, μια νέα μελέτη απαντά γιατί στόχοι των κουνουπιών τείνουν να γίνονται μερικοί άνθρωποι περισσότερο από τους άλλους.

Η νέα μελέτη με τίτλο «Improved reference genome of Aedes aegypti informs arbovirus vector control», η οποία διεξήχθη από ερευνητές του Ινστιτούτου Ιατρικών Ερευνών του QIMR Berghofer, διαπίστωσε ότι γι’ αυτό ευθύνεται η γενετική σύνθεση αυτών των ατόμων, που τους καθιστά ελκυστικούς στα κουνούπια και γι’ αυτό τους τσιμπάνε περισσότερο.

Ορισμένα γονίδια ευθύνονται για τα πολλά τσιμπήματα από τα κουνούπια

Η ερευνήτρια Gordana Rasic, αναφερόμενη στη νέα αυτή μελέτη, δήλωσε ότι έχει εντοπίσει «αρκετά νέα γονίδια» που θα μπορούσαν να προβλέψουν εάν ένα άτομο είναι πιο ελκυστικό στα τσιμπήματα κουνουπιών. Όπως είπε, από τη στιγμή που μπορούν να κατανοήσουν πλήρως  τα ακριβή γονίδια που ωθούν τα κουνούπια να τσιμπάνε ένα άτομο, καθώς και τα γονίδια που αποκρούουν ένα κουνούπι, μπορούν να καταλάβουν πώς να καταστείλουν τα προηγούμενα γονίδια για να αποτρέψουν το άτομο από το να το τσιμπάνε.

Η ομάδα εξέταζε επίσης τα γονιδιώματα των κουνουπιών Aedes aegypti που φέρουν ιούς όπως του Zika και του δάγκειου πυρετού. Σύμφωνα με την ομάδα, μερικά κουνούπια είχαν συγκεκριμένα γονίδια που τα κατέστησαν ανθεκτικά στα εντομοαπωθητικά. Όμως, όπως είπαν, ελπίζουν ότι η τροποποίηση αυτών των ανθεκτικών γονιδίων μπορεί να βοηθήσει στο να σταματήσει η διάδοση ασθενειών από τα κουνούπια.

Η δρ Rasic είπε ότι ένα από τα βασικά πράγματα που προσπαθούν οι επιστήμονες, είναι να πετύχουν να τροποποιήσουν αυτά τα κουνούπια με τρόπο που θα τους βοηθήσει να τα ελέγξουν.

Απειλητικές ασθένειες μεταδίδονται από τα κουνούπια

Όπως είναι γνωστό, από τα τσιμπήματα κουνουπιών εξαπλώνονται αρκετές απειλητικές για τη ζωή ασθένειες, όπως η ελονοσία, ο δάγκειος πυρετός, ο ιός  chikungunya, ο ιός zika κ.λπ. Τα θηλυκά κουνούπια Aedes aegypti μολύνουν περισσότερα από 400 εκατομμύρια ανθρώπους κάθε χρόνο με επικίνδυνα ιικά παθογόνα, συμπεριλαμβανομένου του δάγκειου πυρετού, του κίτρινου πυρετού, του Zika και του chikungunya. Η πρόοδος στην κατανόηση της βιολογίας των κουνουπιών και στην ανάπτυξη των εργαλείων για την καταπολέμησή τους έχει επιβραδυνθεί από την έλλειψη μιας υψηλής ποιότητας συναρμολόγησης γονιδιώματος.

Ο ιός Ζίκα μόνο επηρεάζει περίπου 86 χώρες σε όλο τον κόσμο και μπορεί να βλάψει σοβαρά τις έγκυες μητέρες και τα αγέννητα μωρά τους. Ο δάγκειος πυρετός είναι επίσης μια ιογενής λοίμωξη που μεταφέρεται από τα κουνούπια και προκαλεί θανατηφόρο αιμορραγικό πυρετό ή πυρετό μαζί με πολύ χαμηλό αριθμό αιμοπεταλίων που μπορεί να προκαλέσει αυθόρμητη αιμορραγία. Ενώ, η ελονοσία είναι μια παρασιτική λοίμωξη που καταφέρνει ακόμα να σκοτώσει εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

Αποδυνάμωση του πολλαπλασιασμού των κουνουπιών

Σήμερα οι ερευνητές στοχεύουν στη γενετική τροποποίηση των πληθυσμών των κουνουπιών ώστε να μπορούν αυτά να ελεγχθούν.

Ορισμένες προσεγγίσεις περιλαμβάνουν την εξάπλωση των κουνουπιών με ειδικές βακτηριακές λοιμώξεις που μπορούν να τα καταστήσουν στείρα και να σταματήσουν να πολλαπλασιάζονται.

Άλλοι συντάκτες της μελέτης είναι οι: Benjamin J. Matthews, Olga Dudchenko, Sarah B. Kingan.

Πηγές: Ανθή Αγγελοπούλου - naftemporiki.gr, nature.com, news-medical.net