Τι συμβαίνει στο έντερό σου καθώς μεγαλώνεις

Τι συμβαίνει στο έντερό σου καθώς μεγαλώνεις

Τα στοιχεία δείχνουν ότι η ηλικία επηρεάζει την υγεία του εντέρου και τη γενική ευεξία. Μάθετε πώς να διατηρείτε το έντερο σας σε καλή λειτουργική κατάσταση με την πάροδο του χρόνου.

Σχεδόν αμέσως μετά την άφιξη ενός μωρού στον κόσμο, μικρόβια - κυρίως ωφέλιμα βακτήρια - αρχίζουν να κατοικούν στο παχύ έντερο. Τα επόμενα χρόνια, το έντερο συνεχίζει να εξελίσσεται καθώς περισσότερα μικρόβια εισέρχονται και δημιουργούν μια κοινότητα που είναι απαραίτητη για την επιβίωσή σας.

Αν και δεν υπάρχουν ίδια μικροβιώματα, οι άνθρωποι έχουν πολλά κοινά βακτήρια, αντιπροσωπεύουν περίπου το 90% του πληθυσμού των μικροβίων του εντέρου. Περίπου στην ηλικία των 3 ετών, το έντερο είναι σταθερό και παραμένει έτσι μέχρι τη μέση ηλικία, όταν αρχίζει να εξελίσσεται ξανά.

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι το έντερο δεν μπορεί να αλλάξει. Τα ωφέλιμα βακτήρια συνυπάρχουν με τα μη φιλικά βακτήρια που μπορεί να σας αρρωστήσουν. Η διατροφή, οι λοιμώξεις, η χρήση φαρμάκων και άλλοι παράγοντες μπορούν να αλλάξουν την κοινότητα των μικροβίων του εντέρου με θετικό ή αρνητικό τρόπο.

Η ηλικία επηρεάζει επίσης τη λειτουργία του εντέρου. Καθώς μεγαλώνετε, τα κύτταρα σας δεν αναπαράγονται τόσο γρήγορα όσο όταν ήσασταν νεότεροι, και αυτό μπορεί να επιβραδύνει την πέψη, προκαλώντας δυσκοιλιότητα και φούσκωμα.

Η γήρανση επηρεάζει την ποικιλομορφία του εντέρου

Η ποικιλομορφία του εντέρου σας μειώνεται επίσης από τη μέση ηλικία και μετά. Η ποικιλομορφία του εντέρου αναφέρεται στον αριθμό των διαφορετικών ειδών ή τύπων μικροβίων στο έντερο. Πολλοί τύποι βακτηρίων έχουν συγκεκριμένες λειτουργίες, όπως βοηθούν στην πέψη, υποστηρίζουν την απορρόφηση μετάλλων στο έντερο, παράγουν βιταμίνες Β και βιταμίνη Κ και προστατεύουν την επένδυση του ίδιου του παχέος εντέρου. Η μικροβιακή ποικιλομορφία αυξάνει τη δυνατότητα του εντέρου να εκτελέσει τα καθήκοντά του για να σας κρατήσει υγιείς.

Μια ανισορροπία στο έντερο ονομάζεται δυσβίωση και είναι πολύ συχνή καθώς μεγαλώνετε . Η δυσβίωση μπορεί να προκύψει από χαμηλότερα επίπεδα φιλικών βακτηρίων και υψηλότερα επίπεδα μη φιλικών βακτηρίων. Συνδέεται με διάφορες διαταραχές που σχετίζονται με την ηλικία, όπως το εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα που προάγει τη φλεγμονή και συμβάλλει στον κίνδυνο καρδιαγγειακών παθήσεων, γνωστικής έκπτωσης και μεταβολικών ασθενειών, όπως ο διαβήτης τύπου 2.

Η δυσβίωση μπορεί επίσης να αποδυναμώσει την επένδυση του εντέρου και να επιτρέψει στα βακτήρια και σε άλλες ενώσεις να διαφύγουν στην κυκλοφορία του αίματος, όπου προκαλούν προβλήματα.

Ωστόσο ο καθένας μεγαλώνει με διαφορετικούς ρυθμούς. Μάλιστα πρόσφατη έρευνα έδειξε ότι η μεγαλύτερη ποικιλομορφία του εντέρου μπορεί να επιβραδύνει τη διαδικασία της γήρανσης. Στη μελέτη, οι ηλικιωμένοι με μεγαλύτερη ποικιλομορφία του εντέρου και υψηλότερα επίπεδα βακτηριοειδών έπαιρναν λιγότερα φάρμακα και είχαν τις μισές πιθανότητες να πεθάνουν 4 χρόνια μετά το τέλος της μελέτης.

Είχαν επίσης χαμηλότερα επίπεδα LDL χοληστερόλης (ο κακός τύπος) και υψηλότερα επίπεδα βιταμίνης D και υποπροϊόντων ωφέλιμων μικροβίων του εντέρου στο αίμα τους.

Πώς να κρατήσετε το έντερό σας νέο

Ακολουθήστε μια ισορροπημένη διατροφή με επαρκείς φυτικές ίνες. Ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής περιλαμβάνει τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεστε για να παραμείνετε υγιείς καθώς και επαρκείς φυτικές ίνες. Οι φυτικές ίνες τροφοδοτούν ωφέλιμα βακτήρια στο έντερο που προάγουν την ποικιλομορφία, προστατεύουν την επένδυση του εντέρου και μειώνουν τον κίνδυνο δυσκοιλιότητας.

Οι φυτικές ίνες βρίσκονται μόνο σε φυτικές τροφές, συμπεριλαμβανομένων των δημητριακών ολικής αλέσεως, των οσπρίων, των φρούτων και των λαχανικών. Οι περισσότεροι υγιείς ενήλικες χρειάζονται τουλάχιστον 28 γραμμάρια φυτικών ινών καθημερινά, αλλά πολύ μικρό ποσοστό των ανθρώπων λαμβάνουν αυτή την ποσότητα.

Συμπεριλάβετε προβιοτικά τρόφιμα. Τα τρόφιμα με ζωντανές ενεργές καλλιέργειες ονομάζονται προβιοτικά και περιλαμβάνουν το γιαούρτι, το κεφίρ, το kimchi και το ξινολάχανο που βρίσκονται στο ψυγείο. Τα προβιοτικά τρόφιμα παρέχουν ωφέλιμα βακτήρια. Συμπεριλάβετε τουλάχιστον μία μερίδα ημερησίως για καλύτερα αποτελέσματα.

Μείνετε ενεργοί. Η τακτική σωματική δραστηριότητα βοηθά στην πρόληψη της δυσκοιλιότητας αυξάνοντας τη ροή του αίματος στο έντερο και βοηθώντας το φαγητό να περάσει πιο γρήγορα.

Μην καπνίζετε. Το κάπνισμα μπορεί να βλάψει το έντερο με διάφορους τρόπους. Οι καπνιστές έχουν περισσότερες καούρες, έλκη, νόσο του Crohn και καρκίνο του παχέος εντέρου. Οι χημικές ουσίες στον καπνό του τσιγάρου μπορούν να διαταράξουν την ισορροπία του περιβάλλοντος του εντέρου.

Προσοχή στα φάρμακά σας. Οι ηλικιωμένοι παίρνουν περισσότερα φάρμακα που μπορούν να επηρεάσουν τη σύνθεση και τη λειτουργία του εντέρου. Τα μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (ΜΣΑΦ), οι αναστολείς της αντλίας πρωτονίων που χρησιμοποιούνται για τη διαχείριση της νόσου της παλινδρόμησης και τα καθαρτικά είναι ορισμένα φάρμακα που επηρεάζουν τη λειτουργία και τη σύνθεση του εντέρου.

Τα αντιβιοτικά σκοτώνουν τα βακτήρια που σας αρρωσταίνουν, αλλά στοχεύουν και στα ωφέλιμα βακτήρια του εντέρου. Η λήψη περισσότερων του ενός φαρμάκων σε τακτική βάση μπορεί να έχει ακόμη μεγαλύτερη επίδραση στο έντερο, αν και οι άνθρωποι ποικίλλουν ως προς την ανταπόκρισή τους στα φάρμακα.

Για παράδειγμα, στο σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS), τα ΜΣΑΦ ή τα αντικαταθλιπτικά μπορούν είτε να προκαλέσουν είτε να ανακουφίσουν τα συμπτώματα. Δεν χρειάζεται να σταματήσετε τα φάρμακά σας, αλλά είναι καλή ιδέα να τα εξετάζετε περιοδικά με τον γιατρό σας για να προστατεύσετε τη λειτουργία του εντέρου σας.

Πηγή: jenny.gr

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα