Πανελλαδικές 2021: Αρχές Οικονομικής Θεωρίας, θέματα και απαντήσεις

09-06-21 | Κοινωνία

Πανελλαδικές 2021: Αναλυτικά τα θέματα προσομοίωσης και οι απαντήσεις για το μάθημα «Αρχές Οικονομικής Θεωρίας»
Λίγες μέρες απομένουν για την επίσημη έναρξη των Πανελληνίων εξετάσεων 2021.

Το madata.gr, όπως κάθε χρόνο  δημοσιεύει προτεινόμενα θέματα για τις πανελλαδικές εξετάσεις στο μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας για τα Ημερήσια Γενικά Λύκεια

Για την καλύτερη προετοιμασία των υποψηφίων ενόψει των Πανελλαδικών Εξετάσεων, το madata.gr σας παρουσιάζει προτεινόμενα θέματα για τα υπό εξέταση μαθήματα.

Οι ακόλουθες συμβουλές – επισημάνσεις αποτελούν έναν χρήσιμο οδηγό, προκειμένου να αποφευχθούν επιπόλαια λάθη, με την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει σωστή διαχείριση του διαθέσιμου χρόνου από πλευράς των εξεταζομένων.

Αναφορικά με την Ομάδα Β΄, που σχετίζεται με θέμα ανάπτυξης της θεωρίας, πρέπει να γράφετε και τα παραδείγματα καθώς και να σχεδιάζετε τα αντίστοιχα διαγράμματα – αν υπάρχουν – εκτός αν διευκρινίζεται ότι δεν απαιτούνται.

Πρέπει να εμφανίζετε αναλυτικά όλους τους υπολογισμούς κατά την εφαρμογή των τύπων.

Δεν βρίσκετε γραμμική συνάρτηση ζήτησης ή προσφοράς, αν δεν διευκρινίζεται από την εκφώνηση ότι πρόκειται για γραμμική. Στην περίπτωση που γίνεται σαφές ότι είναι γραμμική, για να την υπολογίσετε, λαμβάνετε υπόψη σας τη συνθήκη ceteris paribus. Τέλος, αφού την υπολογίσετε, πρέπει να την επαληθεύσετε.

Σε περίπτωση που ζητείται διαγραμματική απεικόνιση γραμμικής συνάρτησης ζήτησης ή προσφοράς μην παραλείψετε ν’ απεικονίσετε (μαζί με τα υπόλοιπα σημεία) και τα σημεία τομής τους με τους δύο άξονες. Αν κάποιο τμήμα τους είναι εκτός του πρώτου τεταρτημορίου να το απεικονίσετε με διακεκομμένη γραμμή.

Αν η συνάρτηση ζήτησης είναι ισοσκελής υπερβολή, θα πρέπει το γινόμενο P*QD να είναι σταθερό σε όλα τα σημεία της (τρία και πλέον).

Στον υπολογισμό των ελαστικοτήτων (ED, EY, ES) πρέπει να ισχύει ο περιορισμός ceteris paribus.

Να προσέξετε το σημείο στο οποίο δίνεται η ελαστικότητα (Α→Β, ή Β→Α)

Αν ζητηθεί αιτιολόγηση της μεταβολής ή της ποσοστιαίας μεταβολής της Συνολικής Δαπάνης των καταναλωτών, πρέπει να χρησιμοποιήσετε την ελαστικότητα ζήτησης ως προς την τιμή (ΕD). Αν το αποτέλεσμα δεν επαληθεύει τη θεωρία τότε πρέπει να χρησιμοποιήσετε τον τύπο της τοξοειδούς ελαστικότητας ζήτησης.

Στην περίπτωση που χρησιμοποιήσετε συμβολισμό, που δεν αναφέρεται στο σχολικό βιβλίο, τότε πρέπει να τον επεξηγήσετε.

Η άριστη γνώση της θεωρίας, που αφορά στη διακύμανση των οικονομικών μεγεθών, μπορεί να οδηγήσει στην αποφυγή ή στον εντοπισμό λαθών στις ασκήσεις. Για παράδειγμα οι εξεταζόμενοι γνωρίζοντας ότι καθώς αυξάνεται η ποσότητα του μεταβλητού συντελεστή παραγωγής εργασία το οριακό προϊόν αρχικά αυξάνεται και στη συνέχεια μειώνεται, μηδενίζεται και γίνεται αρνητικό θα μπορούσαν να ελέγξουν την ορθότητα των υπολογισμών τους σ’ ένα πίνακα παραγωγής

Η εξέταση της ορθότητας των αποτελεσμάτων μπορεί να γίνει και στη διαγραμματική απεικόνιση των οικονομικών μεγεθών. Για παράδειγμα οι καμπύλες του μέσου μεταβλητού του μέσου συνολικού και του οριακού κόστους έχουν σχήμα U βραχυχρόνια.

Γενικότερα οι μαθητές πρέπει:

Να διαβάζουν με συγκέντρωση τις εκφωνήσεις των θεμάτων προκειμένου να αντιληφθούν ορθά τα ζητούμενα.
Να μεταφέρουν προσεκτικά και σωστά τα αριθμητικά δεδομένα στο τετράδιό τους.
Να κάνουν προσεκτικά τους υπολογισμούς και να επαληθεύουν το αποτέλεσμα.
Να απαντούν σε κάθε ερώτημα ανάλογα με την εκφώνηση της άσκησης.
Αν υπάρχει διαθέσιμος χρόνος να ξαναλύσουν στο πρόχειρο τις ασκήσεις.
Να κάνουν έναν τελικό συνολικό έλεγχο στο γραπτό τους.

Παρακάτω μπορείτε να δείτε προτεινόμενο θέμα για το μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας (ΑΟΘ).

Προτεινόμενο θέμα

ΘΕΜΑ Α

Α1. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιό σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση, τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη.

α. Βάσει της έννοιας του κόστους ευκαιρίας, όταν ένα ποδήλατο κοστίζει 100 ευρώ, τα ευρώ αυτά αντιπροσωπεύουν όλα τα άλλα προϊόντα που θα μπορούσαν να αγοραστούν αντί του ποδηλάτου.

β. H ζήτηση ενός αγαθού μεταβάλλεται προς την ίδια κατεύθυνση με τη μεταβολή της τιμής του συμπληρωματικού αγαθού (ceteris paribus).

γ. Το οριακό προϊόν της εργασίας είναι το προϊόν που παράγει κάθε φορά ένας συγκεκριμένος επιπλέον εργάτης.

δ. Η τελείως ανελαστική προσφορά έχει ελαστικότητα ως προς την τιμή που τείνει στο άπειρο.

ε. Ταυτόχρονη αύξηση ζήτησης και προσφοράς ενός αγαθού μπορεί να μη μεταβάλλει την τιμή του.

Μονάδες 15

Α2. Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό καθεμιάς από τις παρακάτω προτάσεις και, δίπλα στον αριθμό, το γράμμα που αντιστοιχεί στη σωστή απάντηση.

1. Σε μια οικονομία όπου παράγονται μόνο 2 αγαθά Χ και Ψ, μια Καμπύλη Παραγωγικών Δυνατοτήτων που έχει εξίσωση Ψ=100-2Χ υποδηλώνει για το Κόστος Ευκαιρίας (ΚΕ) ότι:

α. ΚΕχ=50.

β. ΚΕχ=1/50.

γ. ΚΕχ=2.

δ. ΚΕχ=1/2.

2. Η μακροοικονομία:

α. Εξετάζει τη συμπεριφορά και τη δραστηριότητα των ξεχωριστών μονάδων μιας οικονομίας.

β. Εξετάζει τη συμπεριφορά του οικονομούντος ατόμου.

γ. Εξετάζει τη συμπεριφορά της συνολικής οικονομίας.

δ. Ασχολείται με τη θεωρία των τιμών.

Μονάδες 10

ΘΕΜΑ Β

Να αναπτύξετε το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν ως δείκτη οικονομικής ευημερίας και τις αδυναμίες του.

Μονάδες 25

ΘΕΜΑ Γ

Γνωρίζουμε ότι μία οικονομία με δεδομένη τεχνολογία παράγει μόνο 2 αγαθά Χ και Ψ απασχολώντας πλήρως και παραγωγικά 100 εργαζομένους. Κάθε εργαζόμενος από αυτούς μπορεί να παράγει 20 μονάδες Χ ή 10 μονάδες Ψ.

Γ1. Να κατασκευαστεί o Πίνακας και η Καμπύλη Παραγωγικών Δυνατοτήτων της οικονομίας όταν αυτή παράγει Χ=0, Χ=200, Χ=600, Χ=1.600, Χ=2.000 μονάδες προϊόντος.

(Μονάδες 4)

Γ2. Κατά το έτος 2019, με πλήρη απασχόληση παραγωγικών συντελεστών, η οικονομία παρήγαγε 200 μονάδες Χ και η τιμή του Χ ήταν 20 ευρώ, ενώ η τιμή του Ψ ήταν 30 ευρώ. Κατά το έτος 2020, με πλήρη απασχόληση παραγωγικών συντελεστών, η οικονομία παρήγαγε 600 μονάδες Χ και η τιμή του Ψ ήταν 36 ευρώ. Αν ο Δείκτης Τιμών αυξήθηκε κατά 15% μεταξύ των ετών 2019 – 2020 και ως έτος βάσης θεωρηθεί το 2019, να βρεθούν:

α. Το ΑΕΠ του 2019 σε τρέχουσες τιμές. (Μονάδες 4)

β. Το ΑΕΠ του 2020 σε σταθερές τιμές του 2019. (Μονάδες 3)

γ. Το ΑΕΠ του 2020 σε τρέχουσες τιμές. (Μονάδες 3)

δ. Η τιμή του Χ κατά το 2020. (Μονάδες 4)

ε. Η πραγματική ποσοστιαία μεταβολή του ΑΕΠ ανάμεσα στα έτη 2019 – 2020. (Μονάδες 4)

στ. Αν βελτιώθηκε ή χειροτέρευσε το επίπεδο ευημερίας μεταξύ των 2 ετών δεδομένου ότι ο πληθυσμός παρέμεινε σταθερός. (Μονάδες 3)

ΘΕΜΑ Δ

Σε μία υποθετική αγορά, για ένα αγαθό Χ, συλλέχθηκαν τα στοιχεία του ακόλουθου πίνακα, τα οποία αφορούν στη γραμμικής μορφής ζήτηση και προσφορά του:

διαβάστε ΕΔΩ προτεινόμενα θέματα και λύσεις

και

ΕΔΩ ΠΡΟΤΕΙΝΌΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ

Και λύσεις