Ριζικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα. Τι αλλάζει στις πανελλαδικές

Ριζικές αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα δρομολογεί ήδη η νέα κυβέρνηση. Παραδοσιακά κάθε κόμμα ή -πλέον- συνασπισμός κομμάτων που σχηματίζει κυβέρνηση επιλέγει να αφήσει το στίγμα του στον χώρο της Παιδείας, ενίοτε ακυρώνοντας όλες τις αλλαγές των προηγούμενων κυβερνήσεων.

Από αυτό τον «εθιμικό» κανόνα δεν εξαιρείται ούτε η νέα κυβέρνηση. Από την προεκλογική περίοδο ο ΣΥΡΙΖΑ μέσω των επικεφαλής της θεματικής Παιδείας είχαν προλειάνει το έδαφος των αλλαγών που θα δρομολογούσαν εάν αναλάμβαναν τη διακυβέρνηση. Πλέον -και με εκπεφρασμένη τη βούληση του εκλογικού σώματος- ήρθε η ώρα των αλλαγών.

Τόσο ο «υπερ»-υπουργός Πολιτισμού και Παιδείας Αριστείδης Μπαλτάς, όσο και ο αναπληρωτής υπουργός Παιδείας Τάσος Κουράκης έχουν δώσει το στίγμα των προθέσεών τους, ωστόσο το συνολικό περίγραμμα των αλλαγών θα διαφανεί μέσα από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης.

Από τις προωθούμενες αλλαγές κάποιες θα είναι άμεσες, ενώ άλλες θα γίνουν εν καιρώ και μέσα από διάλογο. Στις αλλαγές που δρομολογούνται άμεσα περιλαμβάνονται η επαναφορά του εξεταστικού συστήματος για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση σε μια πιο «βελτιωμένη» μορφή των Δεσμών, με άμεσο απότοκο την κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων, το «πάγωμα» των αλλαγών στο Δημοτικό Σχολείο που είχε ξεκινήσει η προηγούμενη κυβέρνηση, αλλά και στο «φρένο» που μπαίνει στην υφιστάμενη μορφή του συστήματος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.

Ερωτηματικά υπάρχουν για το μέλλον του Νόμου-Πλαισίου, που χρονολογείται από την εποχή της υπουργίας της Άννας Διαμαντοπούλου, καθώς ο Αριστείδης Μπαλτάς έχει διαχρονικά εκπεφρασμένη αρνητική άποψη, αλλά και για την αναδιάρθρωση των σχολών της περιφέρειας μέσω του σχεδίου «Αθηνά».

Επιστροφή στο παλιό εξεταστικό σύστημα

Με το Νόμο για το Νέο Λύκειο που ψηφίστηκε επί υπουργίας Κων.Αρβανιτόπουλου το 2013 και με ορίζοντα την επόμενη σχολική χρονιά θα έμπαινε σε εφαρμογή το νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οι μαθητές του Λυκείου είχαν μπει από την περσινή χρονιά στη νέα φιλοσοφία προαγωγής από τάξη σε τάξη και πλέον καλούνται στο μέσο της σχολικής χρονιάς να… ξεχάσουν την Τράπεζα Θεμάτων. Στις προθέσεις της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας είναι να εκδοθεί εντός των προσεχών ημερών υπουργική απόφαση με την οποία θα καταργηθεί η υποχρεωτικότητα της Τράπεζας Θεμάτων, διατηρώντας ωστόσο τον συμβουλευτικό της ρόλο για την διδασκαλία των μαθημάτων.

Συγκεκριμένα, η Τράπεζα Θεμάτων θα μετατραπεί σε απλό βοήθημα για τους καθηγητές (στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις των τριών τάξεων λυκείου, το 50% των θεμάτων επέλεγε ο καθηγητής του μαθήματος και το υπόλοιπο 50% κληρωνόταν από την Τράπεζα).

Η κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων προκαλεί αλυσιδωτές αλλαγές και στο σύστημα προαγωγής στο Λύκειο, καθώς ττις συνολικές μονάδες των υποψηφίων για την εισαγωγή στα ΑΕΙ δεν θα μετρούν οι βαθμοί προαγωγής στην Α΄ και Β΄ Λυκείου (μετρούσαν στο συνολικό άθροισμα μονάδων, μπορούσαν να προσθέσουν ή να αφαιρέσουν έως και 200 μονάδες).

Για το τρέχον σχολικό έτος (2014-2015) οι εξεταστικές διαδικασίες και ρυθμίσεις που αφορούν την απόλυση από το Λύκειο και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση των μαθητών και μαθητριών της Γ Λυκείου παραμένουν ως έχουν.

Δεδομένων των πολλών προβλημάτων που έχουν ανακύψει σε σχέση με τον βαθμό προαγωγής, και προκειμένου να δοθεί χρόνος για την αναγκαία εις βάθος μελέτη του θέματος, επανέρχεται ως βαθμός προαγωγής ο γενικός μέσος όρος "εννέα και πέντε δέκατα" (9,5) όπως ενδεικτικά περιγράφεται στο άρθρο 32 του Π.Δ. 60/2006.

Οι αλλαγές στις πανελλαδικές

Η προηγούμενη πολιτική ηγεσία άφησε στη μέση την κατανομή των πεδίων για τις πανελλαδικές εξετάσεις, μετά την εισαγωγή και της Πληροφορικής στα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα.

Όλες αυτές οι αλλαγές πλέον ακυρώνονται και τα μαθήματα στα οποία θα εξετασθούν οι υποψήφιοι για την εισαγωγή στα ΑΕΙ παραμένουν τέσσερα και τα επιστημονικά πεδία έξι.

Ωστόσο, οι υποψήφιοι θα μπορούν να επιλέξουν σχολές από δύο διαφορετικά επιστημονικά πεδία. Συγκεκριμένα, με βάση τον κλάδο, κάθε υποψήφιος θα μπορεί να δηλώσει από 60 έως 140 σχολές (έως τώρα οι υποψήφιοι μπορούσαν να δηλώσουν σχολές μόνο από ένα πεδίο). Σε ποιο εκ των έξι πεδίων θα συμπεριληφθεί κάθε σχολή θα ανακοινωθεί έως τις 15 Μαρτίου.

Αλλαγές στην αξιολόγηση

Από το καλοκαίρι του 2014 είχε ξεκινήσει πυραμιδικά η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, με ορίζοντα ολοκλήρωσής της το πρώτο τρίμηνο του 2015 με την αξιολόγηση του συνόλου των δασκάλων και καθηγητών μέσης εκπαίδευσης. Ωστόσο, όμως έχει προαναγγείλει η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας η υφιστάμενη διαδικασία θα «παγώσει» κι μέσα από διάλογο θα αναζητηθεί μια άλλη διαδικασία για την αποτίμηση του εκπαιδευτικού και του έργου του.

euro2day

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα