Κατάργηση της βάσης του 10 και αλλαγές στην εκπαίδευση

Την κατάργηση από φέτος της βάσης του «10» για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς και σαρωτικές αλλαγές στον τρόπο πρόσληψης των εκπαιδευτικών προβλέπει μεταξύ άλλων το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που παρουσίασε η Αννα Διαμαντοπούλου στο υπουργικό συμβούλιο. Υστερα από μελέτη αρκετών εναλλακτικών σεναρίων για την αντικατάσταση της περίφημης βάσης από κάποιο άλλο βαθμολογικό όριο, η κυβέρνηση αποφάσισε τελικά την πλήρη κατάργησή της, και μάλιστα από τις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις. Υλοποίησε έτσι την προεκλογική της δέσμευση και χαροποίησε χιλιάδες υποψηφίους που θα δηλώσουν τις σχολές της προτίμησής τους χωρίς το άγχος του «10».

«Σήμερα, τέσσερα χρόνια μετά την υιοθέτηση της ρύθμισης αυτής, δεν υπάρχει καμιά ένδειξη ή μελέτη που να αποδεικνύει ότι (…) πέτυχε στο ελάχιστο την άνοδο της ποιότητας σπουδών στο Λύκειο ή τα τριτοβάθμια ιδρύματα», ανέφερε η κυρία Διαμαντοπούλου στην εισήγησή της στο υπουργικό συμβούλιο, προσθέτοντας ότι η βάση του «10» έγινε η αιτία για την ερήμωση εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και την αύξηση της φοιτητικής μετανάστευσης.

Ωστόσο, ο κορμός του νομοσχεδίου-σκούπα αφορά τις υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών και τη λειτουργία των σχολείων, προβλέποντας μεταξύ άλλων:

- Τη θέσπιση του πιστοποιητικού παιδαγωγικής κατάρτισης ως προϋπόθεσης για την είσοδο στην εκπαίδευση.
- Την πρόσληψη δασκάλων και καθηγητών αποκλειστικά μέσω ΑΣΕΠ από το σχολικό έτος 2012-2013 και «κλείδωμα» του πίνακα προϋπηρεσίας στις 30/6/2010.
- Την εισαγωγή των θεσμών του δόκιμου εκπαιδευτικού και του μέντορα του νεοδιοριζόμενου.
- Την υποχρεωτική παραμονή των εκπαιδευτικών στον τόπο πρώτου διορισμού για τουλάχιστον τρία χρόνια.
- Την καθιέρωση του θεσμού του αναπληρωτή με μειωμένο ωράριο και τον περιορισμό του θεσμού των ωρομισθίων.
- Την υποχρεωτική αναπλήρωση κάθε εκπαιδευτικού που μετατίθεται ή αποσπάται.
- Την καθιέρωση της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου ανά σχολική μονάδα κ.ά.

Η ΟΛΜΕ αντιδρά στις εργασιακές αλλαγές του κλάδου και δεν αποκλείει κινητοποιήσεις ακόμη και μέσα στις πανελλαδικές, ενώ η Διδασκαλική Ομοσπονδία θα πάρει θέση στη σημερινή της συνεδρίαση. Δάσκαλοι και καθηγητές θα συζητήσουν το θέμα αύριο με την κυρία Διαμαντοπούλου, ενώ ωρομίσθιοι, αναπληρωτές και αδιόριστοι εκπαιδευτικοί έχουν προγραμματίσει συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο υπουργείο.

Το νομοσχέδιο επιφέρει αλλαγές και στη λειτουργία των ΑΕΙ, καθιερώνοντας ηλεκτρονικό σύστημα διανομής συγγραμμάτων και μειώνοντας σε δεκαπέντε τον μέγιστο αριθμό εκλεκτόρων για την εκλογή μελών ΔΕΠ. Εκπληξη αποτελεί η μη υλοποίηση του αιτήματος των πρυτάνεων για συνυπολογισμό της ψήφου των φοιτητών στις πρυτανικές εκλογές ανάλογα με το ποσοστό συμμετοχής τους.

Τέλος, το υπουργείο Παιδείας προχωρά στην αναθεώρηση του νόμου για τα κολέγια, που έχει κριθεί αντικοινοτικός από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και στην έκδοση νέων αδειών λειτουργίας με βάση το νέο θεσμικό πλαίσιο. Η Επιτροπή Κολεγίων καταργείται και τον ρόλο της αναλαμβάνει το Εθνικό Κέντρο Πιστοποίησης Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΕΚΕΠΙΣ), που αναβαθμίζεται.

Τα βασικά σημεία των αλλαγών

1. Καθιερώνεται Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης ως αναγκαία προϋπόθεση για την είσοδο στην εκπαίδευση.
2. Όλοι οι διορισμοί μόνον μέσω ΑΣΕΠ. Οι εκπαιδευτικοί που θα προσλαμβάνονται από το σχολικό έτος 2012 - 2013 σε όλα τα σχολεία και τις δομές εκπαίδευσης θα είναι αποκλειστικά και μόνον επιτυχόντες σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ.
3. Τέλος στα περίπλοκα και αδιαφανή κριτήρια. Οι πίνακες προϋπηρεσίας κλείνουν οριστικά στις 30.6.2010. Ακολουθεί μεταβατική διετής περίοδος η οποία κατοχυρώνει τα ώριμα δικαιώματα.
4. Ειδικό βάρος στην παιδαγωγική και τη γενική παιδεία. Αναμορφώνεται πλήρως το περιεχόμενο και η διαδικασία των εξετάσεων ΑΣΕΠ, οι οποίες θα διεξάγονται ανά διετία.
5. Θεσπίζεται για πρώτη φορά ελάχιστος χρόνος παραμονής των εκπαιδευτικών στον τόπο πρώτου διορισμού και είναι τα 3 έτη.
6. Εισάγεται ο θεσμός του «δόκιμου εκπαιδευτικού». Ο νεοδιόριστος μόνιμος εκπαιδευτικός παραμένει επί δυο έτη ως «δόκιμος εκπαιδευτικός».
7. Καθιερώνεται ο θεσμός του Μέντορα για το νεοδιοριζόμενο εκπαιδευτικό.
8. Τριμελής επιτροπή εισηγείται την παραμονή στην εκπαίδευση ή την μετάταξή του στη διοίκηση του δόκιμου εκπαιδευτικού. Θα γίνεται αξιολόγηση από τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, το Μέντορα και το Σχολικό Σύμβουλο.
9. Από το «χύμα» χαρτί στην ενιαία ηλεκτρονική διαδικασία προσδιορισμού κενών οργανικών θέσεων και λειτουργικών αναγκών σε επίπεδο σχολικής μονάδας.
10. Από τους πίνακες επιτυχόντων του ΑΣΕΠ κάθε πρόσληψη για αναπλήρωση ή αντιμετώπιση των κενών, με βάση τη σειρά των ενδιαφερομένων.
11. Μειώνεται δραστικά ο αριθμός των ωρομίσθιων εκπαιδευτικών με στόχο την κατάργηση της ωρομισθίας.
12. Καμία μετάθεση ή απόσπαση δεν θα γίνεται, αν αφήνει κενό που δεν αναπληρώνεται. Η ηλεκτρονική καταγραφή τους θα επιτρέπει την πλήρη διαφάνεια και προσβασιμότητα στο διαδίκτυο.
13. Για πρώτη φορά ο ορισμός των μελών των Συμβουλίων επιλογής στελεχών γίνεται υπερκομματικός μέσω της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων.
14. Καθιερώνεται πιστοποιητικό διοικητικής ή καθοδηγητικής επάρκειας, ύστερα από επιμόρφωση και εξετάσεις για την επιλογή στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης.
15. Θεσπίζεται για πρώτη φορά συγκροτημένη διαδικασία διοικητικής και παιδαγωγικής - διδακτικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Ετήσια έκθεση δημοσιεύεται στο διαδίκτυο. Ετήσια λογοδοσία στη σχολική κοινότητα και τους γονείς.
16. Εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος από την ανάπτυξη ηλεκτρονικού συστήματος διανομής συγγραμμάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
17. Μικρότερα και ευέλικτα εκλεκτορικά σώματα για εκλογή μελών ΔΕΠ. Νομοθετείται συνεδρίαση τηλεδιάσκεψης με συμμετοχή Ελλήνων επιστημόνων του εξωτερικού.
18. Αίρονται οι περιορισμοί στην εισαγωγή υποψηφίων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση από τη βάση του 10.

Β. Ρύθμιση θεμάτων Εκκλησιαστικής εκπαίδευσης.


Συγχωνεύσεις - καταργήσεις εκκλησιαστικών σχολείων με στόχο την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου και εξοικονόμηση πόρων.

Γ. Πλαίσιο νομιμότητας και ελέγχου για τις μεταλυκειακές σπουδές.


Στο θεσμικό και εποπτικό κενό για τα Κολέγια, δημιουργείται νέο θεσμικό πλαίσιο, που θα συμφωνεί με την Κοινοτική νομιμότητα και με ενίσχυση του εθνικού ελέγχου μέσα από την ανάδειξη του αναβαθμισμένου Ε.ΚΕ.ΠΙΣ, για την πιστοποίηση και παρακολούθηση της λειτουργίας δομών μεταλυκειακής εκπαίδευσης.

Πανελλαδικές 2010: Καταργήση της βάσης του 10

Εκπαιδευτικό νομοσχέδιο: Αντιδράσεις εκπαιδευτικών και κομμάτων

 

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα