Πανελλήνιες 2013: Νεοελληνική Λογοτεχνία και Φυσική, θέματα, λύσεις

Με τα μαθήματα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας για τους υποψήφιους της Θεωρητικής Κατεύθυνσης και Φυσικής για τους υποψήφιους της Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, συνεχίζονται σήμερα οι πανελλαδικές εξετάσεις.

Δείτε εδώ προτεινόμενες απαντήσεις στη ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ

ΛΥΣΕΙΣ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ

Δείτε εδώ προτεινομενες λύσεις - απαντήσεις στη ΦΥΣΙΚΗ

Οι μαθητές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης εξετάζονται στο μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας. To ποίημα που εξετάστηκαν οι μαθητές στη Λογοτεχνία είναι η 5η ενότητα από το ποίημα Κρητικός του Διονυσίου Σολωμού. Η μια ερώτηση αφορούσε στις επιρροές που δέχθηκε ο Σολωμός από το κίνημα του ρομαντισμού. Εδινε 3 στοιχεία και ζητούασε να από τους εξεταζόμενους να το σχολιάσουν.

Επίσης ακολουθούσε κείμενο του Ναπολέων Λαπαθιώτης "ΚΑΠΟΥ ΠΕΡΝΟΥΣΕ ΜΙΑ ΦΩΝΗ"

Από τον Κρητικό ήταν τα θέματα και το 2011. Ο Κρητικός είναι αφηγηματικό ποίημα σε πέντε μέρη του Διονυσίου Σολωμού και γράφτηκε την περίοδο 1833-1834.

Η επιτροπή τους επιφύλασσε μια έκπληξη, καθώς το κείμενο που επέλεξε για τις φετινές εξετάσεις ήταν «Ο Κρητικός» του Διονύσιου Σολωμού, σε απόσπασμα του οποίου είχαν εξεταστεί και το 2011. Οι μαθητές εξετάστηκαν σε ένα απόσπασμα από την πέμπτη στροφική ενότητα του ποιήματος, ενώ το 2011 είχαν εξεταστεί στις στροφές 1, 2 και 3.

Οι ερωτήσεις, 5 στον αριθμό, κρίνονται προσιτές για τους μαθητές, με σαφήνεια και ακρίβεια στη διατύπωση.

Ένας καλά προετοιμασμένος μαθητής θα μπορούσε να αποδώσει ικανοποιητικά.

Σε γενικές γραμμές τα θέματα δε χαρακτηρίζονται απαιτητικά, ωστόσο δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το υποκειμενικό στοιχείο στη διόρθωση

Η πρώτη ερώτηση που αφορά τον ποιητή χρήζει πάντοτε ιδιαίτερης προσοχής και η ερώτηση που αφορά το παράλληλο κείμενο απαιτεί προσοχή σε συγκεκριμένα σημεία. Σε γενικές γραμμές, ενώ το ποίημα « Ο Κρητικός» θεωρείται αρκετά δύσκολο, οι ερωτήσεις μπορούν να απαντηθούν από μαθητές μέτρια έως καλά προετοιμασμένους.

Δείτε τα θέματα στη Λογοτεχνία

Με καθυστέρηση περίπου μιας ώρας ξεκίνησαν σήμερα οι Πανελλαδικές Εξετάσεις στο μάθημα της Φυσικής στο οποίο εξετάζονται οι υποψήφιοι της Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης. Τα θέματα καθυστέρησαν να δοθούν αλλά οι εξετάσεις αυτήν την ώρα συνεχίζονται κανονικά.

Οι υποψήφιοι της Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης έπρεπε να περιμένουν για μία ώρα μέχρι να ... φτάσουν στα εξεταστικά κέντρα των πανελλαδικών εξετάσεων τα θέματα της φυσικής.

Η καθυστέρηση, όπως αναφέρουν πηγές από το Υπουργείο Παιδείας, υπήρξε γιατί στο 2% των εξεταστικών κέντρων η εκτύπωση των θεμάτων της Φυσικής δεν ήταν καθαρή, οπότε στάλθηκαν ξανά απο την αρχή.

Δείτε τα θέματα στη Φυσική Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης

Δείτε τα θέματα στη Φυσική Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης (εσπερινά)

Πανελλαδικές 2013: Εκτιμήσεις - λύσεις στη Φυσική κατεύθυνσης

Πανελλαδικές 2013: Μέτριας δυσκολίας η Λογοτεχνία. Απαντήσεις

ΑΠΑΝΤΗΣH ΣΤΟ Α1 Νεοελληνική λογοτεχνία (απαντήσεις φροντιστηριακός όμιλος ΕΝΑ)

Απάντηση

Α1) Τρία από τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού ρομαντισμού από τον οποίο επηρεάστηκε ο Σολωμός είναι το μεταφυσικό στοιχείο, η αγάπη για την πατρίδα και η εξιδανίκευση του έρωτα.

Το μεταφυσικό στοιχείο φαίνεται μέσα από την αναφορά του υπερκόσμιου ήχου, ο οποίος αποτελεί μία από τις δύο θαυμαστές εμπειρίες που βιώνει ο Κρητικός μέσα στο πέλαγος. Ο συγκεκριμένος ήχος είναι άφατος, άρρητος, ανεκδιήγητος, ωστόσο είναι γνώριμος στον Κρητικό και προσπαθεί με τρεις αποφατικές παρομοιώσεις να θυμηθεί από πού τον γνωρίζει. Το άκουσμά του μαγεύει τον Κρητικό και τον αποπροσανατολίζει, κάνοντάς τον να ξεχάσει το στόχο του (να φτάσει στο ακρογιάλι), και σύμφωνα με το στίχο 54 ανάγκαζε τον ήρωα να επιθυμήσει να πεθάνει για να μπορέσει η απελευθερωμένη από το σώμα ψυχή του να  τον ακολουθήσει και να ενωθεί με τον τρόπο αυτό με το Σύμπαν και να φτάσει στην ηθική του αναμόρφωση και ολοκλήρωση. Ωστόσο, το αγωνιστικό του φρόνημα αίρεται κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα, όπως προαναφέρθηκε, την απώλεια του στόχου του και το θάνατο της αρραβωνιαστικιάς. Ο ήχος, τέλος, μπορεί να συμβολίζει α) τον παναρμόνιο ρυθμό της φύσης, β) έναν αγγελικό ψαλμό που συνοδεύει την ψυχή της κόρης στα ουράνια, γ) μια μουσική φωνή του Σύμπαντος, μυστική αρμονία, η Ουράνια Αγάπη, δ) την ενίσχυση που έδωσε η Φεγγαροντυμένη στον Κρητικό για να συνεχίσει να αγωνίζεται για τη ζωή του, ε) τη φωνή της ματωμένης πατρίδας.

Η αγάπη για την πατρίδα προκύπτει από τους στ. 36-42 στους οποίους μιλάει για τη ματωμένη πατρίδα του. Σε αυτούς αναφέρεται στα βουνά του  Ψηλορείτη στην Κρήτη όπου τον τραβούσε ο πόνος της σκλαβωμένης πατρίδας (στ.39-42), αναλογίζεται τους αγώνες για ελευθερία που έχουν δοθεί («όλη αίματα Πατρίδα») και την λαχταρά όσο τίποτα άλλο.(στ. 39).

Η προσωποποιημένη Πατρίδα που χαρακτηρίζεται «θεϊκιά» έχει «μαύρη πέτρα» και «ξερό χορτάρι» στα οποία αποδίδεται ο αξιολογικός χαρακτηρισμός «καλή»: με το επίθετο αυτό αναδεικνύεται η αγάπη του Κρητικού για την πατρίδα του, αφού ο ίδιος βλέπει ακόμα όμορφή και καλή τη «μαύρη γη και το ξερό χορτάρι» (μεταφορές και συνεκδοχή που παραπέμπουν στην καταστροφή που έχει γίνει από τους κατακτητές). Νιώθει υπερήφανος (στ. 41), συγκινείται από το δράμα της Κρήτης και το αγωνιστικό του φρόνημα είναι ακμαίο.

Η εξιδανίκευση του έρωτα φαίνεται από το στ. 50. Στο σημείο αυτό η δύναμη που έχει ο μαγικός ήχος παρομοιάζεται με τη δύναμη του Έρωτα. Ο κυριευμένος από έρωτα άνθρωπος οδηγείται σε άρση της ατομικότητάς του, καθώς υπερέχει το «εμείς» και όχι το «εγώ», δηλαδή η διάθεση για ένωση με το αντικείμενο του πόθου. Ο έρωτας σε συνδυασμό με το Χάρο ασκούν καταλυτική επίδραση στον Κρητικό. Ο εξιδανικευμένος έρωτας φαίνεται, επιπλέον, και από τους στ. 25-28, στους οποίους γίνεται λόγος για μια κοπέλα που εξομολογείται μέσα από ένα τραγούδι τον κρυφό έρωτά της στη φύση. Το περιβάλλον είναι ειδυλλιακό και παρουσιάζεται μέσα από πληθώρα σχημάτων λόγου (οπτικές εικόνες: δέντρο, λουλούδι, άστρο, οσφρητικές εικόνες: λουλούδι, κινητική εικόνα: λυγάει, περίφραση: τ’ άστρο του βραδιού κ.λπ.) με τα οποία τονίζεται η ιδανική εικόνα της φύσης αλλά και του έρωτα.

 

Β2.

(ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ)

·         στιχ. 29 ακουστική εικόνα προσδίδει ζωντάνια, παραστατικότητα και αποκαλύπτει έντονα την παρουσία της φύσης

·         στιχ. 32 χιαστό και επανάληψη, εξυπηρετεί τις ανάγκες του ιαμβικού μέτρου και τονίζει τη χωρική έκταση

·         στιχ. 33 προσωποποίηση αυγής, η οποία παραπέμπει στη ροδοδάκτυλη Ηώ του Ομήρου και καθιστά τη λογοτεχνική γραφή ιδιαίτερα και έντονα δραστική· μεταμορφώνει την αυγή σε έμψυχη οντότητα

·         στιχ. 33 μεταφορά (ἔλιωσαν τ’ αστέρια) δίνει διαφορετική σημασία στη λέξη και μεταλλάσσει το σημασιολογικό περιεχόμενό της κάνοντας το νόημα εύληπτο, άμεσο και ζωντανό. Αποδίδει στα άψυχα ιδιότητες  και εκφράσεις έμψυχων δημιουργώντας παραστατικότητα.

Γενικά, τα σχήματα  λόγου αναδεικνύουν την ποιοτική τεχνική του Σολωμού, δίνουν ρυθμό στο έργο και ζωντανεύουν στα μάτια των αναγνωστών εικόνες, διεγείροντας ευγενή συναισθήματα και συγκινήσεις.

Μετά τον σάλο που ξέσπασε από την ανακοίνωση της Μαθηματικής Εταιρίας, σύμφωνα με την οποία υπάρχει λάθος στο θέμα των Μαθηματικών στις εξετάσεις των Εσπερινών Λυκείων, οι μαθητές διαγωνίζονται σήμερα για την εισαγωγή σε ΑΕΙ και ΤΕΙ καθώς συνεχίζονται οι πανελλήνιες εξετάσεις.

Σε ό,τι αφορά το ζήτημα που προέκυψε με τα θέματα των Μαθηματικών των Πανελλαδικών Εξετάσεων της Δ΄ Τάξης Εσπερινού Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ (Ομάδα Β΄), που διεξήχθησαν τη Δευτέρα 20 Μαΐου, η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) έστειλε οδηγίες προς τα βαθμολογικά κέντρα.

Συγκεκριμένα ύστερα από σύσκεψη των μελών της Επιτροπής εκδόθηκε ανακοίνωση στην οποία τονίζεται ότι:

«Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) ανακοινώνει ότι στο θέμα Δ3 του μαθήματος «Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής Γενικής Παιδείας» των Εσπερινών Λυκείων, στο οποίο εξετάστηκαν περίπου πεντακόσιοι υποψήφιοι, δόθηκε μία ασύμβατη υπόθεση, η οποία, ωστόσο, ουδόλως επηρεάζει την επίλυση του θέματος.

Η ΚΕΕ με οδηγία της προς τα Βαθμολογικά Κέντρα θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για την ισότιμη και αντικειμενική βαθμολόγηση όλων των υποψηφίων».

Την Παρασκευή, οι μαθητές των γενικών λυκείων και των ΕΠΑΛ δίνουν Ιστορία, Βιολογία και Αρχές Οργάνωσης.

Δείτε αναλυτικά το πρόγραμμα

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 24.05

Ιστορία Κ.

Βιολογία Κ.

Αρχές Οργάνωσης Κ.

ΔΕΥΤΕΡΑ 27.05

Αρχαία Ελληνικά Κ.

Μαθηματικά Κ.

ΤΕΤΑΡΤΗ 29.05

Λατινικά Κ.

Χημεία Κ.

Ανάπτυξη Εφαρμογών Κ.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 31.05

Αρχές Οικονομικής Θεωρίας (Επιλογής)

ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Α’)

ΤΡΙΤΗ 21.05

Νεοελληνική Γλώσσα

ΠΕΜΠΤΗ 23.05

Μαθηματικά

Ακολουθήστε το Madata.GR στο Google News Madata.GR in Google News

Δείτε ακόμα