Ψάχνοντας το γονίδιο της μακροζωίας

Το γονίδιο της μακροζωίας αναζητούν εναγωνίως επιστημονικές ομάδες διάφορων πανεπιστημίων, με αντικρουόμενα ωστόσο αποτελέσματα. Η νέα και πιο ολοκληρωμένη από κάθε άλλη φορά προσπάθεια επιστημόνων από το πανεπιστήμιο Στάνφορντ της Καλιφόρνιας να εντοπίσουν ένα ή περισσότερα «μαγικά» γονίδια που χαρίζουν σε μερικούς ανθρώπους μακροζωία κατέληξε σε αποτυχία, καθώς δεν κατάφερε να βρει κάποιον γενετικό παράγοντα που να «κάνει τη διαφορά».

Παραλλαγή γονιδίου

Την ίδια στιγμή όμως συνάδελφοί τους από το κολέγιο Αλμπερτ Αϊνστάιν της Νέας Υόρκης παρουσίασαν την ύπαρξη παραλλαγής γονιδίου που επιτρέπει στους φορείς του κυριολεκτικά να τα εκατοστίσουν.

Η ομάδα του Στάνφορντ, με επικεφαλής τον καθηγητή Αναπτυξιακής Βιολογίας και Γενετικής Στιούαρτ Κιμ, ανέλυσε το DNA 17 ανθρώπων (16 γυναικών και ενός άντρα) ηλικίας 110 έως 116 ετών και το συνέκρινε με αυτό 34 ατόμων ηλικίας 21 έως 79 ετών, στην προσπάθειά της να βρει κάποιο γενετικό χαρακτηριστικό, όπως για παράδειγμα σπάνιες μεταλλάξεις γονιδίων, που να είναι κοινό και στα 17 υπεραιωνόβια άτομα. Οπως ανακοίνωσαν μέσω της σχετικής δημοσίευσης που έκαναν στο περιοδικό «PLoS One», η γενετική τους ανάλυση, η πρώτη τόσο εκτεταμένη του είδους, καθώς είχαν προηγηθεί μεμονωμένες έρευνες στο γονιδίωμα μόνο ενός ή δύο υπεραιωνόβιων ανθρώπων, δεν έφερε στο φως κάποιο γενετικό παράγοντα που να κάνει τη διαφορά.

Αντιθέτως, η Σοφίγια Μίλμαν και οι συνεργάτες της από το κολέγιο Αλμπερτ Αϊνστάιν στάθηκαν πιο τυχεροί στην αναζήτησή τους, καθώς ανακάλυψαν πως όσοι φέρουν τη γονιδιακή μετάλλαξη CETP έχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες να υπερβούν το 95ο ή ακόμη και το 100ό έτος της ηλικίας τους. Συγκεκριμένα, οι ειδικοί διαπίστωσαν μελετώντας 400 άτομα ηλικίας άνω των 97 ετών για διάστημα 11 ετών πως οι φέροντες τη συγκεκριμένη μετάλλαξη όχι μόνον έζησαν περισσότερα χρόνια, αλλά είχαν και καλύτερη ποιότητα ζωής από τους υπόλοιπους. Η CETP εμπλέκεται στη διαδικασία μεταβολισμού της χοληστερόλης αυξάνοντας τα επίπεδα της λεγόμενης καλής χοληστερίνης HDL.